Урок "Хрестові походи"

Про матеріал

Після цього уроку учні зможуть розуміти причини хрестових походів та їх наслідки.Навчаться аналізувати історичні документи, узагальнювати історичні факти та явища, визначати їхні причини і наслідки. Продовжать формувати уміння складати хронологічну таблицю та працювати з історичною картою.

Перегляд файлу

 Тема : Хрестові походи

Мета: Навчити учнів бачити  причини,  хід подій , результати та наслідки хрестових походів.  Розвивати у  учнів уміння аналізувати та узагальнювати історичні факти та явища, визначати їхні причини і наслідки, навички роботи з історичними джерелами, продовжити формувати уміння складати хронологічні таблиці і працювати з історичними картами. Виховувати в  учнів повагу до інших народів,толерантне відношення до інших релігій.

Обладнання : підручник , карта « Хрестові походи », історичні джерела, атласи, схеми,  атласи , картки самооцінюваннн та тестові завдання.

Тип уроку : комбінований з елементами інтерактивних  методів і технологій.

                                                

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Активізація уваги учнів.

                                             Пролунав дзвінок,

                                             Починаємо урок.

Працюватимем старанно,

                                             Щоб почути у кінці,

                                            Що у нашім 7 класі

                                           Учні просто молодці!

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Я пропоную Вам провести урок-подорож до середньовічної Європи, але щоб потрапити до пункту призначення, нам потрібна віза. У вас на партах лежить бланк візи, заповніть її будь-ласка. Слайд

Віза

Видана:______________________________________

Учню (учениці) 7 класу:_______________________________

Мета поїздки: познайомитися з причинами хрестових походів, дізнатися про їх кількість та наслідки ,які вони мали для народів Європи та Близького Сходу.

Учитель: Як справжні мандрівники ми будемо вести записи своїх досліджень, тому не забувайте писати в своїх зошитах про те, що ви побачили й про що дізналися під час подорожі. Слайд.

Відкрийте зошити і запишіть число, класна робота та тему уроку.

А ще нам  потрібна буде  карта, тому відкрийте ваші підручники на с. 92.

Отже, на попередньому уроці  ми з вами поринули в історію середньовічного суспільства, дізнались як кліматичні катаклізми і війни змінювали життя людей. Сьогодні всі ці знання нам будуть потрібні під час нашої подорожі.

Але щоб потрапити в пункт нашого призначення нам необхідно розгадати слова і знайти їх місце на суспільній дробині. Гра „Розсипуха”.

Пригадайте:

 - Чому історики називають середньовіччя темним часом?

  -  Яку роль у житті суспільства займала церква?

 

Учитель. Події, що увійшли в історію під назвою « хрестові походи » , є досить унікальним явищем, адже сама церква виступи­ла ініціатором завойовницьких війн на Близькому Сході. Склалася парадоксальна ситуація: з одного боку церква проповідувала любов, до­бро, покірність, прагнення до примирення, з іншого — ідея про на­сильницьке звільнення Святої землі, бажання помсти.

Протягом семи років європейські країни потерпали від голоду, епідемій чуми та інших хвороб. До цього додалися незвично суворі зими і повені 1089—1094 рр. Серед людей стали поширюватися чутки про наближення кінця світу. Усі чекали Божої кари за свої гріхи та були готові спокутувати їх.

В цей час Візантія переживала скрутні часи. У наслідок нападів турків-сельджуків вона втрачала свої володіння в Малій Азії. І тому Візантійський імператор Олексій І звернувся з проханням про допомогу до папи римського. . Постійні напади сельджуків зробили небезпечними шляхи, якими пересувалися християнські паломники до Святої Землі.

Із цих повідомлень народилася ідея особливого паломництва — війни за Христа і визволення Гробу Господнього з-під влади невірних. Слайд.

27 листопада 1095 р. у місті Клермон відбувся великий церковний собор. Після його завершення папа Урбан II звернувся з промовою до великого натовпу селян, міщан і рицарів, які зібралися на майдані. Він закликав усіх до хрестового походу на Схід заради  повернення християнам Гробу Господнього. Усім визволителям Святої Землі папа пообіцяв спокутування гріхів. «Так хоче Бог!» — повторював натовп папські слова, які проповідники поширили всією Європою.

Люди які відправлялись у поход нашивали на свій одяг хрести, тому Їх називали хрестоносцями, а похід – хрестовим. Слайд.

Словникова робота

Хрестові походи — це військові експедиції, які організувала католицька церква проти мусульман. їх метою було завоювання Єрусалима і Палестини.

У хрестових походах брали участь всі прошарки суспільства, давайте поміркуємо  яку мету вони переслідували відправившись у похід ?

Учасники хрестових походів

Мета учасників хрестових походів

Спільна мета

Звільнити Гроб Господень з рук невірних

Відмінності

Селяни

Позбутися феодальної залежності та отримати землю

Рицарі

Придбати багатства за рахунок пограбування завойованих країн

Сеньйори

Заснувати на завойованих землях нові держави; отримати більше підданих

Церква

Розширити сферу впливу католицької церкви, укрі­пити її авторитет та збільшити її багатства

Загалом від 1095 до 1291 рр. було здійснено вісім хрестових походів до Святої Землі.

2. Хрестові походи - гра «Хронолітак»

Робота з історичним джерелом.

Кожна група відправляється у свій час, де досліджує один з походів і заповнює таблицю.

На виконання завдання відводиться 5 хвилин. Після виконання завдання ви презентуєте  свою роботу, інші групи доповнюють свої таблиці почутою інформацією.

Група І. Перший хрестовий похід.

Група ІІ. Другий хрестовий похід.

Група ІІІ. Третій хрестовий похід.

Група IV. Четвертий хрестовий похід.

Під час виступу вам потрібно, уважно слухати на контурній карті відзначати міста баталій і християнські  держави які виникли під час христових походів. Слайд.

Робота з контурною картою.

Назва

Дата походу

Учасники

Результат

Перший хрестовий похід

1096-1099 рр.

Рицарі, селяни і городяни французький князь Раймунд Тулузький, італійський граф Боємунд Тарентський

Утворенння 4 держав хрестоносців: Єрусалімського королівства,графства Едеського, князівства Антіохійського і графства Триполі.

Другий хрестовий похід

1147 – 1149 рр.

французький король Людовік VII і німецький імператор Конрад ІІІ.

Місто Дамаск витримало облогу хрестоносців.

Похід невдалий.

Третій хрестовий похід

1189 – 1192 рр.

німецький імператор ФридріхІ Барбароса;  

   французький король Філіпп II Август;

   англійський  король Річард І Левове Серце.

 

Суперечки між європейськими володарями, церква втратила авторитет та вплив.

 

Четвертий хрестовий похід

1202 – 1204 рр.

Італійський князь Баніфацій І

Хрестоносці захопили і пограбували Задар, та Константинополь.

 

Картки:

І похід

Першими в похід вирушили численні бідні городяни й селяни з Франції і Західної Німеччини. Вони об'єдналися у 5 - 6 загонів, що налічували 60 - 70 тис. осіб. Погано озброєні і без запасів їжі, вони займалися дорогою жебрацтвом і грабежем.

Бідняки дісталися Константинополя і візантійський імператор поспішив перепра­вити ці загони до Малої Азії, які  там загинули від турків-сельджуків.

Слідом за бідняками вирушили загони рицарів під керівництвом багатого феодала  Франції князя Раймунда Тулузького, італійського графа Боємунда Тарентського.  Похід здійснювали в напрямі столиці Візантії, звідки пере­правилися в Малу Азію, де у вирішальній битві розбили турків-сельджуків. У 1099 р. пі­дійшли до Єрусалима, обложили його і віяли штурмом, вчинили жахливу різанину та по­гром.

Хрестоносці завоювали все східне узбережжя Середземномор'я, забудували ці території феодальними замками, заснували свої держави:

графство Елеське, Антіохське князівство,графство Триполітанське, Єрусалимське королівство.

ІІ похід

До другого походу приводом послугувало те, що мусульманський світ почав об'єднувати свої сили для надання відсічі загарбникам — хрестоносцям. У похід вирушили французький король Людовік VII і німецький імператор Конрад ІІІ. Німців розгромили сельджуки в Малій Азії, а французький король зазнав невдачі під Дамаском, який спробував взяти в облогу, і з рештками своїх військ повернувся додому.

ІІІ похід

У  1147 р. талановитий воєначальник Салах-ад-Дін (Саладін) об'єднав під своєю владою Єгипет

У 1187 р. єгипетські війська взяли в облогу Єрусалим, розгромили війська хрестоносців, що стало приводом для закликів до третього хрестового походу, у якому взяли участь:

   більшість німецьких рицарів на чолі з імператором Фридріхом І Барбаросом;  

   французькі війська, які очолив король Філіпп II Август;

   англійські рицарі на чолі з королем Річардом І Левове Серце.

ІІІ похід був невдалим:

   під час переправи через гірську річку потонув німецький імператор Фридріх І Барбароса. Німецькі війська залишилися без головнокомандувача;

   Французький  і англійський королі не мали спільної мети і ненавиділи один одного. Тому французький король після першого бою повернув назад додому;

   А англійський король потрапив у полон  і протягом тривалого часу сидів у в'язниці, аж поки його не викупила мати.

ІV похід

Спочатку хрестовий похід планувався проти Єгипту, який володів Єрусалимом. Хрестоносці на чолі з італійським князем Баніфацієм І звернулись з проханням до Венеції перевезти їх у дельту Нілу. Венеціанський дож Енріко Дондоло зажадав за це величезну суму грошей. У Хрестоносців не було такої суми і дож, який прагнув відвернути похід від Єгипту, з яким Венеція торгувала, і використати хрестоносців у своїх  цілях, вимагав для компенсації завоювати для Венеції далматинське місто Задар. Але й після цього венеціанці не виконали своєї обіцянки перевезти хрестоносців у дельту Нілу.

По договору з керівником походу Боніфацієм І - Дондоло спрямував флотилію з хрестоносцями до Константинополя, щоб відновити на візантійському престолі Ісаака ІІ.

Після нетривалої облоги Константинополя херстоносці взяли його і пограбували місто і повернулись додому.

Після падіння Константинополя рух хрестоносців пішов на спад.

Перегляд відео про інші хрестові походи та їх наслідки.

З дорослими зрозуміло – жага багатства, спокута грехів.

А чому на вашу думку діти пішли у похід?

Добре, тепер я пропоную закріпити набуті знання під час нашої мандрівки і виконати тести. Слайд

IV. Закріплення нових знань

ТЕСТУВАННЯ

1. Хрестові походи - це... 

А) військові експедиції французів проти англійців

Б) військові експедиції норманів проти англійців 

В) військові експедиції мусульман проти християн

Г)військові експедиції християн проти мусульман

2. Папа римський, що закликав до першого хрестового походу: 

А) Урбан ІІІ   Б) Урбан І  В) Урбан ІІ  Г) Урбан Х

3. Перший хрестовий похід тривав протягом: 

А) 1092-1098  Б)1095-1099  В)1096-1099  Г)1097-1099

4. Другий хрестовий похід тривав протягом: 

А) 1148 р  Б) 1149 р  В) 1150 р  Г) 1151 р

5. Третій хрестовий похід тривав протягом: 

А) 1187-1192  Б) 1095-1099  В) 1189-1194  Г) 1189-1192

6. Четвертий хрестовий похід тривав протягом: 

А) 1187-1192  Б) 1202-1204  В) 1202-1206  Г) 1200-1204

7. Позначте причини Хрестових походів:

А) бажання церкви збільшити свої володіння на Сході;

Б)  бажання вчених дізнатися про далекі краї;

В) бажання молодших синів феодалів одержати вільні землі;

Г) прагнення селян одержати свободу і землю.

8. Дитячий Хрестовий похід відбувся у 

А) 1211  Б) 1212  В) 1213  Г) 1214

9. Держави, засновані хрестоносцями на Сході: 4 відповіді 

А) Єрусалимське королівство  Б)графство Наполі  В) графство Тріполітанське

 Г) графство Едесське  Д) Єрусалимське царство  Ж) князівство Антіохійське

10. Розташуйте у хронологічній послідовності події

а) захоплення Єрусалима хрестоносцями;

б) проголошення Урбаном II Хрестового походу;

в) захоплення хрестоносцями Константинополя;

г) похід бідноти.

Слайд. Відповіді. За кожну вірну відповідь ви отримуєте 0,5 балів.

V. Узагальнення і систематизація знань

Метод «Дерево рішень» учні на листочках пишуть, що їм сподобалось , що нового цікавого дізнались під час уроку

 

VII. Домашнє завдання

  1. Прочитати відповіді на запитання;§11, дати відповідь на питання.
  2. На к/к – нанести країни учасниці хрестових походів, позначити рух хрестових походів

Пов’язане зображення

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Заклад Славненський
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
4952
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку