Тема. Іменник. Назви істот і неістот
Мета:
Формування предметних компетентностей:
розширити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови; познайомити з термінами «назви істот» і «назви неістот»; учити розрізняти їх за характеристиками, ознаками; розвивати вміння класифікувати предмети, ставити запитання до слів, розвивати мовлення, пам`ять, пізнавальний інтерес; збагачувати словниковий запас учнів і вдосконалювати навички каліграфічного і грамотного письма.
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду діяльності на інший; розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;
комунікативної: розвивати зв’язне мовлення, вміння доводити власну думку,правильно формулювати висловлювання; дотримуватися етичних норм мовлення, культури спілкування.
самоосвітньої: через самостійну роботу в класі;
здоров’язберігаючої: розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;
загальнокультурної: дотримуватися правил поведінки на уроці;бачити прекрасне у природі і житті людей, берегти природу; виховувати любов до рідної мови та її багатозначності.
Обладнання: підручник Большакова І. О., Пристінська М. С. «Українська мова» 3 клас, сніжинки з етапами роботи та буквами, картинки будиночків, малюнки Снігуроньки, торбинки, цеглинки LEGO.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
І. Організаційний момент
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок.
Починаємо урок!
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
- Подивіться, діти, уважно навколо себе і скажіть, що змінилося у класі? Чого вчора не було, а сьогодні є?
- Діти, це торбинка Снігуроньки. Ану, поглянемо, що там у торбинці? Дивіться, це сніжинки із завданнями. Виконавши завдання, ми отримаємо букви і в кінці уроку складемо слово.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Каліграфічна хвилинка
- Підготуємося до роботи, розгорніть зошити, запишіть дату, класна робота.
На першій сніжинці – загадка. Послухайте її.
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я….(Зима)
- Пропишемо букву з , буквосполучення им , слово зима. Доберіть споріднені слова до цього слова. Розберемо слова зимонька за будовою слова. Ми впоралися з цим завданням та отримуємо першу букву.
2. Розгадування кросворду
- Наступна сніжинка – кросворд. Розгадавши кросворд, ми дізнаємося головне слово.
1. Молоденький розбишака із хати солому зносить. ( Вітер)
2. Малювати на вікнах – майстер,
Не потрібен йому фломастер … ( Мороз)
3. Хто має носик-долото?
Ним комах з нори виймає,
Про здоров’я лісу дбає. (Дятел.)
4. Спершу з гори летиш на них,
А після в гору тягнеш їх. (Санчата)
5. Я падаю на ваші хати,
Я біли-білий, волохатий.
Я прилипаю вам до ніг,
А називаюсь просто… (сніг)
6. В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її? (Лисиця)
7. Їх на ручки одягнемо,
В сніжки гратися підемо. (Рукавички)
- Діти, скажіть, будь ласка, яке слово вийшло? Що нам відомо про іменник?
Тепер нам відома ще одна буква.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
- Сьогодні на уроці ми розширимо свої знання про іменник, дізнаємось, чим відрізняються іменники – назви істот від іменників – назв неістот. На які запитання відповідають іменники – назви істот і іменники – назви неістот.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Пошукове завдання
- Завдання цієї сніжинки полягає в тому, що серед поданих слів у кросворді треба визначити іменники, які відповідають на питання хто? та обвести кружечком, а іменники, які відповідають на питанні що? – лінією.
– Які іменники обвели кружечком?
– Які іменники відповідають на питання що?
– Як, на вашу думку, можна відрізнити іменники – назви істот від іменників – назв неістот?
– Який висновок ми можемо з вами зробити?.
Виконали завдання правильно – отримуємо ще букву.
2. Читання правила с.97
Четверта сніжинка – це фізкультхвилинка.
V. Осмислення матеріалу, розвиток умінь і навичок
1. Робота в групі
- Щоб отримати наступну букву, вам треба об’єднатися в групи та виконати таке завдання. Серед поданих букв треба знайти слова та розмістити їх у відповідні будиночки з питаннями
І група: амбілочкаств, прмамаонл,
ІІ група: спклеймна, оиезошитвр,
ІІІ група: місученьдро, лодвікноден,
IV група:олзкнигартл, мпабабусярол,
V група: осоведмідьрт, тиацукеркасмо.
2. Робота з підручником
Колективне групове виконання вправи 4 зі с.98
- Діти, ви чудова впоралися із завданнями та отримуєте ще одну сніжинку з буквою.
3. Гра "Дай сигнал" з використанням LEGO
Слова-назви істот – зелений колір, слова-назви неістот – червоний колір.
Ведмідь, жираф, пенал, голуб, метелик, кукурудза, вінок, огірок,вишня.
- Чудова робота! У нас є ще одна буква.
VІ. Підсумок уроку
- Іменник відповідає на запитання …
- Іменники, які відповідають на питання хто? - це назви …
- Назви неістот відповідають на питання …
Додатки