ВІДДІЛ ОСВІТИ БОБРОВИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
БРАНИЦЬКА ГІМНАЗІЯ
Урок з хімії у 7 класі
на тему «Хімічні рівняння»
Учитель Сідько Ольга Михайлівна
Тема. Хімічні рівняння
І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ
Урок зорієнтовано на формулювання навчання протягом життя та розширення можливостей власних талантів.
Ваші таланти і здібності з плином часу
поліпшуться, але для цього вам доведеться почати
(Мартін Лютер Кінг)
ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
ТЕМА. Хімічні рівняння
Мета уроку: знаннєвий компонент : здобувач освіти поглиблює й розширює знання про хімічні реакції; продовжує формувати поняття про хімічне рівняння як умовне зображення хімічної реакції;
діяльнісний компонент: учень формує вміння і навички складання рівнянь хімічної реакції, розміщення коефіцієнтів на основі закону збереження мас, читання хімічних рівнянь;
ціннісний компонент: удосконалює навички роботи з хімічним устаткуванням і хімічними реактивами.
Визначення очікуваних результатів: учень має уявлення про класифікацію рівнянь реакцій за кількістю вихідних речовин і продуктів реакції
За хімічними формулами речовин можна не лише визначати їх якісний і кількісний склад, а і обчислювати відносну молекулярну масу і масові частки елементів в речовині.
Тому сьогодні ви вивчите чотири типи хімічних реакцій за кількістю вихідних речовин і продуктів реакції
ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ
Повторення основних понять попередньої теми (експрес- опитування).
Учні виконують роботу самостійно і передають на першу парту, де учні -контролери перевіряють завдання (за відповідями). Поки триває перевірка, проводиться фронтальне опитування.
1) Який закон допоміг вам розставити коефіцієнти в рівнянні реакції? (Закон збереження маси)
2) Наведіть приклади, коли цей закон не виконується. (Коли порушено чистоту експерименту. Знаходимо й аналізуємо помилки в наведених прикладах.)
Висновок: закон збереження маси виконується завжди!
3) А хто експериментально підтвердив цей закон? (Лавуазьє, Ломоносов)
4) Для чого використовуються коефіцієнти в рівнянні реакції? (Щоб зрівняти кількість атомів кожного хімічного елемента)
5) То що ж таке хімічне рівняння? (Умовний запис хімічної реакції)
Тепер учень-контролер кожного варіанта повідомляє результати перевірки й аналізує помилки
Хімічні рівняння
Алгоритм добирання коефіцієнтів
у рівняннях хімічних реакцій
Послідовність дій |
Приклад |
1.Визначити число атомів кожного елемента в лівій і правій частинах схеми реакції. |
Al + O2 → Al2O3 1 атом ← Al → 2 атоми 2 атоми ← О → 3 атоми |
2. Серед елементів з різним числом атомів до і після реакції вибрати той, число атомів якого більше. |
2 ← О → 3 атоми атоми до реакції після реакції |
3. Знайти НСК числа атомів цього елемента в лівій частині рівняння і числа атомів цього елемента у правій частині рівняння |
НСК = 6 ( 2 і 3 )
|
4. Розділити НСК на число атомів цього елемента в лівій частині рівняння, знайти коефіцієнт для лівої частини рівняння |
6 : 2 = 3 Al + 3O2 → Al2O3 |
5. Розділити НСК на число атомів цього елемента у правій частині рівняння, знайти коефіцієнт для правої частини рівняння |
6 : 3 = 2 Al + 3O2 → 2Al2O3
|
6. Якщо поставлений коефіцієнт змінив число атомів ще якогось елемента, то повторити дії 3, 4, 5. |
Al → 2Al2O3 4Al + 3O2 → 2Al2O3
|
7. Перевірити правильність розстановки коефіцієнтів та замінити стрілку знаком рівності |
4Al + 3O2 = 2Al2O3 |
Правило добирання коефіцієнтів у рівняннях хімічних реакцій, якщо один елемент міститься в двох або кількох сполуках (у парному та непарному стані).
а) H2S + O2 → SO2 + H2O
1) Робимо кількість атомів Оксигену парною:
H2S + O2 → SO2 + 2H2O
2) Зрівнюємо Гідроген і Сульфур:
2H2S + O2 → 2SO2 + 2H2O
3) Зрівнюємо Оксиген:
2H2S +3O2 = 2SO2 + 2H2O
б) Na + H2O → NaOH + H2
1) Робимо кількість атомів Гідрогену після реакції парною:
Na + H2O → 2NaOH + H2
2) Зрівнюємо Натрій, Гідроген і Оксисен:
2Na + 2H2O = 2NaOH + H2
На дошці рівняння:
І ІІ ІІІ
а) Al +Cl2→ Zn +O2→ P +H2→
б) Na +O2→ Al +S→ H2 +Na→
Виконуємо завдання за варіантами на аркушах.
(2 бали)
2) Розставте коефіцієнти в рівнянні реакції. (2 бали)
3) Підтвердьте розрахунками виконання закону збереження маси речовини.
(3 бали)
4) Обчисліть масову частку елементів у продукті реакції. (3 бали)
Проведення хімічних реакцій. Інструктаж з техніки безпеки
Дослід 1. У дві пробірки налийте 1 мл хлоридної кислоти HCl.
В одну пробірку занурте гранули Zn, в іншу - Mg. Що спостерігаєте? (Виділення газу) Які висновки зі спостереження можна зробити? (В обох пробірках відбувається хімічна реакція. З Mg реакція протікає більш інтенсивно)
Давайте запишемо обидва рівняння, розставимо коефіцієнти та прочитаємо (газоподібну речовину відзначають у реакції стрілкою).
Zn + 2HCl→ZnCl2+H2↑
Mg + 2HCl→MgCl2+H2↑
Перевірте розрахунки, що підтверджують правильність розміщення коефіцієнтів.
Дослід 2. Налийте в пробірку 1 мл розчину купрум(II) сульфату (CuSO4) і по краплинах додайте розчин натрій гідроксиду (NaOH). Що спостерігаємо? Випадіння осаду позначається стрілкою. Рівняння реакції:
CuSO4+2NaOH →Cu (OH)2↓+Na2SO4
Розставте коефіцієнти. Зробіть висновок.
На дошці - плакат з рівняннями хімічних реакцій. Учні по ланцюжку розставляють фломастерами коефіцієнти.
а) KClO3→KCl +O2 б) Cr +Cl2→CrCl3
в) NaNO3→NaNO2 +O2 г) H2O+ SO2→H 2SO3
д) Ag +S→ Ag2S е) H2O2→ H2O+O2
ж) Na2O+ H2O→NaOH з) Ba +O2→BaO
и) Hg +O2→HgO к) (NH 4)2CO3→NH3+H2O +CO2
Проблемне питання
Поміркуйте, за якою ознакою можна розділити наведені реакції на дві групи.
Група 1: одна вихідна речовина → кілька продуктів.
Група 2: кілька вихідних речовин → один продукт.
За кількістю вихідних речовин і продуктів реакції хімічних реакцій виокремлюють реакції розкладу (позначимо жовтим маркером), реакції сполучення (позначимо червоним маркером).
Це не повна класифікація реакцій. До них необхідно додати ще кілька.
Реакції заміщення
Дослід 1
Zn + 2HCl→ZnCl2+H2↑
Mg + 2HCl→MgCl2+H2↑
Реакції обміну
Дослід 2
CuSO4+2NaOH →Cu (OH)2↓+Na2SO4
Отже, розрізняють чотири типи хімічних реакцій за кількістю вихідних речовин і продуктів реакції.
Повідомлення домашнього завдання
Повторити параграфи про хімічні реакції та хімічні рівняння.
Творче завдання. Знайти в підручнику й навести два-три приклади хімічних рівнянь реакцій кожного типу
IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП
Спробуємо сформулювати визначення реакцій сполучення, розкладу, заміщення й обміну.
Реакції сполучення - це хімічні реакції, у результаті яких із двох і більше речовин утворюється один продукт реакції.
N2+O2→NO
NO2+H2O+ O2→HNO3
Реакції розкладу - це хімічні реакції, у результаті яких з однієї складної речовини утворюється два і більше продуктів реакції.
HgO→Hg +O2
(NH4)2Cr2O7→Cr2O3 +N2+H2O
Реакції заміщення - це хімічні реакції, у результаті яких одна проста речовина заміщає атоми іншого елемента в складній речовині.
WO3+H2→W +H2O
Реакції обміну - це хімічні реакції, у результаті яких складні речовини обмінюються своїми складовими.
HCl +Na2S→H2S +NaCl
Гра «Хто швидше ?»
Доберіть коефіцієнти .Назвіть типи хімічних реакцій.
1. Hg → Hg + O2; 31. KOH + AlCl3 → Al(OH)3 + KCl;
2. Zn + H2SO4 → ZnSO4 + H2; 32. CH4 + O2 → CO2 + H2O;
3. Na2S + Pb(NO3)2 → PbS + NaNO3 33. FeO + HCl → FeCl2 + H2;
4. Ca + O2 → CaO; 34. P2O5 + H2O → H3PO4;
5. Na + H2O → NaOH + H2; 35. Ag2O + HCl → AgCl2 + H2O;
6. MgO + H2SO4 → MgSO4 + H2O; 36. Na2O + CO2 → Na2CO3;
7. H2 + O2 → H2O; 37. KClO3 → KCl + O2;
8. Al2O3 + HCl → AlCl3 + H2O; 38. CaCO3 → CaO + CO2;
9. Ca(OH)2 + H2SO4 → CaSO4 + H2O 39. Mg(OH)2 → MgO + H2O;
10. Ba + H2O → Ba(OH)2 + H2; 40. P + O2 → P2O5;
11. NaCl + AgNO3 → AgCl + NaNO3; 41. Al + O2 → Al2O3
12. CaCl2 + NaOH → NaCl + Ca(OH)2; 42. HClO3 → HCl + O2;
13. Al + Cl2 → AlCl3; 43. SO2 + O2 → SO3;
14. Zn + H3PO4 → Zn3(PO4)2 + H2; 44. NO + O2 → NO2;
15. S + O2 → SO2; 45. Fe + Cl2 → FeCl3;
16. SO3 → SO2 + O2; 46. Mg + N2 → Mg3N2;
17. CaO + HCl → CaCl2 + H2O; 47. H2O + CO2 → H2CO3;
18. Ca(OH)2 + HCl → CaCl2 + H2O; 48. C2H6 + O2 → H2O + CO2 ;
19. MgCO3 + HCl → MgCO3 + CO2 + H2O; 49. N2 + H2 → NH3;
20. Fe + S → FeS; 50. H2 + F2 → HF;
21. O2 → O3; 51. H2O + SO3 → H2SO4;
22. H2 +Cl2 → HCl; 52. Al(OH)3 → Al2O3 + H2O;
23. NH3 + O2 → H2O + NO; 53. Cu + O2 → CuO;
24. NaOH + HCl → NaCl + H2O; 54. H2S + O2 → SO2 + H2O;
25. Zn + HCl → ZnCl2 + H2; 55. H2S + O2 → S + H2O;
26. CaO + H2O → Ca(OH)2; 56. NaCl + H2SO4→Na2SO4 + H2O;
27. K2O+ H3PO4 → K3PO4 + H2O; 57. CaC2 + H2O → Ca(OH)2 + C2H2;
28. Zn(OH)2 + NaOH → Na2ZnO2 + H2O; 58. SiH4 + O2 → H2O +SiO2;
29. Zn(OH)2 + HNO3 → Zn(NO3)2 + H2O; 59. H2O → H2 + O2;
30. Na + Br2 → NaBr; 60. CaO + P2O5 → Ca3(PO4)2
Підведення підсумків уроку
Наскільки корисним є вивчений матеріал?
Де можна застосувати у практиці?
Ми розглянули матеріал про хімічні реакції та хімічні рівняння. Що нового сьогодні на уроці ми дізналися про хімічні реакції?
Рефлексія
Сінквейн
«Шкала ефективності»
Цінування, оцінювання.
(Оцінювання не лише кінцевого результату, а й роботи в процесі уроку).