Урок хімії у 7 класі
Тема: Хімічні властивості кисню.Рекції сполучення.
Обладнання та наочність: картки із завданнями для груп, мікрофон,ноутбук, хім..обладнання для експерименту, підручник.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми роботи: робота в групах, проектний хімдиктант ,презентація учнівська, прийом «Хімічне лото», гра «Уявний мікрофон»
Нові поняття :оксиди, горіння, реакції сполучення.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу:
- привітання
- перевірка готовності учнів до уроку
Дорогі друзі! На початку уроку мені хотілося б звернутися до народної мудрості. Хтось дуже давно сказав правильні слова: «Від настрою, з яким ти вступаєш у день, залежать твої успіхи, тому намагайся кожного дня найти його позитивний початок». Цим позитивним початком стане сьогодні цей урок, на якому ви покажете, як багато знаєте , умієте та вивчите сьогодні.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Джозеф Прістлі якось взяв,
Меркурій(II) оксид нагрівав,
І побачив дивний газ
Він без кольору, без назв,
Краще свічка в нім горить
А чи дихати ним можна
Скаже тобі кожний.
Новий газ із колби вийшов
Не знайомий він нікому.
Ним же дихають і миші
Під закритим ковпаком.
А людині , як потрібний,
Безколірний, ну і що ж?
І в окисненні він рідний
Для життя він необхідний.
Як він зветься?
Киснем зветься він потрібним.
Девіз нашого уроку: «Кисень – це речовина, довкола якої обертається земна хімія». (М.В.Ломоносов)
- Добування кисню в лабораторії та утворення його в природі(учні записують рівняння реакцій та коментують способи добування кисню в лабораторії та під час фотосинтезу)
- На магніти кріпимо портети вчених ,які відкривали кисень(К.В.Шеєле,Джозеф Прістлі,Антуан Лавуазьє)
- Навіщо нам потрібно знати про кисень більше інформації?(щоб знати хімічні властивості)
- Яку тему ми вивчаємо?(Прості речовини.Кисень.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Найважливішим елементом на нашій планеті є Оксисен і проста речовина кисень, утворена ним, без якої,як нам відомо, було б неможливим життя на нашій планеті.
На сьогоднішньому уроці ми розширимо знання про просту речовину – кисень. Кисень – це проста речовина, що підтримує горіння. Досить тієї кількості кисню, що є в повітрі, щоб згоряли дрова, кам’яне вугілля, торф, природний газ. Чи дійсно це так ми і повинні це з׳ясувати протягом уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Взаємодія кисню з простими речовинами.
Кисень є однією з найактивніших речовин. Із багатьма речовинами кисень реагує,як правило,при нагріванні. Ще з курсу природознавства ви знаєте,що кисень підтримує дихання й горіння.У чистому кисні яскраво спалахує тліюча скіпка і можуть займатися деякі речовини,такі як бензин,спирт,машинне масло. У більшості випадків унаслідок взаємодії речовин із киснем утворюються бінарні сполуки,до складу яких переходять атоми Оксигену. Такі бінарні сполуки називають оксидами.
Для більш повного вивчення нового матеріалу ми використовуємо роботу в групах. Ви вже об׳єдналися в дві групи. В кожній групі є експерт, який буде відповідати за роботу учнів в групі та на кінець уроку підведе підсумки роботи кожного учня.
Кожна група отримує окремі завдання. Дослідити експериментальним шляхом певні властивості кисню. Результати своєї роботи потрібно буде занести в загальну схему, яка і буде відтворювати всі загальні властивості кисню, та зробити відповідні висновки
.Перед початком роботи пригадаємо правила техніки безпеки: робота з нагрівальними приладами(учень називає правила техніки безпеки під час роботи).
Запрошую одного учня назвати хімічне обладнання ,яке підготовлено для проведення дослідів.(спиртівка,сухе пальне,сірники,хімічна ложка, вугілля, магнієва стружка.)
Демонстрація дослідів.
Схема
Хімічні властивості кисню
Взаємодія з неметалами Взаємодія з металами Взаємодія з складними речовинами
С + О2 = СО2 2Мg + O2 = 2 MgO С2Н6+ 3O2 = 2CO2 + 3H2O
S+O2=SO2 4 Fe3+O2=2Fe2O3 CH4 + 2O2 = CO2 + 2H2O
(Учні записують рівняння реакцій)
Після заповнення схеми – розв’язування проблемного питання
Формулювання правила.
Реакції сполучення –
Оксиди це -….
Користуємося підручником(ст.90 підручника)
Пояснення вчителя про складання формул і назв оксидів.
SO2 - сульфур (ІУ) оксид
AL2O3 - алюміній оксид
(див табл.. ст.. 90 підручника)
(Учні записують правила в зошит
V. Закріплення вивченого матеріалу
(експерти слідкують за роботою учнів)
1 варіант виписує оксиди металів;2 варіант оксиди неметалів.(можна тільки назвать)
H2, Cl2O7, CaO, SO2, CuCl2,Si O2, P2O5, CuO, MgO, CO2, Сr2O3, Fe2O3, Na2O, Na.
Група № 1
Група № 2
Єксперти провіряють завдання та по черзі пишуть на дошці(2групи одночасно)
На плакаті написані рівняння хімічних реакцій в яких є пропуски.
VІ. Очікувані результати.
Проводиться опитування учнів у вигляді гри «Уявний мікрофон».
Тобто учень який отримав уявний мікрофон, дає інтерв’ю.
Запитання для інтерв’ю:
(Звертається увага на «дерево очікувань». Якщо очікування виправдалися, вивішуються плоди очікувань – яблука)
VІІ. Підсумки уроку.
Учні-експерти оцінюють роботу учнів своєї групи.
VІІІ. Домашнє завдання.
Вивчити параграф 19 до ст.. 142, вправа 3 ст.145
Додаток
«Хімічне лото»
Довідка(4Р, О2, 2О2, SO2, СО2.)