Презентація до уроку УЛАС САМЧУК. РОЗПОВІДЬ ПРО ПИСЬМЕННИКА. «ВОЛИНЬ» — РОМАН У ТРЬОХ ЧАСТИНАХ. ПЕРША ЧАСТИНА — «КУДИ ТЕЧЕ ТА РІЧКА»

Про матеріал
Презентація допоможе вчителю домогтися розуміння учнями своєрідності життєвого і творчого шляху У.Самчука, поглибити навички аналізу художнього твору, характеристики образів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Улас Самчук. Розповідь про письменника. «Волинь» — роман у трьох частинах. Перша частина — «Куди тече та річка»

Номер слайду 2

Підготувала: Діхтярук Тетяна Миколаївна ,учитель української мови та літератури Кременецького ліцею імені У. Самчука

Номер слайду 3

Український Гомер

Номер слайду 4

Запам“ятай. Еміграція – переселення зі своєї батьківщини до іншої країни. Трилогія – три літературні або музичні твори одного автора, об “єднані спільною ідеєю та послідовністю. Нобелівська премія – премія, заснована підприємцем, винахідником динаміту Альфредом Нобелем. У галузі літератури вручається авторові, котрий прославив не лише своє ім “я, а й народ, життя та побут якого становить інтерес для всього людства.

Номер слайду 5

Дермань завжди був для мене центр центрів на планеті

Номер слайду 6

“Я поєднав у собі господарський дух свого батька та неграмотну філософію серця матері”ppt_x

Номер слайду 7

Камінь на місці хати, в якій народився Улас Самчук

Номер слайду 8

Тилявка, пов. Крем'янець - дере'яна церква 17 ст. на "Козацьких могилах".

Номер слайду 9

Колаж «Село Тилявка»

Номер слайду 10

Пам'ятник Уласу Самчуку у селі Тилявка біля школи

Номер слайду 11

«І мені приємно ствердити, що Крем’янець був гідним місцем для мого юначого визрівання, так само як Дермань був щедрою колискою дитячих вражень. Ці місця сильно позначені печаттю духа давньої творчої культури і творять той клімат, в якому найкраще може розвинутись неспокійний інтелект, який чогось шукає і до чогось прагне». Улас Самчук

Номер слайду 12

Кременецька приватна українська гімназія

Номер слайду 13

Учителі та учні гімназії

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Меморіальна дошка на будинку, де гімназистом жив Улас Самчук

Номер слайду 21

Краківський університет

Номер слайду 22

Прага

Номер слайду 23

“Я з особливою ніжністю і любов'ю згадую мою першу дружину”ppt_x

Номер слайду 24

Знайомство Олени Теліги й Уласа Самчука у Празі переросло у глибоку і щиру дружбуppt_x

Номер слайду 25

Німецький період

Номер слайду 26

МУР. Аусбург, Німеччина, 1946

Номер слайду 27

Табір «Українська робітнича оселя» (Німеччина) для переміщених осіб-українців (фото з 1948 р.)

Номер слайду 28

Друга дружина – супутниця воєнних літppt_x

Номер слайду 29

«Я мусив залишити свою письменницьку роботу і йти на чужу заради хліба насущного...»ppt_x

Номер слайду 30

Торонто

Номер слайду 31

Toronto

Номер слайду 32

УЛАСОВІ САМЧУКУНе так вже їх багато на Земні –тих іскор Божих творчого горіння. Сяйне одна чи дві на поколінняметеоритним спалахом в імлі... Яке блаженство і який то біль –людської пристрасті терпке причастя... Але чи є, скажіть, великим щастямтворить шедеври у краю рабів?Віншують нобелістів королі,у троннім залі - урочисті речі,та не тобі. У тебе - хрест предтечілауреатів вільної землі.

Номер слайду 33

Твори Уласа Самчука

Номер слайду 34

«Волинь» — роман у трьох частинах. Перша частина — «Куди тече та річка»Чи хочете ви дізнатисячому світ дитинства такий неповторний?про що мріяв Володько, головний герой твору?чи було в персонажа щасливе дитинство?

Номер слайду 35

Дитинство живе в людині від початку до кінця її життєвого кола… Улас Самчук

Номер слайду 36

Це цікаво знати. Над твором “Волинь” Улас Самчук працював протягом 1931 – 1937 років. Роман присвячено дружині Марії Зоц, із якою познайомився в Празі. Твір складається з трьох частин: 1. “Куди тече та річка”. 2. “Війна і революція”. 3. “Батько і син”.

Номер слайду 37

Це цікаво знати. Перший том “Волині”, що вийшов у Львові 1932 року, був першою друкованою книжкою письменника. Самчукові тоді було 27. У 1934 році за першу книжку трилогії “Куди тече та річка” – отримав літературну премію, присуджену Львівським товариством письменників і журналістів імені Івана Франка.

Номер слайду 38

Це цікаво знати. Роман “Куди тече та річка” 1936 року перекладено й видруковано в Польщі. У 1980 році роман “Волинь” висунуто на здобуття Нобелівської премії.

Номер слайду 39

Об’єднавшись у групи, учні отримали такі завдання:1 група – дослідити, чому Уласа Самчука називають Гомером ХХ століття.2 група – порівняти духовний світ автора й головного героя, з’ясувати риси вдачі Володька.3 група – проаналізувати мовне багатсво твору.4 група – прослідкувати відмінність між дитинством Володька й власним дитинством.

Номер слайду 40

Результати досліджень1 група досліджувала, чому Уласа Самчука називають Гомером ХХ сторіччя

Номер слайду 41

Під час роботи над завданням, виникли такі запитання: Хто назвав Уласа Самчука Гомером ХХ століття?Що об’єднує твори Гомера й Самчука?Що таке епопея?Хто з письменників творив у жанрі епопеї?

Номер слайду 42

Проаналізувавши матеріали бібліотек, Інтернету, зробили висновки:1. Гомером ХХ століття Уласа Самчука назвав літературознавець Степан Пінчук.2. Гомер і Самчук – унікальні особистості, тому що мають у своїй творчій спадщині по дві епопеї: “Іліада” й “Одіссея” - Гомер; “Волинь” та “Ост” – Самчук.3. Твори Гомера й Самчука об’єднує те, що вони – національна гордість, своєрідний кодекс честі, людяності й моральних норм. До них звертаються не лише для того, аби ознайомитися з історичними подіями, а й щоб краще зрозуміти людину, її призначення на землі.

Номер слайду 43

Висновки (продовження)4. Епопея ( із грецької – епічна пісня) – епічний жанр, котрий домінував аж до появи роману. Бере свій початок у міфології й усній народній творчості. Із ХVІІІ ст. епопеями називають великі й складні епічні твори.5. Роман-епопею представляють:

Номер слайду 44

Отже, Уласа Самчука називають Гомером ХХ століття, тому щовін – автор двох епопей: “Волинь” та “Ост” , у яких розповів про життя селян, найповніше розкрив трагічну долю українців. Саме тому його твори в рядянські часи було заборонено, а письменника проголошено “ворогом народу”. Степан Пінчук писав: “Маємо два епопейні звершення У. Самчука… Такий випадок у світовій літературній практиці був тільки один. Маємо на увазі Гомера з його “Іліадою” та “Одіссеєю”. Це і послужило мені якимсь імпульсом в одній із статей назвати У. Самчука українським Гомером ХХ ст.”

Номер слайду 45

2 група порівнювала духовний світ автора й головного героя. Під час роботи виникли запитання: 1. Чому Улас Самчук вирішив написати трилогію “Волинь”? 2. Чи можна твір назвати автобіографічним?

Номер слайду 46

Висновки 1. Улас Самчук болісно переживав розлуку з Україною, близькими йому людьми. Саме туга за рідним краєм спонукала письменника духом повернутися до свого берега дитинства – написати твір про людей, між яких зростав, котрих любив, - трилогію “Волинь”. 2. Твір можна назвати автобіографічним, бо в його основу лягли факти власного життя письменника. Відчувається, що духовний світ Володька дуже близький авторові. Родина Довбенків – це родина Самчуків, Володько – сам Улас, Хведот – менший брат Самчука –Федот, Василь – старший брат.

Номер слайду 47

Риси вдачі Володька

Номер слайду 48

3 група, проаналізувавши мовне багатство твору, зробила висновки, що Улас Самчук уживає такі тропи:

Номер слайду 49

Продовження. Мова твору багата, образна. Діалектизми“Гелетка” – клунок, “гейби” – щоб,“пляцун” – штурхан, “лемензнути” – спроквола їсти, “бахур” – вередун Фразеологізми “Як з кози шерсті чи з козла молока” – ніякої користі, “ані пари з уст” – мовчати,“ні сюди ні туди” – нікуди, “ламає голову” – напружено думаєЗгрубілі слова“Вештається”, “кордупель”, “дотьомбали”, “присунулися”, “дітиська”, “ручиська”, “ножиська”

Номер слайду 50

4 група досліджувала відмінність між Володьковим і власним дитинством. Під час роботи вирішили з’ясувати: Чи справді похід був великим?Про що мріяв Володько?Яким було його дитинство?

Номер слайду 51

Дослідили. Похід Володька й Хведота, дійсно, був великим, тому що хлопці вперше так далеко відійшли від дому;вдивляючись у плин річки, у “прозору, жовтаву воду”, Володько відчуває безкінечність світу. Йому хочеться все “Бачити. Чути. Знати”.

Номер слайду 52

Володько мріяв:пізнати світ;про чоботи;про кашкет;побачити царевого сина.

Номер слайду 53

Яким було дитинство Володька, яким є наше дитинство?Пропонуємо Вам сенкани. Дитинство Дитинство. Босоноге, злиденне Щасливе, неповторне. Володько пізнає світ Матуся читає казки. Прочухани, сльози, мрії Безтурботно-прекрасна про чоботи пора життя. Бідність Радість

Номер слайду 54

Об’єднує Володькове й наше дитинство жага пізнання світу

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ковальчук Оксана Василівна
    Дуже вдячна за чудову презентацію!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
2256
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку