Урок хімії в 7 класі.
Тема: Повітря, його склад. Оксиген. Поширеність Оксигену у природі. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі.
Мета: Повторити класифікацію речовин. Закріпити поняття про елементи-неметали та прості речовини на прикладі Оксигену і кисню; надати уявлення про хімічний елемент Оксиген і просту речовину кисень; ознайомити з історією відкриття кисню, його поширенням у природі та фізичними властивостями; розглянути якісний та кількісний склад повітря.
Сприяти розвитку уваги, логічного мислення, естетичних смаків, емоційних почуттів; розвивати в учнів уміння самостійно вивчати та аналізувати фактичний матеріал з теми; виховувати культуру спілкування, вміння висловлювати свої думки.
Обладнання: Періодична система, дошка, підручник.
Тип уроку: комбінований
Хід роботи
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
N2, K3N, ZnO, Fe, FeSO4, O2, O3, SO2, CaCO3, P4, MgCl2, S8, Cu, Cu2O
Якщо ви вірно дасте відповідь, то отримаєте підказку на наступне запитання.
Метали
прості
неметали
Метали: Тверді речовини
Пластичні та ковкі
Добре проводять струм та тепло
Неметали : Можуть мати різний агрегатний стан
Крихкі
Діелектрики
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Одним з найважливіших і найпоширеніших елементів на Землі є Оксиген. Оксиген входить до складу і простих , і складних речовин. Одну із них ви добре знаєте –це О2.
Ми почнемо вивчати Оксиген і кисень. Познайомимося сьогодні з історією відкриття кисню, його поширеністю та фізичними властивостями кисню.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Характеристика хімічного елемента Оксигену |
|
Хімічний символ |
О |
Металічний – неметалічний елемент |
Неметалічний |
Розміщення у періодичній системі хімічних елементів |
|
Порядковий номер елемента |
Z = 8 |
Період |
2 |
Група, підгрупа |
VІ |
Склад атома: заряд ядра |
+8 |
Кількість протонів |
N ( р+) = 8 |
Кількість нейтронів N ( n0) = Ar - N ( р+) |
N ( n0) =16-8 =8 |
Кількість електронів |
N ( ē ) = 8 |
Відносна атомна маса елемента |
Аr (О) = 16 |
Валентність в сполуках |
ІІ |
Формула простої речовини, її назва |
О2 |
Оксиген – найпоширеніший елемент на Землі.
Масова частка в оболонці Землі становить 52%
Оксиген входить до складу піску, глини, гірських порід та мінералів, є у складі всіх речовин, з яких побудовані живі організми. У тілі дорослої людини Ѡ(О) = 65%
У повітрі Оксиген зустрічається у вигляді кисню
Склад повітря:
φ (N2) = 78%
φ (О2) = 21%
φ (CО2) = 0,03%
4. Відкриття кисню
а) VІІІ ст. Китай, Мао-Хоа встановив у складі повітря 2 газа, один з яких підтримував дихання і горіння.
б) Через 1000 років в Європі незалежно один від одного швед Карл Шеєле (1771р) – учень аптекаря та англієць Джозуф Прістлі (1774р) відкрили кисень, але були захисниками флогістону.
в) 1775р. француз Антуан Лавуазьє дослідив кисень, створив кисневу теорію горіння, яка змінила теорію флогістону. Дав назву « OXYGEN» - «життєвий газ».
(робота з підручником ст . ) Заповніть таблицю.
Агрегатний стан |
Безбарвний газ
|
Смак та запах |
Без запаху і смаку.
|
Розчинність у воді |
Малорозчинний у воді (100 V H2O – 3V О2) |
Порівняння з Мr повітря |
Важчий за повітря |
Унікальні властивості |
При -183°С перетворюється в блакитну рідину При -219°С – сині кристали Рідкий і твердий О2 притягується магнітом. |
IV. Узагальнення й систематизація знань
Виконайте завдання та побудуйте драбинку до успіху. (Завдання виконуються на електронній дошці)
А) До складу молекул води входить ..............................................
Б) Розчинений у воді ................... необхідний для життєдіяльності водних рослин.
В) Всі оксиди містять ......................................
Г) У земній корі міститься 49% ................................
Д) Температура кипіння ................................ -183oС
Е) У природі .................. утворює дві прості речовини...................... та озон.
V. Підведення підсумків уроку.
Домашнє завдання: