Тема проекту. Іду з дитинства до Франка.
Мета проекту:
Проблема: вивчення життєвого шляху та творчості Івана Франка.
Спосіб розв’язання: залучити учнів до пошуку інформації про життя і творчість Івана Франка у бібліотеці, періодичній пресі, через Інтернет, власна творча робота.
Обладнання: портрет Івана Франка, дитячі малюнки, книжка-саморобка, диск із презентацією.
Навчальні предмети: літературне читання, образотворче мистецтво.
Освітній продукт: колективно створена ілюстрована книжка-збірка «Коли ще звірі говорили».
Параметри проекту:
- дослідницько-пошуковий,
- груповий,
- середньої тривалості.
Механізм реалізації проекту
І. Підготовчий етап. Мотивація.
Як я люблю тебе, мій рідний краю,
Як я люблю красу твою, твій люд.
Як гаряче молюся і бажаю
Для твого щастя свій віддати труд.
Іван Франко
ІІ. Планування проекту.
1. Розробка плану проекту.
2. Розподіл дітей на групи, враховуючи їхні інтереси та захоплення:
Група |
Завдання |
Результати |
«Біографи» |
Дібрати матеріал, який має інформаційну, пізнавальну цінність про життєвий шлях Івана Франка. |
Створення сторінки «Біографічна» |
«Кореспонденти» |
Дібрати вислови відомих людей про Івана Франка. |
Сторінка «Кореспондентська» |
«Мистецтвознавці» |
Дібрати вірші для конкурсу «Найкращий читач» і ілюстрації до них; підготувати інсценізацію казки Івана Франка «Лисичка і Рак» |
Сторінки «Поетична» та «Казкова» |
«Дослідники» |
Дослідити інформацію про життя і літературну діяльність письменника: «Факти мовою цифр», «Іван Франко – хто він? Який він?» |
Сторінка «Дослідницька» |
«Співаки» |
Дібрати пісню на слова Івана Франка. |
Сторінка «Музична» |
ІІІ. Реалізація проекту.
ІV. Підсумок проекту.
Захист проекту
Франко – то гордість і окраса
Свого народу і землі.
Він мов молодший брат Тараса,
Обидва – волі ковалі.
Роман Завадович
Хід уроку
І. Організація класу.
Ось дзвіночок пролунав,
Дзвінко пісню заспівав.
Чули, діти? (так)
Сьогодні урок відкритий для всіх,
Багато гостей! Тож вітаємо їх!
( Ласкаво просимо!)
- Кому дозволено сісти першим? ( дівчаткам)
- Правильно, спочатку – краса, а потім сила. (Слайд 1)
ІІ. Повідомлення теми та завдань проекту.
Наш урок присвячений творчості геніального сина українського народу.
Гра «Добавляночка»
Більш тому, як років сто
Жив у нас…(Іван Франко).
Хоч його давно нема,
Жива пам’ять про…(Франка). (Слайд 2)
Цьогоріч відзначаємо 164 роки від народження Великого Каменяра. Що можна подарувати на такий поважний ювілей? Найцінніший подарунок – то пам’ять. Ще кращий – пам’ять пам’ятей.
Читання рядків вірша.
Книги – морська глибина,
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить.
Ці слова будуть епіграфом нашого уроку.
ІІІ. Презентація.
Сторінка перша «Біографи»
Учитель. Готуючись до проекту «Іду з дитинства до Франка», ми плідно працювали. Роботи було багато, але вона принесла нам певні результати, про які ви зараз поділитись в групах.
- Що ж до роботи!
1 – група «Біографи» пропонують дослідження про життєвий шлях Івана Яковича Франка.
1 – й учень.
У мальовничому передгір’ї Карпат, вздовж невеликої річки Збір розкинулось село Нагуєвичі. (Слайд 4) Тут, у сім’ї сільського коваля (Слайд 5) Якова Франка, 27 серпня 1856 року народився (Слайд 6) рудоволосий, ясноокий хлопчик, якому судилося прославляти цей куточок української землі на весь світ.
Нагуєвичі – колиска Франкового генія. (Слайд 7) У цьому селі пройшло дитинство Івана Франка, тут він зазнав перших дитячих радощів і гіркоту раннього сирітства.
Ясьо (так звала мати сина) ріс розумною дитиною. У нього виникало безліч запитань, з якими він звертався до дорослих. Родина Франків жила, як на ті часи, в достатку. Ріс хлопчина роботящим, товариським. Він залюбки допомагав батькам по господарству, любив і розумів підгірську природу.
2 – й учень. (Слайд 8)
Великою мрією неписьменних батьків було дати освіту своїй дитині. У 6 років Івася віддали до школи в сусіднє село, звідки була родом мати, оскільки тамтешню школу вважали кращою, ніж у Нагуєвичах. За перших 10 днів він навчився читати українською мовою. А далі – розв’язувати задачі на 4 дії, співати, читати й писати трьома мовами: українською, польською і німецькою. Отже, початкову школу закінчив блискуче.
Потім Іван Франко перейшов до так званої «нормальної» школи при монастирі в Дрогобичі, а згодом – до Дрогобицької гімназії.
3 – й учень.
Івась рано залишився сиротою. Коли йому було дев’ять років, помер батько. У сім’ю прийшов вітчим, бідний наймит із сусіднього села. Працьовитий, добрий чоловік, він доклав усіх зусиль, щоб хлопець здобув освіту. У шістнадцять років Іван Франко втратив матір. Образи найдорожчих людей - батька і матері - назавжди лишилися в його серці. У ці важкі хвилини життя Франко написав свій перший вірш «Великдень», який присвятив батькові.(Слайд 9)
Восени 1875 р. Франко став студентом філософського факультету Львівського університету. Вчився юнак легко, оскільки від природи був здібним. Шевченка вивчив майже всього напам’ять. А пам’ять у нього була така, що лекцію з історії, котру вчитель говорив цілу годину, він міг опісля продиктувати товаришам майже слово в слово!
4 – й учень.
Іван Франко бере участь у громадському житті, багато читає. Його товариші згадували, що без книжки Франка годі було побачити. Письменник любив мандрувати містами і селами Галичини, розмовляти з простими людьми, знайомитися з їх життям. Про побачене й почуте писав у своїх оповіданнях. Він не міг спокійно спостерігати за важким життям своїх земляків.
Ім’я великого поета і вченого живе в пам’яті українського народу. Іменем Івана Франка названі вулиці у багатьох містах і селах. У Києві є театр Івана Франка, а у Львові – університет. (Слайд 10)
У затишному куточку Львова, на вулиці, що носить ім’я поета, розташований меморіальний музей Івана Франка – у будинку, де жила родина поета. Літературний музей є і в рідному селі Франка – Нагуєвичах.
5 – й учень. (Слайд 11)
Ми теж побували у мальовничому селі Нагуєвичі, в якому народився і провів своє життя Іван Якович Франко. З хвилюванням і трепетом в душі ми ступали на подвір’я садиби письменника, переступали поріг його батьківської хати. З великою зацікавленістю оглядали кузню, в якій годинами маленький Івась спостерігав за працею батька. Екскурсовод розповіла цікаві історії із життя Великого Каменяра. Також відвідали музей Івана Франка, розглядали експонати музею.
Пройшлися ми зеленими стежками Франка і переконалися, що серед такої розкішної природи народжуються генії!
Вчитель: Іван Франко тричі відвідав Бібрку. (Слайд 12) Приїжджав він до відомої Вам молодої вчительки Уляни Кравченко. На горі, де зустрічалися вони стоїть та сама капличка і великий камінь, на якому сиділи Уляна та Іван у далекому 1884 році. Іван Франко був для Уляни Кравченко вчителем і другом. Вони листувалися до самої смерті Франка.
- Молодці! Дякую, за пізнавальну інформацію! Ви створили першу сторінку нашого проекту.
Сторінка друга «Кореспондентська»
Друга група « Кореспонденти» зібрали цікаві вислови відомих людей про Івана Франка. Будьте уважними, ми спробуємо зрозуміти, хто такий Іван Франко.
1 – й учень. (Слайд 13)
«…Невеликий, хоч сильний мужчина. Велике чоло, сірі, трохи холодні очі, в лініях бороди щось енергійне, уперте …А заговорить — і вже здивує, як ця невисока фігура росте й росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло й ясно од світла його очей, а його мова здається не словом, а сталлю, що б’є об кремінь і сипле іскри. Сильна, уперта натура, яка цілою вийшла з житейського бою!..»
М. Коцюбинський
(Писав у своїх спогадах М. Коцюбинський).
2 – й учень. (Слайд 14)
Іван Франко — це розум і серце нашого народу. Це боротьба, мука і передчуття щастя України. України і людськості. …Франко живе в народній пам’яті як великий Каменяр…»
М. Рильський
3 – й учень. (Слайд 15)
Про свого батька син Тарас пише: «Франко був дуже точною, старанною людиною. Коли вже щось обіцяв, то виконував сумлінно і вчасно. Працював він багато і плідно, не любив витрачати час на пусті балачки. Якщо брався за якусь роботу, то поринав у неї з головою. У вільний же час був ласкавим порадником, привітним господарем.
4 – й учень. (Слайд 16)
«…Іван Франко своїм впливом, працею і прикладом виховував ціле молоде покоління, яке за його вказівками пішло на новий шлях…»
Уляна Кравченко
5 – й учень. (Слайд 17)
«…Після Шевченка не було в нас такої постаті. Отже не буде в нас перебільшення сказати, що Шевченко і Франко — це насправді ті два могутніх крила, які винесли українське слово, українську культуру на простори світові. Франко стоїть серед тих великих порадників, мислителів-гуманістів, до яких людство завжди буде звертатись…»
О. Гончар
Вчитель. Дякую, діточки! Ви зібрали дуже цікаву інформацію. Послухайте крилаті вислови Івана Франка.
«Лиш боротись – значить жить!»
(Щастя не слід чекати, воно саме не прийде, за нього слід боротися.)
«Мова росте елементарно, разом з душею народу.»
(Мова – це душа народу. Кожна країна має свою національну мову. Наша мова – українська. Треба її поважати, вивчати, берегти і тоді вона буде рости, розвиватися.)
Сторінка третя «Поетична» і «Казкова»
Вчитель. Учні 3 групи «Мистецтвознавці» познайомлять нас із секретами поетичної творчості Івана Франка.
Діти читають напам’ять вірші.
Вчитель. Іван Якович Франко любив рідний край, його природу, вдало передав ці почуття у поетичних творах. Ми ознайомилися з прекрасними віршами І. Франка.
- Які ви знаєте вірші Івана Франка?
Особливо любив письменник дітей. Тому й писав він для них і про них свої казки та оповідання. Багату спадщину він залишив своїм дітям. А зараз на вас чекає дивосвіт Франкової казки. Ми помандруємо у ті далекі часи, коли ще звірі говорили.
Інсценізування казки Івана Франка «Лисичка і Рак» (Слайд 23)
Автор.
Здибалася Лисичка з Раком.(Слайд 24) Стала собі, глядить на нього, як він помаленьку лізе, а далі давай над ним насміхатися.
Лисичка.
— Ну, та й швидкий же ти, нема що мовити! Правдивий неборак! А скажи мені, Раче-небораче, чи то правда, що тебе раз у великодну п’ятницю по дріжджі посилали, а ти аж за рік у великодну суботу з дріжджами прийшов та й ті насеред хати розілляв?
Рак.
— Може, коли й правда була, — каже Рак, — а тепер дуже на брехню подобає.
Лисичка.
— Овва! Значить, ти тепер прудкіший зробився?
Рак.
— Прудкіший чи не прудкіший, а тобі на кпини не здатний. Коли хочеш знати, який я прудкий, то давай побиймося об заклад, що я швидше від тебе до того корчика добіжу.
Лисичка.
— Що? що? що? — дивувалася Лисичка. — Ти хотів би зо мною об заклад бігати?
Рак.
— Не тілько побіжу, а ще й тобі о один скок випередки дам і швидше тебе при меті буду, — мовить Рак.
Автор.
Побилися вони об заклад. Стала Лисичка о один скок поперед Рака, а Рак учепився їй кліщами за хвіст. Рушила Лисичка, біжить щодуху, аж курява здіймається. Добігла до мети та й кличе:
Лисичка.
— А де ти, Раче?
Автор.
Нічого не чути.
Лисичка.
— Ну, Раче, де ти там? — ще раз кличе Лисичка та й обернулася хвостом до мети.
Автор.
Отоді Рак пустився від її хвоста та й каже:
Рак.
— Та осьде я! Давно вже жду на тебе аж троха поза мету забіг.
Вчитель:
- Які ви ще читали казки Івана Франка?
Показ книжки – саморобки «Коли ще звірі говорили» (Слайд 24)
Діти створили власну книжку, яку ми можемо читати протягом року.
Фізкультхвилинка (Слайд 25)
Ви втомились?
Саме час – дружно відпочити
І знайому фізхвилинку
В гості запросити.
Руханка
Наше коло, мов сім’я,
Друзі ми: і ти, і я.
Посміхнись сусіду зліва,
Посміхнись сусіду справа.
Ми усі одна сім’я.
Обійми сусіда зліва,
Обійми сусіда справа.
Підморгни сусіду зліва,
Підморгни сусіду справа,
Ми усі одна сім’я.
Руку дай сусіду зліва,
Руку дай сусіду справа.
Ми усі одна сім’я.
Затанцюй з сусідом зліва,
Затанцюй з сусідом справа.
Ми усі одна сім’я.
Сторінка четверта «Дослідницька»
Діти підготували інформацію про Івана Франка мовою цифр.
1 – й учень. (Слайд 26)
Син галицького коваля був:
- Поетом – за своє життя видав 9 збірок.
- Прозаїком – створено 100 оповідань, 10 повістей і романів.
- Драматургом – 4 п’єси ( «Украдене щастя» і в наш час не сходить зі сцени театрів).
- Перекладачем, фольклористом – записав 400 пісень і 1800 коломийок.
2 – й учень. (Слайд 27)
За 40 років професійної діяльності ним створено близько 6 000 художніх творів, заміток, публікацій.
Протягом життя оволодів 12 мовами. Знав російську, сербську, польську, німецьку, французьку, англійську, італійську, чеську, болгарську, білоруську, єврейську, литовську.
3 – й учень.(Слайд 28)
У 9 років був написаний перший вірш на смерть батька «Великдень».
Іван Франко прожив неповних 60 років земного життя.
4 – й учень.(Слайд 29)
10 заповідей Івана Франка народові України, які він дає в поемі "Мойсей":
Шукай самого себе і вір у свої сили. (Слайд 30)
Люби свою землю, а не шукай раю у чужих краях.
Не заперечуй Вищої Сили у долі людини.
Майбутнє віддалене у просторі і невідоме.
Ідеал майбутнього людства лежить "поза межами можливого".
5 – й учень. (Слайд 31)
Кожна людина повинна прирівнювати себе до ідеалу (духовне вдосконалення).
Нема обітованої землі, а рай на землі - це поступ, рух це боротьба за утвердження духовних цінностей.
Народ має пройти дорогами сумнівів і сподівань, які вже звідав І. Франко.
Твори добро.
Живи у мирі з усіма.
Вчитель.
Чи не здається Вам, що ці заповіді з часом не тільки не втратили своєї актуальності, а навпаки - стали ще більш значимими. Поміркуй над кожним з них.
- Я теж хочу приєднатися до групи «Дослідників» і додати цікаву інформацію. (Слайд 32)
Олена Медведєва з Рівного до ювілею Івана Франка вишила найбільшу збірку віршів поета «Народна пісня». Має 60 см у висоту та 42 см – у ширину. Важить 5 кг. Книжка складається з 33 сторінок, над якими працювала Олена 10 місяців. Тексти вишивала чорними буквами на світло-бежевому полотні. Узори відтворювала з улюбленої вишиванки Івана Франка синіми і червоними нитками.
Інтерактивна вправа (Слайд 33)
«Асоціативний кущ»
Іван Франко – хто він?
Інтерактивна вправа (Слайд 34)
«Вільний мікрофон»
Іван Франко – який він?
Сторінка п’ята «Музична» (Слайд 35)
Дуже сумно без пісень
Сторінка гортається
Пісня починається.
Пісня «Червона калино, чого в лузі гнешся?»
Вчитель.
Франкова мати Марія першою заронила в душу свого сина любов до народної пісні, кинула в неї перші зерна поезії, що з часом буйно розрослися в могутній талант. Багато поетичних творів Івана Яковича Франка покладено на музику і стали народними піснями. Він залишив нам багату пісенну творчість.
- Які пісні ви знаєте?
Кросворд (Слайд 36)
ІVетап. Оцінювання учасників проекту.
Вчитель.
- На уроці всі плідно працювали. У вас на партах є пелюстки. Зараз ви самостійно оціните свою роботу.
- Пелюстки жовтого кольору (10, 11, 12 балів).
- Пелюстки синього кольору (7, 8, 9 балів).
- У кожної групи вийшла своя кольорова квіточка.
- Подякуйте одне одному за співпрацю.
V етап. Підсумок проекту. Рефлексія.
- Які ваші враження від уроку?
- Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?
- Що нового дізналися?
- Дорогі діти! Коли ви станете дорослими людьми, яку б ви професію ви не обрали, ким би ви не стали, будьте завжди мужніми, добрими. Найкращою шаною для пам’яті Івана Франка буде наполеглива праця над собою його юних земляків, щоб стати гідними громадянина ми його коханої України.
- Іван Франко добре знався на кухні, дуже любив пригощати друзів. Він майстерно варив каву-меланж, так звану двоповерхову каву з молоком, до якої обов’язково мала бути свіжа випічка.
Батьки вирішили долучитися до нашого проекту, продовжити родинну традицію Франків.
- Діти пригостіть наших гостей смаколиками.
- А ми з вами почастуємо в класі.
При випічці медяників, користувалися рецептами із майбутньої книги «Кухня Франкового дому».
ВИСНОВОК.
Завдяки роботі над проектом в учнів виник інтерес до творів українських письменників. Діти почали виразніше декламувати вірші, зацікавилися дослідницькою працею в бібліотеці, Інтернеті, навчились самостійно добирати і накопичувати матеріал, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Працюючи над проектом, кожна дитина відчула себе успішною особистістю. У школярів виникло бажання творити.
1