Урок "Ідея радості життя й відкриття світу в романі Елеонори Портер «Полліанна»"

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Ідея радості життя й відкриття світу в романі Елеонори Портер «Полліанна»" для використання під час вивчення однойменного твору.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Ідея радості життя й відкриття світу в романі
Елеонори Портер «Полліанна»

 

 

 

 

 

Тема. Урок радості. Ідея радості життя й відкриття світу в романі Елеонори Портер «Полліанна»

Мета( формувати компетентності):

предметні: продовжити знайомство з розділами роману, аналізувати образ головної героїні, розкрити сутність психологічних понять «почуття радості»)

ключові:

УМІННЯ ВЧИТИСЯ: розвивати навички аналізу художнього твору, позитивного мислення, стимулювати розвиток творчих здібностей учнів,

КОМУНІКАТИВНІ: навички працювати в групах, висловлювати свою думку ІНФОРМАЦІЙНІ: розвивати вміння характеризувати героїв

ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНІ: виховувати оптимізм, доброзичливість, товариськість, готовність допомогти іншим.

ТИП УРОКУ: урок узагальнення набутих знань.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВЯЗКИ: малювання, психологія.

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ: урок - тренінг з використанням біоадекватної технології, методу «плейкаст».

ОБЛАДНАННЯ: підручники, матеріали для тренінгових вправ, фарби, «квітка радості», ілюстрації до книги «Полліанна», роздатковий матеріал для проведення роботи в групах, робоча картка уроку, кольорові олівці, медалі.

 

ХІД ТРЕНІНГУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНО - МОТИВАЦІЙНА ЧАСТИНА.

  1. СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.

Доброго дня! Я вас вітаю, дорогі мої діти, вітаю своїх шановних колег на уроці.

В народі кажуть: «Життя прожити - не поле перейти». На життєвій ниві буває по - різному. Доля дарує людині щасливі миті, але й посилає нелегкі випробування. І лиш та людина може з гідністю витримати всі удари долі, яка йде по життю з усмішкою. А будь - яку неприємну ситуацію може перетворити на життєвий урок.

Мудрий чоловік, філософ Бенедикт Спіноза говорив: «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому свій хороший настрій».

  1. ТРЕНІНГОВА ВПРАВА «ПРИВІТАЙ СУСІДА».

Я пропоную вам подарувати хороший настрій один одному й сказати теплі слова - компліменти, продовживши фразу: «Мені подобається в тобі твоя

(твій)....»

Зберігайте цей настрій не тільки протягом нашого уроку, а й щодня.

На паперових серцях запишіть, будь ласка, що б ви хотіли побажати один одному отримати від сьогоднішнього уроку.

  1. Слово вчителя.
  • Які свята ви любите найбільше, чому?

Звучить пісня «Happy birthday»

-  Про яке свято йдеться?

-  Які подарунки ви отримували в цей дні?

4. Евристична бесіда

-  Подарунки люблять усі. Пригадайте, що сподівалася отримати із благодійної допомоги дівчинка Полліанна, про яку ми говорили з вами на попередніх уроках?

-  А що отримала?

-  Чому такий несподіваний подарунок? Невже героїня так погано поводилась?

Дуже хочеться, щоб кожен із вас через знання та діяльність на уроці зумів поліпшити собі настрій. Сподіваюсь, що заняття принесе вам лише позитивні емоції.

  1. Вправа « Фруктова палітра »

Слово вчителя

  •                   Я помітила, що у кожного із вас сформувався певний настрій.
  •                   Аз яким фруктом він у вас асоціюється? (діти розбирають представлені фрукти)
  •                   Отже, пропоную відповідно до обраного фрукту об’єднатись у групи, які будуть називатися:
  •                   «Сонячні відтінки радості»,
  •                   «Енергійні кольори творчості»

Успіх сьогоднішнього заняття залежить від нашої з вами співпраці. Прошу були творчими та активними, відвертими та толерантними.

Правила роботи під час тренінгу ви можете побачити на партах.

II. Оголошення теми та мети уроку.

  1.                Слово вчителя

Сьогодні - урок радості. Прошу розгорнути зошити і записати тему нашого уроку «Ідея радості життя й відкриття світу у романі Елеонори Портер «Полліанна».

Ми повинні досягти таких результатів:

  1.                Визначити вплив героїні твору на жителів містечка;
  2.                Вчитися складати портретну характеристику героїв.
  3.                Співпереживати героям.
  4.                Висловлювати свої думки щодо тексту роману.
  5.                Навчитися грати в гру «Радість» та дарувати її усім оточуючим.

Я сподіваюсь, що цей урок допоможе нам бути оптимістичними , любити людей, виховати толерантність, позитивне мислення. Й допоможе нам в цьому незвичайна дівчинка - Полліанна, котра, незважаючи на життєві випробування, радіє кожному дню і намагається допомогти всім, з ким зустрічається.

IIІ. Робота над темою уроку.

1. Творчо - комунікативне завдання «Підготуватися до інтерв’ю з жителями містечка »

- Учитель. Уявіть себе в ролі кореспондента, який отримав завдання від редакції взяти інтерв’ю у жителів містечка Белдінгсвіль до приїзду Полліанни, ви повинні були вдома підготувати по 3 запитання до Джона Пелдлтона, священика Пола Форда, місіс Сноу, Поллі Гаррінгтон.

Інтерв’ю з Джоном Пенлдтоном

  1. Скажіть, будь ласка, містере Пенлдтоне, чому до зустрічі з Поліанною ви були замкнутим, похмурим, мовчазним?
  2. Ми провели розслідування і вияснили, що в місті подейкують, що ви ховаєте якийсь скелет у шафі, скажіть, будь ласка, це правда?
  3. Містере Пенлдтоне, а навіщо вам стільки грошей? Кажуть, що ви подорожуєте. Можете сказати куди і навіщо?

 

Інтерв’ю з священиком Полом Фордом

  1. Отче, скажіть, будь ласка, чому ваші проповіді розпочинаються словами «Горе вам...»?
  2. До приїзду Полліанни ви були засмученим, у розпачі. Чому?
  3. Хіба ви не знали, що в Біблії Господь закликає своїх вірних до радості. Понад 800 разів Бог звертається до нас із закликом радіти і веселитися, чи не потрібно виконувати цю Божу заповідь?

 

Інтерв’ю з місіс Сноу

  1. Місіс Сноу, ми розуміємо як вам важко, адже ви хворієте. Скажіть, будь ласка, чому до появи Полліанни вас дратували навіть дні тижня?
  2. Хіба вам приємно було лежати в темній кімнаті і не відчиняти вікна?
  3. А коли вам приносили курча, місіс Сноу, чому ви говорили, що все життя мріяли про бульйон?

 

Інтерв’ю з Поллі Гаррінгтон

  1. Як ви вважаєте, місіс Поллі, чи правильно вчинила ваша сестра Дженні, вийшовши заміж за пастора Віттієру, всупереч волі батьків?
  2. Скажіть, будь ласка, що ви відчули отримавши листа зі звісткою про смерть сестри? І чому, коли приїхала Полліанна, ви зустріли її дуже холодно, прийняли її «з почуття обов’язку»?
  3. Ми знаємо, що Полліанна була для вас чужою, ви її ніколи не бачили, не обнімали. У свої 40 років ви втратили близьких і залишилися єдиною власницею величезного маєтку. Хіба вам не було самотньо, хіба можна звикнути до тиші? Чому у вас не було ані найменшого бажання щось змінити?

Вчитель: Ми знаємо, як змінилося життя мешканців містечка Белдінгсвіль і це завдяки рисам характеру та вмінням однієї дівчинки, на ім’я Полліанна. Незважаючи на життєві випробування,вона радіє кожному дню і намагається допомогти всім, з ким зустрічається.

2. Творчо - комунікативне завдання « Пригадуємо сюжет твору».

Вчитель. Розмістіть зображення до твору у хронологічній послідовності.

3. Тренінгова вправа « Почуття радості»

Звучить спокійна музика

Вчитель: Будь ласка, заплющіть очі, займіть зручне положення, розслабте обличчя, шию, плечі, руки і ноги. Уявіть, що ви потрапили у весняний сад, де ласкаве сонечко цілує ваше обличчя, усміхніться йому. Воно зігріває ваше серце і ви відчуваєте велику радість. Уявіть, що ви потрапили у царство щастя, тепла і доброти, у такий світ, який зігріває теплом наші думки , серця та душі. Ми прямуємо у такий куточок на землі, де кожен почуває себе спокійно та щасливо, де ніхто не поспішає, де чисті та світлі думки, де сонячно і радісно. Уявіть, що навколо вас безліч квітів, і кожна квіточка вражає своєю неповторністю, своєю незвичною казковою формою та найрізноманітнішою кольоровою гаммою.. ..Гм.. .так це справжня краса . Вдихніть аромат своєї квіточки, і разом з метеликом, якого ми потривожили, полетимо у височінь за мрією, за хорошим настроєм, за теплими спогадами.

Діти, розплющують очі

 

4. Вправа «Асоціації» Квітка радості.

З ключовим словом "радість".

— А що для вас радість? Як ви його розумієте? Пропоную вам побудувати асоціації до цього слова.

Кожен учень підходить до дошки і прикріплює пелюстку зі словом, з яким асоціюється "радість".

Можливі результати: мама, друзі, усмішка, задоволення, сонечко, подарунки, квіти, веселка, сюрприз, життя.

Після цього учні з допомогою вчителя формулюють визначення.

5. Словникова робота. (запис у зошит)

— Радість — це емоційний вираз великого щастя.

Вчитель. Доброго, радісного в нашому житті достатньо. Треба просто вміти його помічати і цінувати. Воно поряд з нами. Завжди пам’ятайте про це, зберігайте оптимізм в будь - яких життєвих ситуаціях.

Полліанна має надзвичайний дар - жити «своєю грою в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя: «завжди радіти»

6. Малювання кольорограми «Полліанна».

На аркушах паперу зафарбуйте зображення Полліанни тим кольором , з яким асоціюється у вас образ головної героїні. Потім продемонструйте усім свій вибір.

Вчитель. Отже, ми бачимо, що у вас переважають теплі сонячні кольори. Отже, Полліанна привітна, життєрадісна, комунікабельна дівчинка. Ви вже знаєте, що в сучасній англійській мові слово «Полліанна», вживається дуже широко, воно означає щиру і веселу людину. Варто лише знайти щось радісне навіть у найприкрішій ситуації, і тоді наше життя, наче ліхтарики, осяють щирі усмішки, а головне - зміниться весь світ навколо нас.
Полліанна має надзвичайний дар - жити «своєю грою в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя: «завжди радіти»

7. Робота з текстом (в групах). «Як «гра в радість» робить світ кращим?»

Знайдіть у тексті, як Полліанна намагається радіти навіть за неприємних ситуацій.

І група

Втрата батька.

«Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них.»

Каліцтво місіс Сноу

«Не працюють ноги - працюй руками. Будь корисним для людей».

Хотіла ляльку, прислали милиці

«Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними» (с.193)

Небажання тітки зустріти племінницю

«А знаєте, я навіть рада, що вона не приїхала мене зустрічати, бо наша зустріч ще попереду»

2 група

Тітка поселила Полліанну на горищі

«та раптом я згадала, що терпіти не можу свого ластовиння, і зраділа, що не маю дзеркала. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і зрозуміла, що мені є з чого радіти.» (с. 192)

Бідність батька

«Але так навіть краще - що я не звикла до гарних речей»

Дівчинку залишили без вечері

«Я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити, Ненсі, з тобою вечерю»

В домі тітки не їдять морозива

«Однак це навіть на краще - адже якщо з’їси забагато, може заболіти живіт»

 

Вчитель Як бачите, в житті Полліанни багато труднощів, але вона не опускає руки. Е.Портер зазначала: «Люди думають, що Полліанна постійно радісно щебече і що вона радіє абсолютно з усього. Однак, я ніколи не поділяла думки, про те, що ми мусимо заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я переконана в тому, що краще зустрічати невідоме бадьоро і радісно».

8. Тренінгова вправа «Смак лимона - смак невдачі...»

Вчитель. Діти, погляньте, що в мене в руках.

Хто бажає скуштувати лимон?

Скажіть, будь ласка, що ви відчуваєте, коли куштуєте лимон?

Яка подія з життя Полліанни нагадує нам смак лимона?

Хто допоміг дівчинці у складній ситуації?

9. Перегляд відеоролика «подарунок»

Вчитель. Діти, скажіть, будь ласка, хто з героїв мультфільму вам нагадує образ Полліанни? Що, на вашу думку, можна вважати найтяжчим випробуванням у долі людини? (Смерть рідних, каліцтво)

Що пропонує у таких випадках Полліанна? ( Смерть рідних: вірити у те, що вони на небесах, живуть доти, доки ти їх пам’ятаєш. Каліцтво: не можеш ходити - роби щось руками. Будь корисний людям.)

10. Творча робота.  (робота в групах)

Вчитель. Коли ми дивимося на світ, то використовуємо своєрідні кольорові рамки, які є нічим іншим, як нашими думками.

Спробуємо використати «радісні рамки» тобто знайти щось позитивне в таких ситуаціях:

1 група

-  Уявіть, що на День народження вам подарували три однакових подарунки.

-  Ви дізналися про зраду друга, яка радість... (тепер я знаю, хто мій справжній друг; добре, що це трапилося зараз, а не в більш відповідальний момент).

-  Уявіть, ви отримали двійку, яка радість (тепер я точно впевнений в тому, чого не знаю і зможу краще підготуватися).

2 група

  •                   Йдучи до школи, ви перечепилися, упали й порвали одяг.
  •                   Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість (нарешті я висплюсь; дочитаю до кінця книгу; зможу повишивати...)
  •                   Уявіть, що ваш кращий друг переїздить в інше місце, яка радість ( на канікулах я поїду до нього в гості, побуваю в новому місці, здійсню подорож).

Вчитель.Уявіть, як би було добре, коли б всі були щасливі. Скільки б радості навколо нас було! А ось в Америці роман став настільки популярним, що в рідному місті письменниці - Літлтоні - проводять влітку свято - День радості імені Полліанни, проводять його на площі міста, де встановлено пам’ятник Полліанні. Погляньте!

11. Створення «плейкасту».

Я пропоную створити і надіслати звуковий лист у вигляді плейкасту з Хмелівки до Літлтона.

Що ж таке плейкаст? (Від слів «Рlау» (грати, виконувати) і «broadcast» (широке мовлення). Це своєрідна мультимедійна листівка, що складається з оригінального фону, на який накладаються потрібні слова і музика, за допомогою якої ви можете яскраво виразити свої емоції, подарувати щастя і посмішку вашим рідним і друзям.

Адже, коли мелодія кожною нотою відбивається в серці, коли один погляд на зображення переносить тебе у світ емоцій, а приємні, хвилюючі слова западають у душу - чи це не щастя? Плейкасти використовують для того, щоб привітати з Днем народження або з будь- яким іншим святом, висловити власні думки або розповісти про якісь події.

У своєму плейкасті ми повинні розповісти жителям містечка Літлтон, як ми засвоїли правила «гри у радість».

Правила гри «Радість»

  1.                Завжди посміхатись.
  2.                У поганому знаходити щось хороше?
  3.                Ніколи не сумувати
  4.                Думати про те, що щось може бути гіршим.
  5.                Ніколи не сміятися з чужого горя.
  6.                Дарувати радість людям, які тебе люблять, які тобі небайдужі.
  7.                Кожна людина може грати в цю гру.
  8.                Щиро радій життю.
  9.                Будь вдячний за все, що дає життя.
  10.            У будь-якій ситуації знаходь щось таке, з чого можна було б порадіти.
  11.            Перетворюй кожен день на маленьке свято.
  12.            Даруй собі і людям щастя.

 

Слово вчителя. Молодці, ви добре виконали завдання.

Я думаю, правила гри, ви запам’ятаєте. І, коли вам буде сумно, ви гратимете з своїми друзями, рідними.

 

ІV. ПІДСУМКИ УРОКУ.

Заключне слово вчителя.

Отже, світ все-таки можна змінити на краще. Тільки при цьому починати

необхідно з себе, з власної душі. І перш за все навчитися бачити в людях те краще, що в них є.

 

Й завжди пам’ятайте:

 

В житті завжди є радості моменти!
Відкритим будь, і їх не пропусти.

А щоб життя тобі всміхалось,
Йому частіше посміхайся ти!

 

V. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ.

Після виходу у світ книги про Полліанну, в Америці були створені клуби Полліанни.

Пропоную створити такий клуб і у нашій школі. Мені радісно вам повідомити, що ви всі сьогодні станете членами цього клубу, тому що навчилися радіти і шукати позитивне навіть у безрадісних ситуаціях. (Учням вручаються медалі із написом: «Учасник «Клубу Полліанни»)

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Для всіх:

Відповісти на запитання підручника, вміщених на с. 227 - 228

Достатній та високий рівень:

Написати твір-мініатюру на тему: «Як би змінилося наше село, якби в ньому жила Полліанна?»

Обов’язкове для всіх: подарувати радість якнайбільшій кількості людей.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Швець Ольга
Додано
23 січня 2023
Переглядів
554
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку