ПЛАН УРОКУ
Тема уроку: Хімічні властивості ацетилену, добування та використання
Мета уроку: ознайомити учнів з фізичними та хімічними властивостями
ацетилену; розкрити механізм реакції приєднання ; показати , що реакції цього типу є характерними для ненасичених вуглеводнів ; розглянути якісну реакцію на ці вуглеводні; удосконалити вміння складати рівняння хімічних реакцій за участю органічних сполук на прикладі етилену та ацетилену
розвивати хімічну мову, логічне та екологічне мислення.
виховувати інтерес до вивчення хімії
Тип уроку: комбінований урок засвоєння нових знань
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва,
таблиця розчинності кислот, основ, солей,
таблиця «взаємозв’язок між деякими фізичними величинами »
мультимедійне обладнання
Форми роботи : фронтальне опитування, навчальна лекція,
самостійна робота
І. Організація уроку: перевірка відсутніх
ІІ. Опитування учнів: повторення основних питань попереднього уроку
перевірка домашнього завдання
актуалізація опорних знань
ІІІ. Вивчення нового матеріалу .
ІV. Закріплення й узагальнення знань
Розв′язування вправ
V. Домашнє завдання: опрацювати параграф підручника №7
Розв′язати завдання №4, 6 стр 57
VІ. Підведення підсумків урок
І. Організація уроку: перевірка відсутніх
ІІ. Опитування учнів: повторення основних питань попереднього уроку
перевірка домашнього завдання
актуалізація опорних знань
Самостійна робота
1. Напишіть молекулярні і структурні формули алкінів, які містять 8, 9, 10 атомів Карбону. Назвіть їх.
2. Яка загальна формула ацетиленових вуглеводнів:
а) CnH2n+2;
б) CnH2n–2;
в) CnH2n.
3. Чим гомологи відрізняються між собою:
а) числом атомів Карбону;
б) будовою;
в) якісним і кількісним складом?
4. Напишіть напівструктурні формули алкінів, що містять 5, 6, 7 атомів Карбону, назвіть їх.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу .
Ацетилен - безбарвний газ, без запаху, теж легший за повітря і малорозчинний у воді.
(в присутності каталізатора нікеля або платини) ацетилен приєднує водень.
Приєднання галогенів відбувається дуже енергійно.
4.Ацетилен приєднує хлороводень з утворенням вінілхлориду. Суміш газів,
що складається з ацетилену та гідроген хлориду нагріту до 120-180°С,
пропускають через активоване вугілля, насичене сулемою (HgCI2):
6. Ацетилен може полімеризуватись (тримеризуватись) утворюючи бензен:
5. У присутності меркурій сульфату ацетилен приєднує воду з утворенням оцтового альдегіду (реакція Кучерова):
Михайло Григорович Кучеров (1850 – 1911 р.р.), російський хімік. Відкрив реакцію гідратації ацетилену.
7. Під впливом потрійного зв’язку атоми Гідрогену в молекулі ацетилену стають доволі рухомими й легко заміщуються на атоми металічних елементів з утворенням похідних ацетилену-ацетиленідів. Пропускаючи ацетилен крізь аміачний розчин аргентум оксиду можна добути осад білого кольору аргентум ацетиленіду
Ацетилен добувають з кальцій карбіду
Ацетилен добувають термічним розкладом метану. 1500°С
Ацетилен - це один з найбільш значущих вуглеводнів з потрійним зв'язком. Він є першим представником ряду ацетилену, а також безбарвним газом, який практично не розчинний у воді. Молекула ацетилену має на два атоми водню менше, ніж в молекулі етилену, і при цьому характерне утворення третього зв'язку між атомами вуглецю.
Застосування ацетилену:
1) може застосовуватися в якості пального при газовій зварці і різанні металів;
2) використовується також для синтезу різних органічних сполук;
3) в результаті приєднання хлору до ацетилену отримують розчинник - 1,1,2,2-тетрахлоретан. Шляхом подальшої переробки тетрахлоретана виходять інші хлорпроїзводниє;
4) при отщеплении хлороводню від 1,1,2,2-тетрахлоретана утворюється тріхлоретен - розчинник високої якості, який широко застосовується при чищенні одягу: СНСI = ССI2;
5) у великих кількостях ацетилен йде на виробництво хлоретил, або вінілхлориду, за допомогою полімеризації якого виходить полівінілхлорид (використовується для ізоляції проводів, виготовлення плащів, штучної шкіри, труб та інших продуктів);
6) з ацетилену виходять і інші полімери, які необхідні у виробництві пластмас, каучуків і синтетичних волокон.
ІV. Закріплення й узагальнення знань
Як дізнатися, у якій посудині міститься етилен, а в якій – етан?
Самостійна робота онлайн
V. Домашнє завдання: опрацювати параграф підручника №7
Розв′язати завдання №4, 6 стр 57
VІ. Підведення підсумків урок