Урок "Хімічні рівняння"

Про матеріал
Конспект уроку зорієнтований на формулювання навчання протягом життя та розширення можливостей власних талантів.
Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ БОБРОВИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

БРАНИЦЬКА ГІМНАЗІЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з хімії у 7 класі

на  тему «Хімічні рівняння»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель Сідько Ольга  Михайлівна

 

 

 

Тема. Хімічні рівняння

І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ

Урок зорієнтовано на формулювання навчання протягом життя та розширення можливостей власних талантів.

                                             Ваші таланти і здібності з плином часу

                                             поліпшуться, але для цього вам доведеться почати

                                                                                            (Мартін Лютер Кінг)

 

ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ

ТЕМА. Хімічні рівняння

Мета уроку: знаннєвий компонент : здобувач освіти поглиблює й розширює знання про хімічні реакції; продовжує формувати поняття про хімічне рівняння як умовне зображення хімічної реакції;

 діяльнісний компонент: учень формує вміння і навички складання рівнянь хімічної реакції, розміщення коефіцієнтів на основі закону збереження мас, читання хімічних рівнянь;

 ціннісний компонент: удосконалює навички роботи з хімічним устаткуванням і хімічними реактивами.

    Визначення очікуваних результатів: учень має уявлення про класифікацію рівнянь реакцій за кількістю вихідних речовин і продуктів реакції

   За хімічними формулами речовин можна не лише визначати їх якісний і кількісний склад, а і обчислювати відносну молекулярну масу і масові частки елементів в  речовині.

   Тому сьогодні ви вивчите чотири типи хімічних реакцій за кількістю вихідних речовин і продуктів реакції

ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ

Повторення основних понять попередньої теми (експрес- опитування).

  1. Які речовини називають простими?
  2. Які речовини називають складними?
  3. Що таке хімічна формула?
  4. Що показує індекс в хімічній формулі?
  5. Що показує коефіцієнт у хімічній формулі?
  6. Що означають такі записи:  5Н,  5Н2,  4Н2О,  3О,  3О2?
  7. Формула глюкози  -  С6Н12О6.  Опишіть якісний і кількісний склад даної речовини за її хімічною формулою.

Учні виконують роботу самостійно і передають на першу парту, де учні -контролери перевіряють  завдання (за відповідями). Поки триває перевірка, проводиться фронтальне опитування.

1) Який закон допоміг вам розставити коефіцієнти в рівнянні реакції? (Закон збереження маси)

2) Наведіть приклади, коли цей закон не виконується. (Коли порушено чистоту експерименту. Знаходимо й аналізуємо помилки в наведених прикладах.)

Висновок: закон збереження маси виконується завжди!

3) А хто експериментально підтвердив цей закон? (Лавуазьє, Ломоносов)

4) Для чого використовуються коефіцієнти в рівнянні реакції? (Щоб зрівняти кількість атомів кожного хімічного елемента)

5) То що ж таке хімічне рівняння? (Умовний запис хімічної реакції)

Тепер учень-контролер кожного варіанта повідомляє результати перевірки й аналізує помилки

Хімічні рівняння

Алгоритм добирання коефіцієнтів

у рівняннях хімічних реакцій

Послідовність дій

Приклад

1.Визначити число атомів кожного елемента в лівій і правій частинах схеми реакції.

Al + O2 → Al2O3

1 атом ← Al → 2 атоми

2 атоми ← О → 3 атоми

2. Серед елементів з різним числом атомів до і після реакції вибрати той, число атомів якого більше.

                          2    О    3

                       атоми         атоми

                  до реакції        після реакції

3. Знайти НСК числа атомів цього елемента в лівій частині рівняння і числа атомів цього елемента у правій частині рівняння

 

НСК = 6 ( 2 і 3 )

 

4. Розділити НСК на число атомів цього елемента в лівій частині рівняння, знайти коефіцієнт для лівої частини рівняння

                                                                                             6 : 2 = 3

Al + 3O2 → Al2O3

5. Розділити НСК на число атомів цього елемента у правій частині рівняння, знайти коефіцієнт для правої частини рівняння

                                                                                             6 : 3 = 2

Al + 3O2 → 2Al2O3

 

6. Якщо поставлений коефіцієнт змінив число атомів ще якогось елемента, то повторити дії 3, 4, 5.

                                                                                           Al → 2Al2O3

4Al + 3O2 → 2Al2O3

 

7. Перевірити правильність розстановки коефіцієнтів та замінити стрілку знаком рівності

                                                                             4Al + 3O2 = 2Al2O3

 

Правило добирання коефіцієнтів у рівняннях хімічних реакцій, якщо один елемент міститься в двох або кількох сполуках (у парному та непарному стані).

а) H2S + O2 → SO2 + H2O

1) Робимо кількість атомів Оксигену парною:

H2S + O2 → SO2 + 2H2O

2) Зрівнюємо Гідроген і Сульфур:

2H2S + O2 → 2SO2 + 2H2O

3) Зрівнюємо Оксиген:

2H2S +3O2 = 2SO2 + 2H2O

б) Na + H2O → NaOH + H2

1) Робимо кількість атомів Гідрогену після реакції  парною:

Na + H2O → 2NaOH + H2

2) Зрівнюємо Натрій, Гідроген і Оксисен:

2Na + 2H2O =  2NaOH + H2

 

 

На дошці рівняння:

 І   ІІ    ІІІ

а) Al +Cl2   Zn +O2    P +H2

б) Na +O2   Al +S→   H2 +Na→

Виконуємо завдання за варіантами на аркушах.

  1.               Запишіть формулу продукту реакції (врахувати валентність елементів).

                                                                                                    (2 бали)

2) Розставте коефіцієнти в рівнянні реакції. (2 бали)

3) Підтвердьте розрахунками виконання закону збереження маси речовини.   

                                                                                                       (3 бали)

4) Обчисліть масову частку елементів у продукті реакції. (3 бали)

Проведення хімічних реакцій. Інструктаж з техніки безпеки

Дослід 1. У дві пробірки налийте 1 мл хлоридної кислоти HCl.

В одну пробірку занурте гранули Zn, в іншу - Mg. Що спостерігаєте? (Виділення газу) Які висновки зі спостереження можна зробити? (В обох пробірках відбувається хімічна реакція. З Mg реакція протікає більш інтенсивно)

Давайте запишемо обидва рівняння, розставимо коефіцієнти та прочитаємо (газоподібну речовину відзначають у реакції стрілкою).

Zn + 2HCl→ZnCl2+H2 

Mg + 2HCl→MgCl2+H2 

Перевірте розрахунки, що підтверджують правильність розміщення коефіцієнтів.

Дослід 2. Налийте в пробірку 1 мл розчину купрум(II) сульфату (CuSO4) і по краплинах додайте розчин натрій гідроксиду (NaOH). Що спостерігаємо? Випадіння осаду позначається стрілкою. Рівняння реакції:

CuSO4+2NaOH →Cu (OH)2↓+Na2SO4      

Розставте коефіцієнти. Зробіть висновок.

 

На дошці - плакат з рівняннями хімічних реакцій. Учні по ланцюжку розставляють фломастерами коефіцієнти.

а) KClO3→KCl +O2     б) Cr +Cl2→CrCl3

в) NaNO3→NaNO2 +O2     г) H2O+ SO2→H 2SO3 

д) Ag +S→ Ag2S     е) H2O2→ H2O+O2 

ж) Na2O+ H2O→NaOH      з) Ba +O2→BaO

и) Hg +O2→HgO    к) (NH 4)2CO3→NH3+H2O +CO2  

Проблемне питання

Поміркуйте, за якою ознакою можна розділити наведені реакції на дві групи.

Група 1: одна вихідна речовина → кілька продуктів.

Група 2: кілька вихідних речовин → один продукт.

За кількістю вихідних речовин і продуктів реакції хімічних реакцій виокремлюють реакції розкладу (позначимо жовтим маркером), реакції сполучення (позначимо червоним маркером).

Це не повна класифікація реакцій. До них необхідно додати ще кілька.

Реакції заміщення

Дослід 1

Zn + 2HCl→ZnCl2+H2 

Mg + 2HCl→MgCl2+H2 

Реакції обміну

Дослід 2

CuSO4+2NaOH →Cu (OH)2↓+Na2SO4      

Отже, розрізняють чотири типи хімічних реакцій за кількістю вихідних речовин і продуктів реакції.

Повідомлення домашнього завдання

Повторити параграфи про хімічні реакції та хімічні рівняння.

Творче завдання. Знайти в підручнику й навести два-три приклади хімічних рівнянь реакцій кожного типу

 

IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП

Спробуємо сформулювати визначення реакцій сполучення, розкладу, заміщення й обміну.

Реакції сполучення - це хімічні реакції, у результаті яких із двох і більше речовин утворюється один продукт реакції.

N2+O2→NO   

NO2+H2O+ O2→HNO3  

Реакції розкладу - це хімічні реакції, у результаті яких з однієї складної речовини утворюється два і більше продуктів реакції.

HgO→Hg +O2

(NH4)2Cr2O7→Cr2O3 +N2+H2O

Реакції заміщення - це хімічні реакції, у результаті яких одна проста речовина заміщає атоми іншого елемента в складній речовині.

WO3+H2→W +H2O     

Реакції обміну - це хімічні реакції, у результаті яких складні речовини обмінюються своїми складовими.

HCl +Na2S→H2S +NaCl

Гра  «Хто  швидше ?»

Доберіть коефіцієнти .Назвіть типи хімічних реакцій.

1. Hg → Hg + O2;                                         31. KOH + AlCl3 → Al(OH)3 + KCl;

2. Zn + H2SO4  → ZnSO4 + H2;                    32. CH4 + O2 → CO2 + H2O;

3. Na2S + Pb(NO3)2 → PbS + NaNO3           33. FeO + HCl → FeCl2 + H2;

4. Ca + O2 → CaO;                                        34. P2O5 + H2O → H3PO4;

5. Na + H2O → NaOH + H2;                         35. Ag2O + HCl → AgCl2 + H2O;

6. MgO + H2SO4  → MgSO4 + H2O;            36. Na2O + CO2 → Na2CO3;

7. H2 + O2 → H2O;                                        37. KClO3 → KCl + O2;

8. Al2O3 + HCl → AlCl3 + H2O;                   38. CaCO3   → CaO + CO2;

9. Ca(OH)2  + H2SO4  → CaSO4   + H2O      39. Mg(OH)2 → MgO + H2O;

10. Ba + H2O → Ba(OH)2 + H2;                    40. P + O2 → P2O5;

11. NaCl + AgNO3 → AgCl + NaNO3;         41. Al + O2 → Al2O3

12. CaCl2 + NaOH → NaCl + Ca(OH)2;       42. HClO3 → HCl + O2;

13. Al + Cl2 → AlCl3;                                    43. SO2 + O2 → SO3;

14. Zn + H3PO4 → Zn3(PO4)2 + H2;               44. NO + O2 → NO2;

15. S + O2 → SO2;                                          45. Fe + Cl2 → FeCl3;

16. SO3  → SO2 + O2;                                    46. Mg + N2 → Mg3N2;

17. CaO + HCl  → CaCl2 + H2O;                  47. H2O + CO2  → H2CO3;

18. Ca(OH)2  + HCl  → CaCl2   + H2O;         48. C2H6 + O2 → H2O + CO2 ;

19. MgCO3 + HCl → MgCO3 + CO2   + H2O;        49. N2 + H2 → NH3;

20. Fe + S → FeS;                                           50. H2 + F2 → HF;

21. O2    O3;                                                 51. H2O + SO3  → H2SO4;

22. H2 +Cl2 → HCl;                                        52. Al(OH)3 → Al2O3 + H2O;

23. NH3 +  O2 → H2O + NO;                         53. Cu + O2 → CuO;

24. NaOH + HCl → NaCl + H2O;                  54. H2S + O2 → SO2 + H2O;

25. Zn + HCl  → ZnCl2 + H2;                         55. H2S + O2 → S + H2O;

26. CaO + H2O  → Ca(OH)2;                         56. NaCl + H2SO4→Na2SO4 + H2O;

27. K2O+ H3PO4 → K3PO4  + H2O;                57. CaC2 + H2O  → Ca(OH)2  + C2H2;

28. Zn(OH)2 + NaOH  → Na2ZnO2 + H2O;    58. SiH4 +  O2 → H2O +SiO2;  

29.  Zn(OH)2 + HNO3  → Zn(NO3)2 + H2O;  59. H2O → H2 + O2;

30. Na + Br2 → NaBr;                                     60. CaO +   P2O5 → Ca3(PO4)2

Підведення підсумків уроку

Наскільки  корисним є вивчений матеріал?

 Де можна застосувати у практиці?

Ми розглянули матеріал про хімічні реакції та хімічні рівняння. Що нового сьогодні на уроці ми дізналися про хімічні реакції?

Рефлексія

Сінквейн

«Шкала ефективності»

Цінування, оцінювання.

(Оцінювання не лише кінцевого результату, а й роботи в процесі уроку).

 

docx
Додав(-ла)
Сідько Ольга
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
29 грудня 2021
Переглядів
644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку