Урок "Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником. Його особливість і значення. Функції мистецтва"

Про матеріал

Мета:

*розкрити роль художнього твору як явище мистецтва; навчити розуміти функції літератури як мистецтва слова й називати їх; визначати зміст і форму художнього твору; ознайомити учнів з програмовим матеріалом та підручником із української літератури; *розвивати логічне мислення, пам'ять, вміння висловлювати свою думку;

*сприяти вихованню почуття краси світу й людської душі в художніх творах.

Перегляд файлу

 

 

 

 

Урок

української літератури

"Вступ. Художній твір як явище мистецтва"

 

 

Учитель  української мови та літератури                            Олександрівської філії                                                                                 КЗ «Олекандрівке НВО № 1»                                     

Мовчан Альона Василівна

 


Тема: Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником. Його особливість і значення. Функції мистецтва.

Мета:

            *розкрити роль художнього твору як явище мистецтва; навчити розуміти функції літератури як мистецтва слова й називати їх; визначати зміст і форму художнього твору; ознайомити учнів з програмовим матеріалом та підручником із української літератури; *розвивати логічне мислення, пам'ять, вміння висловлювати свою думку;

            *сприяти вихованню почуття краси світу й людської душі в художніх творах.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: Репродукції картин різних жанрів живопису, аудіозаписи уривків музичних творів, поетичні твори, підручник, схема, таблиця.                Форми й методи роботи: мозковий штурм, гра-асоціація "Хто перший?", конкурс знавців літератури, тестові завдання, бесіда.

Хід уроку

І. Організаційний момент.                                                                      ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1.Слово вчителя.

- Ось і закінчилося безтурботне літо. Дзвоник знов покликав вас до школи. Ви підросли, зміцніли, подорослішали за літні канікули. І, сподіваюсь, збагатились новими знаннями, враженнями, відвідавши різні місця, присвятивши вільний час улюбленим справам, читанню художньої літератури. І ось настав час знову пірнути у світ мистецтва літератури, бо слово - це чарівник, а література - дорогоцінний скарб.

Отже, в добру путь, діти! Нехай слово допоможе вам здобути нові знання і стати освіченими людьми.

 

III. Оголошення теми та мети уроку.

1.Читання епіграфа до уроку. 

Слово - найтонший різець...

Вміти користуватись ним -велике мистецтво.

В.Сухомлинський.

IV. Актуалізація опорних знань.

1. Мозкова атака.

  •    Що ви розумієте під мистецтвом? (Мистецтво - галузь людської діяльності, яка прагне до задоволення однієї з духовних потреб людини, а саме: любові до прекрасного.)
  •       Чому людина прагне оточити себе будь-яким мистецтвом?

-    Яка роль мистецтва у формуванні людини?

  •      Чи можна визначити за улюбленим видом мистецтва людини її смак?                 

V. Оголошення теми та мети уроку.                                            

VІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

            1. Слово вчителя з елементами бесіди.

Що ж таке мистецтво? Видів мистецтва багато. Це і музика, і живопис, і скульптура, і балет, і театр, і кіно, і художня література. Чим вони відрізняються один від одного? В чому специфіка кожного з них? Ця специфіка визначається насамперед матеріалом, яким користується митець. Для композитора таким матеріалом є звук, для живописця - фарба, для скульптора - мармур, глина, гіпс, дерево, камінь тощо. Для творця художньої літератури таким матеріалом є мова, слово.

У цьому легко переконатися, якщо пригадаємо твори різних видів мистецтва на якусь одну тему - ліс, море, осінь, героїзм людини, життя дітей і школи та інше. Найлегше порівняти зображення в живописі та художній літературі. У першому випадку тема розкривається за допомогою барв, кольорів і ліній, у другому - за допомогою мови. Такі зіставлення можна й розширити.

Наприклад, на тему "Ліс" створили картини І.Шишкін, І.Левітан, музичний твір Т.Чайковський, И.Штраус, написали поезію "Розмова з другом" М.Рильський, "Хор лісових дзвіночків" П.Тичина, "Ранок у лісі" М.Коцюбинський.

2. Розгляд фотомонтажів, картин, прослуховування аудіозаписів музичних творів, читання поезії.

             3. Пояснення вчителя та робота учнів у зошитах (конспект).

           - Чим же відрізняється художня література від інших видів мистецтва? (Тим, що єдиним матеріалом є слово).

За допомогою художнього слова письменники зображують важливі
характерні події, явища, риси, вдачі людей; розповідають про їх життя,
працю, боротьбу, почування, внутрішній світ, вірування; описується
природа.

Кожний письменник, починаючи працювати над твором, вивчає навколишню дійсність, обмірковує побачене й почуте, визначає, що важливе, характерне, а що випадкове, другорядне.

У літературних творах за допомогою художнього слова можна змалювати все доступне розуму та уяві людини: події минулого й сучасного, предмети, явища. Отже, що таке художня література?

Художня література - вид мистецтва, що відображає дійсність засобами слова в образній писемній формі. Основним джерелом, з якого розвинулась література, був фольклор.

Художній твір є явище мистецтва. Мистецтво - це своєрідне відображення навколишнього світу в художніх образах або картинах через призму естетичного сприйняття, тобто сприйняття через прекрасне. Письменник відтворює життя, індивідуальні художні образи або картини. Він розкриває суспільні відносини, характери, переживання людей на прикладі конкретної особи, яка є літературним героєм. Письменник не копіює природні

 

та суспільні явища, як фотограф. Він відбирає найхарактерніші з них, осмислює й доповнює за допомогою творчої уяви.

 

  4. Робота за таблицею.

Художній твір

 

Художня форма

Зміст

Сюжет

            Тема

Композиція

Проблема

Головні та другорядні персонажі

Ідея твору

Характер

Конфлікт

Прийоми створення обрядів персонажів

Пафос  

Пейзаж, інтер'єр

 

Художні деталі

 

Мова художня

 

             5. Мозковий штурм. 

Які функції виконує література? (На дошці записане слово "література". Учні називають функції, записуючи відповіді на дошці).

 

 

приносить                                         навчає                                          передбачає

естетичне                                           різним                                          майбутнє

задоволення від                                наукам

краси

 

 

 

 

 

                                             Література

 

 

 

 

 

 

зберігає досвід                     дає практичні                                 змушує

минулих                               поради, пізнавальну                      замислитися

поколінь, художні               інформацію                                    над життєвими

скарби                                                                                           ситуаціями,

                                                                                                       вчинками людей


 


6. Ознайомлення учнів із програмою української літератури для 7 класу.

 

I блок : "Із пісенних скарбів".     

II блок: "Про далекі минулі часи".

І.Я.Франко "Захар Беркут";, А.Чайковський "За сестрою"; М.Стельмах "Гуси-лебеді летять"; Гр. Тютюнник "Климко";    ' Т.Шевченко "Поезії"".

III блок: "Ти знаєш, що ти людина",

О.Стороженко "Скарб"; Б.Лепкий "Цвіт щастя", "Миші"; Б.Харчук "Планетник"; Л.Пономаренко" Гер переможений"; Л.Костенко "Поезії"".

IV блок: "Ми - українці";

А.Дімаров "Блакитна дитина"; В.Симоненко "Поезії": А.Малишко "Поезії";         В.Голобородько "Поезії"; Л.Кисельов "Поезії"".

 

VII. Закріплення  вивченого матеріалу.

1. Гра-асоціація "Хто перший?"

  -З чим у вас асоціюються дані слова?

*Миші... (кольорові). *Федько ...(халамидник). *Тореадори ...(з Васюківки).

*Олень ... (Август). *Хлопчик-життєпис... (хлопчик-фігурка). *Звук... (павутинки). *Євшан... (зілля). *Маленький... (горбань). *Гості... (заморські).

2. Тестові завдання. Робота з сигнальними картками.

1. Мистецтво - це любов до:

а) прекрасного;

б) веселих мандрівок;

в) ближнього.

2. Причиною виникнення мистецтва слід шукати у прагненні
людини себе:

а) возвеличити;

б) уславити;

в) прикрасити. 

3. Який вид мистецтва належить до словесного?

а) музика;

б) література;

в) живопис.

4. Художня література - вид мистецтва, що відображає:

а) сполучення звуків різної висоти;

б) дійсність в образній писемній формі;

в) нанесення ліній, фарб різних кольорів на полотно, папір.

 

VIII. Підсумок уроку.

1. Конкурс знавців літератури.

Визначити, з якого твору дані цитати.

а) "Сонце високо, косарі далеко, коси дзвенять, коні пасуться. Пахне в'ялою травою, квітами..."

б) "Достигають яблука-ранети.

Рання осінь листя золотить.                      Гарний хлопець з іншої планети,                 Може, завтра в гості прилетить...»

(Л.Костенко. «Пісенька про космічного гостя»)

в) «Ну, от і простудилась трішки.                    Лежить вона терпляче в ліжку,                             П'є молоко, клює родзинки,                           Читає «Барвінок» і «Мурзилку»..,

 

(І.Жиленко «Жар-птиця»)

ХІХ. Домашнє завдання.

  • Вивчити конспект.
  • Написати міні-твір на тему: «Література мені потрібна лдя того, щоб…»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Курбетьева Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
21 липня 2018
Переглядів
19545
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку