Тема. Загальні способи добування оксидів, кислот, основ та солей.
Мета.
Навчальна: ознайомити учнів із загальними способами одержання оксидів, кислот, основ та солей, давати їм назви, записувати рівняння реакцій, що характеризують властивості речовин, їх способи добування; продовжити формувати навички описувати хімічні процеси за допомогою хімічних реакцій.
Розвивальна: розвивати аналітичні, розвивати навички самостійної роботи з навчальною літературою.
Виховна: виховувати прагнення до співпраці, колективізму, комунікабельності.
Обладнання. Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, електрохімічний ряд напруг металів.
Тип уроку: комбінований урок.
Основні поняття і терміни: оксиди, основи, кислоти, солі; типи реакцій:
сполучення, розкладу, заміщення, обміну; Формування компетентностей:
- Комунікативної – під час спілкування усною рідною мовою та хімічною мовами;
- інформаційної – завдяки використанню додаткової інформації, одержаної з різних джерел;
- навчальної – у процесі складання формул, написанні рівнянь, виконання вправ;
- соціальної – формулювання висновків, узагальнень;
- загальнокультурної – під час використання міжпредметних зв’язків із математикою (при розв’язуванні задач);
- самоосвітня – виконання самостійної роботи, робота з підручником.
Відкриття – це 10% натхнення і 90% праці. Найважливіше завдання цивілізації – навчити людину мислити. Т.Едісон
Хід уроку І. Організація класу.
Привітання.
- На світі є багато невідомого. Бувають різні відкриття: для всіх і для себе. Для себе – це те, чого ти раніше не знав. Бажаю вам, щоб сьогодні на уроці ви зробили відкриття самі для себе. ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Давайте пригадаймо, що ви вивчали.
1. Фронтальне опитування.
1. Перш за все нагадайте, що ми називаємо речовинами? (Все з чого складаються фізичні тіла)
2. Як класифікуються речовини? (В залежності від ознаки класифікації:
а) за походженням: неорганічні і органічні;
б) за чистотою: чисті і суміші;
в) за складом: прості і складні.
3. Які речовини називаються складними? (Речовини, що складаються із двох і більше хімічних елементів
4. Як класифікуються складні речовини? На які класи сполук вони поділяються? (Оксиди, основи, кислоти солі) 2. Відновіть речення.
1. Валентність, складні, в оксидах, ІІ, речовини, є Оксиген, що складаються, оксиди, хімічних елементів, дорівнює, із двох, одним з яких, Оксигену.
(Оксиди – складні речовини, що складаються із двох хімічних елементів, одним з яких є Оксиген. Валентність Оксигену в оксидах дорівнює ІІ.)
2. Складні, із атомів, І – валентна, від валентності, гідроксильна, атомів металу, речовини, що складаються, металів, група, і групи, основи, -ОН, тому її кількість залежить).
(Основи – складні речовини, що складаються із атомів металів і групи ОН. Гідроксильна група І – валентна, тому її кількість залежить від валентності атомів металу.).
3. Вставте пропущенні слова.
3. Кислоти – складні речовини, які складаються із атомів Гідрогену і кислотного залишку. Валентність кислотного залишку визначає кількість атомів Гідрогену в сполуці.
4. Солі - складні речовини, які утворені атомом металу і кислотного залишку.
Висновок. Отже ми з вами пригадали визначення основних класів неорганічних сполук. А тепер пригадаємо написання формул.
Двоє учнів біля дошки працюють з готовими формулами, розписуючи 4 колонки. Решту учнів пише диктант.
4. Хімічний диктант.
(Записати формули речовин).
1. Хром (ІІІ) гідроксид.
2. Кальцій нітрат.
3. Ферум (III) сульфат.
4. Фосфор (ІІІ) оксид.
5. Карбонатна кислота. 6. Гідроген оксид.
7. Берилій гідроксид.
8. Сульфітна кислота
9. Барій фосфат.
10. Натрій гідроксид.
11. Карбон (ІV) оксид. 12. Хлоридна кислота.
Взаємоперевірка з вірними відповідями на м/д.
Давайте перевіримо виділені окремо формули солей, кислот, оксидів, основ.
Висновок. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.
Ми знаємо, що довкола нас дуже багато найрізноманітніших речовин.
- Для чого ми вивчаємо будову цих речовин, хімічні взаємодії?
(Щоб взнати будову цих речовин, їх поведінку серед інших, взаємозв’язки з іншими речовинами).
Сьогодні ми ознайомимось із загальними способами одержання оксидів, кислот, основ та солей.
Темою уроку є: «Загальні способи добування оксидів, кислот, основ та солей»
Давайте сформуємо мету уроку. Для чого потрібно нам знати способи добування цих речовин?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Для того, щоб вивчити основні способи добування речовин, поділимося на групи. В кожної групи будуть свої завдання, в яких ви повинні запропонувати способи одержання речовин, згідно схем.
Робота в групах.
Група 1. Одержання оксидів
Група 2. Одержання кислот
Група 3. Одержання основ
Група 4. Одержання солей
Написати рівняння та пояснити їх. Спікер виходить до дошки і пояснює свої схеми.
Група 1. Одержання оксидів
Отримайте оксиди при наступних взаємодіях. Запишіть рівняння реакції. а) Метал + Кисень →
б) неМетал + Кисень →
в) Горіння складних речовин →
г) Розклад нерозчинної основи → Група 2. Одержання кислот
1) взаємодія кислотного оксиду + вода→
2) взаємодія відповідної солі + більш сильна кислота →
3) взаємодія водню + неметал →
(з наступним розчиненням продукту реакції у воді) Група 3. Одержання основ 1. Основний оксид + вода→.
(Цим способом можна користуватися в тих випадках, коли основний оксид безпосередньо взаємодіє з водою. Наприклад:
Na2O + H2O = 2NaOH
CaO + H2O = Ca(OH)2
2. Їдкий луг + розчин солей →.
(Цим способом користуються в лабораторіях, коли відповідний оксид з водою безпосередньо не взаємодіє, а гідроксид нерозчинний).
3. Найактивніший метал (K, Na, Ca, Ba) + водою →.
Група 4. Одержання солей Підгрупа 4.1.
1) Метал + Кислота →
2) Метал + Сіль →
3) Основний оксид + Кислота → 4) Основа + Кислота → Підгрупа 4.2.
1) Оксиди Основний + Кислотний →
2) Кислотний оксид + Основа →
3) Кислота + Сіль →
4) Луг + Сіль →
Віртуальна лабораторія.
Практика на прикладах.
Два помічники: 1-й пише хімічні реакції, другий – схеми реакцій.
Демонстрація відео 1. Взаємодія кальцій оксиду з водою.
Насипаємо в пробірку кальцій оксид і доливаємо 10 мл дистильованої води.
• Що спостерігаємо? (Порошок розчинився)
• Що утворилося в пробірці? (Кальцій гідроксид)
• Як це можна підтвердити? (Індикатор фенолфталеїн забарвлює розчин у малиновий колір)
Записуємо рівняння хімічної реакції:
СаО + Н2О = Са(ОН)2 Тепер пропустимо вуглекислий газ крізь цей розчин.
• Що спостерігаємо? (Випадає осад, забарвлення зникає) • Чому? (Утворилася сіль) Записуємо рівняння реакції:
Са(ОН)2+СО2 →СаСО3+Н2О
Завдання 1
Складіть ланцюжок перетворень, що відповідає нашому експерименту.
СаО→Са(ОН)2 →СаСО3
Демонстрація відео1. Спалювання фосфору
Акуратно, під витяжкою спалюємо 0,5 г червоного фосфору. Одержаний білий порошок розчиняємо в 10—15 мл дистильованої води.
• Що утворилося в пробірці? (Ортофосфатна кислота)
• Як це можна перевірити? (З допомогою індикатора. Лакмус забарвлює розчин у рожевий колір)
Запишемо рівняння реакції.
4Р + 5О2 = 2Р2О5
Р2О5 + 3Н2О = 2Н3РО4
Акуратно, по краплях, додаємо розчин натрій гідроксиду до зміни забарвлення розчину з рожевого на фіолетовий.
Про що свідчить зміна забарвлення? (У пробірці немає кислоти, утворилася сіль)
Н3РО4 +3NaOH = Na3PО4 +3H2О
Завдання 2
Складіть схему перетворень, що відповідає цьому експерименту.
Р → Р2О5 → Н3РО4→Na3PО4
Отже ми з вами опрацювали теоретичний та практичний матеріал. Тому давайте набуті знання почнемо застосовувати…
IV. Узагальнення та застосування знань, умінь, навичок учнів:
Роботу на цьому етапі доцільно проводити в парах, що розширює обговорюваний матеріал і прискорює навчальний процес Завдання 1. Дітей отримують два завдання.
Отримати сіль теоретично - скласти можливу схему реакції.
Конкретніше завдання для груп приведено у таблиці:
Отримати сіль теоретично - скласти можливу схему реакції. |
|
І |
Основний оксид + кислота |
II |
Луг + сіль |
III |
Метал + сіль |
IV |
Основний оксид + кислотний оксид |
Завдання 2. (Клас) м/д
Унаслідок розчинення різних речовин у воді розчин набуває лужного, нейтрального або кислого середовища. Поясніть це і підтвердьте рівняннями хімічних реакцій на нижченаведених прикладах.
а) Які з перелічених речовин — натрій оксид, кальцій, сульфур (ІV)
оксид — взаємодіють із водою з утворенням лугу?
б) Які з перелічених речовин — літій оксид, силіцій (ІV) оксид, сульфур (VІ)
оксид — взаємодіють із водою з утворенням кислоти?
- Учні виконують завдання самостійно по варіантах, з взаємоперевіркою. Завдання 3.
Робота в парах/четвірках - визначте речовину X і виконайте перетворення:
1. 1 і 4 пара Mg→ Х→MgSО4
2. 2 і 5 пара S →X → H2SО4
3. 3 і 6 пара Ва →X→ Вa(OH)2 Об’єднайтеся, перевірте свої результати.
Пара, що раніше закінчити своє завдання, представляє результати для обговорення. Пара-конкурент звіряє зі своїми результатами, знаходить помилки, коментує отримані результати.
Завдання 4.
Завдання для самоконтролю: (Усно) 1. Виберіть формули оксидів, які реагують з водою з утворенням основ:
а) SO2; б) СаО; в) Р2О5; г) Li2O; д) SiO2. 2. Виберіть реакції, у результаті яких можна добути купрум (ІІ) сульфат: а) SO2 + CuO;
б) Сu2О + H2SO4;
в) СuО + H2SO4;
г) Cu(OH)2 + H2SO4;
д) CuOH+ H2SO4.
3. Виберіть речовину, з якою взаємодіє калій хлорид:
а) натрій нітрат;
б) силіцій (ІV) оксид;
в) аргентум (І) нітрат;
г) барій сульфат.
4. З водою за звичайних умов реагує:
а) Cu;
б) S ;
в) Ba;
г) ZnO.
5. Хімічна реакція можлива між:
а) Cu і Н2О; б) Na і Сl2; в) Au і H2; г) Fe і NaCl.
6. Встановіть відповідність між оксидами металів і солями, які можна отримати з цих оксидів:
Формула оксиду 1) Fe2O3; 2) Cu2O; 3) Na2O; 4) FeO;
Формула солі A) Na2SO4; Б) FeSO4; B) CuCl; Г) Fe(NO3)3; Д) СuCl2.
7. Виберіть реакції, в результаті яких можна одержати натрій гідроксид:
а) NaCl + H2O; б) NaNO3 + KOH;
в) Na + H2O; г) Na2O + H2O; д) Ba(OH)2 + Na2SO4.
8. Установіть відповідність між реагентами та продуктами реакцій.
Реагенти: Продукти реакцій:
1) Li + H2O= A) LiCl + Cu(OH)2↓ ;
2) Li2O + H2O = Б) LiCl + Fe(OH)3↓ ; 3) LiOH + CuCl2= B) LiOH;
4) LiOH + FeCl3= Г) LiOH + H2. Завдання 5.
Самостійна робота на два варіанти: вставити пропущені речовини і зрівняти схеми реакцій. Текст цієї самостійної роботи представлений нижче. По закінченні роботи можна на наступному слайді вивести правильні варіанти рівнянь хімічних реакцій і запропонувати учням оцінити свої знання – одне правильно виконане завдання - один бал. В кінці взаємоперевірка.
|
1 варіант |
|
2 варіант |
1 |
Fe + ... → FeCl3 |
1 |
Na2O + … →Na2SO3 |
2 |
... + SO3 → Na2SO4+ H2O |
2 |
BaO + ... → BaSO4+ H2O |
3 |
MgO + .... → MgCO3 |
3 |
... + H2SO4 → ZnSO4 + H2 |
4 |
N a2SO3 + ... → NaCl + H2SO3 |
4 |
KOH + .... → Zn(OH)2+K2SO4 |
5 |
... + H2SO4 → BaSO4+ H2O |
5 |
KOH + .... →K3PO4+ H2O |
Рефлексія:
1. Що в цій темі для вас є найбільш складним?
2. Що на сьогоднішньому уроці було найбільш цікавим?
IV. Підсумок уроку. Учитель аналізує результати роботи учнів на уроці.
Епіграф Які відкриття ви для себе відкрили? Оцінювання
V. Домашнє завдання. Опрацювати відповідний параграф підручника. Скласти схему одержання класів неорганічних сполук у будь-якій формі.