Урок "Іменник як частина мови. Слова - назви неістот. Слова - назви істот."

Про матеріал
Учити школярів спостерігати за лексичним значенням слова. Закріплювати вміння розпізнавати слова, які відповідають на питання хто? що? Ознайомити учнів з термінами «іменник», «назви істот», «назви неістот». Вчити розпізнавати іменники назви-істот та іменники назви- неістот. Розвивати увагу, мовлення, логічне мислення, пам'ять. Виховувати любов до рідної мови та повагу до традицій українського народу
Перегляд файлу

 


Урок з української мови

Тема уроку. Іменник як частина мови. Слова - назви неістот. Слова - назви істот.

Мета. Учити школярів спостерігати за лексичним значенням слова. Закріплювати вміння розпізнавати слова, які відповідають на питання хто? що? Ознайомити учнів з термінами «іменник», «назви істот», «назви неістот». Вчити розпізнавати іменники назви-істот та іменники назви- неістот. Розвивати увагу, мовлення, логічне мислення, пам'ять.

Виховувати любов до рідної мови та повагу до традицій українського народу.

Обладнання. Предметні малюнки, перфокарти, сигнальні картки, тлумачні словники, таблички «Слова-назви істот», «Слова-назви неістот», «Іменник», картки із завданням для роботи в групах, мікрофон.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1. Організація класу.
  • Стали рівненько, порівнялися.
  • Привітайтеся з гостями.
  • Сідайте дівчатка, хлопчики.

 Добрий день вам, добрі люди!

Хай вам щастя, доля буде!

Не на день і не на рік,

А на довгий-довгий вік! Є у нас предмет чудовий Українська рідна мова. Ласкаво просимо ми вас Сьогодні на урок до нас!

  • Діти, яке було задане домашнє завдання? (с. 65 вправа з вазою: списати 2 -й абзац вправи 2, підкреслити слова, які відповідають на питання хто? , зробити звуко-буквену схему виділеного слова ріллю )
    1. учень йде до дошки - робить звукову схему виділеного слова

 ріллю -[ = •=:•].

  • Назвіть приголосні звуки в цьому слові.
  • Назвіть голосні звуки.
  • Чи є глухі звуки в слові «ріллю?
  1. учень - зачитує слова, які підкреслив (землероби, комбайнери, господарі, мірошники, пекарі)

 

Вправа «Дай відповідь на запитання». Деформовані завдання.

  1. ряд - на дошці малюнки із зображенням предметів і питання хто? що?

Діти підходять до дошки і проводять крейдою стрілки від зображеного предмета до відповідного питання.

  • З'єднайте зображення предметів з відповідними питаннями.
    1. ряд - виконують аналогічну роботу з перфокартами, потім обмінюються з сусідом і виконують взаємоперевірку.
  • Відмітьте, на які питання відповідають дані слова.
  1. ряд - працюють з вчителем: показують за допомогою сигнальних карток хто? що? відповіді до ілюстрацій, які демонструються.
  • Попрацюємо за допомогою сигнальних карток.
  • Ви молодці, добре справились із запропонованими завданнями. Хто виконав усе правильно - підніміть руки.
  1. Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні ми продовжуємо вивчати слова, які відповідають на питання хто?, що? Дізнаємось, як правильно назвати такі слова, і зустрінемось із зовсім новим для вас словом, яке буде подорожувати з вами по країні знань протягом усього навчання. Що це за слово - дізнаєтесь трохи згодом, після нашої подорожі. А мандруємо ми сьогодні до веселого і людного місця - ярмарки.

Що таке ярмарок, ви дізнаєтеся з тлумачного словника, що лежить у вас на парті.

Ярмарок (нім. Jahrmarkt — річний ринок) — періодичні торги та місця, де відбувалася гуртова й роздрібна торгівля різними товарами; продавці й по­купці з'їжджалися на ярмарок з різних сторін, у тому числі й з-за кордону.

  • А зараз я запрошую вас на ярмарок! (Підготовлений учень розказує вірш) На ярмарку нашім веселім, багатім

Є чим дивуватись і є що придбати. Тут щедрі дарунки і саду, й городу. Тут пісня і жарти - усім в нагороду. Тут речі умільців ні з чим незрівнянні. Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте, Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте.

  1. Сприймання й первинне усвідомлення матеріалу.

Щоб нічого на ярмарку не пропустити - будемо все записувати. Тому сіли всі рівненько, записали число, класна робота.

1. Каліграфічна хвилинка. Словникова робота.

  • А ось і перший гість, який помандрує з нами на ярмарку (ілюстрація ведмедя) + слово «ведмідь»
  • Прочитайте це слово. Який перший звук чується у ньому? [ в]. Якою буквою ми позначаємо звук [ в]?

 

 

 

Пояснення написання буквосполучень. Письмо в повітрі.

  • Пропишіть буквосполучення «ве» .
  • Назвіть звуки в слові «ведмідь», назвіть букви, голосні звуки, м'які приголосні.
  • Пропишіть слово «ведмідь» самостійно в зошитах.
  • Щось ведмедик хоче нам сказати (слухає). Каже, що прийшов на ярмарок купити килим ( малюнок + слово).
  • Складіть речення зі словами «ведмідь» і «килим» . Запишіть.
    1. Робота з підручником на с.65, впр. 1
  • Нам треба буде письмово відповісти на питання: Що продавали на ярмарку?
  • Сценка (учні в українських костюмах показують зображення предметів, описані у вправі, чіпляють їх на дошку).
  • (Показ малюнку з глечиками).
  • Прочитайте пояснення слова «глечик» у підручнику - висока, кругла, переважно глиняна посудина, розширена в нижній частині; дзбан, жбанок. Вибіркове списування.

Інтерактивна гра «Два, чотири, разом».

  • Попрацюйте двійками. Запишіть, що продавали на ярмарку?
  • Попрацюйте четвірками і перевірте написане.( На ярмарку продавали: писанки, килим, ковдру, хустки, намисто, віночки, тарелі, глечики.)
  • Погляньте на дошку, чи нічого не забули.
  • На яке питання відповідають записані слова? (Що?)
  • Це назва істот чи неістот? (Неістот. На дошці вчитель прикріплює табличку «Слова - назви неістот.)
  • Вивчимо правило (с.66).
  1. Робота за варіантами (с.66, впр. 2, 3).
  • Побували на ярмарку, час і додому повертатися.
  1. варіант - виконує впр.2 на с.66. Запишіть, хто повертається з ярмарку.
  2. варіант - виконує впр.З на с.66. Дати відповіді на запитання, хто що несе. Один учень працює біля дошки.
  • Відпустимо наших звірят додому, бо на них там чекають їхні малята.
  • Отже, І варіант чекаємо відповіді. (З ярмарку поверталися: ведмідь, лисиця, їжак.)

На яке питання відповідають записані слова? (Хто?)

  • Це назва істот чи неістот? (Істот. На дошці вчитель прикріплює табличку «Слова - назви істот.)
  • Вивчимо правило (с.66).
  • Перевіримо II варіант.
  • Що купив ведмідь? (Ведмідь купив бочку меду.)
  • Що несе лисиця? (Лисиця несе солодкого півника.)
  • Хто купив нитки? (Нитки купив їжак.)
  • Яке питання поставимо до слів: мед, півник, нитки?
  • Це назва істот чи неістот? (Неістот.)
  • Ми побували на ярмарку, продавали, купували, час і відпочити. Фізкультхвилинка

5. Пояснення поняття «іменник, як частина мови».

  • Якщо взяти всі слова української мови і об'єднати їх в уявну хмару, яку поділити на окремі частини: слова - ознаки предметів, слова - дії, то слова - назви предметів займуть більшу її частину. Вчені домовилися ці слова назвати одним словом «іменник». Від якого слова? (Ім'я).
  • Отже, іменники - це слова, які іменують (називають) предмети і відповідають на питання «хто?» або «що?».

Правило 3. Вивчення правила.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Повторення правила.

1. Гра - змагання.

Клас поділяється на команди по рядах. Передаючи листок по ланцюжку,

написати кожному гравцю по 1 назві істоти. Виграє той, яка команда швидше

впорається із завданням.

Робота в групах.

Вчитель об'єднує учнів у 3 групи.

  1. група - прочитайте текст. Підкресліть іменники (слова), що відповідають на питання що?
  • Як називаються такі іменники?
  1. група - прочитайте текст. Підкресліть іменники (слова), що відповідають на питання хто?
  • Чому саме до цих слів ви поставили питання хто?

VI. Підсумок уроку.

Гра «Мікрофон».

  • Слова - назви істот відповідають на питання ...
  • Слова - назви неістот відповідають на питання ...
  • Іменник - це ...
  • Іменники - називають чи ...

VII. Домашнє завдання

  • Пам'ятаєте, ми відпустили звірят з ярмарку додому, бо на них там чекають їхні малята.
  • У домашньому завданні вам треба буде за зразком записати хто на кого чекає.
  • На їжачка чекають (хто?) їжаченята.
  • На лисицю чекають (хто?) лисенята.
  • На ведмедя чекають (хто?) ведмежата.
  • Підручник с. 66, вивчити правила, виконати вазу.

 

doc
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
682
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку