Тема: Художня література як одна з форм духовної дiяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо). Аналіз художнього твору ТЛ: художній образ, художній твір (поглиблено).
Очікувані результати: Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє багатозначність художнього образу; називає і вміє відрізняти різні типи образів; за допомогою слова створює елементарні образи. Ключові компетентності Учень / учениця:
висловлює судження, оперуючи різними виражальними засобами мови; використовує досвід взаємодії літературних творів із творами інших видів мистецтва.
НЛ–2,3
Емоційно-ціннісне ставлення
Усвідомлення ролі краси й сили художнього слова в житті людини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
ІКТ: мультимедійна презентація в форматі Prezi (https://prezi.com/d2iuslgyqr8/i/), смартфони учнів з мобільним Інтернетом. Інтернет-сторінки, використані на уроці: Академічний тлумачний словник:
В. Сосюра "Васильки":
https://www.youtube.com/watch?v=UpD1wK_W1Yw
П.Тичина "Гаї шумлять": https://www.youtube.com/watch?v=tz6MHoMvmGU
А. Малишко "Пісня про рушник": https://www.youtube.com/watch?v=7j0-vOsrqkI
Андрій Демиденко "Пахне рідне село":
https://www.youtube.com/watch?v=Ise0rC_gaw8
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Привітання, підписування зошитів, загальний інструктаж з правил поведінки і техніки безпеки
ІІ. Підготовка до сприйняття матеріалу або актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду.
1). Загальне ознайомлення з курсом української літератури за 8-й клас, знайомство з підручником Українська література : підруч. для 8 класу загальноосвітн.навч. закл. / О. І. Борзенко, О. В. Лобусова. — Харків : Видво
«Ранок», 2016. — 304 с.
2). Бесіда за запитаннями:
Ø Що таке література? (мистецтво слова)
Ø Що таке мистецтво? (вид людської діяльності, що відображає дійсність у конкретно-чуттєвих образах) Ø Які види мистецтва ви знаєте?
Ø Для чого, на вашу думку, існує мистецтво?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Італійський поет Франческо Петрарка сказав:
Книги мають особливу чарівність; книги дають нам насолоду: вони розмовляють із нами, дають нам добрі поради, вони стають живими друзями для нас. (Ф. Петрарка) Підтвердіть чи спростуйте це твердження
Учитель узагальнює відповіді учнів і за допомогою додаткових питань виводить тему уроку (слайд2)
ІV. Оголошення теми, очікуваних результатів уроку
Отже, тема нашого уроку: Художня література як одна з форм духовної дiяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо). Аналіз художнього твору.
На сьогоднішньому уроці ми:
• зрозуміємо багатозначність художнього образу;
• називатимемо і навчимося відрізняти різні типи образів; за допомогою слова створюватимемо елементарні образи.
• використовуватимемо досвід взаємодії літературних творів із творами інших видів мистецтва.
• Усвідомимо роль краси й сили художнього слова в житті людини.
V. Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння).
1. Самостійна робота з підручником
Завдання: прочитайте в підручнику ст. 6, накресліть в зошитах схеми
"Основні функції словесного мистецтва".
2. Робота в парах. Коротко охарактеризуйте кожну з них.
3. Робота в групах. Робота з мобільним Інтернетом та підручником Що ж таке художній образ?
Завдання: За академічним тлумачним словником на порталі http://sum.in.ua/ знайдіть визначення слова "образ", випишіть у зошити, прочитайте підручники на ст. 7, випишіть у зошити літературний термін "художній образ", порівняйте, зробіть висновки.
4. Слово вчителя
Отже,
Образ — це конкретна й водночас узагальнена картина людського життя, що створена за допомогою вимислу й має естетичне значення.
Художні образи мають такі різновиди: зоровий, слуховий, нюховий, смаковий, образ-символ, образ-персонаж та ін.
VІ. Закріплення, систематизація та узагальнення.
1. Давайте разом проаналізуємо, які в цьому тексті є види художніх образів, назвемо їх і заишемо в зошити.
(Учителька повільно читає текст короткими фрагментами, учні піднімають руку, називають образи) “Вечір упав кавуном смугастим, і мати винесла під хату столика, поставили вечерю на нього, і ми із сестричкою сіли вечеряти. Я пах червоною польовою квіткою,
а сестричка – золотою квіткою току ”
«Хмаринка в небі голубім пливе, як мрія, одиноко»,
«Надворі ревла сердита буря, стугоніла в стіни, стрибала по оселі, вила в димарі, гуркотіла у вікна»
2. Робота в групах. Робота з мобільним Інтернетом
Завдання: Перегляньте відеоролики псень на слова відомих українських поетів (1 група. В. Сосюра "Васильки" https://www.youtube.com/watch?v=UpD1wK_W1Yw
2 група. П.Тичина "Гаї шумлять" https://www.youtube.com/watch?v=tz6MHoMvmGU 3 група. А. Малишко "Пісня про рушник" https://www.youtube.com/watch?v=7j0-vOsrqkI 4 група. Андрій Демиденко "Пахне рідне село" https://www.youtube.com/watch?v=Ise0rC_gaw8
3. Представлення результатів роботи груп
4. Творче завдання
Скласти невеличкий текст (4-5 речень), можна поетичні рядки, щоб там були присутні
1 група – зорові образи
2 група – слухові
3 група – нюхові
4 група - образи-символи
5. Перевірка виконання завдання
VІІ. Рефлексія
- Скажіть, будь-ласка, що ви відчули на сьогоднішньому уроці, працюючи з художніми образами?
- Пригадайте роботу з відеороликами і дайте відповідь на запитання. З якими іншими видами мистецтва тісно взаємодіє література?
- Чи усвідомили ви роль краси й сили художнього слова в житті людини? Поділіться, будь ласка, враженнями.
VІІІ. Підбиття підсумків уроку.
Фронтальне опитування
- в чому полягає багатозначність художнього образу? які є типи художніх образів, наведіть приклади
- підбийте підсумок уроку.
Підсумок:
На сьогоднішньому уроці ми
• зрозуміли багатозначність художнього образу;
• називали і навчилися відрізняти різні типи образів;
• створювали елементарні образи;
• під час аналізу відеороликів використовували досвід взаємодії літературних творів із творами інших видів мистецтва.
• Усвідомили роль краси й сили художнього слова в житті людини.
ІХ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
Прочитати ст.. 7-13 за підручником, вивчити теоретичний матеріал за конспектом. Скласти невеличкий етюд про природу, використовуючи різні види художніх образів.