Тема: Швидкість хімічної реакції. Чинники, що впливають на швидкість хімічної реакції.
Мета: сформувати уявлення про швидкість хімічної реакції, її залежність від різних чинників; вміти аналізувати інформацію, порівнювати, класифікувати, формулювати узагальнювати висновки, застосовувати набуті знання на практиці та оцінювати результати виконаних дій. Розвивати вміння встановлювати причинно – наслідкові зв’язки; виховувати самостійність, удосконалювати навички виконання експерименту з дотримуванням правил техніки безпеки
Обладнання: мультимедійна презентація уроку, відео досліди, роздаткові картки для лабораторного досліду.
Для лабораторного досліду: 1) гранули Zu, Fe, Cu однакового розміру, розведений розчин хлоридної кислоти (HCl), концентрований розчин хлоридної кислоти, шматок крейди, порошок крейди, відеодослід «Вплив каталізатора на швидкість реакції»
Хід уроку
Психологічна розминка.
Щоб ефективніше організувати нашу роботу на сьогоднішньому уроці, визначимо емоційний стан кожного з нас та цілого класу.
Для цього підніміть смайлики, які є у вас на столах
ІІ. Мотивація.
Вчитель: Сучасний світ уявити без продуктів хімічної промисловості практично неможливо. Будь-яке хімічне виробництво базується на певних хімічних реакціях. Закони економіки диктують необхідність розробки технологій дешевших, економічніших, з максимальним виходом продукту та найменшими витратами.
Складемо асоціативний кущ до поняття « хімічне виробництво»:
tº
умови ↖ ↥ ↗ продукція
сировина ← Хімічне виробництво → інженери
апарати ↙ ↘екологія
Ми бачимо, яке багатогранне поняття «хімічне виробництво». І для того, щоб керувати хімічними процесами, треба знати закономірності протікання хімічних реакцій, умови, що впливають на їх проходження
1. Гра «Вірю – не вірю»
Учні зачитують твердження і дають відповідь - вірне воно чи хибне.
12.Під час протікання ендотермічної реакції температура реакційної суміші підвищується. (Ні)
2. Повторення вивченого
1. Що таке «Хімічна реакція » ? (це перетворення одних речовин на інші при незмінності ядер атомів)
2. Які ознаки протікання хімічної реакції ? (Виділення або поглинання тепла, світла,електричної енергії ; поява або зникнення запаху , виділення газу , випадання осаду та інше)
3. Назвіть вам відомі типи реакцій ? (розклад, обмін, оборотні, необоротні, екзотермічні, ендотермічні, окисно-відновні, йонного обмінну, каталітичні, не каталітичні )
3. Повільно чи швидко
А зараз переходимо до вивчення нової теми. Почнемо з питання: чим відрізняється черепаха від гепарда? (швидкість руху).
Чим відрізняється повільне окиснення від вибуху? (швидкість реакції). Саме про швидкість хімічної реакції буде йти мова на сьогоднішньому уроці.
Епіграфом уроку є вислів Бернарда Шоу «Єдиний шлях до знань - діяльність»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
(За зміною кількості вихідних речовин і продуктів реакції.)
Швидкість хімічної реакції оцінюють, виходячи зі зміни кількості частинок (концентрації - С) речовини реагенту чи продукту реакції за одиницю часу.
Коли у рівнянні швидкості хімічної реакції враховуються зміни кількості частинок реагуючих речовин, у його правій частині ставлять знак «-», тому що кількість частинок цих речовин зменшується.
Якщо початкова кількість частинок речовини позначити С1, а через деякий час t – C2, то швидкість реакції можна зобразити так:
Коли в рівнянні враховується зміна кількості частинок речовин, які утворилися у правій частині ставлять знак «+»
швидкість хімічної реакції визначається зміною концентрації однієї з речовин, що реагують, за одиницю часу.
Задача: Початкова концентрація сульфур (ІV) оксиду в реакції окиснення його до сульфур (VІ) оксиду була 3 моль/л, а через 50 с стала 0,5 моль/л.
Розташуйте явища за зростанням швидкості хімічних реакцій:
Явища |
Очікуванні відповіді |
|
|
Для цього потрібно знати від чого залежить швидкість реакції.
2. Чинники, які впливають на стан хімічної рівноваги:
Пригадайте й неухильно виконуйте ПРАВИЛА ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ
Забороняється:
Клас ділиться на групи. Кожна група виконує дослід і записує результат у таблицю.
І група Залежність швидкості реакції від різних чинників.
Мета: дослідити вплив різних чинників на швидкість хімічної реакції.
Обладнання: гранули Zu, Mg, Cu , розведений розчин хлоридної кислоти (HCl), концентрований розчин хлоридної кислоти, шматок крейди, порошок крейди, спиртівка, сірники, тримач.
Дослід 1. Вплив природи реагуючих речовин на швидкість хімічної реакції.
В три пробірки киньте гранулу міді, цинку, магнію. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновок, як впливає природа реагуючих речовин на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
ІІ група: Вплив площі поверхні стикання речовин на швидкість хімічної реакції.
В одну пробірку киньте шматочок крейди, а в іншу пробірку насипте стільки ж порошку крейди. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновок, як ступінь подрібнення речовин впливає на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
ІІІ група Вплив концентрації речовин на швидкість хімічної реакції
В дві пробірки киньте однакові гранули цинку. В першу пробірку налийте розведений розчин хлоридної кислоти, а в другу – концентрований розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновки, як концентрація речовин впливає на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
ІV група: Вплив температури на швидкість реакції
В дві пробірки киньте однакові гранули цинку. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Одну з пробірок підігрійте в полум’ї спиртівки. Зробіть висновок, як температура впливає на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
Фактори, які впливають на швидкість реакції |
Хімічний експеримент, спостереження |
Висновок |
Природа реагуючих речовин |
Cu + HCl → - реакція не відбувається Zn + 2HCl → ZnCl2 + H2 – відбувається швидко Fe+ 2HCl → FeCl2 + H2 – відбувається повільно |
Чим активніша речовина, яка вступає в реакцію, тим швидше відбувається реакція |
Ступінь подрібнення речовини |
СаСО3 шматок + 2HСl → CaCl2 + CO2 + H2O реакція відбувається повільно
СаСО3 порошок + 2HСl → CaCl2 + CO2 + H2O реакція відбувається швидко |
Чим більша поверхня стикання реагентів, тим більша швидкість реакції |
Концентрація реагуючих речовин. |
Zn + 2HClрозвед. → ZnCl2 + H2 – відбувається повільно
Zn + 2HCl концентр. → ZnCl2 + H2 – відбувається швидко |
Чим більша концентрація реагуючих речовин, тим швидше відбувається реакція. |
Температура |
Zn + 2HCl → ZnCl2 + H2 – відбувається повільно t Zn + 2HCl. → ZnCl2 + H2 – відбувається швидко |
При нагріванні швидкість реакції зростає. |
Наявність каталізатора або інгібітора |
Відео
Відео досліди: MnO2 2Н2О2 → 2Н2О + О2
H2O 2Al + 3I2 → 2AlI3 |
Каталізатори – прискорюють швидкість реакції Інгібітори - сповільнюють швидкість реакції
|
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
Використай свої знання про швидкість реакції в побуті:
|
А.Зі зростанням температури швидкість реакції збільшується. |
2.Аби пришвидшити випалювання залізної руди, її подрібнюють і розпорошують. |
Б.Зі зменшенням концентрації реагентів швидкість реакції зменшується. |
3.Улітку зростає небезпека харчових отруєнь. |
В.Зі зростанням площі поверхні контакту реагентів швидкість реакції зростає. |
4.Термін служби мідних водопровідних труб значно більший порівняно зі сталевими. |
Г.Каталізатори пришвидшують хімічні реакції. |
|
Д.Швидкість реакції залежить від природи реагентів. |
Домашнє завдання
Виставлення оцінок