Урок. "Хімічні властивості спиртів. Застосування спиртів".

Про матеріал
Урок хімії для 9 класу. Матеріал містить рекомендації щодо проведення уроку, та відповідає новій програмі.
Перегляд файлу

 

Тема уроку: Хімічні властивості спиртів. Використання спиртів. Отруйність спиртів, їх шкідливий вплив на організм людини

 

Цілі уроку: вивчити хімічні властивості спиртів на прикладі метанолу, етанолу й гліцерину (реакція повного окиснення, взаємодії з металевим натрієм); показати зв'язок хімічних властивостей спиртів з наявністю функціональної гідроксильної групи; формувати знання учнів про використання спиртів; показати їх отруйність, довести шкідливий вплив метанолу й етанолу на організм людини; формувати необхідність в організації здорового дозвілля, показати переваги здорового способу життя; виховувати активну життєву позицію

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Форми роботи: розповідь учителя, міні-конференція, демонстраційний експеримент,

лабораторний експеримент.

Демонстрація Взаємодія етанолу з натрієм.

Демонстрація 75. Взаємодія гліцерину з натрієм.

Лабораторний дослід 8. Досліди з гліцерином: розчинність у воді, взаємодія з купрум(ІІ) гідроксидом.

ХІД УРОКУ

1.Організація класу

II. Перевірка домашнього завдання. Мотивація навчальної діяльності

Мозковий штурм.

1 .Що називається спиртами?

2.Які бувають спирти?

З.Чи відрізнятимуться властивості спиртів і вуглеводнів? Чому?

4.Як іще називаються одноатомні спирти?

5.Вибрати з переліку спирти. Назвати їх.

6.Яка група атомів визначає властивості спиртів: вуглеводневий радикал чи гідроксильна група?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Хімічні властивості спиртів

Вступне слово вчителя.

Спирти-нейтральні речовини, незважаючи на наявність гідроксильної групи, спирти не змінюють забарвлення індикаторів, не вступають у хімічні реакції з водними розчинами лугів і розведених кислот. Лабораторні спиртівки заповнюють 98%-м спиртом. Який висновок можна зробити про горючість спиртів?

 

1. Хімічні властивості спиртів. Окиснення, взаємодія з натрієм

а) Повне окиснення (горіння)

Аналогічно учні записують рівняння горіння для метанолу та гліцерину.

б) 3сув  електронної густини в молекулі спирту спричиняє рухливість атому Гідрогену в гідроксильній групі, тому цей атом Гідрогену може заміщатися металевим натрієм. Демонстрація 14. Взаємодія 96%-го спирту з металевим натрієм.

Що спостерігаємо?

Аналогічно учні самостійно записують рівняння взаємодії метанолу з металевим натрієм.

 

Демонстрація 15. Взаємодія гліцерину з натрієм

 

Чи відбуватиметься хімічна реакція безводного гліцерину з металічним натрієм? За якими ознаками можна судити про протікання хімічної реакції?

 

Завдання 1. Запишіть рівняння взаємодії гліцерину з металевим нат рієм у співвідношенні 1:1,1:2,1:3.

 

3. Хімічні властивості спиртів: дегідратація. Наявність гідроксильної групи визначає хімічні властивості спиртів, зокрема їх взаємодію з галогеноводнями.

 

Учні аналогічно записують реакцію метанолу із бромоводнем. практичне значення має реакція дегідратації спиртів.

 

Дегідратація — відщеплення води, відбувається під дією концентрованої сульфатної кислоти.

 

За температури понад 140 °С протікає внутрішньомолекулярна дегідратація з утворенням подвійного зв'язку:

 

За температури менш ніж 140 °С протікає міжмолекулярна дегідратація з утворенням етерів:

 

Завдання 2. Запишіть рівняння реакції одержання діетилового етеру.

 

IV. Первинне застосування отриманих знань

 

Лабораторний дослід 8. Досліди із гліцерином

 

1) У хімічну склянку з 1 мл гліцерину порціями по 1 мл, перемішуючи, додамо 10 мл води. Що спостерігаємо?

 

Висновок: гліцерин добре розчиняється у воді.

 

2) Приготуємо в пробірці купрум(ІІ) гідроксид, додамо до нього розчин гліцерину й перемішаємо. Що спостерігаємо? Осад розчинився, розчин набув яскраво-синього кольору.

 

Висновок: дія купрум (ІІ

гідроксиду — якісна реакція на багатоатомні спирти.

 

3) Зобразіть структурні формули 1 -бутанолу, 2-метил-І-пропанолу.

 

4) Напишіть реакцію внутрішньомолекулярної дегідратації 1 -пропанолу.

 

5) Обчисліть масу етанолу, що повністю прореагувала з 5 моль металевого натрію

 

V. Міні-конференція «Застосування спиртів. Шкідливий вплив метанолу й етанолу на організм людини»

 

1. Повідомлення учнів про отруйність спиртів

 

2. Розгляд схем застосування спиртів, що ґрунтується на їх фізичних і хімічних властивостях

 

3. Застосування етанолу: у медицині як дезинфікуючий засіб, як сировина хімічного синтезу, у фармацевтичній хімії, як розчинник та ін.

4. Застосування гліцерину: як зволожувальний засіб для виготовлення фармацевтичних препаратів і парфумерних засобів, як сировина хімічних

 

docx
Додав(-ла)
Valentin
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
1450
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку