Урок "Хімічні рівняння. Схеми хімічних рівнянь"

Про матеріал
Даний урок є уроком засвоєння нових знань, умінь та навичок. Містить елементи інтерактивного навчання.
Перегляд файлу

Тема уроку : Хімічні рівняння. Схеми хімічних реакцій.

Мета уроку:

 освітня: дати поняття про хімічні рівняння як підтвердження                  закону збереження маси речовини, формувати вміння складати рівняння хімічних реакцій, читати хімічні рівняння;

розвиваюча:розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять,навички складання схем хімічних реакцій;

виховна: виховувати зацікавлення до предмета, почуття наполегливості, старанності.

Обладнання: мідний дріт, спиртівка, терези, кулестержневі моделі атомів, роздатковий матеріал до теми, ноутбук, екран, проектор.

Тип :урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.                                              

  Епіграф уроку:

  «Праця, ще раз праця, не будь-яка,

   а осмислена, потрібна людям.

   Працюючи самі, ви зробите все і

   для своїх близьких і для себе, а

   якщо при цьому успіху не буде, а

   буде невдача – не біда, спробуйте ще раз»

                (Менделєєв Д.І.)

І.Добрий день! Доброго Вам здоров’я, гарного настрою! На початку уроку я прочитаю вам девіз, яким все життя керувався російський вчений Д.І.Менделєєв: «Головний секрет життя: одна людина – нуль, разом тільки – люди.» І він своїм дітям залишив заповіт: «  «Праця, ще раз праця, не будь-яка,а усвідомлена, осмислена, потрібна людям. Працюючи самі, ви зробите все і для своїх близьких і для себе, а якщо при цьому успіху не буде, а буде невдача – не біда, спробуйте ще раз.» Тож керуйтесь цим заповітом і ви сьогодні на уроці. Успіхів Вам!

ІІ. Прийом «Мозковий штурм»:

  • Що таке хімічна реакція?
  • Які ознаки хімічних реакцій?
  • Що таке реагенти?
  • Що таке продукти реакцій?
  • В чому суть хімічної реакції?
  • В чому суть закону збереження маси речовини?
  • Що таке хімічна формула?
  • Що таке індекс?
  • Що таке коефіцієнт?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:

Дослід: внесення мідного дроту в полум’я.

  • Що спостерігаєте?
  • До яких явищ належить побачене?

Цю хімічну реакцію можна записати з допомогою хімічних формул .

Умовний запис хімічної реакції з допомогою хімічних формул та коефіцієнтів називається хімічним рівнянням.

Тому, тема нашого уроку: «Хімічні рівняння. Схеми хімічних реакцій»

Наші завдання:

  • Навчитися складати рівняння хімічних реакцій;
  • Розміщувати коефіцієнти на основі закону збереження маси речовини;
  • Читати хімічні рівняння.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу:

Атомами якого елемента утворена мідь?

Якщо мідь окислилась, то з якою речовиною прореагувала?

Си + О2 = СиО

Чи зберігається закон збереження маси речовини?

На 1 шальці терезів уявний атом Купруму і 2 атоми Оксигену, на другій – атом Купруму і атом Оксигену.

  • Чи відповідає це закону збереження маси речовини?

Відповідно до закону збереження маси речовини має бути однакова кількість атомів до реакції і після реакції. Цього можна досягти розставляючи коефіцієнти перед формулами речовин.

2Си + О2 = 2СиО

Суть хімічної реакції та її схема:                                                                                               Розповідь вчителя                                                                                                                          - У чому полягає суть хімічної реакції?                                                                                        - Що відбувається з атомами під час хімічної реакції?                                                                                Отже,ви знаєте, що під час хімічних реакцій відбувається перегрупування атомів. Саме в перегрупуванні атомів і утворенні нових речовин полягає суть хімічної реакції.                                                                                                                                                       Реагенти —› Продукти реакції                                                                                                 Але для конкретних речовин маємо певні  хімічні формули. Хімічну реакцію можна записати  за допомогою хімічних  формул у вигляді схеми :                                                                                                           С    +     О2      —›   СО2                                                                               

Вугілля  взаємодіє з    киснем    з утворенням      вуглекислого газу                                                Цей схематичний запис називається схемою хімічної реакції.                                                       У лівій частині наведеного рівняння записаний один атом Карбону й одна молекула кисню, що складається з двох атомів Оксигену – це реагенти. У правій частині записана одна молекула вуглекислого газу – це продукти

Ось вам пам’ятка по складанню хімічних рівнянь, опрацюйте її:

  1. Кількість атомів у лівій і правій частині рівняння має співпадати.
  2. Кількість атомів зрівнюють з допомогою коефіцієнтів.
  3. Коефіцієнти ставлять перед формулою.
  4. Коефіцієнт перед формулою стосується всієї формули, перед якою він стоїть.
  5. Під час перетворення схеми хімічної реакції на рівняння не можна змінювати індекси  у формулах реагентів і продуктів реакції.
  6. Якщо кількість хоча б одного з атомів не співпадає до та після реакції, то коефіцієнти стоять неправильно.

 

V.Закріплення нового матеріалу:

1.Тренувальні вправи:

а) На екрані схеми хімічних рівнянь:

Al + O2  ---  Al2O3       HCl + Mg --- MgCl2 + H2       Al2O3 + H2 --- Al + H2O

Проставити  коефіцієнти в даних рівняннях.

б) «Слідство ведуть хіміки»: Знайти загублені коефіцієнти в наведених рівняннях хімічних реакцій:

Н2 + О2 = Н2О       Н2 + СІ2 = НСІ       Н2 + АІ = АІН3       К + О2 = К2О

в) У лабораторії було знайдено 2 аркуші записів: На одному – незакінчені рівняння, на другому – формули якихось хімічних сполук. Допоможіть об’єднати ці записи. Вставте у  пропущені кружальця сполуки, вибравши їх із квадрата.

Н2 +  ?      = 2НСІ               2АІ = 3S +?

 ?    +  5О2  = 2Р2О5                      ?    + 2Н2 = СН4

                             

                              АІ2О3    4Р

                              СІ2        С

 

 

г) Робота в групах:

Кожна група отримує завдання:

Розставити коефіцієнти в поданих схемах хімічних реакцій, знайти суму всіх коефіцієнтів в поданих схемах,  яка дорівнює порядковому номеру елемента в періодичній системі та визначити елемент.

 

д) Попарна робота «Допоможи товаришеві»

Напиши 3 рівняння без коефіцієнтів, знайшовши їх в підручнику. Обміняйся з сусідом по парті, перевір, чи правильно він розставив коефіцієнти.

 

е) Тест це просто :

1. Для чого розставляють коефіцієнти в рівняннях реакцій? Укажи правильну відповідь:

а) для того, щоб проходила хімічна реакція;

б) щоб написати рівняння реакцій згідно із законом збереження маси речовини;

в) для того, щоб навчитися рахувати кількість атомів;

г) для практичного використання хімічних реакцій.

2.Обери хімічне рівняння,в якому коефіцієнти проставлені правильно:

а)Zn + O2 = ZnO         б)Fe + 3O2 = Fe2O3     в)  2SO2 + O2 = 2SO3

3.Сума коефіцієнтів у рівнянні реакцій:

N2 + 3H2 = 2NH3     а) 3;  б) 5;  в) 2.

4.Який коефіцієнт повинен бути в рівнянні реакції перед формулою кисню:

NH3 + O2 = N2 + H2O

а) 2  б)3   в)5   г)4

. Підсумок уроку. Прийом «Мікрофон»

  • Що нового ви дізнались на уроці?
  • Що на уроці сподобалось?
  • Що на уроці не сподобалось?
  • Чи змінився ваш настрій?

 

VІІ.Домашнє завдання:

Параграф 16, вправа 6 с.125, виготовити «Цвітик – семицвітик»: у центрі – проста речовина кисень, а на пелюстках – продукти взаємодії з іншими простими речовинами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 листопада 2021
Переглядів
1884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку