Урок Хімічнівластивості алканів

Про матеріал
Даний посібник містить матеріали, які доцільно використати на уроках хімії з використанням Intel- технології навчання з теми ««Хімічні властивості алканів», які дають можливості значно розширити навчально-виховний процес як для вчителя. так і для учнів: активізують творчу діяльність, підвищують мотивацію навчання, удосконалюють навички організації самостійної роботи, спонукають учнів до мислення, вміння висловлювати свої ідеї, думки, а також вчать користуватися інформаційними технологіями та навчатися використовуючи ці технологі
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 з хімії

 

НА  ТЕМУ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

 

 

 

  1. Вступ…………………………………………………………4
  2. Методична розробка уроку на тему: «Хімічні

 властивості алканів» ……………………………………….5

 

  1. Висновок……………………………………………..……..16
  2. Використана література…………………………….……..21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

 

 

    У сучасному суспільстві перед педагогами все частіше постає питання впровадження інформаційно-комунікативних технологій у навчальний процес.

   З кожним роком зростає потреба в знаходженні ефективних засобів навчання, які допоможуть підвищити представлення навчального матеріалу, зацікавити учнів, підвищити їх мотивацію до вивчення предмета, стимулювати розумову діяльність і розвивати творчий потенціал.

  Тому основними напрямами удосконалення навчально-виховного процесу  є пошук нових методик, технологій, а зміни, що відбуваються  в системі   професійної (професійно-технічної) освіти, спонукають нас  до цього. Підвищення якості професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників можливе лише  за  умови ефективної організації   навчально-  виховного процесу.   Таким чином,  запропонована  робота під  час уроку надає широкий  простір  учневі для  самовираження, є добрим засобом  активного комплексного повторення вивченого  матеріалу, удосконалює  вміння учнів виступати перед  товаришами, вміти слухати тощо. Методи, використані на уроці,  є корисними і для фізичного  здоров'я учнів, оскільки знімає нервове напруження, емоційне відчуття.

 

 

 

«Хімічні властивості алканів»

 

Мета уроку. Ознайомити учнів з хімічними властивостями метану та його гомологів; навчити складати відповідні рівняння реакцій; показати значення реакцій горіння для алканів, дати уявленням про хімізм реакцій заміщення, установити залежність між будовою алканів та їхніми хімічними властивостями;  розвивати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки; розглянути правила техніки безпеки при поводженні з вибуховими речовинами в побуті; розвивати вміння працювати самостійно, користуватися електронними ресурсами.

Тип уроку:    комбінований

Форми роботи: навчальна лекція, евристична бесіда, індивідуальні завдання, складання опорного конспекту, демонстраційний експеримент, лабораторний дослід, робота в групах.

 

Обладнання й матеріали: презентація до уроку, ноутбук,  колекція моделей молекул, парафін, луг, кислота, пробірки, планшети.

Х і д     у р о к у

І. Організаційний етап.

Доброго дня! Перед тим, як перейти до нашого незвичайного уроку , нам потрібно зняти  емоційне напруження, а мені, в свою чергу,  принесе велике задоволення спілкування з вами. Погляньмо один на одного , посміхнімося. Я бажаю вам гарного настрою та успіхів на сьогоднішньому уроці. Чекаю від вас тільки плідної праці. Я вірю, що ви будете: задоволеними, допитливими, оптимістами, рішучими, обізнаними, винахідливими, яскравими.(Слайд 1). Тепер давайте з вами прочитаємо слово, яке допоможе нам це виконати(здоров’я)…

(Слайд 1).

.

 

А ще  працювати будемо під девізом : «Знання збираються по

краплині, як вода в долоні».

(Слайд № 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя.

         На попередньому  уроці  ми вивчали алкани, зокрема вивчили метан, гомологи метану, отримали знання про ізомери, і давайте все це пригадаймо . Але,  перш ніж розпочати, зверніть увагу: у вас на партах аркуші паперу з кольоровою кишенькою, в яку ви будете складати отримані бали  правильні відповіді.  Підпишіть, будь ласка, свої аркуші. Тож - починаймо.

2. «Мозковий штурм».

 1. Що називають гомологами?

2.  Що таке ізомери?

3 . Яка формула гомологічної різниці?

4. Молекула метану має форму …

5. Найпростіша органічна речовина…

6. Третім членом гомологічного ряду є…

7. Яка загальна формула алканів?

3.Завдання на знання формул.

Зверніть увагу. Перед вами завдання на екрані. Дайте правильну відповідь, яку  ви маєте записати  на кольоровому стікері і  наклеїти її на свій аркуш паперу.

(Слайд № 3)

.

 

 

 

 (Слайд № 4)

 

 

                                                                                                        (Слайд № 5)

 

 

 

Вчитель. Завдання ви виконали, молодці! А зараз обміняймося аркушами, щоб оцінити виконану роботу. Для цього на екрані перед вами правильні відповіді. За кожну правильну відповідь отримуєте   три бали. Чесно перевіряємо роботи один одного.

(Слайд № 6)

 

(Слайд № 7)

 

(Слайд № 8)

 

 

4. Практичні завдання.

 

    Робота з планшетами.

Вчитель.   Давайте скористаємося нашими планшетами. Відкриємо програму «Періодична система хімічних елементів» і згадаймо :

-         у  якій групі знаходиться Карбон?

-         яку він має максимальну валентність?

-         про що це свідчить?

Отже, Карбон в органічних сполуках має валентність 4 і утворює 4  сігма зв'язки. Тому для виготовлення молекули метану нам потрібно використати 4 стержні.

    Робота  в групах.

-         Лабораторний дослід №1. Виготовлення куле-стержневої моделі

молекули метану (кожна група має правильно і швидко скласти модель).

Обладнання: Колекція моделей молекул органічних сполук.

Вам виданий набір для складання моделей молекул органічних речовин. Знайдіть у ньому  однакові кульки чорного кольору, які будуть символізувати атом  Гідрогену і  сірого кольору, що є символом Карбону і стержні. Зберіть куле - стержневу модель молекули метану.

Вчитель. Давайте з вами глянемо, що у нас вийшло…

(Слайд № 9

 

ІІІ. Мотивація                                                                       (Слайд № 10)

     У листопаді 1776 року італійський фізик Алессандро Вольта виявив метан в болотах озера Маджоре на кордоні Італії та Швейцарії. На вивчення болотного газу його надихнула стаття Бенджаміна Франкліна про «пальне повітря». Вольта збирав газ, що виділяється з дна болота, і в 1778 році виділив чистий метан. Також він продемонстрував запалювання газу від електричної іскри. І, можливо,  в той час науковці відкрили для людства такі цінні корисні копалини.

   В сучасному світі ми з вами  спостерігаємо горіння метану  у котельнях для обігріву наших будинків,  у  двигунах внутрішнього згоряння, в автомобілях, які використовують зріджений пропан,  у  запальничці, балон якої заповнений зрідженим пропаном-бутаном. А горіння, на вашу думку, це процес хімічний чи фізичний? Правильно, горіння-  це процес хімічний .

1. Повідомлення теми, мети уроку.                                     (Слайд № 11)

 

 

Вчитель.

   Тема нашого уроку «Хімічні властивості алканів». Сьогодні, на уроці, спробуємо розібратися в основних хімічних властивостях алканів і навчимося складати рівняння відповідних реакцій.

ІV . Вивчення нового матеріалу.

Вчитель. Як ви вже зрозуміли, що мова йтиме про горіння. Для того, щоб ми могли безпечно працювати на уроці, ознайомимося із  правилами техніки безпеки (вступний інструктаж). Давайте з вами уявимо, що таке горіння?...Так, вогонь, який був і є складовою    життя людини. Навіть первісні люди шукали  і підтримували його, щоб існувати.

1. Демонстрація  горіння парафінів .

      Суміш твердих алканів-це відомий нам парафін.  Підпалюючи парафінову свічку, я демонструю вам горіння вищих  алканів. При її згорянні утворюється вуглекислий газ і пари водяної пари.

   Внаслідок  згоряння метану теж виділяється  вуглекислий газ і вода.

-         Скажіть, а навіщо нам горіння метану, що воно нам дає (вчитель тримає руку над полум'ям)? Так,  дає нам тепло  і в результаті екзотермічної реакції відбувається виділення 88о кДж теплоти.  Цієї теплоти вистачає для обігріву будинку.

Метан - вибухонебезпечна речовина і в співвідношенні з киснем один до двох  відбувається вибух. Давайте про це подивимось ( демонстрація з фрагмента фільму про суміш метану з киснем)

    Проблемне питання.

- При якій кількості  метану  спостерігається вибух?

- Чому він вибухає  в підземних шахтах?

     В хімії є ряд дуже цікавих дослідів. А кому із вас подобаються кольорові реакції в хімії?                       

Нам відомі якісні реакції,   які дають можливість розпізнати неорганічні і органічні речовини. В органічній хімії є таких два якісних реактиви -перманганат калію і бромна вода. Давайте глянемо: чи можна за допомогою цих двох реактивів визначити алкани(( демонстрація з фрагмента фільму про взаємодію метану з якісними реактивами.

-  Якщо нема змін, то ці якісні реактиви не взаємодіють ні з перманганатом калію, ні з бромною водою. Алкани не приєднують їх , тобто в реакції приєднання вони не вступають.

 

       З курсу неорганічної хімії ми знаємо,  що для неорганічних речовин  властиві кислотні і основні властивості. Щоб довести кислотний характер, ми додаємо луг, щоб  довести основний характер -  кислоту. Для того, щоб з'ясувати, які властивості притаманні алканам -проведемо з вами цікаві досліди.

 

-         Лабораторний дослід 2. Взаємодія алканів з гідроксидом натрію і хлоридною кислотою.

Групова робота.

-         Завдання для груп. З’ясувати:  чи відбулася реакція при взаємодії алканів з гідроксидом натрію і хлоридною кислотою.

    На ваших столах є штативи  з пробірками. У двох пробірках знаходиться  парафін. Також  вам видано розчини кислоти і лугу.  Для доведення кислотних властивостей ми додаємо в першу пробірку луг. Не забуваємо правила техніки безпеки( поточний інструктаж). В другу пробірку з парафіном ми додаємо кислоту, щоб підтвердити чи спростувати основні властивості. Обережно, не квапимося, невеликими порціями  доливаємо. Що ми спостерігаємо (учні висовують свої твердження)?

 

-         Висновок. З проведених експериментів можна зробити висновки, що для парафінів не властиві реакції ні приєднання, ні обміну і  наші алкани будуть вступати в реакції заміщення.

Тепер пригадаймо з вами, які типи хімічних реакцій вам відомі?

 

  (Слайд № 12)

    Для алканів характерні реакції заміщення атомів Гідрогену, які відбуваються за ланцюгово- радикальним  механізмом  - взаємодія з хлором.  Давайте повернемося до наших куле -стержневих моделей молекули метану.У нас 4 атоми Гідрогену і один атом Карбону.  Відбувається ланцюгове заміщення атома Гідрогену на Хлор  і ми послідовно заміщуємо в нашій моделі всі атоми Гідрогену. Перед нами стоїть завдання: навчитись писати відповідні рівняння реакції . Робота біля дошки ( запис схематичних рівнянь реакцій).

(Слайд № 13)

    Вперше дослідив ланцюгово-радикальний механізм  реакції хімік Микола Миколайович Семенов, який  1956 році  що  став лауреатом Нобелівської премії.

(Слайд № 14)

 

-         Наступна  реакція  заміщення, яку дослідив   Михайло Іванович Коновалов – це взаємодія метану  з нітратною кислотою. Перед вами портрет вченого і відповідний запис рівняння. Ця реакція отримала назву «реакція Коновалова».

                                                                                            (Слайд № 15)

 

 Метан має здатність при температурі розкладатись. Якщо надати температуру 1000 С, то  продуктом реакції буде  етилен і водень,  якщо підігріти до 1500 С -  буде ацетилен.  

(Слайд № 16)

 

Хочу звернути вашу увагу,  що ацетилен  використовують для газозварювальних робіт.

    Мозковий штурм

       Які фізичні властивості ацетилену?

       Як в промисловості  добувають ацетилен?

       Які хіміко-фізичні процеси відбуваються  при зварюванні.

       Які продукти реакції утворюються при взаємодії карбіду кальцію з водою?

 

V. Закріплення нового матеріалу.             

 

 (Слайд № 17)

VІ .   Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

-         Що ви запам'ятали на уроці?

-         Вам було цікаво?

-         Що нового ви дізналися ?

VІІ.Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання.

(Слайд № 18)

Протягом усього уроку ми спостерігали як горить свічка,   як відбувається процес горіння твердих  алканів. І мені  хочеться вам сказати такі слова :

 

 

 

Діти,  поспішайте свічки в душах запалити,

Щоб нам не згинути у морі зла,

Щоб кожен міг у світі і красі прожити,

У царині порядності й добра.

Я хочу, щоб завжди в серцях горіли

Оці свічки любові і тепла.

Щоби вони других людей зігріли,

і радість в кожного була.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК

 

  Під час впровадження в навчальний процес різноманітних форм навчання виявлено, що

-         у центрі навчального процесу знаходиться учень, його пізнавальна, творча і дослідницька діяльність;

-         відповідальність за успіх навчальної діяльності учні переважно беруть на себе;

-         навчальна діяльність учнів сприяє розвитку критичного та творчого мислення.

   При реалізації інтерактивних форм навчання розвиваються інтелектуальні та творчі здібності учнів, усвідомлюються моральні цінності, які згодом приводять їх до самореалізації, розвитку навиків самостійного мислення, прийняття важливих рішень. Під час роботи учні постійно вчаться працювати як самостійно, так і в групі, що в майбутньому допоможе їм безболісно вливатися в колектив та ефективно працювати в ньому.

  Тому організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.


 

Використана література

 

  1. Базелюк І.І. Довідкові  мтеріали з хімії/ І. І. Базелюк, Л.П. Величко, Н.В., Титаренко.- К. ; Ірпінь: Перун, 1998.- 224 с.
  2. Яковішин Л.О.Цікаві досліди з хімії: у школі  та вдома/ Л.О. Яковішин.- Севастополь: Біблекс, 2006.- 176 с.
  3. Толмачова В.С.Номенклатура органічних сполук: навч. Посібник/В.С. Толмачова, О.М. Ковтун, О.А. Дубовик, С.С. Фіцайло.-Т.:Мандрівець, 2011.-12с.
  4. Василега М.Д. Цікава хімія/М.Д.Василега.-К.:Рад.шк.,1989.-188 с.
  5. Пометун О.І. , Пироженко Л. В. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. – метод. посіб. / За ред.. О. І. Пометун. – К.: «А.С.К»., 2005. – 192с.: іл.
  6. Сиротенко Г.O. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. — Харків: Основа. — 2003. — 80 с.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія (профільний рівень) 10 клас (Буринська Н.М. та інші)
Додано
19 грудня 2023
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку