1
Розгорнутий план – конспект уроку з трудового навчання для 5 класу
Тема уроку: Ажурне випилювання як вид декоративно-прикладного мистецтва.
Мета:
дидактична: формувати вміння характеризувати ажурне випилювання лобзиком;інструменти та матеріали для ажурного випилювання.
розвиваюча : розвивати в учнів концентрацію уваги наочно – образне мислення.
виховна: виховувати любов до праці та пізнавальні інтереси.
Дидактичне забезпечення:
( Додаток Е)
Очікувані результати: вміти розрізняти вироби оздоблені ажурним випилюванням; добирати інструменти які використовуються при ажурному випилюванні; організовувати робоче місце.
Основні поняття: Ажурне випилювання, фанера, ДВП, дерев’яна дощечка, лобзик, стіл – підставка.
Література
Основна:
Додаткова:
Внутрішньо предметні зв’язки:
Міжпредметні зв’язки:
Тип уроку : засвоєння нових знань
Час: 45хв
Структура уроку
матеріалу ………………………………………………………………... 20хв
Хід уроку:
І. Організаційна частина
Мета діяльності: привітання , перевірка присутніх учнів, заповнення класного журналу, визначення готовності учнів до уроку. Ознайомлення учнів з планом заняття. Правильна організація робочого місця. Призначення чергових.
Форма проведення навчання: фронтальна.
Методи навчання: за джерелом знань і умінь – словесні (бесіда вступна).
ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.
Мета діяльності: перевірка вчителем до початку повідомлення нових знань підготовленості учнів до сприймання навчального матеріалу з метою аналізу стану знань, умінь, навичок, набутих раніше і необхідних для свідомого засвоєння теми.
Форма організації: фронтальна.
Методи навчання: за джерелом знань і вмінь – словесні - бесіда.
( Орієнтовна відповідь: Ажурне випилювання один з найбільш поширених видів декоративно – прикладного мистецтва , цікаве заняття , якому належить почесне місце в художній творчості дітей).
(Орієнтовна відповідь: При виконанні ажурного випилювання використовують такі інструменти: лобзик, пилочки, напилки, тонке шило, дерев’яний брусок, плоскогубці, шліфувальна шкурка).
(Орієнтовна відповідь: При виконанні ажурного випилювання використовують такі конструкційні матеріали: фанеру, дерев’яні дощечки, ДВП, оргскло, полістирол, пінопласт ).
(Орієнтовна відповідь: Фанера – це декілька шарів шпону, з'єднаних між собою за допомогою клею хрест – навхрест; міцна, однорідна, стійка до зламу в усіх напрямках).
(Орієнтовна відповідь: Під час виконання ажурного випилювання необхідно дотримуватись правил безпечної роботи: роботу починати тільки після дозволу вчителя. Перед початком роботи перевірити справність інструменту. Працювати тільки справним інструментом. Використовувати пристосування для кріплення пилочки. При пиляні не потрібно натискувати на пилочку).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Мета діяльності: заохочення учнів до активної навчальної діяльності, спрямованої на засвоєння нового матеріалу.
Форма організації: фронтальна.
Методи навчання: за джерелом знань і умінь – словесні - (розповідь).
Вступна мотивація на перспективу:
Кожен із вас має своїх близьких,рідних, та знайомих людей, яким ви б хотіли подарувати подарунок зроблений власними руками. Одним із таких подарунків може бути виріб оздоблений ажурним випилюванням. Який буде мати практичність та оригінальність одночасно. Принесе радість, задоволення, від подарунка який , ви, подаруєте, оздобивши ажурним випилюванням. Тому темою нашого уроку є «Ажурне випилювання як вид оздоблення виробів».
ІV. Повідомлення теми, мети та завдання уроку
Мета діяльності: ознайомити учнів з темою, метою та завданнями уроку.
Форма організації: фронтальна.
Методи навчання: за джерелом знань і умінь – словесні - (розповідь).
Слово вчителя:
Ажурне випилювання лобзиком є самим доступним і легким видом виготовлення виробів з дерева або фанери, яке здійснюється за допомогою звичайного лобзика або електролобзика. Перед початком робіт необхідно ознайомитися з такими поняттями як підготовка матеріалу, різні прийоми різьблення, способи збору, шліфування, лакування, фарбування вирізаних деталей. Художнє випилювання починається з вибору і підготовки деревини , пошуку креслення. Отже, запишіть у свої робочі зошити тему та мету сьогоднішнього уроку.
Під запис:
Тема уроку: «Ажурне випилювання як вид оздоблення виробів».
(Рисунок 1- Демонстрація слайда №1)
Рисунок 1 - Слайд №1 Тема уроку
Мета уроку: вміти розрізняти вироби оздоблені ажурним випилюванням та характеризувати інструменти і конструкційні матеріали для ажурного випилювання. (Рисунок 2 - Демонстрація слайда №2)
Рисунок 2 - Слайд №2 Мета уроку
V. Первинне сприймання та усвідомлення учнями навчального матеріалу
Мета діяльності: формування в учнів знань.
Форма організації: фронтальна.
Методи навчання: за джерелом знань – словесні (пояснення ,розповідь), наочні (демонстрування , ілюстрування).
План викладу нового матеріалу:
1. Ажурне випилювання як вид декоративно – прикладного мистецтва.
2. Інструменти та пристосування.
3. Конструкційні матеріали та їх особливості.
4. Організація робочого місця, правила безпечної роботи, санітарно – гігієнічні вимоги .
Виклад нового матеріалу згідно плану:
Слово вчителя: (Художнє випилювання лобзиком робиться з різних матеріалів – дерево, фанера, ДВП. Креслення може бути як скопійований з книги, так і намальований самостійно. Деталі орнаментальних прикрас призначені для відтворення по них виробів. Дорослі та діти з великим захопленням займаються ажурним випилюванням, виготовляючи різні вироби, приладдя для шкільних лабораторних класів, полички, фруктовниці, шкатулки, картини.. Ажурне випилювання лобзиком розвиває вимогливість до себе,працьовитість, посидючість, точність і акуратність в роботі, працьовитість винахідливість і в той же час прищеплює трудові навички володіння багатьма інструментами.
Художні візерунки в виготовлених предметах можуть відображати художній смак, національну особливість і тематичну спрямованість. У малюнках виготовлених предметів можуть бути використані візерунки і малюнки народних майстрів, мотиви з історії народу, народних казок, а також тематичні малюнки з відображенням подій і справ теперішнього часу, кращають свій побут, школу, художньо оформлюють стінні газети, щити та стенди.. ( Додаток Б,В)
Діти, запишіть у зошити план нашого уроку.) . (Рисунок 3 - Демонстрація слайда №3)
Рисунок 3 - Слайд№3 План уроку
Під запис:
Ажурне випилювання - це один з найбільш поширених видів декоративно – прикладного мистецтва, цікаве заняття, якому належить почесне місце в художній творчості дітей. Художнє випилювання починається з вибору і підготовки деревини , пошуку креслення. Художнє випилювання лобзиком робиться з різних матеріалів – дерево, фанера, ДВП. . (Рисунок 4 - Демонстрація слайда №4)
Рисунок 4 - Слайд №4 Ажурне випилювання
Слово вчителя: ( Для випилювання виробів з фанери та дерев’яних дощечок необхідний такий набір інструментів і пристосувань: металевий лобзик, тонке шило з ручкою, невеликі напилки, молоток, плоскогубці, дощечка, дерев'яний брусок, ніж, циркуль, лінійка, олівець). . (Рисунок 5- Демонстрація слайда №6)
Рисунок 5 - Слайд №4 Інструменти та пристосування
Під запис: Для ажурного випилювання необхідний такий набір інструментів і пристосувань: металевий лобзик, тонке шило з ручкою, надфілі, молоток, плоскогубці, дощечка, дерев'яний брусок, ніж, циркуль, лінійка, олівець. Основним інструментом для випилювання є металевий лобзик, він складається з: рамки, затискачів, пилочки ,ручки. (Рисунок 6 - Демонстрація слайда №7)
Рисунок 6 - Слайд №7 Будова лобзика
Поточна мотивація
Чи знаєте ви , що є механічні верстати для випилювання які виготовляють не тільки на заводі, а й аматори – любителі які дуже полюбляють вироби оздоблені ажурним випилюванням. Вони їх виготовляють найчастіше із швейної машинки, використовують ручні електролобзики, редуктори від склоочисників з автомобілів. А ще колись у давнину винахідники виготовляли лобзики з ножним приводом , де за допомогою педалів і механізмів вони приводили в рух пилочку.
Слово вчителя:
(Матеріалом для випилювання лобзиком можуть слугувати фанера ,стругані дощечки різних порід деревини,ДВП, оргскло різних кольорів та відтінків, полістирол, пінопласт. Але найдоступнішим матеріалом для випилювання лобзиком є фанера, ДВП,дерев’яна дощечка.) (Рисунок 7 - Демонстрація слайда №9)
Рисунок 7 - Слайд №9 Конструкційні матеріали
Під запис:
Фанера – це декілька шарів шпону, з’єднаних між собою за допомогою клею хрест-навхрест. Фанера – матеріал легкий, міцний, однорідний, стійкий до зламу в усіх напрямках. Недоліком фанери є те, що вона коробиться під дією вологи. (Рисунок 8 - Демонстрація слайда №10)
Рисунок 8 - Слайд №10 Фанера
ДВП (деревоволокниста плита) – це конструктивний матеріал, який отриманий гарячим пресуванням дрібних волокон деревини та клеючих речовин. Дерево волокниста плита буває різних видів. Вона є: ламінована ДВП, не ламінована. Для випилювання найчастіше використовують не ламіновану, тому що вона має меншу твердість і не так затуплюється пилочка. (Рисунок 9 - Демонстрація слайда №11)
Рисунок 9 - Слайд №11 ДВП
Дерев'яна дощечка – це конструктивний пиломатеріал, який виготовляють при поздовжньому розпилюванні колод з м'яких порід дерев. Найчастіше це деревина липи, осики ,груші ,вільхи. (Рисунок10 - Демонстрація слайда №12)
Рисунок 10 - Слайд №12 Дерев’яна дощечка
Слово вчителя:
(Кожний учень на уроках трудового навчання повинен дотримуватись: організації робочого місця, правил безпечної роботи, санітарно – гігієнічних вимог.)
Під запис:
Організація робочого місця
(На робочому місті не повинно бути зайвих речей.
Канцелярські інструменти та копіювальний папір з малюнками повинні знаходитись в лівому кутку свого верстака
Столик – поличка повинна бути надійно закріплена у верстаку.
Лобзик повинен знаходитись з правого боку верстака.
Робоче місце повинно бути добре освітлюватись) (Рисунок 11 - Демонстрація слайда №14)
Рисунок 11Слайд №14 Організація робочого місця
Правила безпечної роботи
Роботу починати тільки після дозволу вчителя.
Перед початком роботи перевірити справність інструменту.
Працювати тільки справним інструментом .
Використовувати пристосування для кріплення пилочки.
При пиляні не потрібно натискувати на пилочку. (Рисунок12 -Демонстрація слайда №15)
Рисунок 12 - Слайд №15 Правила безпечної роботи
Санітарно - гігієнічні вимоги.
Під час роботи сидіти прямо.
При випилюванні сидіти нерухомо, тільки права рука знаходиться у вертикальному русі.
Обов'язково повинні бути нарукавники, халат, головний убір.
Деревний пил змітати ганчіркою.
Після закінчення роботи провітрити приміщення
Через кожних 20 -25 хв. робити невеличку перерву.). (Рисунок 13Демонстрація слайда №16)
Рисунок 13 - Слайд №15 Санітарно гігієнічні вимоги
Тепер давайте зробимо фізкультхвилинку. (Додаток Д)
VІ. Осмислення внутрішніх закономірностей і зв’язків між предметами що вивчаються в процесі мислиннєвої роботи та виконання пізнавальних завдань.
Мета діяльності: визначення рівня засвоєння учнями змісту теми.
Форма організації: індивідуальна
Методи навчання: ігрові методи навчання – кросворд.
Мета діяльності: визначення рівня засвоєння учнями змісту теми.
Форма організації: індивідуальна
Методи навчання: метод – пізнавальних ігор – гра «Відгадай за описом»
Правила ігри:
Учні поділяться на 2-4 команди. Я буду зачитувати опис слова, а ви будете намагатися відгадати. В кожній команді вибирають свого капітана. Відповіді приймаються після того,коли я прочитаю завдання і скажу, вперед. Капітани команд підіймають руку хто швидше. Після чого команда, капітан якої підняв руку першим дає відповідь, якщо слово не відгадується команди не отримують балів. Перемагає та команда, яка набере найбільшу кількість балів.
Питання до гри :
Підведення підсумків ігри. Відгадані слова які ви сьогодні відгадали пов’язані з темою сьогоднішнього уроку.
VІІ . Узагальнення та систематизація на уроці понять, що вивчаються та раніше засвоєних знань.
Мета діяльності: визначення рівня засвоєння учнями змісту теми.
Форма організації: індивідуальна
Методи навчання: ігрові методи навчання – дидактичний куб.
Узагальнення знань на сьогоднішньому уроці ми проведемо за допомогою ігрового методу навчання – дидактичний куб, що надасть можливість кожному з вас висловити свої думки та знання сьогоднішньої теми. А тепер я розкажу правила гри.
Правила ігри
Участь у грі надається учням яких я буду зачитувати в журналі. Учень має право кинути гральний кубик, у якому на кожній стороні написаний термін. Кинувши кубик і в залежності від того ,яка сторона випадає, учневі задається питання до терміна на кубику. Відповівши на це питання він передає участь у грі іншому учневі.
VІІI . Підведення підсумків уроку, домашнє завдання
Мета діяльності: підведення підсумків роботи, виставляння оцінок, їх оголошення та обґрунтування, проголошення домашнього завдання.
Форма організації навчання: фронтальна
Методи навчання: За джерелом знань і умінь – словесні (бесіда).
Сьогодні ви ознайомились із Ажурним випилюванням як з видом оздоблення виробів. А на наступному уроці ми вивчимо правила випилювання і пристосування для затискання пилочки у лобзику. Де кожен з вас набуде знань та умінь, як потрібно затискати пилочку у лобзику, з дотриманням правил безпечної роботи та санітарно – гігієнічних вимог
Вивчити матеріал , що був записаний в робочому зошиті на уроці.