Гуманістична етика дає змогу подивитися на мораль як на унікальний спосіб духовно-практичного освоєння світу людиною (Н. Ганнусенко, А. Титаренко, К. Чорна, Л. Хоружа, Ф. Щербак, Н. Щуркова). Ця етика визнає цінністю саму людину, її життя й унікальність, людина для представників гуманістичної етики є “мірою всіх речей." Вищими цінностями гуманістичної етики є любов до себе, утвердження власного “Я". |
Тема: "Я хочу стати кращим" Добрі (позитивні) й негативні риси характеру людини. Самооцінка. Риси характеру, які заважають стати кращим.
Задачі:
Корекційно-розвивальна: розвивати вміння та навички підтримання міжособистісної злагоди, а також вміння, які допомагають запобігати виникненню конфліктів чи мирному їх урегулюванню;
Навчально-корекційна: ознайомити учнів із сутністю понять «добро», «доброта»; учити дітей цінувати добро; формувати вміння оцінювати власні вчинки та вчинки інших людей, формулювати оціночні судження;
Корекційно-виховна: виховувати любов і повагу один до одного, бажання творити добро.
ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань.
Обладнання: надруковані вислови про добро, клубочок ниток, уривок з мультиплікаційного фільму «День народження кота Леопольда», сигнальні картки червоного та зеленого кольорів, ілюстрації казкових персонажів, стікери.
Хід уроку.
1.Орг. момент: НПП
Пролунав уже дзвінок, Починається урок. Щоб урок минув цікаво Всі беремося до справи!
2.Актуалізація опорних знань: Вправа «Долоньки». Завдання: потрібно доторкнутись долоньками один одного та щиро посміхнутись, даруючи гарний настрій і «тепло свого серця». При цьому слід промовляти рядки вірша: Сонце встало із-за гаю – Промінцями росу сушить. Я здоров’я вам бажаю І добра у ваші душі.
Вправа «Павутинка дружби». Завдання: діти повинні передавати клубочок ниток один одному, називаючи кілька позитивних якостей або даруючи комплімент.
3. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, завдань уроку.
Перегляд уривку з мультиплікаційного фільму «День народження кота Леопольда» (акцентувати увагу на пісні «Добрим будь!»). Який персонаж вам сподобався найбільше? Чому? Якими якостями він володіє? Чому він завжди перемагає? Які висновки допомагає зробити персонаж мультиплікаційного фільму?
Вибір якостей для себе. (На дошці – зображення хлопчика і дівчинки, а також стрічка, на якій
надруковані якості людей. Учитель чи один з учнів зачитує написані на стрічці риси характеру, а інші з допомогою сигнальних карток «семафорять» про те, чи необхідна їм ця якість.)
Якості людини: мужність, благородство, відвертість, великодушність, відповідальність, вірність, делікатність, милосердя, співчутливість, добро, скромність, правдивість, працелюбність, порядність, добродійність, безсоромність, грубість, заздрість, підступність, зарозумілість, доброта, лицемірство, лихослів’я, брехливість.
Вправа «Мозковий штурм». Завдання для дітей у групах: пояснити тлумачення слів «добро»,
«доброта». Один учень з’ясовує тлумачення слів за словником. Висновок: сьогодні на уроці ми познайомимось із такими важливими якостями, як добро та доброта. А також з’ясуємо, чому вони мають таке велике значення для нас, спробуємо зрозуміти, як дарувати добро іншим.
Хвилинка медитації. Вчитель: Бачите сонечко до нас зазирнуло в клас. Ковзнуло по стіні, по ваших личках. Ущипнуло за щічку, полоскотало вашого чуба і почало розсіювати свої промінці. Простягніть до нього свої долоньки. Воно освітило вас, принесло багато тепла, і ви теж стали як сонечко. Ви володарі теплого добра. Ви – радісні і щасливі. Ви – маленькі сонечка. (вчитель включає музику).
4. Вивчення нового матеріалу: Слухання притчі про мудреця та метелика.
Багато років тому в одному місті жив дуже мудрий чоловік. До нього часто приходили люди за порадою. Кожному з них йому вдавалося дати дуже хорошу і правильну пораду. Слава про його мудрість рознеслася всюди. Одного дня його слава дійшла до ще одного чоловіка, який теж був мудрим і відомим в окрузі. Цей чоловік теж допомагав іншим людям. Йому подобалося те, що його
вважають наймудрішим і прислухаються до його порад. І коли він дізнався, що є ще один мудрець, то став злитися на нього за те, що втрачає свою популярність. І став думати, як довести іншим людям, що насправді мудрішим є він. Довго він думав і вирішив: «Я візьму метелика, заховаю його між долонь, підійду на очах у всіх до мудреця і запитаю його: «Скажи, що в мене в руках?».
Він, звичайно ж, великий мудрець, тому він здогадається і скаже: «У тебе в руках метелик». Тоді я його запитаю: «А який це метелик: живий чи мертвий?». І якщо він скаже, що метелик живий, тоді я легенько притисну його своїми долонями так, що коли я їх розкрию, то всі побачать, що тваринка мертва. А якщо мій супротивник скаже, що метелик мертвий, тоді я відпущу його і він полетить. І таким чином усі побачать, що мудрець виявився не правий». Так він і зробив. Узяв метелика, підійшов до мудреця і запитав його: Скажи, що у мене в руках? Мудрець подивився і сказав: У тебе в руках метелик. Тоді він запитав мудреця: Скажи, який він: живий чи мертвий?
Мудрець пильно подивився йому в очі, подумав і сказав: Все буде так, як ти захочеш.
5. Фізкультхвилинка.
6. Усвідомлення вивченого матеріалу: Обговорення. Як ви розумієте вислів: «Усе у твоїх руках?». Яку пораду ви дасте героям притчі? Який висновок ви зробили?
Завдання для учнів: об’єднавшись у групи, указати негативну якість персонажа, казку, з якої персонаж завітав до лікарні, та запропонувати рекомендації для лікування.
Персонажі: Лисичка, Баба Яга, Змій Горинич, Вовчик-братик.
Дискусійна сітка. Ми допомогли розібратися в ситуації іншим, допомогли їм, а як би ми
вчинили самі? Як би ви вчинили, якщо вас образили? Вибачити чи дати здачі?
Яку якість вважаєте важливішою: «доброту» чи «справедливість»? (Діти відповідають на питання з допомогою стікерів, які прикріплюють на дощ ці біля обраного слова.)
Давайте спрогнозуємо результати, наслідки кожного з виборів. Які висновки ви зробили?
Чи змінив хтось свою думку щодо питання дискусійної сітки?
Хто людям добра бажає, той і собі має. З добрим дружись, а злого й лихого стережись.
Без доброго діла немає доброго імені. Роби добро, скільки можеш, і від того не занеможеш.
За добро добром і платять.
7. Рефлексія: 1. Гра «Семафор доброти». Дітям пропонуються твердження, ситуації, а вони повинні зреагувати на них підняттям картки: червоної, якщо вислів правильний, та чорної, якщо
вислів хибний.
Добрі хлопчики завжди смикають дівчат за волосся. Не можна ледарювати, коли всі працюють.
«Дайте мені хлібину!», – звертається хлопчина в магазині до продавця. Мої черевики чистить мама.
Якщо товариш запросив тебе на день народження, залиш подарунок удома. Він тобі і самому згодиться. У гостях ні з ким не розмовляй, тільки вибирай, що смачніше, та їж.
Я поважаю батька свого і дуже люблю свою маму. Я ніколи нікому не заздрю.
Дівчаткам дуже подобається, коли їх лупцюють та ставлять підніжки. Я завжди допомагаю старшим.
Якщо твій товариш упав, покажи на нього пальцем, смійся голосно, щоб він бачив, що ти не засмучуєшся. «Я трохи порвала цю книжку, підклейте її самі», – сказала дівчинка бібліотекарю.
Люби ближнього свого, як себе самого.
Підсумок уроку: Оцінювання навчальної діяльності учнів.
Працюйте завжди залюбки, Діліться радощами з другом. Ходіть до школи, малюки, І хай вона вам домом б уде, Всім добра вам побажаю, Усмішкою проводжаю, «До побачення» - кажу.