Урок, який допоможе розвивати усне мовлення , удосконалювати навички аналізу художнього твору, користуватися різними інформаційними джерелами та вміння працювати з комп'ютером, сприятиме формуванню життєвих компетенцій .
Урок у 5 класі
Тема: Ідея радості життя й відкриття світу у романі Е Портер « Полліанна».
Мета: продовжити знайомство зі світовим бестселером Е Портер, розвивати усне мовлення ; удосконалювати навички аналізу художнього твору, користування різними інформаційними джерелами та вміння працювати з комп’ютером ; виховувати інтерес до літератури, сприяти формуванню життєвих компетенцій .
Тип уроку : : комбінований.застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: тексти твору Е.Портер « Полліанна», мультимедійні презентаці, сонечкої.
Випереджаюче завдання: створити мультимедійну презентацію « Радій життю»
Я ніколи не вважала,
що необхідно заперечувати існування труднощів,
страждань і зла.Я тільки думала,
що набагато краще йти
назустріч невідомому бадьоро й радісно.
Е.Портер
Перебіг уроку
І. Організаційно-мотиваційна частина.
Нещодавно ми всі разом відзначали найкращі свята , які щороку дозволяють і дорослим ,і дітям повернутися у казку. Прислухайтеся до цих звуків.
Аудиозапис « Свято наближається» ,
Про які свята йде мова? ( День святого Миколая, Новий рік, Різдво)
( Різочки знаходять тільки непослухи).
ІІ. Оголошення теми , мети уроку. ( Слайд1,2,3)
ІІІ. Робота над темою уроку.
« Полліанна». На аркушах паперу учні малюють фарбами довільну геометричну фігуру чи роблять просто мазок того кольору, з яким у них асоціюється образ героїні. Потім демонструють усім свій вибір. Учитель робить узагальнення.
Учитель. Які кольори домінують?
А якого кольору сонечко?
Я якого кольору ластовиння?
Отже, наша героїня – сонячна дівчинка
Бесіда.
-Давайте згадаємо правила гри Полліанни, і хто її придумав? ( ст. 222)
- А чому він створив цю гру? Коли вона була потрібна?
- Коли дівчинка приїхала, а тітонька Поллі її не зустріла. Чому треба радіти?
- В якому будинку жила тітонька?
- А куди поселили Полліанну? Чому радіти?
-Коли дитина запізнилася на вечерю?
- Яким був розпорядок дня Полліанни? Що вона запитала у тітоньки?
- Чому навчила Полліанна міс Сноу?
- Що зробила для Джиммі?
- Чи навчився радіти містер Джон Пендлтон?
- Як допомогла дівчинка Ненсі?
Асоціативні грона
Лялька
Гарна, очікувана, дорога, розкішна.
Милиці
Палиця дя підтримування людей, допомога, необхідність.
Кожен прикріплює своє сонечко й коротко коментує. Полліанна – це …, бо
вона…»
Слово вчителя
— Полліанну якось збив автомобіль. Спочатку дівчинка думала, що зламані ноги швидко одужають. Але випадково дізналася, що вже ніколи не зможе ходити. ( Уривок з фільму)
Дівчинка впала у відчай. Жителі містечка навідували її, підтримуючи її, як це робила вона сама..
7. Виразне читання І умовної частини розділу XXVIII «Гра і гравці» роману від початку й до слів «... — Я хочу вас попросити,— мовила жінка. — Перекажіть їй дещо від мене. Ви знаєте?» (с. 219)
Що допомогло Полліанні?
Завдання для груп. Пояснити, кому із героїв твору можна порекомендувати ці засоби, як ліки проти негараздів?
Очікувані результати .
Крем проти ластовиння ( для Полліанни)
Троянда ( любов тітоньки Поллі)
Стетоскоп ( лікарю Чилтону ( лікар найрадісніша професія, бо повертає людям здоров’я)
Будинок ( для Джиммі)
Скелет ( Джону Пендлтону ( краще мати в будинку живого хлопчика, ніж
« тримати скелета у шафі»)
Різнобарвні клубочки вовни ( місіс Сноу)
Бейджик з написом « Твоє ім.’я найкраще» ( Ненсі)
Біблія із червоною закладкою проповіді « Радійте всі!» ( священику Полу Форду)
Ластовиння – у темній кімнаті непомітні, завжди, за бажанням, їх можна позбутися.
Заняття. Навчання . Щоденні турботи. Результат праці. Радість від того, що ти чогось навчився.
Ім’я. Головне не ім’я, а те, хто його власник !
Самотність. Шукай причину в собі : гординя , відсутність комунікабельності . ЛЮБИ ЛЮДЕЙ!
Проблемне запитання:
Смерть рідних. Вірити у те, що вони на небесах. Живуть доти, доки ти їх пам’ятаєш .
Каліцтво. Не працюють ноги – працюй руками. Будь корисним людям.
Гра- тренінг « Гра в радість»
Загадування ситуацій один одному.
( Чому радіти?)
Компаративістика
Полліанна Том Сойєр
( Слайди )
Підсумок уроку: Американська письменниця Елеонор Портер ніби попереджає нас: не гнівіть Бога, радійте життю, змінюйте світ на краще. Якщо в житті виникають труднощі, пригадайте Полліанну з її грою « в радість»
Домашнє завдання. Підготуватися до твору.
Крем проти ластовиння
Троянда
Стетоскоп
Будинок)
Скелет
Різнобарвні клубочки вовни
Бейджик з написом « Твоє ім.’я найкраще»
Біблія із червоною закладкою проповіді
« Радійте всі!»
Лялька Милиці
1