Урок хімії в 7 класі на тему "Розв'язування розрахункових задач на виведення формул речовин за відомими масовими частками елементів"

Про матеріал
Урок хімії в 7 класі, на якому учні навчаються виводити формулу речовини за відомими масовими чатками елементів в ній. Цей урок я проводжу в рамках вивчення теми "Кисень", перед узагальнюючим уроком. Учні працюють в різнорівневих групах, найкраще підготовлений учень в кожній групі відіграє роль консультанта.
Перегляд файлу

Тема: Розв’язування розрахункових задач. Виведення молекулярної формули за відомими масовими частками елементів чи співвідношенням мас елементів

Мета:

навчальна: познайомити учнів з новим типом розрахункових задач на виведення молекулярної формули речовини. Розширити знання про  речовини їхній склад і будову.

Розвивальна: розвивати логічне мислення та уміння аналізувати, продовжити формувати пізнавальну активність шляхом розв’язування задач.

Виховна: виховувати цілеспрямованість, відчуття відповідальності, навички спільної роботи, розумової та творчої діяльності.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок, і творчого застосування їх на практиці.

Форма проведення: заняття-гра.

Методи навчання: практичні, індивідуальні, проблемно-пошукові, інтерактивні.

Обладнання: картки-завдання, алгоритми розв’язування задач.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Створення психолого-емоційного настрою.

Я бажаю вам гарного настрою, позитивного спілкування та чекаю від вас активної роботи.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні урок ми проведемо під девізом: «Уміння розв’язувати задачі – це мистецтво, що набувається практикою.» Д. Пойа

 Сьогодні заняття розв’язування задач. Проведемо його у формі гри: «Політ до невідомої планети»

 Працювати будемо групами, кожна група – це екіпаж на чолі зі учнем-консультантом (учні діляться на групи які працюють, як творчі дослідницькі пошукові на чолі з консультантом).

Всім увага на екран!

Мета польоту: здійснити політ до невідомої планети «Молекулярна формула». Щоб досягти планету, ми повинні оволодіти новим типом розрахункових задач на визначення молекулярної формули речовини.

Тема нашого заняття: Розв’язування розрахункових задач. Виведення молекурної формули  речовини.

Однією з умов успішного польоту є використання раніше набутих знань. Перевіримо їх.

 

Увага на екран!

Виконайте завдання

  1. Запишіть символами позначення фізичних величин:відносна атомна маса, молекулярна маса, масова частка.
  2. Запишіть формули: масової частки, відносної молекулярної маси.
  3. Проблемно-дослідницькі питання.
  • Запишіть якісний склад сполуки якщо відомо продукти реакції згоряння: CO2, H2O; CO2, H2O, N2; CO2, H2O, SO2.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 Свої знання людина може перевірити, тільки спробувавши використати їх на практиці. Сьогодні ми навчимося розв’язувати задачі на виведення молекулярної формули газоподібної речовини.

Щоб досягти поставленої мети, ми використаємо пам’ятки та алгоритми розв’язку задач. Це своєрідний маршрут нашого польоту.

 

Увага на екран!

 

Пам’ятка

  1. Пам’ятайте, що формула речовини – це умовний запис складу речовини за допомогою символів хімічних елементів та індексів.
  2. Щоб визначити формулу речовини, необхідно знайти елементи, які входять до її складу і кількість атомів кожного елемента.
  3. Невідомі елементи позначте літерами X, Y, Z.
  4. Невідомі індекси x, y, z.

 

Увага!

Всім членам екіпажу познайомитись з алгоритмом розв’язування задач.

Алгоритм 1

  1. Вивчити умову задачі.
  2. Записати скорочену умову.
  3. Визначити співвідношення масової частки кожного елемента до його відносної атомної маси.
  4. Знайти кількісне співвідношення атомів у речовині.
  5. Скласти  формулу.
  6. Записати відповідь до задачі.

Увага!

 Всім членам екіпажу познайомитись з алгоритмом розв’язування задач.

Увага на дошку!

Всім приступити до дії! На екрані умова задачі (учні за алгоритмом з викладачем розв’язують задачу. Учень консультант контролює роботу свого екіпажу).

  1. Знаходження хімічної формули речовини за масовими частками елементів:

 Задача. Елементний склад речовини: масова частка елемента Ферума 0.7241 (або 72.41%), масова частка Оксигену 0.2759 (або 27.59%). Виведіть хімічну формулу та назвіть речовину.

Розв’язок . 1) Знаходимо відношення числа атомів Fe:O=72.41/56=27.59/16 = 1.29:1.72

 2) Менше число беремо за одиницю і знаходимо слідуюче відношення: Fe:О = 1: 1.33

3) Так як повинно бути ціле число атомів то, це відношення приводимо до цілих чисел: Fe : О = 3 : 3.99 = 3:4

Відповідь: хімічна формула даної речовини Fe3O4.

  1. Знаходження хімічної формули по відношенню мас елементів, що входять до складу речовини:

Задача . Знайдіть хімічну формулу речовини, до складу якої входить 9 мас. ч. Алюмінія і 8 мас. ч. Оксигену.

Розв’язок . M(A)l : m(О) = 9/27 : 8/16 = 0.33:0.5 = 0.99: 1.5 = 2:3

Відповідь: хімічна формула даної речовини Al2O3

Увага! Консультантам проконтролювати дії!

Увага на екран!

Ваш корабель наближається до планети «Молекулярна формула». Вас чекають перешкоди – нові космічні об’єкти. Планету можна досягти, якщо розв’язати задачу на виведення молекулярної формули. (робота в групах за картками-завданнями, результати записуємо на дошку.)

V. Підсумок заняття.

Вправа мікрофон.

З сьогоднішнього заняття я знаю…

На занятті я навчився…

 

VI. Домашнє завдання.

Повторити параграфи 7А –

                                       7Б –

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Екіпаж №1

1.Вивести формулу сполуки та дати їй назву, якщо масові частки Хрому – 52%, а Оксигену – 48%.

2. Вивести формулу сполуки та дати їй назву, якщо співвідношення мас Аргентума та Оксигена 27:2.

 

 

Екіпаж №2

1.Вивести формулу сполуки та дати їй назву, якщо масові частки Хлору – 81,6%, а Оксигену – 18,4%.

2. Вивести формулу сполуки та дати їй назву, якщо співвідношення мас Карбона та Оксигена 3:4.

 

 

 

Екіпаж №3

1.Вивести формулу сполуки та дати їй назву, якщо масові частки Хрому – 76,47%, а Оксигену – 23,53%.

2. Вивести формулу сполуки та дати їй назву, якщо співвідношення мас Карбона та Оксигена 3:8.

 

 

Екіпаж №4

1.Вивести формулу сполуки та дати їй назву, якщо масові частки Хлору – 59,66%, а Оксигену – 40,34%.

2. Вивести формулу сполуки та дати їй назву, якщо співвідношення мас Галія та Оксигена 35:12.

 

 

Екіпаж №5

1.Вивести формулу сполуки та дати їй назву, якщо масові частки Станума – 88,15%, а Оксигену – 11,85%.

2. Вивести формулу сполуки та дати їй назву, якщо співвідношення мас Арсена та Оксигена 15:8.

 

 

Екіпаж №6

1.Вивести формулу сполуки та дати їй назву, якщо масові частки Станума – 78,8%, а Оксигену – 21,2%.

2. Вивести формулу сполуки та дати їй назву, якщо співвідношення мас Арсена та Оксигена 25:8.

Экипаж №1

1.Вывести формулу вещества и назвать его, если массовые доли Хрома – 52%, а Оксигена – 48%.

2. Вывести формулу вещества и дать ему название, если соотношение масс Аргентума и Оксигена 27:2.

 

 

Экипаж №2

1. Вывести формулу вещества и назвать его, если массовые доли Хлора – 81,6%, а Оксигена – 18,4%.

2. Вывести формулу вещества и дать ему название, если соотношение масс Карбона и Оксигена 3:4.

 

 

 

Экипаж №3

1. Вывести формулу вещества и назвать его, если массовые доли Хрома – 76,47%, а Оксигена – 23,53%.

2. Вывести формулу вещества и дать ему название, если соотношение масс  Карбона и Оксигена 3:8.

 

 

Экипаж №4

1. Вывести формулу вещества и назвать его, если массовые доли Хлора – 59,66%, а Оксигена – 40,34%.

2.  Вывести формулу вещества и дать ему название, если соотношение масс Галия и Оксигена 35:12.

 

Экипаж №5

1. Вывести формулу вещества и назвать его, если массовые доли Станума – 88,15%, а Оксигена – 11,85%.

2. Вывести формулу вещества и дать ему название, если соотношение масс Арсена и Оксигена 15:8.

 

Экипаж №6

1. Вывести формулу вещества и назвать его, если массовые доли Станума – 78,8%, а Оксигена – 21,2%.

2. Вывести формулу вещества и дать ему название, если соотношение масс Арсена и Оксигена 25:8

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
10 квітня 2019
Переглядів
15600
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку