мета - познайомити учнів із змістом твору Л.Пономаренко "Обпечені", допомогти з'ясувати його проблематику, підвести до розуміння авторської думки про істинні життєві цінності; розвивати уміння учнів аналізувати прозові твори; формувати активну життєву позицію, виховувати любов до людей, співчутливість, уважність до чужих потреб.
«Ніщо так не звеличує людину, як безкорислива доброта»
(Урок ЛРК у 7 класі за оповіданням Л. Пономаренко «Обпечені»)
МЕТА: познайомити учнів із змістом твору, допомогти з’ясувати його проблематику, підвести до розуміння авторської думки про істинні життєві цінності; розвивати уміння учнів аналізувати прозові твори; формувати активну життєву позицію, виховувати любов до людей, співчутливість, уважність до чужих потреб.
Учні знатимуть: зміст, тему, проблематику виучуваного твору, цікаві факти з життя людей з обмеженими можливостями, які адаптувалися в суспільстві, змогли стати відомими.
Учні вмітимуть: відтворювати сюжетну канву оповідання, пояснювати
втілені в ньому ідеї, висловлювати власне ставлення до прочитаного,
визначати роль прочитаного для особистого розвитку.
Тип уроку. Урок позакласного читання.
Форма. Урок людяності.
Обладнання: тексти твору, портрет Л. Пономаренко, книга «Дерево облич», виставка книг письменниці, фрагмент телепередачі «Україна має талант».
Методи, прийоми і форми роботи: розповідь учителя, виразне читання, пошукова робота, усна зв’язна розповідь від імені героя, «Мозковий штурм», бесіда, випереджувальні індивідуальні завдання.
Випереджувальні завдання:
1. Прочитати оповідання Л. Пономаренко «Обпечені».
2. Зібрати дані про життя людей з обмеженими можливостями, які не лише адаптувалися в суспільстві, але й змогли стати відомими, досягли успіхів.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
Л. Забашта.
Життя таке коротке! Поспішайте робити добро!
О. Довженко.
Перебіг уроку
І. Мотиваційний етап.
1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку (обмін побажаннями).
2. Актуалізація опорних знань учнів.
Заслуховування відповідей на проблемне запитання «Чи можна простити ворогові і в яких випадках» (домашнє завдання за новелою Л. Пономаренко «Гер переможений»), колективні висновки.
II. Цілевизначення і планування.
ІП. Опрацювання навчального матеріалу.
Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з героями книги Любові Пономаренко «Дерево облич» і зможемо зрозуміти, чи випадкова тема гуманізму, доброти у творчості письменниці, чи, навпаки, домінує. Сьогодні оповідання письменниці намагаються перехопити редакції багатьох журналів, її ім’я можна побачити в найпопулярніших антологіях сучасної прози (учитель знайомить учнів з виставкою книг письменниці). В оповіданнях Л. Пономаренко є неприхована правда життя і туга за щастям. Кожне з них — це маленька драма маленької людини в усій величності її особистості.
Учень-декламатор читає вірш Раїси Плотникової «Монолог сліпої». Тук-тук, тук-тук, іще тук-тук.
В печінці вже оці тук-туки.
Там був асфальт, а тут вже брук. *
Кривий ціпок стискають руки.
Страшенний, клятий лабіринт,
Як в підземеллі. Де ж бо люди?
Бігцем, бігцем, неначе спринт,
Неначе хтось ловить їх буде.
Зомліти, впасти, закричать?
Зверніть увагу на каліку!
Не треба грошей подавать,
Через дорогу чоловіка
Переведіть, прошу я вас!
Ошурки долітають фраз.
Хто зрячий, встань і подивися!
Тук-тук, тук-тук, іще тук-тук.
Немовби на таран іду.
І раптом гальм фатальний звук
Вже вам віщує про біду...
Учитель. Саме таких обділених долею людей зробила героями свого твору Любов Пономаренко. У них немає імен і прізвищ, у них одне ймення на двох — безнадійно жорстоке й немилосердне — «обпечені». (
3. Робота за змістом твору.
Бесіда.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Навіщо розповіла письменниця цю сумну історію, яка просто таки крає серце, доводячи до сліз?
Орієнтовні відповіді:
Евристична бесіда
Забаштанський у юності втратив зір і обидві руки, але переміг свої вади, навіть став членом Спілки письменників України; учасники Параолімпійських ігор).
Виступ учнів, що мали випереджувальне завдання (розповідь про полтавку О. Ковтун — переможницю телеконкурсу «Україна має талант»).
Олена народилася з невиліковною хворобою очей. Мати віддала її до Будинку дитини. Згодом дівчину на виховання забрали рідні бабуся з дідусем. Олена закінчила Харківське музичне училище з класу вокалу.
Хотіла продовжити освіту, мріяла вступити до консерваторії, але не мала морального права «тягти» далі гроші з пенсіонерів. Переїхала в Полтаву і влаштувалася слюсарем на підприємство для сліпих «Електроконтакт» — складала розетки.
Друзі переконали взяти участь у конкурсі «Україна має талант», займали чергу о шостій ранку, аби тільки записати її наперед до кастингу, що проводився в Полтаві. Після перемоги на конкурсі постійно в роз’їздах. Нещодавно повернулася із Санкт-Петербурга, де брала участь у Міжнародному фестивалі інвалідів, багато виступає в благодійних акціях. Олена виконує пісні з потужною енергетикою, вона всю силу душі вкладає у твір, її сердечність і щирість нікого не залишають байдужими. Це справжній народний талант. (Демонстрація відеофрагменту иоу каналу СТБ «Україна має талант»).
IV. Рефлексійно-оцінювальний етап.
1.Чи змінилося ваше ставлення до людей з обмеженими можливостями після прочитання оповідання Любові Пономаренко «Обпечені»?
2. Чого вас навчило оповідання письменниці?
ч |
і |
т |
т |
и |
ж |
в |
о |
г |
й |
о |
щ |
є |
а |
н |
з |
е |
н |
о |
т |
х |
і |
н |
|||
є |
а |
к |
е |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Відповідь (читати зліва направо): 1. Ніхто не знає, що його в житті чекає
2. Дивлячись на чужу долю, подумай про свою.
Оцінювання словесником роботи учнів, мотивація оцінок.
V. Домашнє завдання: Обов’язкове: написати листа одному з героїв оповідання Л. Пономаренко «Обпечені»
2. З а б а ж а н н я м: уявити щасливу розв’язку твору. Записати її як коротку епічну розповідь.