Урок хімії "Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук"

Про матеріал

Тема: Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук

Мета: Закріпити знання про складні речовини, основні класи неорганічних сполук (оксиди, кислоти, основи, солі); простежити взаємозв'язок процесів утворення і взаємоперетворення неорганічних сполук; формувати уявлення про єдність речовин, їх різноманітність і генетичний зв'язок.

Розвивати уміння записувати формули неорганічних сполук за назвами, давати назви речовинам за формулами; удосконалювати вміння записувати рівняння хімічних реакцій, виконуючи ланцюжки перетворень.

Сприяти формуванню наукового світогляду учнів, логічного мислення; працьовитості, самостійності у навчанні .

Тип уроку: вдосконалення знань, умінь і навичок

Методи навчання: групова робота, фронтальне опитування, робота біля дошки, індивідуальна робота, демонстрація, лабораторний дослід.

Обладнання: картки із завданнями, схема генетичного зв'язку між класами неорганічних сполук, реактиви і посуд згідно з інструкціями до хімічного експерименту.

Перегляд файлу

   Хімія  8   клас

Тема: Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук

 

Мета: Закріпити знання про складні речовини, основні класи неорганічних сполук (оксиди, кислоти, основи, солі); простежити взаємозв’язок процесів утворення і взаємоперетворення неорганічних сполук; формувати уявлення про єдність речовин, їх різноманітність і генетичний зв’язок.

 Розвивати уміння записувати формули неорганічних сполук за назвами, давати назви речовинам за формулами; удосконалювати вміння записувати рівняння хімічних реакцій, виконуючи ланцюжки перетворень.

 Сприяти формуванню наукового світогляду учнів, логічного мислення; працьовитості, самостійності у навчанні .

Тип уроку: вдосконалення знань, умінь і навичок

Методи навчання: групова робота, фронтальне опитування, робота біля дошки, індивідуальна робота, демонстрація, лабораторний дослід.

Обладнання: картки із завданнями, схема генетичного зв’язку між класами неорганічних сполук, реактиви і посуд згідно з інструкціями до хімічного експерименту.

«Жоден вид матерії не може

утворитися з нічого й не може

 перетворитися на ніщо»

Хід уроку

 

І. Організаційний етап «Подарунок»

 

Добрий день! Я дуже рада зустрічі з вами. І привід для зустрічі у нас  приємний. По-перше, знову урок хімії. По-друге, наближається до  закінчення вивчення основних класів неорганічних сполук і на останніх уроках будемо пожинати плоди, які зростили у цьому семестрі. По-третє, у нас на уроці присутні ще й гості. І мені здається, що ми зможемо порадувати себе та один одного подарунками: знаннями, оцінками, а може, і ще щось знайдемо.

До речі, у мене для вас також приготовлений подарунок. Але, поки що, не будемо забігати наперед…

 

ІІ. Актуалізація опорних знань:

 

 1. Перш за все нагадайте, що ми називаємо речовинами? (Все з чого складаються фізичні тіла)

 2. Як класифікуються речовини? (В залежності від ознаки класифікації:

  а) за походженням: неорганічні і органічні;

  б) за чистотою: чисті і суміші;

  в) за складом: прості і складні)

 3. Які речовини називаються складними? (Речовини, що складаються із двох і більше хімічних елементів)

 4. Як класифікуються складні речовини? На які класи сполук вони поділяються?


ІІ, по-четверте,111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111(Оксиди, основи, кислоти солі)

(відповіді учнів перевірити розглянувши схему. Додаток №1, №2)

 

(розподілити клас, кожному учню дати завдання із запропонованих формул речовин  виписати тільки формули окремих складних речовин. Після виконаної роботи дати характеристики окремим класам сполук)

 

 5. Нагадайте, будь ласка, які речовини називаються оксидами, які властивості характерні для них?

  (Оксиди – складні речовини, що складаються із двох хімічних елементів, одним з яких є Оксиген. Валентність Оксигену  в оксидах дорівнює ІІ. Поділяються на класи: основні, кислотні, амфотерні. Можна добути взаємодією простих речовин з киснем.)

 6. Які сполуки називають основами?

  (Основи – складні речовини, що складаються із атомів металів і групи ОН. Група І – валентна, тому її кількість залежить від валентності атомів металу. Поділяють на луги і нерозчинні у воді сполуки).

 7. Дайте визначення кислотам, їх класифікації.

  (Кислоти – складні речовини, які складаються із атомів Гідрогену і кислотного залишку. Валентність кислотного залишку визначає кількість атомів Гідрогену в сполуці. Класифікують в залежності від ознаки: за наявність Оксигену  і за кількістю Гідрогену).

 8. Які сполуки називають солями?

  (Солі - складні речовини, які утворені атомом металу і кислотного залишку. Розподіляються на нормальні (середні), кислі, основні) 

Таким чином ми з вами повторили класифікацію неорганічних сполук, а на сьогоднішньому уроці спробуємо з’ясувати чи існують зв’язки між різними класами речовин. Під час вивчення властивостей речовин ми також з’ясували, що за допомогою відповідних хімічних реакцій з речовин одного класу можна добути речовини інших класів.

Сьогодні на уроці ми повинні остаточно розібратися з такою проблемою:

який зв’язок існує між класами неорганічних сполук.

Давайте cпробуємо розшифрувати тему уроку

Сполуки

Оксиди

Кислоти

Основи

Солі

1. Ферум (ІІІ) оксид

г

н

м

ж

2. Сульфітна кислота

а

е

о

у

3. Хром (ІІІ) гідроксид

р

п

н

л

4. Барій ортофосфат

н

о

у

е

5. Силікатна кислота

о

т

ж

й

6. Натрій сульфід

д

п

м

и

7. Ферум (ІІ) гідроксид

у

і

ч

ь

8. Йодидна кислота

м

н

к

С

9. Алюміній бромід

а

а

б

И

10. Літій оксид

й

й

х

Ф

ГЕНЕТИЧНИЙ

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Та скільки ж ми будемо займатись тією хімією, вона мабуть вже вам набридла. Давайте краще займемось більш цікавими справами. Наприклад, подивимося фільм.

Перегляд фрагменту фільму «Гаррі Поттер і Філософський камінь»

– А як називається фільм із якого взяті ці кадри? //Гаррі Поттер і Філософський камінь//

В історії відомі люди які насправді намагались одержати оцей філософський камінь. Їх називали алхіміками. Добути цей філософський камінь вони прагнути тому, що він мав би мати чудодійні властивості. Зокрема за його допомогою можна було б перетворювати метали на золото.

Перетворення речовин цікавили не лише алхіміків. Вони цікавлять і сучасних науковців – хіміків. Проте, сучасна наука шукає інший “філософський камінь” – це способи перетворення одних речовин на інші.

Саме у способах перетворення й криється те, що називають у хімії генетичним зв’язком.

Як ви вже здогадались тема нашого уроку “Генетичний зв’язок між різними класами неорганічних сполук”. Способів перетворень на сьогоднішній день відкрито величезну кількість. Розібратись у цих способах, це й буде завданням нашого уроку. Тобто проблема, яка стоїть перед нами: Яким чином перетворюються одні класи речовин на інші?

 І сьогодні наше завдання – знайти взаємозв’язок  між простими і складними речовинами, між оксидами, основами, солями, кислотами; скласти схему перетворень, яка буде відображати цей взаємозв’язок. Згадаємо закон вічності матерії «Жоден вид матерії не може утворитися з нічого й не може перетворитися на ніщо».

 

 

 

ІV. Вивчення теми уроку:

 

Перш за все давайте з’ясуємо, що називають генетичними зв’язками, в хімії. (Генетичні зв’язки – це зв’язки між класами сполук, що ґрунтуються на одержанні одного класу речовин із іншого.)

Тобто, це можливість переходу від одного класу речовин до іншого. Генетичні зв’язки можна зобразити у вигляді ланцюжка. Крім цього потрібно пам’ятати правило генетичних зв’язків (схем):

1) кількість стрілочок в схемі відповідає кількості рівнянь хімічних реакцій, які необхідно скласти;

2) сполуки, що записані перед стрілочкою обов’язково повинні вступити в хімічну реакцію;

3) сполуки, що записані після стрілочки повинні утворитися внаслідок реакції.

Користуючись схемою і опорним конспектом, усі разом виконаємо ланцюжок перетворень, що підтверджує генетичний зв’язок між класами речовин.

Ряд перетворень: Р → Р2О5 → Н3РО4

 К3РО4

 К → К2О  → КОН

Виконання тренувальних вправ (індивідуальна робота)

1. Виконати ряд перетворень, записати відповідні рівняння реакцій, зазначити їх тип. (після виконання завдання обмінюються картками, зазначають виявлені помилки):

Варіант 1: Мg → МgО → МgСl2 → Мg(ОН)2 → МgSО4;

Варіант 2: Zn → ZnО → Zn(NО3)2 → Zn(ОН)2 → ZnСl2;

Варіант 3: К → К2О → КОН → КСl → АgСl;

2. Запишіть рівняння реакцій за допомогою яких (теоретично) можна отримати запропоновану речовину (виконані роботи перевіряються іншими групами учнів).

 Варіант 1: магній сульфат

 Варіант 2: кальцій хлорид;

 Варіант 3: цинк сульфат;

 

3.Запропонувати ряд перетворень, під час якого із простої речовини можна отримати сіль (виконані роботи перевіряються іншими групами учнів).

 Варіант 1: вуглець

 Варіант 2: барій

 Варіант 3: сірка

4. Творче застосування знань і вмінь:

 На  столі є реактиви та схема перетворень. Спочатку теоретично виконайте ряд перетворень, перевірте його в групі. Виправте помилки, якщо такі є і виконайте цей ряд перетворень практично:

CuSO4Cu(OH)2CuCl2AgCl; (Додаток №4)

5. «Збери ланцюжок» (Додаток №5)

 

 

 

V. Узагальнення і систематизація знань

 

-  Які зв’язки існують між класами неорганічних сполук?

«Кулька – хімічні проблеми»

(Учні отримують два аркуші паперу (один кольоровий, другий білий), на кольоровому учні записують те, що їм сподобалось на уроці, а на білому – труднощі з якими вони зустрілися в ході вивчення матеріалу. Записи учнів зачитуються, робляться відповідні висновки камінььму "м.1111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111
улька"1111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111).

Висновок:  Разом ми здатні розв’язати усі проблеми

Оцінювання:

Незалежним експертам, так як це відкритий урок, пропонується оцінити кожного учня за номінаціями

Ім’я учня

Найкращий на уроці!

За творчість!

За зусилля!

 

 

 

 

 

  1. між класами неорганічних сполук існує генетичний зв’язок, що ґрунтується на одержанні одних речовин з інших;
  2. в основі генетичних зв’язків лежить можливість хімічних елементів переходити із одних сполук  в інші;
  3. одну і ту саму речовину можна одержати кількома способами;
  4. генетичні зв’язки є підтвердженням основних законів природи.

 

ІV. Домашнє завдання.

 Опрацювати §.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Kropel'nytska Julia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Паращак Наталія Миколаївна
    Дякую, колего, ЗА КОРИСНИЙ МАТЕРІАЛ!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Охорзіна Ольга Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
30 липня 2018
Переглядів
7133
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку