Урок. "Ідея зіткнення неповторності й буденності в поезії Ліни Костенко «Кольорові миші». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни"

Про матеріал
формування в учнів літературної, комунікативної, інформаційно-цифрової, соціальної компетентностей; з'ясувати суть поезії «Кольорові миші»,
Перегляд файлу

 

Українська література

7 клас

Тема уроку. Ідея зіткнення неповторності й буденності в поезії  Ліни Костенко «Кольорові миші». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни.

Мета уроку:

  •     формування в учнів літературної, комунікативної, інформаційно-цифрової, соціальної компетентностей; з'ясувати суть поезії «Кольорові миші», навчити пояснювати умовність ситуації, зображеної у вірші, характеризувати образи, пояснювати їх метафоричний підтекст;
  •   сприяти розвитку творчої уяви, образного мислення, фантазії, навичок виразного, вдумливого читання, виробляти вміння аналізувати поетичні твори;
  •   виховування естетичних смаків, позитивного мислення, самостійності, прагнення зберегти власне Я.

Реалізації наскрізних ліній  «Громадянська відповідальність»

Компетентнісний потенціал  уроку

Спілкування державною мовою

Інформаційна  компетентність

Соціальна та громадянська компетентності

Комунікативна,ціннісно-смислова

Загальнокультурна

Уміння вчитися впродовж життя

Особистісного  самовдосконалення

Тип уроку: формування нових знань, умінь і навичок

Форма проведення: урок - диспут

Міжпредметні зв’язки

Забезпечують:

Українська мова - Роль мови у формуванні і самовираженні  особистості.

Історія України – Часи епохи середньовіччя.

Мистецтво - розвивають емоційну культуру особистості

Зарубіжна  література – розширює знання творів.

Забезпечуємо:

Людина і світ   - Людини. Індивід. Особистість.

Очікувані результати:

  •              предметні компетентності: учень виразно, вдумливо читає та коментує поезію, пояснює умовність ситуації, зображеної у ній, характеризує образи, пояснює їх метафоричний підтекст, розуміє різницю між матеріальним і духовним, визначає і пояснює головну думку;
  •              емоційно-ціннісне ставлення: усвідомлення високих моральних якостей, духовного багатства людини.
  •              ключові компетентності: висловлює судження про духовність людини, її значення в сучасному житті, усвідомлює потребу в розвитку творчої уяви, фантазії, необхідності зберегти у собі ці якості.

Обладнання: презентація powerpoint, аудиозапис поезії «Кольорові  миші»,музична композиція; міні зошит «карта успіху», картки-завдання для груп.

 «Ми не безліч стандартних «я» , А безліч всесвітів різних»

В.Симоненко

Перебіг уроку

І. Організаційно- мотиваційний етап.

(аутогенна установка на роботу, створення сприятливого мікроклімату)

1. Психологічна настанова.

Прийом "До успіху"

Доброго дня! Дорогі учні, усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день своїм однокласникам, собі й мені.

- Діти, щоб бути успішним на уроці, як ми маємо працювати? (уважно, радісно, організовано, творчо,активно).

-Я дуже хотіла б дізнатися, з яким настроєм ви сьогодні переступили поріг цього класу?

Кольорова рефлексія настрою.

- Діти,а за допомогою яких засобів можна передати емоційний стан? Наведіть приклади. (словами: прикметниками і дієприкметниками; музикою: швидкою і повільною, веселою і сумною; кольорами: теплими і холодними)

-Пропоную вам обрати олівець  певного відтінку і замалювати листочок у своїй «карті успіху», яка стане нам сьогодні у нагоді. Ви маєте на партах «експрес зошити», які протягом уроку заповнюєте. А як ви впорались з цим завданням, перевіримо в кінці уроку.(Додаток 1 )

- Хто хотів би поділитися своїм настроєм?

- Чому саме такий колір?

Ми бачимо, що переважають яскраві, теплі кольори, але є й трішки темнуватих, сірих. Це говорить про те, що всі ми різні, тому і настрій класу - різнокольоровий.

2.Картинна галерея (з використанням мультимедійної презентації)

Я вас запрошую до картинної галереї видатних художників світу,які виконані у жанрі живопису (гризайль). 

- Чи сподобались вам картини? Чому?

- Який настрій вони у вас викликали ?

- Чого не вистачило для повного розуміння картини? (кольорів)

3. Прийом "Відстрочена відгадка"

Світ такий, яким його хочуть бачити. Для одних він сірий, нудний, нецікавий, для інших-різнобарвний, сповнений таємниць і несподіванок. Я пропоную вам познайомитись із дівчинкою Анною. Уявіть собі, вона вміла перетворювати купу сухого листя на кольорових мишок і показувати те диво іншим дітям. За це вона стала перед судом. Питання: «Яким буде вирок? А за наших часів такі суди відбуваються?» Ми зможемо дати відповідь на ці питання,опрацювавши поезію Л.Костенко «Кольорові миші». (Додаток 1)

ІІ. Цілевизначення і планування.

Звернемо увагу на тему уроку: «Ідея зіткнення неповторності й буденності в поезії  Ліни Костенко «Кольорові миші». Образ особливої дівчинки Анни.

Підкресліть ключові слова теми.

1.Цілепокладання

Спираючись на тему уроку, подумайте, що ви хочете дізнатися і чого ви хочете навчитися на сьогоднішньому уроці. Свої цілі узгодьте із запропонованими в анкеті «Мої цілі». Визначте ті цілі, які ви ставите перед собою. (Додаток 1 )               

 Кожна людина є неповторною. Потрібно лише віднайти свою індивідуальність. Отож давайте поринемо у сиве минуле і віднайдемо красу і велич людської душі.

2. Мозковий штурм.

Для читача твір починається з назви. Назва акумулює в собі художній задум, ідейний зміст твору. Про кого йтиметься в поезії з такою цікавою назвою?Чи можете ви передбачити персонажів твору?

- Хто такі миші? Що ми знаємо про них? (гризуни, сірі, шкідники, спасіння кіт…)

3.Вправа «Асоціативний кущ»

Підібрати асоціації до слово «кольорові». (сни, квіти, фарби,веселка, олівці…) (Додаток 1 )               

4.Вправа «Асоціації на дошці. Прямокутник»

Поєднаємо обидва слова. За цим словосполученням стоїть певний образ. Що на вашу думку, символізують кольорові миші?

(Вчитель малює на дошці прямокутник і записує на ньому основне поняття. Учні повинні назвати синоніми, антоніми, прикметники і дієслова, що, на їхню думку, пов'язані з даним поняттям. Всі вони записуються на відповідних сторонах прямокутника. Коментар учителя.

- Що цікавого в назві? Чи реальне явище «кольорові миші»?

- Реальна чи уявна подія вірша?

5. Прогнозування

Що можна очікувати від поезії з такою назвою? (казкове,фантастичне)

Поетеса писала : «У дитинстві мене нічого не дивувало. Ходив гарбуз по городу. На яблуні сиділа Жар-птиця. Під вікном у нас на травичці жабка, мишка і півник жили в рукавичці» З цих слів можна сказати, що Ліна Костенко була наділена…  чим? (творчою уявою, фантазією...)

Робота над епіграфом уроку

Український письменник В.Симоненко сказав: «Ми не безліч стандартних «я» . А безліч всесвітів різних»

  •         Як ви розумієте зміст вислову? Що означає слово «стандартний»? Яке до нього можна підібрати слово - синонім? (однотипний)
  •         Яку людину можна назвати стандартною?
  •         А «безліч всесвітів»?

-    Як це «всесвіт людини»?

  •         Чи погоджуєтеся ви з поетесою?

Кожна людина є неповторною. Потрібно лише віднайти свою індивідуальність. Отож давайте поринемо у сиве минуле і віднайдемо красу і велич людської душі.

ІІІ. Пізнавально-операційний етап.Осмислення.

(робота з композицією, змістом, фабулою)

1. «Перше знайомство». Виразне читання за диктором поезії Ліни Костенко «Кольорові миші».

2. Технологічний прийом «Кінострічка видінь» (Випереджальне завдання)

Пропоную вам створити «вільний текст» сценарію вірша, користуючись ключовими словами: суд, кольорові миші, кольоровий кіт, моральна шкода, чаклунка, багряне листя. (учні записують в «зошит успіху») (Додаток 1 )               

3. Прийом «Мозковий штурм» З’ясування враження від почутого 

- Якої пори року відбуваються події у творі? Чи випадково це?

- Події, зображені у вірші, реальні чи фантастичні? Доведіть це.

- Чим все у творі вам зрозуміло? Чи знаєте ви значення усіх слів?

- Діти, цікаво, а що означає вислів  «лежати жужмом»?

4.Словникова робота. (Розгляд незрозумілих слів та їх пояснення на слайді)

Перевірка «Кінострічки видінь»

5.Історичний коментар

- В якому столітті відбуваються події в тексті? (16 ст.)

- Як розважалися в ті часи? (дивилися страти)

- Що ще можна дізнатися про життя суспільства? (наук не знали, відьом палили)

- Яку добу все це нагадує?(Середньовіччя)

Уявімо епоху Середньовіччя. У ньому темно від диму вогнищ, на яких спалюють людей, котрі насмілилися думати чи жити по-іншому. Наук тут ще не знають ладом. Отже, і  населення міста темне, неписьменне, легко визнає відьмою чи чаклуном того, хто мислить чи чинить інакше, ніж інші…

- А чи важливий для автора історичний час?

Робота з текстом

-У чому звинувачує сусід Анну? Знайдіть рядки та зачитайте.

- Що найбільш його дратує? Чого боїться?

- Яке звинувачення може винести суддя? (чаклунство)

- А кого з літературних герої нагадують слова: «Вона із димаря вночі літала і загасила зірку…»?

Так, це славнозвісна Солоха з повісті М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом». Гоголь, створюючи образ відьми, використав український фольклор.

6. Прийом «Метаморфоза»

Давайте на хвилинку заплющимо очі і уявимо себе чаклуном або чаклункою.

-У які б фарби ви розфарбували навколишній світ?

-А з яким кольором асоціюєте себе? Чому?

7.Повторне читання поезії «Кольорові миші»

8. Робота в групах. Визначити художні засоби.

Поетична мова Ліни Костенко яскрава, насичена та неповторна. Найдіть в поезії художні засоби.

І група – епітети, алегорію

ІІ група – літературні синоніми

ІІІ група – порівняння,метафори

9.Технологія «Творча лабораторія» Робота в парі

Знайдіть у вірші «Кольорові миші» прикметники та іменники. На які групи ми можемо їх поділити? (Додаток 1 )               

«багряне листя»

«сірий день»

«чорна мантія»

«осіннє сонце, яблуко - недоквас»

«сірий сусід»

«чорнило»

«жовті листки»

«сірий стіл»

 

«кольорові миші»

«сірі двері»

 

«яскраві»

 

 

«кольоровий кіт»

 

 

-Ми можемо говорити про контраст?

10. Випереджальні завдання

1)Контраст (фр. contraste — протилежність) — 1)різко окреслена протилежність у чомусь: рисах характеру, властивостях предметів чи явищ; 2) у живописі та фотографії велика різка відмінність у яскравості або кольорі предметів.

- На контрасті яких кольорів будується вірш? (кольорові (багряні,жовті) та сірі)

У поезії ми бачимо сіре та яскраве. Контраст. Зіткнулися неповторність і буденність, оригінальність і стандарт, індивідуальність і сірість.

-Яке значення має слово сіре?

2) СІРИЙ, -а, -е. 1. Колір, середній між білим і чорним // Неяскравий, тьмяний. // Безбарвний, однотонний. 2. Хмарний, похмурий (про погоду, ранок, день і т. ін.). 3. перен. Нічим не примітний, невиразний. // Позбавлений новизни; одноманітний;беззмістовний. // Позбавлений виразності, яскравості, оригінальності. 4. перен., заст. Який належить до непривілейованого класу; простий. // Неосвічений,малокультурний. 5. Уживається як складова частина зоологічних, ботанічних, геологічних, технічних та інших назв, термінів.

-У якому із цих значень вживає Ліна Костенко слово сірий?

 - Як називається цей художній засіб?

- Як розуміти вислів «сірий сусід» ? (приземлена людина, що позбавлена мріяти)

-А чи знаєте ви якісь фразеологізми з цим словом?

- Про кого кажуть «сіра миша»?(непримітна людина)

- А що робить Анна, створюючи «кольорові миші»? (створює прекрасне у буденному житті)

- Яка пора року зображена в творі? (осінь,жовте листя)

- Чому саме осінь? (як контраст сірому, протиставлення)

3)Випереджальне завдання

- Пригадайте,значення якого кольору ми ще не визначили? (чорного)

- Що ми знаємо з фізики та образотворчого мистецтва про цей колір?

Судейська чорна мантія - запорука справедливості. Чи відповідає це дійсності?

-Хто сприяє справедливому вироку? (кольоровий кіт)

Чорнило поглинає несправедливий вирок «сірих» людей.

11. Характеристика образів методом «Гронування». Робота в групах (Додаток 2)

- Хто з героїв твору протиставляється один одному?(сусід – дівчинка Анна)

І група – образ Анни

ІІ група – образ сусіда

12.Вправа «Займи позицію»

- Як ви гадаєте,чому дівчинка має ім’я, а в сусіда немає?Займи позицію автора.

Ліна Костенко протиставляє індивідуальність – стандарту, неповторність – сірості.

- Звернімося до тексту вірша. Зачитайте останні чотири рядки. Чому саме так закінчила письменниця твір?

-Яку ж думку адресує читачам Ліна Костенко?

-Чи тільки Ліна Костенко міркує над такими питаннями? Можливо, вам пригадалися ще герої з вивчених уже творів?

13.Компаративний аналіз. (Робота в «стихійних» групах)

-А чи нагадує дівчина  Анна одну з мешканок казкової країни Гренландія?

Так,звісно, маленьку Асоль з повісті – казки О.Гріна «Пурпурові вітрила»

-Що ж об’єднує дівчат? Що різнить їх?

Образи - персонажі

Анна

Асоль

Образи - символи

кольорові миші

пурпурові вітрила

Антитеза

сусід

мешканці Каперни

сірість

світ без пісень і казок

 

мрія про диво

Рятівник

кольоровий кіт

казкар Егель

Риси характеру

яскрава індивідуальність

мрійливість

романтичність

оригінальність

щирість

доброта

Різнить героїнь

ставлення однолітків

діти захоплюються ідеями дівчинки

діти ображають, глузують

Підведення підсумку.

IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Метод «Прес» (Додаток 1)

-А чи легко бути оригінальним і неповторним у наш час?

Чи карають сьогодні за індивідуальність?

Доведіть свою думку. На початку уроку була запропонована теза, яку необхідно довести.

- Але ж ці люди існують. Якщо вам зустрінуться у житті, то як же до них будете ставитися? У цьому, діти, і проявляється толерантність.

Людина повинна в першу чергу бути собою, оригінальною і неповторною!

Отже,  у вірші зіткнулося сіре і яскраве, неповторне і буденне, оригінальне і стандартне, романтичне та приземлене.

  2. «Мікрофон»

На початку уроку ми ставили цілі і записували їх .Тепер позначте, яких цілей ви досягнули. Таким чином, із поставленим завданням ми впоралися. Погляньте на дошку, оберіть речення і продовжте його.

- Сьогодні на уроці я запам'ятав...

- Сьогодні на уроці я навчився...

- Сьогодні на уроці я зрозумів...

- Цікавим для мене було...

- Важким для мене було...

Замалюйте листочок тим кольором,з яким ви асоціюєте ваш настрій.

3 Самооцінювання

В усі часи жили люди, які фантазували, мріяли, прикрашали світ яскравими кольорами. Їх, як правило, не розуміли, навіть сміялися з них, принижували «романтичних фантазерів». «Сірі» люди, на зразок сусіда Анни, бояться, щоб ніхто не порушив їхнього спокійного буття, вони не здатні бачити і розуміти красу. А вам, дорогі діти, я бажаю бути схожими на Анну - неповторними, 

мрійливими,  оригінальними, романтичними, індивідуальними. Бажаю вам завжди палати, горіти, жити в кольоровому світі мрій. І нехай вони обов’язково здійсняться!

V. Домашнє завдання

1) Виразне читання поезії. Відповіді на питання в підручнику.

2)Уявіть собі, що вас запросили виступити у суді над Анною у ролі захисника.

Пофантазуйте і напишіть коротеньку промову (4-5речень) на захист своєї підзахисної.

 

 

Джерела інформації

  1. Аналіз та інтерпретація художнього твору. Алгоритми.pdf 27 січень 2020, 8:05
  2. Демчук О. Нестандартні уроки з української  літератури. - Тернопіль: Підручники та посібники, 2000.-141с.
  3. Порівняльна таблиця різних шляхів аналізу в 5-7 класах (за А. Ситченком).pdf 27 січень 2020, 8:05
  4. Аналіз та інтерпретація художнього твору. Алгоритми.pdf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

«КАРТА УСПІХУ»

Тема уроку. Ідея зіткнення неповторності й буденності в поезії  Ліни Костенко «Кольорові миші». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни.

«Ми не безліч стандартних «я» , А безліч всесвітів різних»

В.Симоненко

C:\Users\Люда\Desktop\Відкритий урок\Фото\загруженное (2).jpg                              Кольоровий настрій

 


Червоний – радісний, захоплений

Жовтий – світлий, приємний;

Зелений – спокійний, урівноважений;

 

Сірий – незадоволений, сумний;

Чорний – украй незадоволений;

Білий – невизначений.


"Відстрочена відгадка"

 Дівчинка Анна вміла перетворювати купу сухого листя на кольорових мишок і показувати те диво іншим дітям. За це вона стала перед судом. Питання: «Яким буде вирок для Анни? А за наших часів такі суди відбуваються?»

Мої цілі

  •      дізнатися більше про українську поетесу  Ліну Костенко;
  •      вчитися аналізувати вчинки героїв і робити висновки;
  •      розвивати навички роботи з текстом;
  •      спробувати себе в різних видах діяльності;
  •      вчитися спілкуватися;
  •      розвивати свої творчі здібності;
  •      розвивати уміння співставляти й аналізувати;
  •      здобувати впевненість у власних силах.

Вправа «Асоціативний кущ»

 

 

кольорові

 

 

Прийом  «Кінострічка ведінь»    _______________________________________

Суд, кольорові миші,                       _______________________________________

кольоровий кіт,                                _______________________________________        

моральна шкода,                              _______________________________________                                  

чаклунка, багряне листя.                 _______________________________________

                                                           

 

Технологія «Творча лабораторія»

яскраві

сірі

чорні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Компаративний аналіз.

-Що ж об’єднує Асоль з повісті – казки О.Гріна «Пурпурові вітрила» і Анну з поезії Л.Костенко «Кольорові миші»? Що різнить їх? (у вигляді порівняльної таблиці)

 

Метод «Прес»

«Бути оригінальним і неповторним у наш час нелегко/ легко…Чи карають за індивідуальність?»

Я вважаю, що …

… тому, що …

Отже, я вважаю…

C:\Users\Люда\Desktop\Відкритий урок\Фото\загруженное (2).jpg

Таблиця самооцінювання на уроці

Прізвище та ім’я

Підготував питання

Висловлював думки

Аналізував поезію

Працював у групі

Подавав ідеї

Підсумкова оцінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

І група – ОХАРАКТЕРИЗАВУТИ ОБРАЗ АННИ

ІІ група – ОХАРАКТЕРИЗАВУТИ ОБРАЗ СУСІДА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Самоздра Ольга
Додано
3 березня
Переглядів
112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку