Урок "Хлопчик Олесь, його жага пізнавати загадковий світ природи. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості (5 клас)""

Про матеріал
Конспект уроку на тему: "Хлопчик Олесь, його жага пізнавати загадковий світ природи. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості (5 клас)"
Перегляд файлу

Хлопчик Олесь, його жага пізнавати загадковий світ природи. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості (5 клас)

Тема: Хлопчик Олесь, його жага пізнавати загадковий світ природи. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості.

Мета: продовжити роботу з текстом, навчати характеризувати героя, складати план-схеми; розвивати вміння уважно читати, формувати мислення, зв’язне мовлення; виховувати почуття власної гідності.

Тип уроку: урок аналізу художнього твору.

Методи й прийоми: прийом «Мікрофон», робота з картками, слово вчителя, запитання «Ромашка Блума», рольова гра, колективна робота, складання плану-схеми, робота в мікрогрупах, словникова робота, індивідуальна робота з картками, робота в парі, складання схеми, дискусійна мережа, творча робота (есе), робота біля дошки, евристична бесіда, творча робота (створення сенкану, твір-мініатюра), робота з текстом, робота у зошитах.

Міжпредметні зв’язки: природознавство.

ТЛ: цитата.

Обладнання: тексти твору оповідання «Дивак», картки, плани-схеми, портрет письменника Г. Тютюнника, словник літературознавчих термінів.

Література до уроку:

1. Літературознавчий словник-довідник. – К, 2007. – С. 509, 527.

 

Хід уроку

Дивак… Воно ж як деревце в пагоні…

Г. Тютюнник

І Мотивація навчальної діяльності

1. Прийом «Мікрофон»

Продовжіть фразу: «Для мене Природа – це…»

2. Робота з картками «Впиши потрібний знак»

 

                               ЛЮДИНА                                    ПРИРОДА

<

>

=

 

3. Завдання для учнів (робота з текстом):

- Мотивуйте свій вибір прикладами з тексту оповідання Г. Тютюнника «Дивак»

4. Слово вчителя

Письменник Г. Тютюнник нас, своїх читачів, навчає цінувати кожну прожиту мить. Коли будемо жити в гармонії з природою, вона за це віддячить нам сторицею.

Разом з Олесем, головним героєм оповідання «Дивак», ми пізнаємо таємничий світ природи, знаходимо друзів, стаємо рятівниками та мрійниками.

ІІ Актуалізація знань, умінь і навичок

2. Запитання «Ромашка Блума»

                                                          

- Прокоментуйте випадок примирення Олеся з Федьком Тойкалом. Чим вони обмінялися?

- Ви справді вважаєте Олеся диваком?

- Чому головний герой любив наодинці блукати біля річки, у лузі, в бору?

- Як, на вашу думку, Олесь ставиться до навколишнього світу? (Олесь сприймає природу як живу істоту; зрозумівши, що сосна помирає, він хоче їй допомогти – хоч би нагребти сніжку на її оголене коріння. Жаль йому і льоду, який ламають хлопці, і пліточки, яка опинилася в зубах у щуки).

- Чи хлопчик відрізняється від своїх ровесників? Доведіть своє судження прикладами з тексту.

- А як би ви вчинили на  місці героя?

2. Перевірка домашнього завдання

Обговорення достоїнств та недоліків у складанні плану до оповідання.

Рольова гра «Запитай героя» (учні задають запитання Олесеві, Федьку, вчительці, матері, дідусеві).

ІІІ Формування нових знань і способів дії

1. Робота з епіграфом «Дивак… Воно ж як деревце в пагоні…» Г. Тютюнник.

- Скільки разів і хто саме говорить про дивацтва Олеся?

2. Колективна форма роботи. Складання плану-схеми образу Олеся (робота у зошитах)

3. Робота в мікрогрупах «Віднайди цитату» (робота з текстом)

- Учні працюють з текстом, відшукують і зачитують цитати до кожного пункту плану.

4. Словникова робота «Поясни слово»

Повторення знань учнів про цитату.

Цитата (від лат. наводити) – дослівний уривок з іншого твору, вислів, що наводиться письмово чи усно для підтвердження або заперечення певної думки.

5. Індивідуальна робота з картками «Порушена інформація»

Завдання: відновити правильну послідовність.

І варіант

1. – А якщо коням важко буде? – своєї Олесь.

2. Олесь грядками вибрався на вигін і став чекати, доки відпустять школярів.

3. На першому уроці було малювання.

3-2-1

ІІ варіант

1. Олесь підвівся, запхав книжки в пазуху і поплентався до школи.

2. – Гайда з нами подушки гнуть!

3. І ввижається Олесеві маленька хата під кущем водяної папороті, а в тій

хатці – він.

2-3-1

ІІІ варіант

1. Він ще малий, головою ледь до киямки дістає.

2. – Не бий, - благає Олесь. – Бачиш: важко.

3. А Олесь сидів посеред річки поруч зеленої, з ряскою, калюжі і плакав.

1-3-2

ІV варіант

1. Олесь старанно крипів олівцем і натхненно прицмакував.

2. А внизу під підошвами у Олеся ворушилось коріння – помирає сосна…

3. – Діду, чого про мене кажуть – дивак?

2-1-3

6. Робота в парі «перевір роботу товариша» (учні обмінюються робочими зошитами і перевіряють виконання завдання один в одного)

7. Колективна форма роботи. Складання схеми «Світ Олеся та інших героїв»

8. Дискусійна мережа. Робота в мікрогрупах.

- Чи можна стверджувати, що Олесь самотній?

9. Есе «Мої враження від прочитаного» (робота у зошитах)

10. Робота біля дошки «Знайди відповідність»

 

                        Олесь                                       Тут, на землі, не бити не можна

             мати Наталя                                       Я поставлю тобі двійку

               дід Прокіп                                          Геть, не займайте його

вчителька Матильда Петрівна                       Бо воно ж як деревце в пагоні

ІV Застосування знань, формування умінь

1. Бесіда евристична

- Яка, на вашу думку, риса характеру Олесеві найбільше притаманна?

- Чи можна стверджувати, що хлопчик живе в гармонії з природою?

2. «Сенкан». Написати п’ятирядковий віршик без рими про такі поняття, як «гармонія», «людина», «природа».

Алгоритм складання сенкану:

1) один іменник - назва поняття;

2) два прикметника - описання поняття;

З) три дієслова - визначення дії

4) фраза з чотирьох слів і- ставлення до теми;

5) одне слово (синонім до теми) - відображення змісту чи формулювання висновку.

Схема сенкану:

Тема (1 іменник)

Описання (2 прикметника)

Дія (З дієслова)

Відношення (фраза з 4 слів)

Перефразування змісту (1 слово)

Зразок: людина

мудра, добра

співчуває, любить, несе радість

це не лише тіло, це - душа

особистість

V  Підсумок уроку

1. Запитання до учнів

- Що хотіли б змінити у житті Олеся?

VІ Оцінювання

VІІ Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «Майбутнє Олеся».

 

docx
Додано
25 січня 2022
Переглядів
457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку