Хімія
Тема. «Оксиген і Кисень. Фізичні властивості. Добування кисню в лабораторії. Каталізатор. Реакція розкладу.»
Мета: поширити поняття про хім.елемент і прості речовини, вміти розрізняти ці поняття, спостерігати, аналізувати, робити висновки, навчити учнів складати опорні схеми, «читати» їх, виховувати активність, зацікавленість, творчість.
Тип уроку: формування нових знань
Методи навчання: монологічний, діалогічний, демонстраційний,
Форми організації уроку: фронтальна, групова.
Засоби навчання: підручник, записи на дошці, хімічний експеримент, таблиця, мультимедійна установка, опорна схема «Оксиген і кисень»
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
(Вчитель зачитує вірш, у якому називається хім. елемент, проста речовина, які будуть вивчаться сьогодні на уроці)
Всім відомий Оксиген
В кисень сполучається.
Через нього речовини
Легко окисляються.
Всі властивості фізичні
Буде кожен знати,
І його ми на уроці
Будем добувати.
Зберемо його в пробірку,
Доведем наявність.
Ну, що ж будем ми вивчати?
Ви вже здогадались?
На сьогоднішньому уроці ми будемо з вами крокувати по сходинкам – до найвищої сходинки. І той, хто буде активно працювати на уроці, відповідати на питання, той обов’язково потрапить на неї.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Висновок: Дивлячись на вашу активність можна сказати, що фундамент у нас гарний. Тож ми можемо рушати далі.
ІV. Основна частина.
Під час опрацювання нового матеріалу ми з вами будемо вчитися будувати опорну схему. Оскільки ми це робимо з вами вперше, то я вам підготувала невеликі шаблони опорних схем. За їх зразком ви повинні будете у зошитах створити подібні опорні схеми. За допомогою яких вам буде легше запам’ятати новий матеріал.
(Відповіді учнів: хім.символ – О, атомна маса – 16, валентність – ІІ, утворює просту речовину – кисень, входить до складу складних речовин і т.д.)
Доповнення вчителя (утворює – озон, входить до складу крейди, вапна, соди, мідного купоросу)
(Відповіді учнів: формула – О2, молярна маса – 32, газоподібна речовина, без кольору, без запаху, майже не розчинна у воді, потрібна для дихання, окислює речовини)
Доповнення вчителя – через запитання-підказки:
(А також: температура кипіння = -183 , а температура плавлення = -218)
Висновок до першої частини:
Отже, ми склали уявлення про Оксиген і кисень, а також визначили фізичні властивості. Тепер запишемо їх у зошитах.
Удосконалення опорної схеми «Оксиген і кисень»
Робота з мультимедійною установкою – «Порівняйте і доповніть».
(На екрані мультимедійної установки демонструється опорна схема. Учні порівнюють її зі своєю, вносять доповнення)
А наступний наш шлях важкий, але дуже цікавий. Бо щоб потрапити на нову сходинку… нам потрібно виконати хімічний експеримент.
Проблемні запитання:
- Яка речовина вступила до реакції (складна чи проста?)
- Які утворилися?
- Що відбулося з речовиною?
Висновок: Такі реакції називаються реакціями розкладу. (записати визначення в зошити)
- А яка речовина нам допомогла в реакції? (манган(IV) оксид)
- Яку вона відіграла роль в нашій реакції? (прискорила реакції)
Висновок: Такі речовини називаються каталізатором. (записати визначення в зошити)
Ферменти – природні каталізатори.
V. Закріплення матеріалу.
(учні розставляють коефіцієнти)
V. Узагальнення та систематизація.
Завдання: озвучити опорну схему.
«Говоріть те – що бачите»
(учні по черзі озвучують записи на опорній схемі – по одному реченню)
Висновок вчителя: Ось як ми багато з вами сьогодні дізнались про Оксиген та кисень, про його добування в лабораторії, про новий тип реакції. Познайомились з новими термінами.
VІ. Підсумок уроку.
Виставлення оцінок
Вивчити параграф 17, 18, завд.1,2,3 ст.131, з.9, ст..138.