Тема уроку : Хімічні рівняння. Схеми хімічних реакцій.
Мета уроку:
освітня: дати поняття про хімічні рівняння як підтвердження закону збереження маси речовини, формувати вміння складати рівняння хімічних реакцій, читати хімічні рівняння;
розвиваюча:розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять,навички складання схем хімічних реакцій;
виховна: виховувати зацікавлення до предмета, почуття наполегливості, старанності.
Обладнання: мідний дріт, спиртівка, терези, кулестержневі моделі атомів, роздатковий матеріал до теми, ноутбук, екран, проектор.
Тип :урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Епіграф уроку:
«Праця, ще раз праця, не будь-яка,
а осмислена, потрібна людям.
Працюючи самі, ви зробите все і
для своїх близьких і для себе, а
якщо при цьому успіху не буде, а
буде невдача – не біда, спробуйте ще раз»
(Менделєєв Д.І.)
І.Добрий день! Доброго Вам здоров’я, гарного настрою! На початку уроку я прочитаю вам девіз, яким все життя керувався російський вчений Д.І.Менделєєв: «Головний секрет життя: одна людина – нуль, разом тільки – люди.» І він своїм дітям залишив заповіт: « «Праця, ще раз праця, не будь-яка,а усвідомлена, осмислена, потрібна людям. Працюючи самі, ви зробите все і для своїх близьких і для себе, а якщо при цьому успіху не буде, а буде невдача – не біда, спробуйте ще раз.» Тож керуйтесь цим заповітом і ви сьогодні на уроці. Успіхів Вам!
ІІ. Прийом «Мозковий штурм»:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Дослід: внесення мідного дроту в полум’я.
Цю хімічну реакцію можна записати з допомогою хімічних формул .
Умовний запис хімічної реакції з допомогою хімічних формул та коефіцієнтів називається хімічним рівнянням.
Тому, тема нашого уроку: «Хімічні рівняння. Схеми хімічних реакцій»
Наші завдання:
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Атомами якого елемента утворена мідь?
Якщо мідь окислилась, то з якою речовиною прореагувала?
Си + О2 = СиО
Чи зберігається закон збереження маси речовини?
На 1 шальці терезів уявний атом Купруму і 2 атоми Оксигену, на другій – атом Купруму і атом Оксигену.
Відповідно до закону збереження маси речовини має бути однакова кількість атомів до реакції і після реакції. Цього можна досягти розставляючи коефіцієнти перед формулами речовин.
2Си + О2 = 2СиО
Суть хімічної реакції та її схема: Розповідь вчителя - У чому полягає суть хімічної реакції? - Що відбувається з атомами під час хімічної реакції? Отже,ви знаєте, що під час хімічних реакцій відбувається перегрупування атомів. Саме в перегрупуванні атомів і утворенні нових речовин полягає суть хімічної реакції. Реагенти —› Продукти реакції Але для конкретних речовин маємо певні хімічні формули. Хімічну реакцію можна записати за допомогою хімічних формул у вигляді схеми : С + О2 —› СО2
Вугілля взаємодіє з киснем з утворенням вуглекислого газу Цей схематичний запис називається схемою хімічної реакції. У лівій частині наведеного рівняння записаний один атом Карбону й одна молекула кисню, що складається з двох атомів Оксигену – це реагенти. У правій частині записана одна молекула вуглекислого газу – це продукти
Ось вам пам’ятка по складанню хімічних рівнянь, опрацюйте її:
V.Закріплення нового матеріалу:
1.Тренувальні вправи:
а) На екрані схеми хімічних рівнянь:
Al + O2 --- Al2O3 HCl + Mg --- MgCl2 + H2 Al2O3 + H2 --- Al + H2O
Проставити коефіцієнти в даних рівняннях.
б) «Слідство ведуть хіміки»: Знайти загублені коефіцієнти в наведених рівняннях хімічних реакцій:
Н2 + О2 = Н2О Н2 + СІ2 = НСІ Н2 + АІ = АІН3 К + О2 = К2О
в) У лабораторії було знайдено 2 аркуші записів: На одному – незакінчені рівняння, на другому – формули якихось хімічних сполук. Допоможіть об’єднати ці записи. Вставте у пропущені кружальця сполуки, вибравши їх із квадрата.
Н2 + ? = 2НСІ 2АІ = 3S +?
? + 5О2 = 2Р2О5 ? + 2Н2 = СН4
АІ2О3 4Р
СІ2 С
г) Робота в групах:
Кожна група отримує завдання:
Розставити коефіцієнти в поданих схемах хімічних реакцій, знайти суму всіх коефіцієнтів в поданих схемах, яка дорівнює порядковому номеру елемента в періодичній системі та визначити елемент.
д) Попарна робота «Допоможи товаришеві»
Напиши 3 рівняння без коефіцієнтів, знайшовши їх в підручнику. Обміняйся з сусідом по парті, перевір, чи правильно він розставив коефіцієнти.
е) Тест це просто :
1. Для чого розставляють коефіцієнти в рівняннях реакцій? Укажи правильну відповідь:
а) для того, щоб проходила хімічна реакція;
б) щоб написати рівняння реакцій згідно із законом збереження маси речовини;
в) для того, щоб навчитися рахувати кількість атомів;
г) для практичного використання хімічних реакцій.
2.Обери хімічне рівняння,в якому коефіцієнти проставлені правильно:
а)Zn + O2 = ZnO б)Fe + 3O2 = Fe2O3 в) 2SO2 + O2 = 2SO3
3.Сума коефіцієнтів у рівнянні реакцій:
N2 + 3H2 = 2NH3 а) 3; б) 5; в) 2.
4.Який коефіцієнт повинен бути в рівнянні реакції перед формулою кисню:
NH3 + O2 = N2 + H2O
а) 2 б)3 в)5 г)4
VІ. Підсумок уроку. Прийом «Мікрофон»
VІІ.Домашнє завдання:
Параграф 16, вправа 6 с.125, виготовити «Цвітик – семицвітик»: у центрі – проста речовина кисень, а на пелюстках – продукти взаємодії з іншими простими речовинами.