Урок. "І.Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Роль і функція пісень у п’єсі"

Про матеріал
Розробка містить декілька проблемних ситуацій, інсценізацію уривку п'єси, перегляд фрагменту відеозапису п'єси "Наталка Полтавка"
Перегляд файлу

Додаток №4

Урок №4

Тема.  І.Котляревський. «Наталка  Полтавка». Наталка  як  уособлення  кращих  рис української  жінки. Роль  і  функція  пісень  у  п’єсі.

Мета: охарактеризувати образ Наталки,  інші образи драми,  з'ясувати роль і функцію пісень у творі; розвива­ти навички самостійної роботи, вміння зв’язно  висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати лю­бов до театру.

Обладнання: відеозапис фрагменту п’єси «Наталка Полтавка», аудіозапис пісні ге­роїні п'єси, підруч­ник, текст твору.

Тип уроку: оволодіння  знаннями, уміннями  і  навичками.

Хід  уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

*Слово  вчителя.

Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напам’ять мало не всі слухачі… Здавалось би, й «Наталці» пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго…».  І справа тут, мабуть,  не лише в пісні, а й у постаті героїні. Яка ж вона, Наталка? Це ми і маємо з’ясувати. Отож, на  сьогоднішньому  уроці  ми охарактеризуємо образ Наталки, порівняємо образи Петра і Миколи, з’ясуємо роль і функцію пісень у творі, розвиватимемо  навички самостійної роботи, вміння зв’язно  висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення. Для себе ставлю завдання -  виховувати  у вас почуття гордості за національну культуру; прищеплювати лю­бов до української  пісні  та  мови, інтерес до наслідків своєї  праці.

  • Які ваші очікування від уроку?Що нового  ви  хочете  дізнатися, що  з’ясувати  для  себе? 

*«Дошка  запитань» (Прикріплюють  листочки  із  запитаннями  до  уроку  та  очікуваннями)

*Актуалізація  опорних  знань  учнів.

 Перевірка  домашнього  завдання.

 Учні читають створені анкети героїв.

*«Літературна  дуель»

Підготувати  по  два  питання  за  змістом  п’єси «Наталка Полтавка».

ІІ. Основний зміст уроку. 

Презентація теми, мети уроку, характеристика Наталки Полтавки.

 *Бесіда, робота  з  текстом твору.

  • То  хто ж  така Наталка? 

Головна героїня однойменної п’єси, дочка  Горпини Терпилихи, бідна дівчина, яка кохає Петра, 4 роки вірно жде його із заробітків. Вона не кріпачка, вільна, живе з матір’ю, шиттям заробляє собі і матері на життя.

  • Що свідчить про розум дівчини?

Уже під час першої зустрічі з возним бачимо,  що Наталка розумна, пряма, чесна,  відверта. Вона вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Вона дає зрозуміти возному, що залицяння пана зовсім не роблять честі бідній дівчині. І робить це з почуттям власної гідності, моральної вищості над возним. Вона не шукає матерiального достатку, навпаки, радіє, що тепер стала рівнею бідному Петрові. На її думку,  в заможного чоловіка бiдна жiнка "буде гiрше наймички, буде кріпачкою".    

  • Яким вбачає для себе Наталка  майбутнє родинне життя?

«Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати один одному». Її не страшить тяжка праця, бідність, аби весь вік жити з коханим.

  • Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя?

Розумна, вільнолюбна, з твердими поглядами на життя, вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде дивитися з презирством, обходитися з неповагою, перетворить її на наймичку, кріпачку. Одруження з возним для Наталки – поневолення, а одруження з Петром – вільність. 

*Створення проблемної ситуації

  •                     Якщо Наталка вірна Петрові,  то чому вона віддає рушники возному?  Яка боротьба проходить у її душі? Який епізод п’єси виправдовує її перед Петром?   (Дія І, ява ІV)  – розмова з Терпилихою ( Перегляд фрагменту відеозапису п’єси «Наталка Полтавка»)

«Золото - не дівка!... - розповідає про неї виборний. - Окрім того, що
красива, розумна, моторна i до всякого діла  дотепна, - яке в неї добре серце, як вона поважає  матір свою; шанує всiх старших вiд себе; яка трудяща, яка рукодiльниця; себе i матір свою на свiтi держить».

Героїня весь час вагається між дочірнім обов’язком і пориваннями серця. Її душевна стійкість зазнає випробувань: «Я давно вже поклялась і тепер клянусь, що,  окрім  Петра, ні з ким не буду». І тут же за наполяганнями матері і з жалості до неї погоджується вийти «за першого жениха», їй «угодного».  Розмова з матір’ю  переконує, що Наталка здатна до глибокої критичної оцiнки людей, а власнi вчинки доводять, що її слова не якась вiдсторонена вiд життя теорiя - Наталка i дiє так, як мислить: помiрковано, але рiшуче.

   «Мамо, мамо!  Для тебе все стерплю, для тебе все зроблю, і коли мені Бог  поможе   осушити сльози твої, то я найщасливіша буду на світі…»   Ми бачимо: перемагає дочірній обов’язок. (Дія І, ява VІ) – зачитати.  

  • Після розмови з виборним і  матір’ю , коли Наталка залишається сама, про що вона просить Бога? Як це характеризує її?

Як чесну людину, вона не вміє лицемірити, кривити душею;  якщо вона  покорилася, то  мусить дотримати слова, даного матері, а оскільки любить Петра, то і просить Бога вигнати цю любов з її серця.  «Боже, коли уже воля твоя єсть, щоб я була за возним, то вижени любов до Петра із мого серця  і наверни душу мою до возного, а без сього чуда я пропаду навіки…»

  • Як же змінюється поведінка Наталки, коли вона дізнається, що її Петро повернувся?

         Дівчина стає сильною,  рішучою, готовою боротися за своє щастя, навіть на відміну від Петра, який здається: «Я вам ні в чім не помішаю, кінчайте те, що начали». «Наталко, покорися своїй долі, послухай матері, полюби  пана возного і забудь мене навіки!» Котляревський підкреслює й інші дуже важливі риси характеру Наталки: хоробрість, енергійність i наполегливість у боротьбі за своє щастя, її усвідомлення власної гідності.

  • Чому у боротьбі проти звичаїв свого середовища героїня виявилася переможницею?

Під тиском матері і обставин Наталка змушена була відступити від своїх позицій, але поява Петра, що свідчило про його вірність,  зміцнює душевні сили й волю Наталки, знову надихає її на боротьбу. Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам  Петро відступається, вона мусить захищати права не тільки на власне щастя, а й на щастя коханої людини. Вона  не складає зброї, рішуче і сміливо виступає проти наділених владою супротивників,  проти волі матері, ламає «узаконений порядок».

  • Як про неї говорять герої драми? Давайте послухаємо їх?

(Інсценізація уривків п’єси. Входять дійові особи, які і характеризують Наталку )

  • Возний: «Ти одна заложила єму (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже го­дини».
  • Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху до­чкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукоділь­ниця; себе і матір свою на світі держить».
  • Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».
  • Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий,  вийти заміж».
  • «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулася, но і другого піддержує.»
  • А  так  говорить  про  себе  сама  Наталка. (Прослуховування  пісні  «А  я  дівчина  Наталка…»)

*«Асоціативний  диктант»

  • Випишіть  із  ряду  слів  ті, які  асоціюються  у  вас  із  образом  Наталки.

Здатність  до  сильних  почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість,  нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов  до розкошів, вразливість, сила  духу, добросердя, любов  до  матері  і  пошана  до  старших, песимізм. (Виписують   у  зошит)

Перевірка   через  «Гронування».

  • Доведіть, що  Наталці  притаманні  саме  такі  риси.

Підсумок: підкреслюємо , що дівчина пишається тим, що вона – «чесного роду»; вміє кохати, але притримується думки, що  спокій матері, її  шанування – це святе; заради цього можна  й на самопожертву піти; хоча в душі сподівається: до цього не дійде. Побачивши поряд реальне щастя  з  Петром, Наталка «бунтує» проти несправедливості щодо неї, її кохання й просто людської  гідності.

  • Яким  же  ми  побачили Петра, чоловіка,  поява  якого  штовхає  героїню  до  протистояння  з  усім  «світом»?

Цитатна  характеристика. (Зачитують  цитати, виписані  вдома)

  • У  п’єсі  є  ще  один  персонаж, який  допомагає  Наталці  та  Петрові  вибороти  щастя. Це – Микола. Зробімо  порівняльну  характеристику  цих  героїв. Визначте, будь  ласка, спільні  та  відмінні  риси  Петра  і  Миколи.

*Робота  в  групах. (заповнити  таблицю - 3 групи)

І група

Петро

ІІ група

Спільні  риси

ІІІ група

Микола

 

Коханий  Наталки, працьовитий, добрий, покірний, здатний  на  самопожертву, спокійний, витривалий, розсудливий, ніжний, захоплюється  прекрасним, нерішучий, мова  спокійна, лагідна, насичена  пестливою  лексикою.

 

 

Сироти, бурлаки, цінують  дружбу, розумні, волелюбні, працьовиті, співчутливі, чесні, відверті.

 

Далекий родич Терпилихи, письменний, енергійний, здатний до боротьби, бадьорий, дотепний, життєрадісний, весельчак, співун, оптиміст, винахідник, мова  насичена дотепним народним гумором, прислів’ями, приказками.

 

Завдання  з  теорії  літератури. «Поєднати  поняття».

  • Всі  герої  твору   надзвичайно  колоритні. І. Котляревський  створює  їх  за  допомогою   різноманітних  художніх  засобів. Поєднайте, будь  ласка, художні  засоби  з  їхніми  визначеннями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок: Усі художні   засоби   є не тільки окрасою твору, вони відіграють важливу роль у характеристиці героїв, підкреслюють їхні  настрої, розкривають душу, вдачу та внутрішній світ персонажа.

Окрім  того, кожен герой у п'єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше пізнати цей образ. У піснях персонажі виливають свої почуття, висловлюють свої погляди, самохарактеризуються. 
У   п’єсі – 22  пісні.

      За походженням  вони  поділяються на  такі  види: (Робота у зошиті)

а) пісні, написані самим автором:

  • «Ой мати, мати! Серце не вважає»;
  • «Віють вітри, віють буйні»;
  • «Ой я дівчина Полтавка»;
  • «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву»;
  • «Чого вода каламутна, чи не хвиля збила?»;
  • «Де згода в сімействі»;
  • «Підем, Петре, до тієї»;
  • «Начинаймо веселиться».

б) фольклорного походження, але оброблені І. Котляревським відповідно до змісту своєї п'єси, тобто нові варіанти відо­мих народних пісень:

  • «Сонце низенько, вечір близенько»;
  • «Ворскло, річка невеличка» та ін.

в) літературного походження, але перероблені автором:

  • «Всякому городу нрав і права» Г. Сковороди;
  • «От юних літ...»;
  • «Ой доля людськая — доля єсть сліпая!»;

г) народні пісні, введені у п'єсу майже без змін:

  • «Ой під вишнею, під черешнею»;
  • «Гомін, гомін по діброві»;
  • «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»;
  • «У сусіда хата біла»;
  • Які  види пісень за характером змісту і художніх засобів  можна виділити у п’єсі?
    • ліричні; 
    • сатиричні;
    • гумористичні.

Найбільше у творі ліричних пісень. Змінюючи прозаїчну мову, ці пісні надають усій п'єсі глибокої задушевності, теплоти і щирості.

  Ці пісні не випадково введені в тканину п’єси. Вони є органічним елементом її композиції, кожна з них несе певне сюжетне навантаження, допомагає глибше розкрити образи твору, показати мрії, настрої і прагнення дійових осіб.

ІІІ. Підсумковий етап уроку.

 *Рефлексія.

  1. Скласти  сенкани: Наталка, Петро, Микола.

*Підсумок  уроку.

Заключне слово вчителя.

П’єса Котляревського «Наталка Полтавка» має велике пізнавальне і виховне значення. А ще вона завоювала світову славу. Особливим успіхом користувалася у чехів, словаків, болгар – і в перекладах, і в оригіналах ішла сотні разів. «Наталку Полтавку» вітали Париж, Лондон, Загреб, Нью-Йорк, Відень, Сідней, Буенос-Айрес, Торонто та інші столиці світу. Відомий негритянський співак Поль Робсон включив до свого репертуару кілька пісень із п’єси. У наш час «Наталка Полтавка» з незмінним успіхом іде на сценах Італії, Німеччини, США, Румунії, Англії, Угорщини  та  інших  країн. Отже, праматір українського театру (як відзначав Карпенко-Карий) і драматургії  стала багатим надбанням світової театральної культури.  

         Сьогодні ми завершуємо вивчення творчості великого сина українського народу, автора бурлескно-травестійної поеми «Енеїда», соціально-побутової драми «Наталка Полтавка», іскрометного водевілю «Москаль-чарівник» Івана Петровича Котляревського, якому Тарас Шевченко присвятив такі рядки:

Будеш, батьку, панувати,

Поки живуть люди;

Поки сонце з неба сяє,

Тебе не забудуть.

*Інтерактивна  вправа  «Мікрофон».

  Які із ваших очікувань здійснилися?

  Продовжте  речення:

На сьогоднішньому уроці я…

Мені сподобалося…

Найважче мені було…

Я хотіла б (хотів би)…

*Очікувані  результати.

Учень (учениця):

  •                               характеризує українську дівчину Наталку; дає порівняльну характеристику побратимам Петру та Миколі;
  •                               класифікує пісні з п’єси «Наталка Полтавка» зі їх походженням; називає художні засоби із твору.

*Оцінювання.

*Домашнє завдання.

Високий

Достатній

Середній, початковий

Опрацювати ідейно – художній  зміст  повісті.

Творче  завдання:  написати  міні-твір  «Чи  може  Наталка бути  ідеалом  для  сучасної  української  дівчини?».

 

Підготувати  повідомлення  про  життя  і  творчість Г. Квітки – Основ’яненка.

 

Прочитати повість Г. Квітки– Основ’яненка «Маруся».

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Заяць Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Неділя Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 грудня 2019
Переглядів
7195
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку