Розробки уроків з трудового навчання
Тема: Художнє та технічне конструювання виробів.
Мета : удосконалити знання учнів про макет та макетування; ознайомити з прийомами художнього конструювання виробів з урахуванням національних традицій; навчити визначати необхідну та достатню кількість виглядів та інших даних для повного уявлення про предмет.
Основні поняття: художнє конструювання, дизайн, дизайнер, макет, масштаб, просторова фігура, вигляд, профільна площина, горизонтальна площина, осі проекції.
Обладнання: ескізи, кресленики виробів, креслярські приналежності ( олівці , лінійка , циркуль, гумка ).
Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво, математика.
Структура уроку
І. Організаційний момент
II. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
V.Підсумки уроку
IV.Домашнє завдання
ХІД ЗАНЯТТЯ
Фронтальне опитування.
Перед проведенням фронтального опитування необхідно розмістити на дошці ескізи, технічні рисунки та креслення різних виробів.
Узагальнюючи відповіді учнів даю визначення макету. Потім в організовую обговорення заздалегідь підготовлених макетів невеликих за кількістю об'єктів. Учні мають дійти висновку, що будь-який виріб можна зобразити у вигляді об'ємно-просторових конструкцій, виготовлених у збільшеному або зменшеному вигляді.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Особливості об'ємно-просторового макетування.
Розповідь учителя.
Перш ніж приступити до виготовлення нового виробу, що має складну форму чи конструкцію, спочатку виготовляють її макет.
Макет — це об'ємно-просторове зображення, прототип існуючого або проектуючого виробу, що показує форму, принцип дії, взаємне розташування частин виробу.
Використовуючи макети, можна внести, наприклад, зміни до розміщення окремих споруд при плануванні й будівництві, змінити форму, зовнішній вигляд, колір та інші параметри будь-яких майбутніх об'єктів або об'єкта (будівлі, механізму, машини, одягу, взуття, автомобіля тощо). У тих випадках, якщо потрібно спланувати внутрішню будову або розташування окремих елементів (наприклад, меблів, побутової техніки всередині житлового приміщення або верстатів, допоміжного обладнання та оснащення виробничих приміщень), макет виготовляють розбірним.
Макети використовують також для дослідження проявів особливостей та стану об'єктів у реальних умовах. Наприклад, перед конструюванням літаків, вертольотів, автомобілів особливою умовою є їх випробування у спеціальних аеродинамічних камерах, у яких створюються умови, наближені до реальних (температура навколишнього середовища, швидкість вітру, тиск повітря тощо). У подібний спосіб перевіряють конструктивні параметри будинків, мостів, телевеж тощо.
Основні принципи макетування:
конкурентоспроможність
Виготовити макет набагато простіше, ніж готовий виріб. Для його створення немає необхідності мати складне виробниче устаткування. Макет можна виготовити в ручний спосіб, із легких для обробки і дешевих матеріалів. Для виготовлення макетів застосовується пластилін, гіпс, папір, картон, деревина, пластмаса, дріт. Найкраще використовувати матеріал, який дозволяє легко змінити форму чи конструкцію макету, адже може виявитися, що конструкція майбутнього виробу потребує удосконалення.
Виготовити макет можна в натуральну величину або в певному масштабі. Найчастіше використовують масштаби зменшення.
2. Роль дизайну при виготовленні макету.
Розповідь учителя.
Під час розробки макету майбутнього об'єкту, окрім функціонального призначення обов'язково враховується його естетичність, тобто зовнішній вигляд, форма окремих елементів, їх розміри, співвідношення розмірів запланованого для конструювання виробу з розміром та кольором існуючих, що розміщені (наприклад, в архітектурному будівництві) поблизу споруд.
Сучасні вироби виготовляються з урахуванням основних виражальних засобів дизайну: формоутворення, різноманітності предметних форм, плавність переходів між частинами фігури, витонченість.
Промисловий дизайн вміщає всі взаємозв'язки, які тільки існують між людиною і виробом. За змістом діяльності — це складний творчий процес, пошук нових форм, технічних і технологічних рішень, які відображаються у вигляді графічного документа (ескізу, креслення) або опису.
Художнім конструюванням захоплюється багато людей різного фаху, бо цей вид діяльності є не тільки цікавим, а й надає можливість розкрити свій творчий потенціал і створювати оригінальні речі. Професійно художнім конструюванням займається художник-конструктор (дизайнер). Завдання дизайнера — надати предмету гармонії, краси, зручності. Він розробляє композицію виробу, враховує естетичні смаки замовників продукції та потенційних споживачів, національні традиції, особливості навколишнього середовища тощо.
Працюючи над виробом, дизайнер досягає його виразності через форму і колір, завдяки дотриманню пропорцій, симетричності чи асиметричності, а також технологічним і декоративним властивостям матеріалу.
3. Правила побудови трьох проекцій.
Розповідь учителя.
Дві проекції предмета — горизонтальна і фронтальна — досить повно та однозначно визначають на кресленнях форму багатьох предметів, але не всіх. Отже, за двома проекціями не завжди можна точно уявити форму предмета. Щоб побудувати креслення, за яким можна уявити цілісний образ зображуваного предмета, користуються трьома проекціями. У цьому випадку до горизонтальної і фронтальної площин проекцій додається ще одна — її називають профільною. Утворену на профільній площині проекцію називають профільною проекцією. Профільна площина проекцій перпендикулярна одночасно горизонтальній і фронтальній площинам проекцій. Три взаємно перпендикулярні площини проекцій утворюють тригранний кут.
Попарний перетин площин проекцій утворюють три лінії, що виходять із спільної точки 0. Ці лінії називають осями проекцій: .
Предмет, який проеціюють, вміщують у простір тригранного кута і послідовно розглядають з трьох боків: спереду, зверху й зліва. За допомогою уявних проеціюючих променів утворюють проекції на кожній площині проекції .
Щоб побудувати креслення предмета, усі три площини проекцій суміщають в одну площину. Для цього горизонтальну площину повертають вниз, а профільну — праворуч до суміщення з фронтальною площиною проекцій. Отримане таким чином креслення складається з трьох прямокутних проекцій предмета: фронтальної, горизонтальної та профільної. На кресленні всі три проекції розміщують у проекційному зв’язку, тобто горизонтальну проекцію – під фронтальною, а профільну – праворуч під нею. Осі проекцій і проеціюючі промені на кресленні не показують.
Зображення на горизонтальній площині проекції називають
виглядом зверху. Проекції, що дають уявлення про видимі частини поверхонь предметів, називають виглядами.
Вигляд — це зображення повернутої до спостерігача частини предмета. Для будь-якого предмета (якщо цього вимагає його форма) можуть бути одержані три вигляди.
Зображення на профільній площині проекцій називають виглядом зліва.
Зображення, утворене на фронтальній площині проекцій, називають виглядом спереду. . [у
Це зображення вважають головним. Тому вигляд спереду ще називають головним. Відносно нього розміщують й інші вигляди на кресленні: вигляд зверху — під ним, вигляд зліва — праворуч від нього і на одній висоті. За рахунок цього досягається проекційний зв'язок між виглядами — він є необхідною умовою для створення цілісного уявлення про форму зображуваного предмета.
IV. ПРАКТИЧНА РОБОТА «ВИКОНАННЯ ФРОНТАЛЬНОЇ ТА ГОРИЗОНТАЛЬНОЇ
ПРОЕКЦІЇ»
Інструктаж до виконання практичної роботи.
Разом із учнями за ескізами аналізую об'єкти технологічної діяльності, обрані на попередньому уроці. Визначаємо габаритні розміри об'єкту, кількість, форма та розміри деталей, способи їх з'єднання.
Виконання практичної роботи.
Кожен учень отримує завдання накреслити горизонтальну та фронтальну проекції якоїсь окремої деталі майбутнього виробу.
Під час виконання завдання учитель контролює роботу учнів з метою виявлення прогалин в їх знаннях і вміннях; здійснює поточний інструктаж.
Підведення підсумків практичної роботи проводиться у формі за
хисту проектів. :
V. ПІДСУМКИ УРОКУ |
Після аналізу виконаних робіт, звертаю увагу учнів на кращі проекції, пояснює допущені помилки та методи їх усунення.
На завершення уроку треба ще раз закріпити в учнях мотивацію і подальшу роботу та проконтролювати, щоб учні залишили робочі місця в належному стані, а чергові по навчальній майстерні повною мірою виконали свої обов'язки.
VI ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1 . Опрацювати текст підручника
2. Закінчити чи виправити креслення фронтальної та горизонтальної
проекції деталі.