Хлопчик Олесь, його жага пізнавати загадковий світ природи. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості (5 клас)
Тема: Хлопчик Олесь, його жага пізнавати загадковий світ природи. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості.
Мета: продовжити роботу з текстом, навчати характеризувати героя, складати план-схеми; розвивати вміння уважно читати, формувати мислення, зв’язне мовлення; виховувати почуття власної гідності.
Тип уроку: урок аналізу художнього твору.
Методи й прийоми: прийом «Мікрофон», робота з картками, слово вчителя, запитання «Ромашка Блума», рольова гра, колективна робота, складання плану-схеми, робота в мікрогрупах, словникова робота, індивідуальна робота з картками, робота в парі, складання схеми, дискусійна мережа, творча робота (есе), робота біля дошки, евристична бесіда, творча робота (створення сенкану, твір-мініатюра), робота з текстом, робота у зошитах.
Міжпредметні зв’язки: природознавство.
ТЛ: цитата.
Обладнання: тексти твору оповідання «Дивак», картки, плани-схеми, портрет письменника Г. Тютюнника, словник літературознавчих термінів.
Література до уроку:
1. Літературознавчий словник-довідник. – К, 2007. – С. 509, 527.
Хід уроку
Дивак… Воно ж як деревце в пагоні…
Г. Тютюнник
І Мотивація навчальної діяльності
1. Прийом «Мікрофон»
Продовжіть фразу: «Для мене Природа – це…»
2. Робота з картками «Впиши потрібний знак»
ЛЮДИНА ПРИРОДА < > =
|
3. Завдання для учнів (робота з текстом):
- Мотивуйте свій вибір прикладами з тексту оповідання Г. Тютюнника «Дивак»
4. Слово вчителя
Письменник Г. Тютюнник нас, своїх читачів, навчає цінувати кожну прожиту мить. Коли будемо жити в гармонії з природою, вона за це віддячить нам сторицею.
Разом з Олесем, головним героєм оповідання «Дивак», ми пізнаємо таємничий світ природи, знаходимо друзів, стаємо рятівниками та мрійниками.
ІІ Актуалізація знань, умінь і навичок
2. Запитання «Ромашка Блума»
- Прокоментуйте випадок примирення Олеся з Федьком Тойкалом. Чим вони обмінялися?
- Ви справді вважаєте Олеся диваком?
- Чому головний герой любив наодинці блукати біля річки, у лузі, в бору?
- Як, на вашу думку, Олесь ставиться до навколишнього світу? (Олесь сприймає природу як живу істоту; зрозумівши, що сосна помирає, він хоче їй допомогти – хоч би нагребти сніжку на її оголене коріння. Жаль йому і льоду, який ламають хлопці, і пліточки, яка опинилася в зубах у щуки).
- Чи хлопчик відрізняється від своїх ровесників? Доведіть своє судження прикладами з тексту.
- А як би ви вчинили на місці героя?
2. Перевірка домашнього завдання
Обговорення достоїнств та недоліків у складанні плану до оповідання.
Рольова гра «Запитай героя» (учні задають запитання Олесеві, Федьку, вчительці, матері, дідусеві).
ІІІ Формування нових знань і способів дії
1. Робота з епіграфом «Дивак… Воно ж як деревце в пагоні…» Г. Тютюнник.
- Скільки разів і хто саме говорить про дивацтва Олеся?
2. Колективна форма роботи. Складання плану-схеми образу Олеся (робота у зошитах)
3. Робота в мікрогрупах «Віднайди цитату» (робота з текстом)
- Учні працюють з текстом, відшукують і зачитують цитати до кожного пункту плану.
4. Словникова робота «Поясни слово»
Повторення знань учнів про цитату.
Цитата (від лат. наводити) – дослівний уривок з іншого твору, вислів, що наводиться письмово чи усно для підтвердження або заперечення певної думки.
5. Індивідуальна робота з картками «Порушена інформація»
Завдання: відновити правильну послідовність.
І варіант
1. – А якщо коням важко буде? – своєї Олесь.
2. Олесь грядками вибрався на вигін і став чекати, доки відпустять школярів.
3. На першому уроці було малювання.
3-2-1
ІІ варіант
1. Олесь підвівся, запхав книжки в пазуху і поплентався до школи.
2. – Гайда з нами подушки гнуть!
3. І ввижається Олесеві маленька хата під кущем водяної папороті, а в тій
хатці – він.
2-3-1
ІІІ варіант
1. Він ще малий, головою ледь до киямки дістає.
2. – Не бий, - благає Олесь. – Бачиш: важко.
3. А Олесь сидів посеред річки поруч зеленої, з ряскою, калюжі і плакав.
1-3-2
ІV варіант
1. Олесь старанно крипів олівцем і натхненно прицмакував.
2. А внизу під підошвами у Олеся ворушилось коріння – помирає сосна…
3. – Діду, чого про мене кажуть – дивак?
2-1-3
6. Робота в парі «перевір роботу товариша» (учні обмінюються робочими зошитами і перевіряють виконання завдання один в одного)
7. Колективна форма роботи. Складання схеми «Світ Олеся та інших героїв»
8. Дискусійна мережа. Робота в мікрогрупах.
- Чи можна стверджувати, що Олесь самотній?
9. Есе «Мої враження від прочитаного» (робота у зошитах)
10. Робота біля дошки «Знайди відповідність»
Олесь Тут, на землі, не бити не можна
мати Наталя Я поставлю тобі двійку
дід Прокіп Геть, не займайте його
вчителька Матильда Петрівна Бо воно ж як деревце в пагоні
ІV Застосування знань, формування умінь
1. Бесіда евристична
- Яка, на вашу думку, риса характеру Олесеві найбільше притаманна?
- Чи можна стверджувати, що хлопчик живе в гармонії з природою?
2. «Сенкан». Написати п’ятирядковий віршик без рими про такі поняття, як «гармонія», «людина», «природа».
Алгоритм складання сенкану:
1) один іменник - назва поняття;
2) два прикметника - описання поняття;
З) три дієслова - визначення дії
4) фраза з чотирьох слів і- ставлення до теми;
5) одне слово (синонім до теми) - відображення змісту чи формулювання висновку.
Схема сенкану:
Тема (1 іменник)
Описання (2 прикметника)
Дія (З дієслова)
Відношення (фраза з 4 слів)
Перефразування змісту (1 слово)
Зразок: людина
мудра, добра
співчуває, любить, несе радість
це не лише тіло, це - душа
особистість
V Підсумок уроку
1. Запитання до учнів
- Що хотіли б змінити у житті Олеся?
VІ Оцінювання
VІІ Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру «Майбутнє Олеся».