Урок хімії "Значення води у природі. Використання води людиною".

Про матеріал
Мета: • навчальна: узагальнити отримані знання про значення й використан¬ня води для задоволення потреб людини, для життя на Землі, форму¬вати вміння аналізувати природні явища; • розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до значення й викорис¬тання води для задоволення потреб людини, її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; формувати інтерес до вивчення природ¬ничих наук; продовжувати формувати вміння працювати в групі, ви¬словлювати свою думку, робити висновки; • виховна: сприяти екологічному вихованню, економії та раціональному використанню води, виховувати дбайливе ставлення до води як най¬ціннішої речовини на Землі.
Перегляд файлу

 

Тема: Значення води у природі. Використання води людиною.

Воду ми починаємо цінувати не раніше, ніж висохне колодязь.

Т. Фуллер

Мета:

  • навчальна: узагальнити отримані знання про значення й використан­ня води для задоволення потреб людини, для життя на Землі, форму­вати вміння аналізувати природні явища;
  • розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до значення й викорис­тання води для задоволення потреб людини, її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; формувати інтерес до вивчення природ­ничих наук; продовжувати формувати вміння працювати в групі, ви­словлювати свою думку, робити висновки;
  • виховна: сприяти екологічному вихованню, економії та раціональному використанню води, виховувати дбайливе ставлення до води як най­ціннішої речовини на Землі.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: зошити, підручник, рисунки, атлас, карти, підручник, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів.

Очікувані результати: учні зрозуміють значення води для живих істот та господарської діяльності людини, зможуть висловлювати власну думку та думку групи, опрацьовувати теоретичний матеріал та аналізувати його, переконаються у необхідності бережного ставлення та раціо­нального використання води.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

1) Прийом «Віршовані рядки»

Якщо руки ваші в ваксі,

Якщо на ніс сіли клякси,

Хто тоді ваш перший друг,

Змиє бруд з лиця і рук?

(Вода)

Мене п’ють, мене ллють.

Усім потрібна я, хто я така?

(Вода)

У жаркий день найбажанішою буває.

(Вода)

Що таке: пливе і ллється,

Часом на камінь дереться,

Як немає — все всихає,

Звір і птах помирає?

(Вода)

Сама пити не п’є, а нас змушує.

(Вода)

  • Без води і не туди, і не сюди.
  • Не плюй у криницю, знадобиться напитися.
  • Хліб — батько, вода — мати.
  • Не спитавшись броду, не сунься в воду.
  • Під лежачий камінь і вода не тече.
  • Стовкла воду в ступі.
  • Схожі, як дві краплі води.
  • Без води нема життя, без праці — добробуту.
  • Де вода, там і життя.
  • Куди водиця тече, там травиця росте.
  • Воду бережи, козаче, — і вона тобі віддячить.

2) Прийом «Проблемне питання»

 Чому воду називають джерелом життя?(роздуми учнів)

3) Прийом «Дивуй»

Без води людина може прожити 3 дні, без їжі 30-50 днів. Зна­чення води підкреслюють різними висловами: «Вода — еліксир життя».

Не можна жити без води:

Вона навкруг, вона в тобі,

Озерах, річках, океанах,

Дощу краплинах і в фонтанах.

Вона в емоціях людини:

В сльозах від радощів чи гніву.

Й краса природи на Землі Не може жити без води.

Чудова наша гідросфера,

Існує все навколо неї:

І людство, й фауна, і флора,

І все, що є у нас навколо.

А не було б її,

Життя все зникло б на Землі.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1) Прийом «Естафета»

  • Що таке розчин?
  • На які групи поділяються речовини залежно від їхньої здатно­сті розчинятися у воді?
  • Чому вода в кожній криниці, джерелі має свій смак?
  • Де зустрічається вода на поверхні Землі?
  • Що таке гідросфера?
  • Чому відбувається кругообіг води у природі?
  • Які вам відомі властивості води?

ІV. Вивчення нового матеріалу

1)Повідомлення теми і мети уроку

Учитель. Сьогодні на уроці ми пригадаємо, де є вода у природі, які її властивості, яку роль вона відіграє у природі, у житті живих істот, у господарській діяльності людини.

 

2)Розповідь учителя з елементами бесіди Запаси прісної води на Землі

Запаси прісної води на Землі постійно зменшуються, бо з кож­ним роком зростає її споживання. Питна вода становить близько

 2 % від загальної кількості. Нестача води може стати однією з найваж­чих проблем людства в найближчі десятиліття. На нашій планеті є великі природні запаси води, однак несолоної (питної) води на на­шій планеті в тисячі раз менше, ніж солоної. Нестача питної води відчутна вже тепер, і їй загрожує забруднення.

3) Випереджальне завдання учнів

Презентація міні-проекту «Мій посильний внесок у збереження води».

4)Вода — складова тварин.

Розповідь учителя з елементами бесіди

Вода відіграє важливу роль у житті рослин, тварин і самої люди­ни. Для багатьох тварин і рослин вода є рідною домівкою — місцем їхнього оселення. Без неї не можливе існування живих організмів. В організмі тварини і людини вода становить понад 1/2 маси тіла. Так, тіло людини складається приблизно на 70% з води. Доросла людина щоденно споживає 2 л води. Не можна прожити без неї біль­ше, ніж вісім діб. У разі втрати організмом понад 1/10 частини води кров загусає і втрачає здатність рухатись кровоносними судинами. Вода наявна у складі крові, травних соків, сліз та інших рідин тіла. Навіть кістки містять воду. Біологи довели, що вода не лише жи­вить організм, а ще й розносить інформацію. Через неї органи тіла отримують сигнали про стан кожного з них. Зневоднення організ­му приводить до його загибелі. Під час випаровування води з потом тіла тварин і людини охолоджуються. Таким чином, вода відіграє значну роль у теплорегуляції організму. Тварини і люди, на відміну від рослин, не запасають воду. За потреби вони дістають її з навко­лишнього середовища.

Здоров’я, існування людини й усього живого на Землі залежить від чистоти води. Обезводнення організму на 12-15 % веде до пору­шення обміну речовин, а якщо на 25 % — до його загибелі. В орга­нізмах йде повне оновлення води: у черепахи за 1 рік, у верблюда за З місяці, у людини за 1 місяць.

5) Значення води для рослин

Рослинам вона потрібна, щоб розчиняти і транспортувати пожив­ні речовини. Вода підтримує форму та пружність рослин. Під час за­сухи рослини здатні накопичувати воду в різних частинах свого тіла. Без води не відбувається жоден обмінний процес в організмі росли­ни. Щоб дістати воду з землі, рослини користуються корінням. Так, одне доросле дерево витягає ґрунту і випаровує 50-70 відер води за добу. Зелені рослини при сонячному світлі з води та вуглекислого газу утворюють органічні речовини. Вода потрібна рослинам для їх повноцінного зростання. Для вирощування однієї тонни пшениці по­трібно 1,5 тис. т води; рису — 4 тис. т; бавовнику — 10 тис. т.

Рослини охолоджуються, випаровуючи воду через листя. Без води рослини гинуть. У кактусах оновлення води йде за 28 років.

6) Вода в життєдіяльності людини

 Випереджальне завдання учня

Людина та її господарська діяльність є головним джерелом за­бруднення води. Вода потрібна в побуті, для виробництва електро­енергії, в промисловості та для сільського господарства, для розвит­ку водного транспорту, організації туризму й відпочинку людей, бо водойми — це зони відпочинку, мінеральні джерела мають ліку­вальне значення. Дефіцит прісної води може бути спричинений за­брудненням водойм промисловими та побутовими відходами. Тому ухвалено закони про охорону вод, за цим стежить держава. Надмірне вирубування лісів, осушування боліт є причиною зменшення воднос­ті річок, що, у свою чергу, призводить до значних утрат прісної води.

Позитивне значення:

  • вода — важлива сировина для хімічної промисловості (одержан­ня водню);
  • дуже багато води використовують у техніці для охолодження;
  • є розчинником (для приготування розчинів, для промивання
  • різних речовин, одержання розчинів хімічних речовин);
  • потрібна для виробництва електроенергії, для зрошування по­лів, у побуті.

Негативне значення:

  •    заливає посіви сільськогосподарських культур;
  •    утворює яри, вимиває рослини;
  •    заболочує ґрунти;
  •    спричиняє стихійні лиха;
  •    розмиває шляхи і змиває мости;
  •                   спричиняє корозії, псує гігроскопічні матеріали, ушкоджує

дерев’яні будівлі;

  •    занадто вологе повітря завдає шкоди здоров’ю людини.

7) Чи вся вода придатна для використання людиною?

 Прийом «Дерево рішень»

Завдання. На Землі є дуже багато води. Чому ж людство потерпає від її нестачі? Назвіть основні фактори, що роблять воду непридат­ною для використання, та шляхи вирішення цих проблем. 8) Розповідь учителя з елементами бесіди

Для використання людиною придатна не будь-яка вода. Напри­клад, морську воду не використовують для зрошення полів, бо в ній багато розчинених солей.

Брудну прісну воду не можна вживати в їжу — у ній дуже багато хвороботворних мікробів. З тієї ж причини не можна давати брудну воду свійським тваринам. У забруднених водоймах гине безліч вод­них тварин і рослин.

Отже, проблема раціонального використання й збереження вод­них ресурсів — першочергове завдання, яке стоїть перед суспіль­ством. У водойми України щороку виливають приблизно 7,3 млн т забруднюючих речовин. Зберігати воду чистою — означає зберігати здоров’я, життя та красу довкілля. Статистика свідчить, що 80 % хвороб є наслідком незадовільної питної води.

  1. Узагальнення знань

1)Прийом «Скарбничка»

Завдання. Складіть максимально повний перелік функцій води.

  •   група — у процесах живої природи (рослин, тварин).
  •    група — у процесах неживої природи.
  •    група — у життєдіяльності людини.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

1) Прийом «Роблю висновок»

Вода — необхідна умова існування всіх живих істот на Землі. Вода — обов’язковий компонент живої клітини. Жоден з живих

організмів не може обходитись без води.

Вода — це середовище життя для деяких організмів.

2) Прийом «Павучок»

На дошці написане слово «вода». Усі учні одне за одним назива­ють поняття, з яким асоціюється у них слово «вода». Асоціації за­писують на стікері та приклеюють його на дошці. Можна утворити кілька кіл таких асоціацій. У результаті сформується вагомий зо­ровий образ значення води на Землі.

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання

  •   Опрацювати параграфи підручника: § 37 (І), § 33 (II).
  • Творче завдання: написати звертання до жителів нашої планети з проблеми збереження води.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
22 січня 2019
Переглядів
4035
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку