Заняття "В пошуках йоду"

Про матеріал
Заняття з учнями "В пошуках йоду" було проведене з учнями під час тижня природничих дисциплін.
Перегляд файлу

1

 

Тема. В пошуках йоду.

Мета: розглянути проблеми йододефіциту й можливі шляхи їx розв'язання; закріпити вміння і навички характеризувати хімічні елементи за місцем у періодичній системі; ознайомити учнів з основними принципами складання раціону йодовмісного харчування; забезпечити  формування практичних умінь та навичок попередження йододефіцитних захворювань.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів, карта України, картки із завданнями, колекція природних сполук галогенів, спиртовий розчин йоду.

 

ХІД   ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент

     Вчитель біології. Наше заняття пропоную розпочати із посмішки. Посміхніться один одному і побажайте один одному найважливішого – міцного здоров’я. А ми – вчителі біології та хімії – допоможемо вам усім стати трішки здоровішими.

 

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

 

Вчитель хімії. У якомусь тридесятому царстві жили-були веселі й роботящі люди. Вони працювали з ранку до вечора i земля щедро нагороджувала їx за старанність. Якось восени, коли польові роботи вже було закінчено, люди вирішили зробити свято врожаю.

      А яке свято в казковій країні обходиться без фей? I кожній феї надіслали запрошення, на які вони з радістю відгукнулись. Не відповіла лише одна, стара-престара. Та вci вирішили, що вона заснула міцним сном на найближчі 100 років. Проте її просто забули запросити.

      Яке це було свято! I раптом у самий розпал балу з'явилася стара фея. Вона не хотіла слухати ніяких пояснень й оголосила, що назавжди залишає цю країну i забирає iз собою один хімічний елемент - той, що вони віддадуть  самі.  Вередлива  стара  дуже  всім набридла, і мешканці казкової країни погодилися з її вимогою. Почався вибір. Згадали, що без Нітporeнy не буде врожаю, за відсутності Кальцію будуть слабкі кістки, від Фосфору залежить здоров'я зубів i живлення мозку, без Натрію не працюють клітини, Ферум входить до складу гемоглобіну тощо. I ось дійшли до Йоду.

     Ніхто з мешканців країни не мiг пригадати, навіщо він потрібний, i тому вирішили саме його віддати старій. Даремно одна з учениць фей умовляла не робити цього, але нixто не звернув на неї уваги.

     Стара фея сплеснула долонями й зникла, але разом iз нею зник i Йод.

Свято тривало. Але що це? На шиях людей стали рости гулі, що утруднювали дихання, серце скорочувалося вдвічі швидше. Різка втома охопила людей, вони постійно відчували, що мерзнуть. Пальці рук так тремтіли, що з них усе падало. Люди стали дратівливими й злими. Miсцевi лікарі нічого не розуміли й покликали колег з інших країн. Висновок був однозначним - нестача Йоду в організмі. I лише після цього вci згадали ученицю фей, яка просила людей не віддавати Йод злій чаклунці. Саме відсутність йоду призвела до дивних хвороб.

 

Проблемне запитання:

- Чи ми можемо допомогти  жителям казкової країни? Зараз у вас ще недостатнъо знань, але після заняття, надіюсь,  ви зможете допомогти.

 

ІІ. Основна частина

 

 Вчитель біології.     Можливо, одночасно із жителями казкової країни ми можемо, певним чином, допомогти і собі? Адже більшість українців проживають у місцях, де відчувається нестача йоду.     Значна     частина     території     (Тернопільська,  Львівська, Закарпатська, Волинська, Рівненська, Чернівецька, Івано-Франківська обл., північні райони Чернігівської обл., гірські райони  мають недостатній вміст йоду в грунті, воді, місцевих продуктах харчування. Наша Волинь знаходиться чи не найдальше від моря, тому ми перебуваємо в зоні найбільшого ризику.

     Зараз ми з вами проведемо невеликий тест, який допоможе з’ясувати, чи є у нашому організмі проблеми з йодом.

 

Самодіагностика йододефіциту в організмі

(за Г. Герасимовим та Ф. Джатдоєвою)

 

  1. Чи не відчуваєте ви постійного утруднення ковтання їжі?
  2. Чи страждав хто-небуть iз ваших батьків на захворювання щитоподібної залози?
  3. Чи збільшилася ваша маса останнім часом?
  4. Чи зменшилася ваша маса останнім часом?
  5. Чи збільшився ваш апетит?
  6. Чи став ваш апетит меншим?
  7. Чи не помічали ви, що стали більше та частіше потіти?
  8. Чи мерзнете ви останнім часом, навітъ коли тепло?
  9. Останнім часом у вас гарячі руки?
  10. Останнім часом ваші руки та ноги постійно холодні?
  11. Чи часто ви хвилюєтесь?
  12. З'явилися сонливість, уповільненість, постійна втомлюваність, чого раніше не було?
  13. Чи часто вас охоплює незрозуміле тремтіння?
  14. Останнім часом став частішати пульс у стані спокою?
  15. Ваша шкіра стала більш сухою?
  16. Чи стали більш об'ємними випорожнення?
  17. Чи стали ви страждати від закрепів?
  18. Чи не з'явилася припухлість (зоб) у ділянці передньої поверхні шиї?

 

Результат. Якщо ви дали 6 чи більше позитивних відповідей, скоріше за все, ви належите до людей, які відчувають дефіцит Йоду.

 

     Хоча в нашому організмі дуже мало йоду, він відіграє надзвичайно важливу роль. Велика частка «людського йоду» знаходиться в щитоподібній залозі, розташованій в передній частині шиї. Клітини залози активно вбирають йод з плазми крові та накопичують його. Залоза утворює гормони тироксин і трийодтиронін, які регулюють обмін речовин, ріст та розвиток організму.

     Нестача гормонів щитоподібної залози приводить до затримки росту, психічного й статевого розвитку (кретинізм) в дитячому віці – діти ростуть лише до 140 см, у них порушуються пропорції тіла, затримується розвиток мовлення.   Наслідками нестачі йоду в організмі є:

  • відчуття постійної втоми, слабкість, депресія;
  • збільшення щитовидної залози (зоб);
  • затримка росту у дітей;
  • затримка інтелектуального розвитку у дітей;
  • зниження розумової активності у дорослих;
  • порушення обмінних процесів;
  • загроза переривання вагітності (навіть незначний дефіцит йоду у жінок під час вагітності спричиняє освітні та когнітивні порушення у дітей в майбутньому);
  • неонатальний гіпотиреоз;
  • рак щитовидної залози;
  • погіршення пам’яті, слуху;
  • підвищення холестерину;
  • сухість шкіри, втрата її еластичності;
  • порушення роботи кишківника;
  • відчуття холоду;
  • різке зниження чи підвищення маси тіла;
  • набряки;
  • випадіння волосся тощо.

     Гіперфункція щитоподібної залози приводить до базедової хвороби, яка характеризується інтенсивним обміном речовин, збільшенням частоти серцевих скорочень, підвищеною температурою, збудливістю нервової системи, зменшенням маси тіла, вирячкуватістю очей. Щитоподібна залоза збільшується і виступає на шиї у вигляді зоба.

    

      Скільки ж йоду потрібно нашому організму, щоб бути здоровим? Залежно від віку добова потреба в йоді складає від 90 до 300 мкг (1 мкг = 1 мільйонна частина грама, 10–6 г).

     Для жінок добова норма йоду становить 150–300 мкг, а для чоловіків — до 300 мкг.

     Норми споживання йоду для дітей:

0–6 років — 90 мкг;

6–12 років — 120 мкг.

     Більшість мешканців України щодня споживає лише 40–80 мкг йоду на добу. У зоні найбільшого ризику — Західна Україна та Чернігівська область, де споживання йоду найменше.

     Створити надлишок йоду в організмі досить складно, оскільки 95–98% йоду, що надходить в організм, виводиться із сечею, а 2–5% — через кишківник. Експерти ВООЗ вважають безпечною дозу йоду в

1 000 мкг (1 мг) на добу.

     У деяких країнах, наприклад у Японії, добове споживання йоду може досягати 20 мг на добу (20 000 мкг) через уживання морських водоростей та морепродуктів. В Австралії безпечним вважають споживання до 2 000 мкг йоду на добу для дорослих і до 1 000 мкг — для дітей.

     За все життя людина споживає близько 3–5 г йоду — приблизно одну чайну ложку.

    

Вчитель хімії. Йод знають всі. Найчастіше ми використовуємо спиртовий розчин йоду. І, щоб вирішити нашу проблему, хочеться налити в чайну ложечку йоду й випити. Але використовувати 5-% спиртовий розчин можна лише для зовнішнього застосування, коли, наприклад, порізали палець. Йод є дуже сильним антисептичним засобом. Однак цей розчин ми використовуємо лише як антисептик, адже при потраплянні концентрованих розчинів йоду всередину організму розвиваються опіки стравоходу, шлунку, слизові оболонки набувають темно – бурого кольору.

     Відкривши будь-яку енциклопедію чи Вікіпедію, ми бачимо, що йод – хімічний елемент, мікроелемент, необхідний людині. Раз це хімічний елемент, то він є в Періодичній таблиці. Отож, Йод – хімічний елемент з порядковим номером 53. Найважчий нерадіоактивний неметал. Найменш електронегативний зі стабільних галогенів. Галоген, що найлегше поляризується.

 

Робота в групах. Завдання: дати характеристику хімічному елементу Йоду, заповнивши таблицю.

 

Бланк характеристики елемента

за положенням у періодичній системі

 

 Символ, назва хімічного елемента

 

 Порядковий номер

 

 Відносна атомна маса

 

 Заряд ядра атома

 

 Загальна кількість електронів,   протонів, нейтронів

 

 Номер періоду (великий, малий)

 

 Кількість електронних рівнів

 

 Номер групи, головна чи побічна підгрупа

 

 Кількість валентних електронів

 

 Схема будови атома

 

 Електронна формула

 

 Електронно-графічна схема будови атома

 

 Формула простої речовини, метал чи неметал

 

 Формула вищого оксиду, його характеристика

 

 Формула гідроксиду, його характеристика

 

 Формула леткої сполуки з Гідрогеном (якщо є)

 

 Порівняльна характеристика властивостей з елементами в підгрупі

 

 Порівняльна характеристика властивостей з елементами в періоді

 

 

             

     Ми маємо знання про йод як хімічний елемент, але наша проблема не вирішена. Адже йод у такому вигляді є токсичним. При вдиханні випарів йоду розвивається ураження верхніх дихальних шляхів, виникають сильні напади кашлю, біль у грудях, головний біль.

 

     У чистому вигляді йод у природі не трапляється. У вигляді сполук трапляється в супутніх розсолах нафтових та газових родовищ, а також у морській воді. Власне йодних мінералів мало. Найвідоміші  лаутарит Са(ІО3)2 та йодаргірит AgI. Мінерали йоду легко розчинні, тому йод легко вилуговується з гірських порід, переноситься в моря, де частково накопичується у водоростях-ламінаріях.

     А найліпше вирішить нашу проблему NaCl - біле золото землі, кухонна сіль, яка з незапам'ятних часів є незмінним супутником людини, так як без солі життя неможливе. Цей цінний природний мінерал, володіння яким приносило багатство і владу, довгий час був предметом сварок, чвар, державних конфліктів і навіть війн. В окремі історичні періоди сіль цінувалася нарівні із золотом.

     Йодована сіль – це здорове та доступне джерело йоду для всіх, користуючись яким не варто витрачати кошти на лікарські засоби та харчові добавки. Вживання йодованої солі здатне забезпечити щоденну норму йоду для гарного самопочуття та здоров’я кожної людини. Особливо важливо вживати йодовану сіль дітям та підліткам, тому що при нестачі йоду дітям важче вчитися в школі, засвоювати нові знання.

     Сіль – один  з небагатьох компонентів раціону людини, який вживається майже всюди і майже кожним.

Користь йодованої солі:

  • Надлишки йоду виводяться з організму.
  • Отруєння йодованою сіллю неможливо.
  • Йод при кип'ячені майже не руйнується.
  • Користь для здоров'я не в кількості, а в якості солі.
  • Йодована сіль не є загрозою для гіпертоніків.

 

Вчитель біології. Щоб уникнути йододефіциту, до щоденного раціону слід включити такі продукти:

  • морепродукти (мідії, кальмари, креветки, ікру);
  • білу рибу (минтай, хек, тріску та ін.);
  • морську капусту (ламінарію);
  • овочі (картоплю, редиску, часник, буряк, томати, баклажани, спаржу, зелену цибулю, щавель, шпинат);
  • фрукти (банани, апельсини, лимони, дині, ананаси, хурму, фейхоа);
  • яйця;
  • молоко;
  • яловичину;
  • волоські горіхи.

 

Перегляд презентації «Йодовмісні продукти»

 

ІІІ. Етап узагальнення та підведення підсумків роботи

Вчитель хімії. Чи знаєте ви зараз, як можна допомогти казковим мешканцям?

За допомогою методу «Мікрофон» учні формулюють висновки:

  • «Я вважаю, що казковим мешканцям потрібно ...»;
  • «Для зміцнення свого здоров’я я буду …».

 

 

 

doc
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку