Тема: Хімічні властивості лугів.
Лабораторний дослід № 2. Взаємодія лугів із кислотами в розчині.
Мета: Розширити знання учнів про основні класи неорганічних сполук. Розкрити хімічні властивості лугів. З’ясувати практичне використання знань про луги у практичній діяльності людини.
Розвивати критичне мислення, увагу та спостережливість. Вчити аналізувати, робити висновки. Удосконалювати вміння безпечно працювати з хімічними речовинами та лабораторним посудом.
Виховувати культуру хімічного запису.
Формувати науково-природничу картину світу.
Обладнання: підручник, зошит, періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, набір реактивів та лабораторного посуду для проведення дослідів.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань.
1. Бесіда.
- На які класи поділяються неорганічні сполуки? Перелічити їх.
- Які речовини називаються основами?
2. Вправа «Продовжити речення»
- Щоб записати хімічну формулу основи потрібно на першому місці написати …
- На другому місці записати …
- Потім проставити … і знести …
- При цьому пам’ятаємо що гідроксидна група має валентність …
3. Вправа «скласти формули основ».
4. Робота за таблицею розчинності.
Завдання:Визначити відношення до води записаних основ.
5. Хімічний диктант (Вправа «Так» чи «Ні»)
Завдання: Якщо учень погоджується з твердженням, то ставить +, якщо ні -.
1. Всі основи за звичайних умов є твердими речовинами. (+)
2. Не мають запаху. (+)
3. Всі основи білого кольору. (-)
4. Мають високі температури плавлення. (-)
5. При нагріванні розкладаються. (+)
6. Всі основи добре розчиняються у воді. (-)
7. Розплавити можна лише КОН та NaОН. (+)
8. Розчини основ милкі на дотик. (+)
9. Вони роз’їдають багато матеріалів. (+)
10. Спричинюють опіки шкіри та слизових оболонок. небезпечні для очей.
11. При роботі з основами слід дотримуватися правил техніки безпеки. (+)
12. Щоб зменшити концентрацію розчину слід вливати вводу у розчин лугу. (-)
6. Взаємоперевірка.
7. Виставлення оцінок.
ІІІ. Сприйняття знань.
План.
1. Повідомлення теми і завдань уроку.
2. Мотивація теми уроку.
Знаючи хімічні властивості лугів та інших речовин, людина використовує їх у своїй практичній діяльності.
3. Дія лугів на індикатори.
а) Вирішення ситуації.
Готуючись до практичної роботи, лаборант підготувала всі необхідні речовини та забула позначити їх етикетками. У трьох пробірках без етикеток містилися вода, розчин кислоти і розчин лугу. Як хімічним шляхом розпізнати ці речовини?
б) Демонстрація. Дія лугів на індикатори.
в) Додаткова інформація про використання індикаторів у природі. (Рослини-індикатори, мінеральна вода «Поляна квасова»).
4. Взаємодія лугів із кислотами.
а) Лабораторний дослід № 2. Взаємодія лугів із кислотами.
б) Пояснення досліду вчителем.
в) Запис рівняння реакції у зошит.
5. Поняття про реакцію нейтралізації. ( Термінологічна робота).
6 Практичне застосування реакції нейтралізації. (Робота з підручником)
ІV. Узагальнення знань.
1. Якій кількості речовини відповідає 20 г натрій гідроксиду?
2. Вправа 224 с. 158
3. Вправа «Мікрофон».
4. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання: параграф 29 (2).
«1» - «6» - вправа 225 с. 159,
«7» - «9» - підготувати інформацію про рослини-індикатори,
«10» - «12» - провести дослідження хімічного складу чистячих засобів.