Урок "Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з Періодичною системою хімічних елементів."

Про матеріал
Мета: Навчальна: закріпити поняття «атом», «молекула», «хімічний елемент»; поглибити знання про атом і його будову; утворення молекул; ознайомити учнів із символами і назвами хімічних елементів за сучасною українською номенклатурою, розглянути поширеність хімічних елементів в природі. - Розвивальна: формувати і розвивати ключові компетентності учнів, зокрема навчальну, громадянську, соціальну, загальнокультурну, ІКТ-компетентність. - Виховна: формувати інтерес до вивчення хімії.
Перегляд файлу

Урок 9. Тема: Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з Періодичною системою хімічних елементів.

Мета:

Навчальна: закріпити поняття  «атом», «молекула», «хімічний елемент»; поглибити знання про атом і його будову; утворення молекул; ознайомити учнів із символами і назвами хімічних елементів за сучасною українською номенклатурою, розглянути поширеність хімічних елементів в природі.

  • Розвивальна: формувати і розвивати ключові компетентності учнів, зокрема навчальну, громадянську, соціальну, загальнокультурну, ІКТ-компетентність.
  • Виховна: формувати інтерес до вивчення хімії.
  • Тип уроку: засвоєння нових знань
  • Форми роботи: фронтальна, індивідуальна.
  • Очікувані результати: здобувач освіти знає і розвиває розуміння суспільного життя, прав і обов’язків; усвідомлює відчуття власної гідності; уміє висловлювати та аргументувати власну позицію; учні мають сформувати уявлення про хімічний елемент, ознайомитись з номенклатурою, вивчити базові хімічні елементи; учні відтворюють визначення «хімічний елемент», розуміють значення найбільш поширених елементів, готові до вивчення знаків елементів, їхніх назв і читання у формулі.

Обладнання: комп’ютер, проектор, інтерактивна дошка, періодична система Д. І. Менделєєва; мультимедійна презентація до уроку, дидактичні картки.

 

Хід уроку

Епіграф уроку:

Природа має лиш один секрет —
Чи тут, чи там, у Космосу глибинах,
Все: від малих піщинок до планет —
Із елементів складене єдиних.


                                                            С. Щипачов «Читаючи Менделєєва»

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності учнів до уроку.

Сьогоднішній урок я хочу розпочати словами з китайської народної мудрості «Не бійся, що не знаєш, бійся, що не навчишся». Тож я всім вам бажаю впевненості, сумлінної праці й успіхів на сьогоднішньому уроці.

На сьогоднішньому уроці діє накопичувальна система балів. За кожну правильну відповідь ви будете отримувати «хімічну склянку». Чим більше правильних відповідей, тим більш високий бал отримаєте. Переведення» хімічних склянок» у бали записане на дошці.

 

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

Нещодавно ми розпочали вивчати нелегку науку хімію. Пригадаємо матеріал попередніх уроків та проведемо хімічну розминку по темі  «Чисті речовини і суміші. Методи розділення сумішей»

Хімічна розминка «Безлад»

Розсипались із коробок карточки із назвами чистих речовин і сумішей. Допоможіть мені навести порядок, розкласти картки по відповідних коробках.

Працюємо на картках (виписуємо номери)  і на дошці.

Встановіть відповідність

Чисті речовини

  1.                   мідь
  2.                   цемент
  3.                   нафта
  4.                   кринична вода
  5.                   цукор
  6.                   дистильована вода
  7.                   мильна піна
  8.                   бензин
  9.                   зубна паста
  10.               золото
  11.               мед
  12.               сода
  13.               вуглекислий газ
  14.               крохмаль
  15.               туман
  16.               крейда

Суміші

 

А на цьому слайді потрібно для суміші знайти пару, яка б відповідала її способу розділення.

Знайдіть  пару

Суміш  Спосіб розділення

Глина і вода                                      дія магнітом

Мінеральна вода                              відстоювання

Мідні і  залізні ошурки                   фільтрування

Олія і вода                                        випарювання

Спирт і вода                                     перегонка

 

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Термінологічна  розминка

Кросворд із ключовим словом

  1.                   Субстанція, що має певний хімічний склад і характеризується певними фізичними та хімічними властивостями ( речовина)
  2.                   Найдрібніші частинки речовини, які є носіями властивостей речовин (молекули)
  3.                   Речовини або їх суміші, які людина використовує для виготовлення тіл (матеріали)
  4.                   Сукупність різних речовин, які зберігають свої властивості. (суміш)
  5.                   Чисті речовини, що містяться у складі сумішей (компоненти)
  6.                   Суміші, у яких не можна розрізнити компоненти спостереженням. (однорідні)
  7.                   Певні ознаки, за якими різні речовини подібні між собою або відрізняються одна від одної ( властивості)

Ключове слово «елемент»

Ви зрозуміли, що сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити про хімічні елементи. Прочитайте уважно епіграф до уроку.

Ми повинні з’ясувати, чи дійсно, як говорить поет, все: від малих піщинок до планет складається з хімічних елементів. На цьому уроці ви дізнаєтесь…

• чим відрізняються атоми один від одного;

• звідки хіміки дізналися назви елементів;

• яка шпаргалка найкраща на контрольних із хімії.

 

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Щоб з’ясувати все це давайте пригадаємо з курсу природознавства та минулих уроків:
1.  З яких частинок складаються речовини? (Речовина складається з молекул та атомів).
2. З чого складаються молекули? (Молекули складаються з атомів).
3. Що таке атом? (Атоми – найдрібніші, хімічно неподільні частинки речовини).

4. Як називаються різні види атомів? (Хімічні елементи)
 

V. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Тема уроку «Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з Періодичною системою хімічних елементів.»

Мета уроку: поглибити знання про атоми, молекули, хімічні елементи; ознайомитись із символами і назвами хімічних елементів, періодичною системою, розглянути поширеність хімічних елементів в природі.

Ваше завдання на уроці:

  • Навчитись визначати склад атомів різних хімічних елементів;
  • вміти вимовляти і записувати  символи не менш як 20 хімічних елементів;
  • називати елементи за їхніми символами й записувати символи за назвами;
  • запам’ятати, як поширені хімічні елементи в природі.

 

VI. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Хімічні елементи.

Перед тим, як розглянути наступне питання давайте завантажемо програму, яка допоможе нам при вивченні нового матеріалу. Програма «Хімічні елементи»

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.do_apps.catalog_30

 

Отже, усе в природі складається з атомів.

Усього на Землі та в космічному просторі виявлено 89 різних видів атомів, ще 29 видів добуто вченими штучно. Вони дуже нестійкі й існують у вигляді кількох окремих атомів протягом лише кількох секунд від моменту добування.

Атоми різних видів відрізняються за масою, розміром, будовоюта зарядом атомних ядер.

 Атоми певного виду називають хімічним елементом.Заряд ядра – головна характеристика хімічного елемента.

Хімічний елемент — це різновид атомів з однаковим зарядом ядра.

Атоми із зарядом ядра +1 належать одному хімічному елементу, із зарядом +6 — іншому елементу і т. д.

З 89  хімічних елементів в природі утворюється більше 10 млн. різноманітних хімічних речовин.
Назви хімічних елементів. Кожний елемент має назву. Сучасні українські назви майже всіх хімічних елементів походять від латинських назв (табл. 1). Їх пишуть з великої літери.

Наприклад, хімічний елемент із зарядом атомного ядра +1 називається Гідрогеном від  латинської назви Hydrogenium. Хімічний елемент із зарядом ядра +8 називається Оксигеном (від латин. Oxygenium)  і т.д. по таблиці.

Символи хімічних елементів.

Крім назви, кожний елемент має ще й скорочене позначення — символ, або знак. У наш час використовують символи елементів, запропоновані майже 200 років тому відомим шведським хіміком Й.Я. Берцеліусом.

Берцеліус запропонував як символи хімічних елементів приймати першу літеру їхніх латинських назв. Так, для позначення Оксигену він узяв символ «О» — першу літеру від Охуgenium, для Гідрогену — «Н» — від Нуdrogenium, для Карбону — «С» — від Carboneum.

Якщо перша літера в назві елемента вже використовується для позначення іншого елемента, то до неї додається одна з наступних літер, наприклад, символ Силіцію —Si (Silicium), Меркурію — Hg (від латин. Hydrargyrum).

Українські назви деяких елементів звучать зовсім інакше, ніж латинські, але що поробиш - їх приходиться заучувати напам'ять.

А ще вимова цих 9 елементів відрізняється від назви елементів.

Абсолютно ясно, щозапам'ятативідразувсісимволи і назвиелементів (а їх зараз відомо 118) - завданнянепосильне. Тому для початку можнаобмежитисянайпоширенішими .

 

Заряд ядра

Назва елемента

Символ елемента

Вимова елемента

Українська

Латинська

+2

Гелій

Helium

He

Гелій

+11

Натрій

Natrium

Na

Натрій

+12

Магній

Magnesium

Mg

Магній

+13

Алюміній

Aluminium

Al

Алюміній

+17

Хлор

Chlorum

Cl

Хлор

+19

Калій

Kalium

K

Калій

+20

Кальцій

Calcium

Ca

Кальцій

+26

Ферум

Ferrum

Fe

Ферум

+29

Купрум

Cuprum

Cu

Купрум

+35

Бром

Bromum

Br

Бром

+79

Аурум

Aurum

Au

Аурум

 

Вимова символів майже всіх інших  елементів збігається з їхніми назвами. Наприклад, символ елемента Калійчитається «калій», а не «к», а елемента ФерумуFe — «ферум», а не «фе». Усі винятки зібрано в таблиці 1.

Символи та назви елементів — це літери хімічної мови. Цією мовою розмовляють усі хіміки світу. Нею можна спілкуватися навіть з хіміком з племені тумба-юмба.  І вам також треба вивчити «алфавіт» хімічної мови.

Ваше завдання полягає у тому, щоб поступово запам’ятати українські назви  і символи  не менше 20 хімічних елементів, навчитися їх писати, вимовляти, знати, що вони позначають.

 

Цікавинка

Алхімічні символи хімічних елементів

Алхіміки позначали елементиіз залученням астрологічних символів.На той час було відомо сім планеті сім металів: золото, срібло, мідь, залізо, олово, свинець і ртуть.Чому б не об’єднати їх парами? Саме тоді золото почали співвідноситиіз Сонцем, срібло — з Місяцем, мідь — із Венерою, ртуть — із Меркурієм. А хімічні перетворення пояснювалися міфологічнимисюжетами.

Завантажемо ще одну програму Гра «Впізнай хімічний елемент»

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.firegame.ugadaikhimicheskiielement

Давайте ж впізнаємо декілька хімічних елементів!

 

Періодична система

Символи і назви хімічних елементів містяться в Періодичній системі.

Ідея створення Періодичної системи належить видатному російському хіміку Дмитру Івановичу Менделєєву.

У періодичній системі хімічні елементи розміщені в пронумерованих клітинках. Кожний елемент у періодичній системі має свій порядковий номер.

Ви вже знаєте, що заряд ядра атома Гідрогену +1. Погляньте на таблицю й ви побачите, що Гідроген розташований у ній під номером 1.

Номер клітинки кожного хімічного елемента невипадковий — він дорівнює заряду ядра атома. Так, заряд ядра атома Оксигену +8 і його порядковий номер теж 8.

Періодична система служитиме вам зручною довідкою про хімічні елементи, допомагатиме отримувати інформацію про склад їх атомів.

Позитивний заряд ядра атома зумовлюють протони. Тож їх кількість дорівнює порядковому номеру хімічного елемента в періодичній системі.

Оскільки протонів й електронів в атомі порівно, то порядковий номер хімічного елемента вказує й на кількість електронів в атомі.

За порядковим номером хімічного елемента можна безпомилководізнатись, скільки протонів й електронів в атомі.

Порядковий номер = Заряд ядра = р+-

 

Завдання

Заповніть таблицю за допомогою Періодичної системи

Символ хімічного елемента

Назва хімічного елемента

Порядковий номер

Заряд ядра

Кількість протонів

Кількість електронів

N

 

 

 

 

 

 

Фосфор

 

 

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

 

+11

 

 

 

 

 

 

17

 

 

 

 

 

 

13

 

То яка шпаргалка найкраща на контрольних із хімії? ПС

 

Поширення хімічних елементів у природі.

 Атоми елементів, що трапляються в природі, розподілені в нійдуже нерівномірно.

Під час набору  назви найпоширенішого елемента Всесвіту букви переплутались. Допоможіть відновити слово і ви дізнаєтесь, який основний елемент Сонця.

У космосі найпоширенішим елементом є Гідроген— перший елемент Періодичної системи. На його частку припадаєблизько 75 % усіх атомів Всесвіту.  Близько 24 %становлять атоми Гелію — другого елемента Періодичної системи.Решта 1 % припадає на всі інші елементи.

(Робота з діаграмою)


Які елементи є найпоширенішими на землі? (Робота з діаграмою).
Назвіть 4 найпоширеніших елементів у літосфері?
(У літосфері найпоширенішими елементами є Оксиген (47%), Силіцій (27,6%), Алюміній (8,8%), Ферум (5,0%).
Атоми Оксигену, Карбону, Гідрогену і Нітрогену –найпоширеніші в живих тілах (98%).

Отже ви бачите, що ми й усе, що нас оточує, утворено хімічними елементами. Академік О. Є. Ферсман образно назвав хімічні елементи «цеглинками Всесвіту», а відомий вже нам з початку уроку поет Щербаков писав:
                                            Природа має лиш один секрет —
                                            Чи тут, чи там, у Космосу глибинах,
                                            Все: від малих піщинок до планет —
                                            Із елементів складене єдиних.
Тепер ми розуміємо, що дійсно є сенс в його словах.
Походження назв хімічних елементів.
Звідки ж хіміки дізнались назви елементів?

Назви хімічним елементам переважно давали вчені, які вперше їхвідкривали і мають різне походження. Тільки елементи, які відомі з глибокої давнини, маютьназви, що склалися історично.

Знайти коротеньку інформацію про походження назв хімічних елементів за допомогою програми «Хімічні елементи»:

1-й ряд - елементи Титан, Ніобій, Меркурій, Кобальт, Тантал, Прометій, Торій  і Ванадій.

2-й ряд - Галій, Германій, Полоній, Рутеній, Європій, Америцій, Каліфорній, Скандій? (країни, географічні об’єкти)

3-й ряд - Кюрій, Ейнштейній,  Менделевій, Нобелій, Резерфордій, Борій? (на честь відомих учених)

Отже, яке походження мають назви  цих елементів?

I. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Вправа «Так-ні»

Вибрати вірні твердження із літер прочитати слово

У   Атомискладаються з ядра та позитивно зарядженоїелектронної

оболонки.

МДо складу ядра входятьпротони та нейтрони.
ОПротон маєпозитивний заряд.

Б   Заряд ядра атома визначають електрони

ЛАтом в ціломуелектронейтральний

А   Карбон – елемент, атом якого має заряд  +1

ОСучасні символи хімічних елементів запропонував Й. Я. Берцеліус

ДКількість протонів дорівнює порядковому номеру хімічного елемента в

періодичній системі.

Е    K – це символ елемента Кальцію.

ЦСклад та будова молекул речовин зумовлюють їхні властивості.

ЬНайбільшрозповсюдженимелементом у Всесвіті є Оксиген.

ІАтоми Оксигену, Карбону, Гідрогену і Нітрогену –найпоширеніші в

     живих тілах
Отримали слово «Молодці!»

 

VІІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

 

Рефлексія.

  1.                   Чи досягли ми мети уроку?
  2.                   Що нового дізнались?
  3.                   Який етап був найцікавішим?

 

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ


1.  Опрацювати §.

2.  Виготовити картки, 20 перших хімічних елементів, де вказати символ хімічного елемента, його назву, порядковий номер, з іншого боку картки – вимову.
3*. Гра «Впізнай хімічний елемент»

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.firegame.ugadaikhimicheskiielement

Пройти 4, 5, 6 рівні гри, зробити скріншот таблиці результатів гри та переслати його вчителю в соціальній мережі Facebook або на блог «Проста хімія».

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
23 вересня 2019
Переглядів
12697
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку