Тема. Ідея зіткнення неповторності і буденності у вірші «Кольорові миші». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчини Анни.
Мета: формувати компетентності:предметні: літературознавчу: навчити учнів аналізувати поезію «Кольорові миші», відкривати для себе неповторне в людині;ключові: ціннісно-смислову: поглибити розуміння умовності в зображенні; загальнокультурну: розвивати уяву, образне мислення, вміння висловлювати власну думку; громадянську: виховувати естетичні смаки, повагу до людської особистості.
Тип уроку: урок з використанням технологій ситуативного моделювання.
Обладнання: портрет Ліни Костенко, підручник, збірка поезій, ілюстрації.
Краса врятує світ.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Прийом «Чорний листок – кольоровий листок».
- Чи можуть негативні емоції приносити користь людям? Тож давайте нести один одному тільки добро, позитивні емоції.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
1. Бесіда.
Літературний диктант (слайд)
1. Ліна Василівна Костенко народилася в м. Ржищеві.
2. Дата народження поетеси 19 березня 1930рік.
3. Навчалася письменниця у Ржищевській середній школі, Київському педагогічному інституті, Московському літературному інституті ім. О.М. Горького.
4. Перша збірка майстрині слова мала назву «Проміння Землі» . Вона побачила світ 1957року.
5. Інші збірки Ліни Костенко «Мандрівка серця», «Вітрила», «Неповторність».
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Учитель. (слайд ) Доля й покликання поета – за допомогою своєї поезії наближати людину до величного, розплющувати очі на речі, які мають особливу вагу: красу, любов, милосердя, неповторність, співчуття. Навчити бачити у сірій буденності незвичайний, яскравий, фантастичний світ.
Прочитання вчителем поезії Ліни Костенко.
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: - Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
А листя просить: - Дай нам тої втіхи!
Сади прекрасні, роси – як вино.
Ворони п’ють надкльовані горіхи.
А що їм, чорним? Чорним все одно. Чорний-байдужий.
«Мозковий штурм».
- Як ви зрозуміли запитання Ліни Костенко? Кому воно адресовано?
- Які кольори називає поетеса у вірші?
- З якими поняттями вони асоціюються? (любові, добра, радості, спокою, казковості)
- Який настрій у вас викликають кольори чорний, сірий? ( смутку, жалю, буденності, ворожості, тривожності)
Учитель. Справді, слова бувають різними не лише за значенням, а й за настроєм. Тому слово «кольоровий» асоціюється з чимось яскравим, казковим, а слово «чорний» - з чимось тривожним, потворним.
Сьогодні на уроці ми прочитаємо ще одну поезію Ліни Костенко, яка називається «Кольорові миші».
- Чи можуть миші бути кольоровими?
- Чого ви очікуєте від цього уроку?
Формулювання учнями очікуваних результатів.
ІY. Вивчення нового матеріалу.
1. Словникова робота. (слайд)або випереджувальне завдання
Стандарт – зразок, еталон, модель, який стає мірилом для інших подібних об’єктів;
Мантія – судейська широка вільна накидка;
Жужмом – купою;
Недоквас – недоквашене;
Чаклунка – ворожка.
2. Виразне читання вірша «Кольорові миші».
3. Аналіз поезії.
4. Бесіда за питаннями.
- Зазвичай, миші бувають сірого кольору. Чому в Ліни Костенко вони кольорові?
- Які почуття викликав у вас цей вірш?
- Яка тема та основна думка поезії? (Записати у зошиті).
(слайд) Тема: зіткнення неповторності із буденністю, стандартом.
(слайд) Ідея: віра в перемогу добра й краси.
- Коли відбуваються події, зображені у творі? (відшукати у вірші й прочитати)
- Чи могло бути таке насправді?
- Яка пора року зображена у вірші, які художні деталі на це вказують?(листя, яблуко-недоквас)
- Які художні засоби використовує автор? Наведіть приклади, визначте їх роль.
- У чому звинувачує розлючений сусід Анну? Що найбільше його дратує? Чи справедливе його звинувачення?
- Якою ви уявляєте Анну?
- Про що ви подумали, коли пролунали останні рядки твору?
- Чому світ дорослих відрізняється від світу дітей?
5. Робота з блок-схемою.
Складіть та проаналізуйте блок-схему до образів Анни та сусіда.
Слова: стандарт, романтизм, сірість, індивідуальність, неповторність, буденність.
Учитель. Як бачимо, у вірші зіткнулося сіре і різнобарвне, неповторне і буденне, оригінальне і стандартне, романтичне та приземлене.
6. Практичне завдання.
Технологія ситуативного моделювання (симуляції). Спрощене судове слухання.
Завдання: відтворити атмосферу судового засідання над персонажем твору «Кольорові миші» Анною. Для цього обирається група учнів, які виконуватимуть роль суддів. Вони будуть вести засідання, надавати слово свідкам і зроблять висновки. Учні класу виступлять у ролі свідків обвинувачення і захисту. Вони висловлять свої думки з приводу того, чи винна Анна, використовуючи для цього цитати з твору. У ролі підсудної Анни буде учениця, якій нададуть «останнє слово».
План судового засідання
1. Вступне слово вчителя.
2. Виступ суддів.
3. Виступ свідків.
4. Останнє слово підсудної.
5. Висновки суддів про те, чи винен герой.
Вступне слово вчителя.
Прочитавши поезію «Кольорові миші», ми зіткнулися із протилежними поглядами на життя. Яким воно повинно бути: яскравим, кольоровим чи сірим, спокійним, буденним. Чи можна порушувати стандартне, спокійне буття неординарними, цікавими вигадками? Про це ми дізнаємось, коли спробуємо відтворити судове слухання. Для цього ми оберемо суддів, які будуть вести наше імпровізоване засідання і зроблять висновки щодо вини підсудної. Кожен з вас може виступити у ролі свідків. Для підтвердження своїх доказів використовуйте цитати з поезії.
Пам’ятайте правила поведінки у суді, майте взаємоповагу один до одного.
Встати, суд іде.
Виступ судді.Слухається справа про незаконне виготовлення Анною кольорових мишей, які заважають жити сусіду дівчини, оскільки порушують його спокійний, буденний спосіб життя.
Слово надається свідкам.
Перший свідок. – Панове судді! Я її привів.
Вона робила … кольорові миші
З оцих ось жовтих і сухих листків.
Ото складе листочок до листочка.
Два рази хукне – так і побіжать.
У мене діти, в мене син і дочки.
У них цяцьки так жужмом і лежать.
Вони були нормальні і здорові.
А ця чаклунка збила їх з пуття.
Вночі їм сняться миші кольорові.
Од тих мишей немає нам життя!
Запитання судді. (вибіркове читання)
Суддя. — Життя — це справа без гарантії.
Чаклунок ми караєм по закону.
Перехрестіться, пане, на ікону.
Скажіть суду: вона із димаря
вночі літала чи згасила зірку?
Чи вам ті миші згризли сухаря,
а чи прогризли у підлозі нірку?
Сусід… . миші ті якраз
такої шкоди не чинили зроду,
що в господарстві наче все гаразд,
а йдеться швидше про моральну шкоду.
Суддя. Вони на вас гарчать?
— Та, ні. Але вони яскраві.
---До зали суду запрошується наступний свідок.
Другий свідок. Панове судді, я вважаю, що вона прагнула прикрасити, одухотворити навколишній світ, зробити його яскравішим, різнобарвним.
Третій свідок. Панове судді, хіба винна дівчинка, що була романтичною, доброю, що вміла фантазувати, мріяти?
---А зараз надається останнє слово підсудній Анні.
Останнє слово підсудної. А давайте я вас навчу робити кольорові миші.
(Майстер-клас. Виготовлення миші з осіннього листя)
------Для оголошення вироку прошу всіх встати.
Суддя. Заслухавши свідків та самої звинуваченої суд виносить вирок: визнати дівчинку Анну невинною у скоєнні злочину.
YІІ. Підсумок уроку.
1.Обговорення за допомогою методу «Мікрофон».
- Як ви розумієте вислів «сіра людина»? Чому в кінці твору автор концентрує читача на слові «сірий»?
- Анна і сусід мають різне світобачення. У чому воно проявляється?
- Яке значення мають уява і фантазія для особистості?
2.Робота з асоціаціями. Створення «Квітки життя».
На пересувній дошці намальована різнокольорова квітка. На кожній пелюстці діти надписують слова (неповторне, яскраве, фантастичне, різнобарвне, чарівне, красиве, оригінальне, незвичайне, творче, одухотворене, радісне, особливе).
Учитель. У нашому суспільстві живуть люди, які не завжди здатні оцінити талант, незвичайну особистість. Дуже часто вони не розуміють тих, які вміють фантазувати, мріяти, прикрашати світ яскравими кольорами. Проте потрібно пам’ятати, що «сіра» буденність роз’їдає душу, робить людей черствими. Тож дуже важливо вміти у всьому бачити красу навколишнього світу, його неповторність, щоб не потонути «у шумі каламутних вод».
АБО відео вірш «Крила» у виконанні Б.Ступки.
YІІІ. Домашнє завдання.
1. Навчитися виразно читати вірш Ліни Костенко «Кольорові миші».
2. Скласти сенкан з опорним словом Анна або інформативне гроно до образу головної героїні.