ознайомити учнів з причинами, основними подіями та наслідками хрестових походів, пояснити учням, що штовхало різні категорії людей до участі у походах, розповісти про лицарсько-чернечі ордени; розвивати учнів уміння аналізувати та узагальнювати історичні факти та явища, визначати їхні причини і наслідки, навички роботи з історичними джерелами та ілюстраціями, продовжити формувати уміння складати хронологічні таблиці; виховувати в учнях мужність та хоробрість, толерантне відношення до представників інших релігій.
План-конспект уроку з всесвітньої історії, 7 клас
Тема: Хрестові походи
Мета: ознайомити учнів з причинами, основними подіями та наслідками хрестових походів, пояснити учням, що штовхало різні категорії людей до участі у походах, розповісти про лицарсько-чернечі ордени; розвивати учнів уміння аналізувати та узагальнювати історичні факти та явища, визначати їхні причини і наслідки, навички роботи з історичними джерелами та ілюстраціями, продовжити формувати уміння складати хронологічні таблиці; виховувати в учнях мужність та хоробрість, толерантне відношення до представників інших релігій.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник (Ліхтей І. М. Історія Середніх віків), хрестоматія (Всесвітня історія. Документи. Матеріали. 6-11 класи / Упоряд. І. М. Скирда, А. М. Токарев. – Х.: Ранок, 2011) карта «Європа у ХІ – на початку ХІІІ ст. Хрестові походи», мультимедійна презентація, комп’ютер, мультимедійний проектор
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку. (відображається на екрані з презентації)
IV. Вивчення нового матеріалу (відображається на екрані з презентації)
План
Робота у парах
Робота із джерелом (С. 72 хрестоматії) – готується як роздатковий матеріал.
Учні мають опрацювати джерело і дати відповідь на питання (відображається на екрані з презентації):
Обговорення результатів роботи у загальному колі.
Робота з поняттям
Учасники походів нашивали на одяг, малювали на зброї хрести, тому їх назвали «хрестоносцями», а походи «хрестовими».
Метод «Мозковий штурм»
Учитель: На заклик Папи відгукнулися сотні тисяч людей по всій Європі: ремісники, селяни, лицарі, правителі, міська біднота.
Питання: Що штовхало цих людей окрім віри на цю ризиковану справу?
Учитель: Звичайно, головною силою хрестоносців були лицарі. Давайте порівняємо їхню зброю із зброєю їхніх противників. У кого вона краща?
Учні переглядають слайди презентації
Обговорення у загальному колі
В ході вивчення подій походів учні складають хронологічну таблицю (приклад у презентації).
Про перший похід розповідає вчитель і показує приклад заповнення таблиці.
Перший хрестовий похід (1096-1099)
Повідомлення учнів або розповідь учителя (в презентації одяг трьох орденів: госпітальєрів, тамплієрів та тевтонців)
Фізкультхвилинка
Самостійна робота учнів із підручниками (С. 102-103)
Завдання: Продовжити хронологічну таблицю.
Перевіряється у кожного учня.
Питання до всіх: Як ви думаєте, в чому причина невдач хрестоносців?
Учитель додає про дитячий хрестовий похід (презентація).
Виховний момент
Дитячий похід виховний момент: на мою думку більшість матерів не відпускали дітей, але й знайшлися і слухняні, які не пішли за більшістю, послухалися і з них сміялися, але це в кінці кінців врятувало їм життя.
Як ви вважаєте чи стали купці щасливими від зароблених грошей? Гроші, що зароблені не чесно ніколи не принесуть щастя
В залежності від часу розповідь учителя за таблицею (презентація) або «Коло думок».
V. Закріплення знань
Бесіда:
· Поясніть походження термінів «хрестові походи», « хрестоносці».
· Що запозичили європейці від арабів унаслідок хрестових походів?
· Які риси були спільними в різних чернечих орденів?
· Які імена відомих хрестоносців ви запам’ятали ?
· Чому хрестові походи зазнали поразки?
VI. Підсумок уроку.
VIІ. Домашнє завдання.
1.С. 99-103 підр., конспект;
2.Повідомлення «Трубадури», «Навчання в середньовічній школі», «Героїчний епос Середньовіччя».