Тема уроку: Хімічні властивості спиртів. Використання спиртів. Отруйність спиртів, їх шкідливий вплив на організм людини
Цілі уроку: вивчити хімічні властивості спиртів на прикладі метанолу, етанолу й гліцерину (реакція повного окиснення, взаємодії з металевим натрієм); показати зв'язок хімічних властивостей спиртів з наявністю функціональної гідроксильної групи; формувати знання учнів про використання спиртів; показати їх отруйність, довести шкідливий вплив метанолу й етанолу на організм людини; формувати необхідність в організації здорового дозвілля, показати переваги здорового способу життя; виховувати активну життєву позицію
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: розповідь учителя, міні-конференція, демонстраційний експеримент,
лабораторний експеримент.
Демонстрація Взаємодія етанолу з натрієм.
Демонстрація 75. Взаємодія гліцерину з натрієм.
Лабораторний дослід 8. Досліди з гліцерином: розчинність у воді, взаємодія з купрум(ІІ) гідроксидом.
ХІД УРОКУ
1.Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання. Мотивація навчальної діяльності
Мозковий штурм.
1 .Що називається спиртами?
2.Які бувають спирти?
З.Чи відрізнятимуться властивості спиртів і вуглеводнів? Чому?
4.Як іще називаються одноатомні спирти?
5.Вибрати з переліку спирти. Назвати їх.
6.Яка група атомів визначає властивості спиртів: вуглеводневий радикал чи гідроксильна група?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Хімічні властивості спиртів
Вступне слово вчителя.
Спирти-нейтральні речовини, незважаючи на наявність гідроксильної групи, спирти не змінюють забарвлення індикаторів, не вступають у хімічні реакції з водними розчинами лугів і розведених кислот. Лабораторні спиртівки заповнюють 98%-м спиртом. Який висновок можна зробити про горючість спиртів?
1. Хімічні властивості спиртів. Окиснення, взаємодія з натрієм
а) Повне окиснення (горіння)
Аналогічно учні записують рівняння горіння для метанолу та гліцерину.
б) 3сув електронної густини в молекулі спирту спричиняє рухливість атому Гідрогену в гідроксильній групі, тому цей атом Гідрогену може заміщатися металевим натрієм. Демонстрація 14. Взаємодія 96%-го спирту з металевим натрієм.
Що спостерігаємо?
Аналогічно учні самостійно записують рівняння взаємодії метанолу з металевим натрієм.
Демонстрація 15. Взаємодія гліцерину з натрієм
Чи відбуватиметься хімічна реакція безводного гліцерину з металічним натрієм? За якими ознаками можна судити про протікання хімічної реакції?
Завдання 1. Запишіть рівняння взаємодії гліцерину з металевим нат рієм у співвідношенні 1:1,1:2,1:3.
3. Хімічні властивості спиртів: дегідратація. Наявність гідроксильної групи визначає хімічні властивості спиртів, зокрема їх взаємодію з галогеноводнями.
Учні аналогічно записують реакцію метанолу із бромоводнем. практичне значення має реакція дегідратації спиртів.
Дегідратація — відщеплення води, відбувається під дією концентрованої сульфатної кислоти.
За температури понад 140 °С протікає внутрішньомолекулярна дегідратація з утворенням подвійного зв'язку:
За температури менш ніж 140 °С протікає міжмолекулярна дегідратація з утворенням етерів:
Завдання 2. Запишіть рівняння реакції одержання діетилового етеру.
IV. Первинне застосування отриманих знань
Лабораторний дослід 8. Досліди із гліцерином
1) У хімічну склянку з 1 мл гліцерину порціями по 1 мл, перемішуючи, додамо 10 мл води. Що спостерігаємо?
Висновок: гліцерин добре розчиняється у воді.
2) Приготуємо в пробірці купрум(ІІ) гідроксид, додамо до нього розчин гліцерину й перемішаємо. Що спостерігаємо? Осад розчинився, розчин набув яскраво-синього кольору.
Висновок: дія купрум (ІІ
гідроксиду — якісна реакція на багатоатомні спирти.
3) Зобразіть структурні формули 1 -бутанолу, 2-метил-І-пропанолу.
4) Напишіть реакцію внутрішньомолекулярної дегідратації 1 -пропанолу.
5) Обчисліть масу етанолу, що повністю прореагувала з 5 моль металевого натрію
V. Міні-конференція «Застосування спиртів. Шкідливий вплив метанолу й етанолу на організм людини»
1. Повідомлення учнів про отруйність спиртів
2. Розгляд схем застосування спиртів, що ґрунтується на їх фізичних і хімічних властивостях
3. Застосування етанолу: у медицині як дезинфікуючий засіб, як сировина хімічного синтезу, у фармацевтичній хімії, як розчинник та ін.
4. Застосування гліцерину: як зволожувальний засіб для виготовлення фармацевтичних препаратів і парфумерних засобів, як сировина хімічних