«Колобок» на хімічний лад
Мета: сприяти розвитку інтересу до предмету у учнів до однієї з природничих наук-хімії; виховувати спостережливість, кмітливість та колективізм.
Позакласний захід проводиться учнями 7 класу для учнів початкової школи.
Хімія
Добрий день, дорогі друзі! Ми починаємо нашу першу зустріч із королевою всіх природничих наук – ХІМІЄЮ.
Хімія – це природнича наука, яка вміє творити дива. І як кожна наука вона вимагає до себе серйозного, відповідального ставлення.
А зараз я запрошую вас у світ казки та не простої, а хімічної.
Хімія. В деякому царстві жили собі дід та баба. Якось захотів дід колобка, але не простенького, а хімічненького.
Дід. Бабусю, піди у хижку та назмітай у засіці борошна та спечи мені колобка.
Хімія. Баба так і зробила. Спекла колобка і залишила на вікні, щоб вистиг. А колобок був не простенький, а хімічненький, тому він з вікна на призьбу, а з призьби та на землю й покотився дорогою.
Колобок. Я-хімічний колобок! Скок. Скок! 2 рази
Хімія. Скаче, скаче по дорозі, а назустріч йому Зайчик – побігайчик.
Зайчик. Колобок, колобок.
Ну й спека сьогодні.
Я захотів не простої води,
газовану щоб приніс ти сюди.
Із сиропом газовану я полюбляю –
так від спеки чогось знемагаю.
Не біга ніде тут корова яка,
Колобок, так забажалось мені молока!
Колобок. Що, зайчику, пити захотів, як всі.
Ось бачиш, колба у мене в руці
Хлюпоче в ній чарівна рідина,
Хімічні дива нам покаже вона.
Ось сиропна вода, ось газована вона,
Ось парне молоко, сталося це дуже легко,
І таємниць ніяких тут нема (дослід 1)
У хімії чудес без меж, їх робити я вмію теж!
Хімія. Та й покотився далі!
Колобок. Я-хімічний колобок. Скок, скок! 2 рази
Хімія. Скаче, скаче, а на зустріч йому Вовк.
Вовк. Колобок, колобок, прошу допомоги, запалити багаття я невзмозі.
Колобок. Я зараз тобі одне диво зроблю,
без нічого полум’я вмить запалю.
Ось дрова та вату в спирт намочить,
лиш падає крапля – багаття горить.
(дослід 2)
Колобок. Секретів немає, це суміш хімічна зробила
Наш дослід таким динамічним.
Будь – що запалити зуміє вона,
Ім’я її - суміш запалювальна.
У хімії чудес без меж,
я робити умію їх теж!
Хімія. Та й далі побіг.
Колобок. Я - хімічний колобок. Скок, скок! 2 рази
Хімія. Зустрічається йому Ведмідь:
Ведмідь. Ой, болить мені лапа, десь її я подряпав,
Колобок, прийди мені на допомогу,
бо можуть відрізати руку й ногу.
Втрачати кінцівки немає бажання,
Колобок, дай мені лікування.
Колобок. Операція без болю, правда, буде там багато крові,
Під час кожної операції потрібна стерилізація.
Розтин-це дуже важливий момент,
будь ласка, іод подайте, асистент.
Колобок. Іодом старанно змащу,
щоб все було стерильно.
Ведмеде, спокійно.
Дайте мені ніж (дослід 3)
Погляньте, кров тече струмком
та зараз промокнем бинтом.
Немає ані сліду від рани.
Все було чесно, без обману.
У хімії чудес без меж,
їх робити я вмію теж.
Хімія. Та й маху. Біжить та й біжить.
Колобок. Скок, скок. Я – хімічний колобок! 2 рази
Хімія. Аж тут перетнула йому дорогу Лисичка:
Лисичка. Чула я, мій дорогенький, що чарівник ти, кругленький.
Так, я хочу, щоб на столі вулкан прокинувся в імлі,
Щоб попіл, полум’я, а за мить – він сам себе міг загасить.
А ще я б хотіла побачити диво:
із іскор щоб дощ накрапав так грайливо.
Колобок. Вважаю я, не тільки ти вулкан хотіла побачити.
Потрібно дослід провести, і в гори можемо не іти.
(дослід 4)
Лисичка. Де ж чудес таких навчивсь?
Може з нами поділивсь.
Колобок. Щоб навчитись таких див,
Докласти потрібно чимало сил,
Не лінитись, працювати
Книг багато прочитати.
Потрібно вправно,
хімію вивчати докладно.
Хімія. Я-наука не проста, і не всім під силу,
І не кожен синтезує ці хімічні дива,
Але зможе осягнути і мої закони
Лише той, хто звик долати різні перепони.
Зайчик. Хімію любіть, вивчайте та поважайте, як матінку свою,
Бо без неї не їсти і не спати, не вмитись і не одягтись,
Вовк. Не їздить і не покататись, це треба добре пам’ятать,
Ведмідь. Бо все, куди не подивись в житті,
Без хімії, як без мами, ніяк не обійтись.
Лисичка. Ніде вам не пройти без формул і рівнянь,
І без завдань та міцних хімічних знань.
Хімія. А ви, друзі, пам’ятайте
Від науки не тікайте.
Бо в хімії чудес без меж.
Ти їх зробити зможеш теж!
Всі разом. Дякуємо за увагу.
Додаток до заходу
Опис дослідів:
1. У три завчасно приготовлені склянки з кристалами метилоранжу, розчинами соди та барій хлориду додаємо розчин сульфатної кислоти:
2. Декілька кристалів калій перманганату KMnO4 змішайте з 5-6 краплями концентрованої сульфатної кислоти Н2SO4, щоб вийшла кашка. Потім на цю суміш капнути етанолом С2Н5ОН. Багаття відразу ж спалахне й горітиме блідо-блакитним полум’ям.
3. Спочатку змочіть руку «спиртом» (насправді це буде розчин калій тіоціанату). Потім продезінфікуйте «скальпель», не жаліючи «йоду», у ролі якого виступає розчин ферум (ІІІ) хлориду FeCl3. Після цього зробіть «надріз». Проведіть «скальпелем» по ділянці шкіри, обробленій «спиртом» - «потече кров». Потім слід загоїти «рану». Для цього візьміть розчин натрій фториду NaF й змажте ним «рану».
4. Оранжево-червоні кристали амоній дихромату (NH4)2Cr2O7 розмістити на металевій підставці у вигляді вулкану, промочити етанолом та запалити. Спостерігається активне виділення розжарених частинок, купка кристалів збільшується та змінює колір: замість оранжевого він стає зелений.