Урок "Харчова промисловість України"

Про матеріал
Урок має не стандартну структуру. В ньому використанні різні прийоми і методи, які розвивають в учнів логічне мислення, причино-наслідкові зв'язки, нестандартний погляд.
Перегляд файлу

Урок

 

Харчова промисловість України.

Мета:

  •             охарактеризувати харчову промисловість України
  •             ознайомити учнів з галузевими складовими харчової промисловості;
  •             пояснити чинники розміщення різних типів підприємств харчової промисловості;
  •             формувати вміння висловлювати власні судження щодо проблем та можливих перспектив розвитку харчової промисловості;
  •             розвивати вміння знаходити зв’язки  різних галузей господарства України;
  •             розвивати навички колективного спілкування
  •             формувати підприємницькі компетентності на основі аналізу географічної інформації.

 

Операційні цілі (завдання):

Після закінчення уроку учень

Знає

  • визначення поняттям «харчова промисловість», «ГМО», галузеву структуру і виробничі особливості харчової промисловості, основні центри хімічної промисловості.

Розуміє

  • роль харчової промисловості в економічному секторі країни;

Вміє

  • аналізувати статистичні данні про розвиток харчової промисловості, проблеми розвитку харчової промисловості;
  • узагальнювати знання, робити висновки;

Може

  • аналізувати проблемну ситуацію;
  • працювати в групі, спілкуватися;
  • знаходити шляхи вирішення проблем;
  • виявляти підприємницькі здібності.

 

Методи:

  • аналіз проблемних ситуацій;
  • випереджувальне завдання;
  • робота в групах;
  • дискусія;
  • самооцінювання.

 

Обладнання: підручник; атлас; слайдові презентація, мультимедійна дошка, ДВД-програвач, картки із завданням, конверт, додаткова література.

 

Допоміжні матеріали:

Додаток 1. «Роздуми».

Додаток 2.. «Проблемне питання»

Додаток 3. «Асоціативний кущ»

Додаток 4. «Галузева структура харчової промисловості України»

Додаток 5. «Фактори розміщення» та «Основні центри»

Додаток 6. «»Задачі»

Додаток 7. «Взаємозв'язки»

Додаток 8. «Логічний ланцюг»

Додаток 9. «Аналіз діаграм»

Додаток 10. «Індивідуальне завдання»

Додаток 11. «Що ти обираєш»

Додаток 12. «Скарбниця»

Додаток 13. «Шляхи вирішення проблем»

Додаток 14. «Картка самооцінювання діяльності учня на уроці».

 

Хід уроку

1. Вступна частина

1.1. Привітайтеся. Налаштуйте учнів на роботу. Повідомте учням, що на уроці вони будуть працювати в групах. Об'єднайте учнів у 3 групи, запропонуйте кожній групі зайняти місце за окремим столом.

1.2. Перевірте домашнє завдання.

1.3. Запропонуйте висловити свої думки з приводу висловлювання Сократа (додаток 1). Змоделюйте для учнів проблемну ситуацію, яку вони будуть вирішувати протягом уроку (додаток 2).

1.4. Зверніть увагу учнів на основну мету вивчення теми та очікуваний результат - це вміння трансформувати теоретичні знання для розв’язання практичних задач.

1.5. Оголошується тема уроку, яку визначили учні.

 

2. Основна частина.

2.1. Повідомте учнів, що далі для того, щоб розв’язати це проблемне завдання, вони будуть виконувати інтерактивну вправу.

2.2. Проведіть з групами вправу «Асоціативний кущ», використовуючи (Додаток 3)

2.3. Повідомте учнів, що далі вони будуть працювати над визначенням виду рослинної і тваринної сировини й відповідною галуззю харчової промисловості.. Данні будуть занесені до таблиці (Додаток 4). Після виконання відбудеться обговорення.

2.4. Оголосіть наступне завдання для груп, що розкриває фактори розміщення і основні центри підприємств харчової промисловості України. Відповіді оформлюють у таблицю.

2.5. Запропонуйте групам розв’язати задачі, що пов’язані з факторами розміщення підприємств харчової промисловості на території України (Додаток 6).

2.6. Поясніть учням на прикладі взаємозв’язки харчової промисловості з іншими галузями господарства України. Вони повинні вказати які саме (Додаток 7.)

2.7. Вчитель повідомляє про наступне завдання групам, за яким вони повинні проаналізувати динаміку виробництва продукції харчової промисловості України у % за роками періоду з 2000 по  2004 роки. Учні висловлюють свої думки усно.

2.8. Наступне завдання виконується індивідуально. В учнів на столах конверти. в яких вказано завдання. Відповіді у письмовому вигляді (Додаток 10).

2.9. Повідомте учні про практичне завдання. (Додаток 11). Під час якого вини повинні визначити проблеми які виникли на сучасному етапі розвитку харчової промисловості України. Найголовніші проблеми записуються на дошці. Останньою записаною проблемою повинно бути ГМО. Один учень отримав випереджальне завдання про ГМО. Він викладає інформацію стосовно цього питання. (Додаток 12).

2.10. Останнім завданням для груп являється знаходження шляхів вирішення проблем харчової промисловості України. (Додаток 13)

 

3. Підсумкова частина

3.1. Учитель підводить підсумки уроку, звертає увагу, наскільки збігаються думки щодо вирішення проблемного запитання.

3.2. Запитайте учнів, чи вдалося досягти очікуваного результату.

3.3. Запропонуйте лідерам груп оцінити роботу своїх товаришів.

3.4. Учитель пропонує учням провести самооцінювання своєї діяльності на уроці (Додаток 14).

3.5. Оголосіть домашнє завдання: опрацювати текст до теми з підручника й виконати завдання.

 

Додаток 1. «Роздуми»

Поясніть як ви розумієте фразу Сократа «Ми не живемо для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити».

Їжа та процес харчування відіграє неабияку роль у житті кожної людини, бо є джерелом отримання необхідних речовин, що забезпечують її життєдіяльність.

 

Додаток 2. «Проблемне питання»

У наші дні багато уваги приділяється виробництву екологічно чистих продуктів харчування. Якими шляхами має розв’язуватися проблема безпечного харчування? Поясніть, чому незважаючи на більш високу ціну екологічно чисті продукти харчування мають попит у країнах Західної Європи та інших економічно високорозвиненних країнах світу? Які перспективи відкриваються перед Україною у звязку з цією проблемою?

 

Додаток 3. «Асоціативний кущ».

Які осоціації у вас виникають слова харчова промисловість України.

 

Додаток 4. «Галузева структура харчової промисловості».

Перегляньте таблицю, діаграму структури харчової промисловості. Визначте види рослинної і тваринної сировини й відповідні галузі харчової промисловості. Данні занесіть до таблиці.

Додаток 5. «Фактории розміщення». «Основні центри».

Основне призначення харчової промисловості — виробництво продуктів харчування. Харчова промисловість тісно пов’язана із сільським господарством. Вона зустрічається практично скрізь, де проживають люди. Розміщення галузей харчової промисловості визначається головним чином особливостями сировини, що переробляється.

За допомогою таблиці, підручників, атласів та інших джерел інформації визначте основні центри підприємств різних галузей харчової промисловості та фактори, що впливають на їх розміщення. Дані запишіть у таблицю. Учень працює самостійно, вчитель допомагає.

 

 

 

     

Підгалузь харчової промисловості

Фактор  розміщення

Основні центри

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

Додаток 6. «Задачі»

Задача 1. В 60-ти тонний залізничний вагон вміщується 40 тон виготовлених макарон або 60 тон борошна. Де вигідніше виробляти макарони – в місцях споживання чи в районах вирощування зерна?

Задача 2. Для отримання 1 т цукру потрібно 7 т цукрового буряка, де вигідніше виробляти цукор – в місцях споживання чи бурякосіяння?

 

Додаток 7. «Взаємозв'язки».

Вкажіть взаємозв'язок харчової промисловості з іншими галузями господарства України. Поясніть чим саме вони повязані.

 

Додаток 8. «Логічний ланцюг».

Необхідно закінчити логічні послідовні ланцюжки.

Гній → … → … → йогурт

Трава → … → … → масло

Добрива → … → … → рослинна олія

 

Додаток 9.  «Аналіз діаграми»

Проаналізуйте динаміку виробництва продукції харчової промисловості у %.

 

Додаток 10. «Індивідуальні завдання»

У вас на столах конверти. Розкривайте і виберіть кожен собі одну підгалузь харчової промисловості. Дайте характеристику своєї підгалузі за таблицею наведеною  нижче.

 

Назва підгалузі

Сировина

Продукція

Центри виробництва

Фактори розміщення підприємств

З якими галузями с/г повязана.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 11. «Що ти обираєш?».

Практично всі продукти харчування мають маркувальні дані: дату виготовлення, термін зберігання (або реалізації), адресу виготовлення тощо.

Імпортній чи вітчизняній продукції харчування віддає перевагу ваша родина? На основі чого ґрунтується ваш вибір.

 

Критерії

1  учень

2  учень

3  учень

4  учень

5  учень

Всього

Ціна

 

 

 

 

 

 

Якість

 

 

 

 

 

 

Смак

 

 

 

 

 

 

Безпека  вживання

 

 

 

 

 

 

Упаковка

 

 

 

 

 

 

Склад продукта

 

 

 

 

 

 

 

Визначте проблеми, які виникають на сучасному етапі розвитку харчової промисловості України.

Учні приходять до таких висновків (слайд ):

  •        Невисока продуктивність підприємств.
  •        Застаріле обладнання.
  •        Висока собівартість продукції.
  •        Недосконалість технології переробки.   .
  •        Неширокий асортимент.
  •        Неконкурентоспроможність продукції.
  •        Недосконалість технології збереження готової продукції.
  •        Невідповідність ціни та якості.
  •        ГМО.

 

Додаток 12. «Скарбниця»

Випереджальне завдання учню.

Велика кількість імпортних товарів та зниження життєвого рівня населення призвели до зниження об’ємів виробництва. Споживання молока, м’яса та фруктів зменшилося в 2,5 рази. А найболючіше питання яке постає перед населенням - це генномодифіковані продукти.

Що таке ГМО?

ГМО – це генетично модифікований організм, що утворюється в результаті застосування технологій генної інженерії, які дозволяють вбудовувати гени одного організму в інший. Завдяки внесенню нових генів організм (рослина, мікроорганізм, тварина або навіть людина) отримує нові бажані ознаки, які раніше в нього були відсутні.

 Деякі експерти вважають, що змодельовані гени здатні викликати генетичні мутації в клітинах організму людини.

 Вчені не виключають, що ГМО можуть стати причиною алергій і серйозних порушень обміну речовин, а також збільшувати ризик виникнення злоякісних пухлин, пригнічувати імунну систему і привести до несприйнятливості організму до окремих медичних препаратів. З кожним днем з'являються нові наукові дані, що підтверджують факти негативного впливу ГМО на піддослідних тварин, у яких всі процеси в організмі протікають набагато швидше, ніж у людини.

 Існує побоювання, що широке застосування генів стійкості до антибіотиків при створенні ГМО може сприяти поширенню нових штамів хвороботворних бактерій, несприйнятливих до "зброї" проти інфекцій. У такому випадку багато медичні препарати будуть просто неефективними.

 

Додаток 13. «Шляхи вирішення проблем».

Щоб ви запропонували для поліпшення діяльності підпри­ємств харчової промисловості України?

Очікувана відповідь. Мікрофон.

  1. Залучення інвестицій.
  2. Безвідхідне виробництво.
  3. Реконструкція обладнання.
  4. Підвищення конкурентоспроможності продукції.
  5. Використання новітніх технологій виробництва

 

Додаток 14. «Картка самооцінювання діяльності учня на уроці»

Картка самооцінювання діяльності учня на уроці.

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
6 лютого 2019
Переглядів
6062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку