Вчитель-дефектолог:
Агапова О.В.
Тема: Повторення вивченого про іменник.
Мета: повторити та закріпити раніше вивчений матеріал; закріпити поняття іменників, вміння ставити запитання до них, знаходити їх в тексті; зосереджувати увагу на предметі діяльності, сприймати й осмислювати матеріал, концентрувати увагу на навчальному матеріалі; розвивати аналітико-синтетичні вміння учнів, мислення, зв'язне мовлення, уяву, увагу, пам'ять, збагачувати словниковий запас; виховувати інтерес до вивчення мови, позитивні риси характеру.
Обладнання: презентація, картки ущільненого опитування, ілюстративний матеріал, загадки, таблиці.
Хід уроку
I Організація класу.
Нервово-психологічна підготовка. Створення емоційного настрою
Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
Схилились голівки до праці мерщій.
Ти всі перешкоди здолати зумій.
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилинка не втратилась марно(слайд 1,2)
Правила уроку
Сидимо – рівно.
Пишемо – гарно.
Слухаємо – уважно.
Відповідаємо – точно. (слайд3)
II Актуалізація опорних знань.
*Артикуляційні вправи. « Паркан»,
«Годинник» (слайд 4,5)
*Дихальні вправи
Щоб ротик і язичок були на уроці слухняними, виконаємо зараз такі дихальні вправи:
- 1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо.
- 1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, ніби гасимо свічку.
- 1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, показуємо, як із кульки виходить повітря.
* Скоромовка «Семен сіно віз - не довіз: лишив сани - узяв віз.» (слайд6)
ІІІ Каліграфічна хвилинка
Сс ск са ср сб скарб
- пояснення значення слова скарб
- Що можна назвати скарбом? /золото, коштовне каміння, ... знання/
- Сьогодні на уроці ми будемо збагачувати свої скарби, оволодіватимемо новими знаннями та навичками.
- Відгадайте загадки , усно поставте питання до них, скажіть, кого або що вони називають.
Загадки:
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає,
Хоч сама мала на зріст,
Та великий має хвіст,
Як намисто, оченята.
Хто це? Спробуйте вгадати (білка).
Я труд поважаю:
Все літо літаю
У поле, до гаю,
Збираю медок
із різних квіток.
Кого не злюблю,
того жалом колю (бджола)
Хлопець Мартин похилився через тин,
дівчина Галка: «Невже в тебе гарна шапка?» (Соняшник).
Плету хлівець на четверо овець, а на п'яту окремо (рукавиці).
- От ми і зробили перший крок на шляху збагачення свого скарбу.
IV Словникова робота
- Наступний наш крок - це робота із словниковими словами.
Гра "Відтвори образ"
абрикос очерет верблюд пшениця черемха кукурудза
перевірка/ (слайд 7)
V Повторення вивченого матеріалу.
5.1 Прочитайте ще раз словникові слова і скажіть, що у них спільного?
/Всі вони належать до однієї частини мови - іменника/
- Що називається іменником? /Визначення/ (слайд 8)
- От ми і зробили ще один крок. На нашому уроці ми сьогодні пригадаємо все, що раніше вивчили про іменник. Послухайте, будь ласка, вірш про цю частину мови.
5.2 Почали ми вже вивчати
З вами всі частини мови.
Всі їх треба добре знати,
Щоб здобути знань основи.
Перша з них - іменник, друзі.
Цю частину люблять дуже,
Бо усе вона назве,
Дасть імення золоте.
Мама, мир і Україна,
Сонце, небо, світ, людина,
Звуки, букви, слово, мова -
Ось частина ця чудова!
Хто? Сестричка, ненька, батько,
Пташка, білочка, зайчатко,
Що? Земля, ріка, діброва,
Книжка, зошит, ручка, школа...
Вивчить всі частини мови
Хочу вам я побажати,
Бо вони такі чудові -
Допоможуть світ пізнати. (слайд 9)
- Назвіть слова з вірша, до яких можна поставити запитання Хто? /друзі мама людина сестричка ненька батько пташка білочка зайчатко /
- Назвами чого є ці слова? /назвами істот /
- Назвіть слова, які відповідають на питання Що? /мова знання мир Україна сонце небо світ звуки букви слово ріка діброва книжка зошит ручка школа світ/
- Назвами чого є ці слова? /назвами неістот/
- На які питання відповідають іменники-назви істот?
- На які питання відповідають іменники-назви неістот?
5.3 Завдання усно.
До слів, які відповідають на питання хто?, дібрати слова, які відповідають на питиння що?
Садівник - сад;
тракторист - ...
лікар - ...
хлібороб - ...
лісник - ...
VI Фізкультхвилинка / на корекцію постави /
VII Закріплення матеріалу
7.1 Гра з м’ячем. Визначення іменників в одинці та множині (слайд 10)
Один учень називає птаха в одинці і кидає м’яч іншому. Той ловить м’яч і проговорює птаха у множині
.
7.2 Допоможи птахам взимку!( слайд11) - Як можна допомогти птахам? – Чому їм важко перенести зиму?
7.3 Вправи для очей (слайд12,13,14,15)
7.4 Робота з дидактичним матеріалом.
Дидактичний матеріал для 4 класу с.64 впр.14 Складіть речення. Вставляючи потрібні за змістом іменники.
(слайд 16,17)
7.5 Вправа на визначення близьких за значенням іменників.
Їжа, Страва, Корм, Пожива
Восени люди заготовляють …
Мама зварила дуже смачну…
Для рослин весною потрібна…
У дорогу турист взяв з собою …
7.6 Гра «Схованки» Вправи на увагу. ( слайд 19)
Прочитайте і відгадайте, які слова «заховались» у цих словах?
Ялинка – лин
Смак – мак
Листок – лис
Лопух – пух
Липень – пень
VIII Оцінювання роботи на уроці (слайд 20)
ІХ Домашнє завдання
Х Підсумок
Підведення підсумків (слайд 21,22,23)
1 У чому полягає значення іменника?
2 Що називається іменником?
3 На які питання відповідає?
4 Як змінюється в реченні?
Заключне слово вчителя:
Ось і пролунав дзвінок,
закінчився наш урок.
За роботу по заслузі,
Щиро дякую вам, друзі!