Урок з української мови
Тема уроку. Іменник як частина мови. Слова - назви неістот. Слова - назви істот.
Мета. Учити школярів спостерігати за лексичним значенням слова. Закріплювати вміння розпізнавати слова, які відповідають на питання хто? що? Ознайомити учнів з термінами «іменник», «назви істот», «назви неістот». Вчити розпізнавати іменники назви-істот та іменники назви- неістот. Розвивати увагу, мовлення, логічне мислення, пам'ять.
Виховувати любов до рідної мови та повагу до традицій українського народу.
Обладнання. Предметні малюнки, перфокарти, сигнальні картки, тлумачні словники, таблички «Слова-назви істот», «Слова-назви неістот», «Іменник», картки із завданням для роботи в групах, мікрофон.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
-
Організація класу.
-
Стали рівненько, порівнялися.
-
Привітайтеся з гостями.
-
Сідайте дівчатка, хлопчики.
Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя, доля буде!
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік! Є у нас предмет чудовий Українська рідна мова. Ласкаво просимо ми вас Сьогодні на урок до нас!
-
Діти, яке було задане домашнє завдання? (с. 65 вправа з вазою: списати 2 -й абзац вправи 2, підкреслити слова, які відповідають на питання хто? , зробити звуко-буквену схему виділеного слова ріллю )
-
учень йде до дошки - робить звукову схему виділеного слова
ріллю -[ = •=:•].
-
Назвіть приголосні звуки в цьому слові.
-
Назвіть голосні звуки.
-
Чи є глухі звуки в слові «ріллю?
-
учень - зачитує слова, які підкреслив (землероби, комбайнери, господарі, мірошники, пекарі)
Вправа «Дай відповідь на запитання». Деформовані завдання.
-
ряд - на дошці малюнки із зображенням предметів і питання хто? що?
Діти підходять до дошки і проводять крейдою стрілки від зображеного предмета до відповідного питання.
-
З'єднайте зображення предметів з відповідними питаннями.
-
ряд - виконують аналогічну роботу з перфокартами, потім обмінюються з сусідом і виконують взаємоперевірку.
-
Відмітьте, на які питання відповідають дані слова.
-
ряд - працюють з вчителем: показують за допомогою сигнальних карток хто? що? відповіді до ілюстрацій, які демонструються.
-
Попрацюємо за допомогою сигнальних карток.
-
Ви молодці, добре справились із запропонованими завданнями. Хто виконав усе правильно - підніміть руки.
-
Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні ми продовжуємо вивчати слова, які відповідають на питання хто?, що? Дізнаємось, як правильно назвати такі слова, і зустрінемось із зовсім новим для вас словом, яке буде подорожувати з вами по країні знань протягом усього навчання. Що це за слово - дізнаєтесь трохи згодом, після нашої подорожі. А мандруємо ми сьогодні до веселого і людного місця - ярмарки.
Що таке ярмарок, ви дізнаєтеся з тлумачного словника, що лежить у вас на парті.
Ярмарок (нім. Jahrmarkt — річний ринок) — періодичні торги та місця, де відбувалася гуртова й роздрібна торгівля різними товарами; продавці й покупці з'їжджалися на ярмарок з різних сторін, у тому числі й з-за кордону.
-
А зараз я запрошую вас на ярмарок! (Підготовлений учень розказує вірш) На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати. Тут щедрі дарунки і саду, й городу. Тут пісня і жарти - усім в нагороду. Тут речі умільців ні з чим незрівнянні. Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте, Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте.
-
Сприймання й первинне усвідомлення матеріалу.
Щоб нічого на ярмарку не пропустити - будемо все записувати. Тому сіли всі рівненько, записали число, класна робота.
1. Каліграфічна хвилинка. Словникова робота.
-
А ось і перший гість, який помандрує з нами на ярмарку (ілюстрація ведмедя) + слово «ведмідь»
-
Прочитайте це слово. Який перший звук чується у ньому? [ в]. Якою буквою ми позначаємо звук [ в]?
Пояснення написання буквосполучень. Письмо в повітрі.
-
Пропишіть буквосполучення «ве» .
-
Назвіть звуки в слові «ведмідь», назвіть букви, голосні звуки, м'які приголосні.
-
Пропишіть слово «ведмідь» самостійно в зошитах.
-
Щось ведмедик хоче нам сказати (слухає). Каже, що прийшов на ярмарок купити килим ( малюнок + слово).
-
Складіть речення зі словами «ведмідь» і «килим» . Запишіть.
-
Робота з підручником на с.65, впр. 1
-
Нам треба буде письмово відповісти на питання: Що продавали на ярмарку?
-
Сценка (учні в українських костюмах показують зображення предметів, описані у вправі, чіпляють їх на дошку).
-
(Показ малюнку з глечиками).
-
Прочитайте пояснення слова «глечик» у підручнику - висока, кругла, переважно глиняна посудина, розширена в нижній частині; дзбан, жбанок. Вибіркове списування.
Інтерактивна гра «Два, чотири, разом».
-
Попрацюйте двійками. Запишіть, що продавали на ярмарку?
-
Попрацюйте четвірками і перевірте написане.( На ярмарку продавали: писанки, килим, ковдру, хустки, намисто, віночки, тарелі, глечики.)
-
Погляньте на дошку, чи нічого не забули.
-
На яке питання відповідають записані слова? (Що?)
-
Це назва істот чи неістот? (Неістот. На дошці вчитель прикріплює табличку «Слова - назви неістот.)
-
Вивчимо правило (с.66).
-
Робота за варіантами (с.66, впр. 2, 3).
-
Побували на ярмарку, час і додому повертатися.
-
варіант - виконує впр.2 на с.66. Запишіть, хто повертається з ярмарку.
-
варіант - виконує впр.З на с.66. Дати відповіді на запитання, хто що несе. Один учень працює біля дошки.
-
Відпустимо наших звірят додому, бо на них там чекають їхні малята.
-
Отже, І варіант чекаємо відповіді. (З ярмарку поверталися: ведмідь, лисиця, їжак.)
На яке питання відповідають записані слова? (Хто?)
-
Це назва істот чи неістот? (Істот. На дошці вчитель прикріплює табличку «Слова - назви істот.)
-
Вивчимо правило (с.66).
-
Перевіримо II варіант.
-
Що купив ведмідь? (Ведмідь купив бочку меду.)
-
Що несе лисиця? (Лисиця несе солодкого півника.)
-
Хто купив нитки? (Нитки купив їжак.)
-
Яке питання поставимо до слів: мед, півник, нитки?
-
Це назва істот чи неістот? (Неістот.)
-
Ми побували на ярмарку, продавали, купували, час і відпочити. Фізкультхвилинка
5. Пояснення поняття «іменник, як частина мови».
-
Якщо взяти всі слова української мови і об'єднати їх в уявну хмару, яку поділити на окремі частини: слова - ознаки предметів, слова - дії, то слова - назви предметів займуть більшу її частину. Вчені домовилися ці слова назвати одним словом «іменник». Від якого слова? (Ім'я).
-
Отже, іменники - це слова, які іменують (називають) предмети і відповідають на питання «хто?» або «що?».
Правило 3. Вивчення правила.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Повторення правила.
1. Гра - змагання.
Клас поділяється на команди по рядах. Передаючи листок по ланцюжку,
написати кожному гравцю по 1 назві істоти. Виграє той, яка команда швидше
впорається із завданням.
Робота в групах.
Вчитель об'єднує учнів у 3 групи.
-
група - прочитайте текст. Підкресліть іменники (слова), що відповідають на питання що?
-
Як називаються такі іменники?
-
група - прочитайте текст. Підкресліть іменники (слова), що відповідають на питання хто?
-
Чому саме до цих слів ви поставили питання хто?
VI. Підсумок уроку.
Гра «Мікрофон».
-
Слова - назви істот відповідають на питання ...
-
Слова - назви неістот відповідають на питання ...
-
Іменник - це ...
-
Іменники - називають чи ...
VII. Домашнє завдання
-
Пам'ятаєте, ми відпустили звірят з ярмарку додому, бо на них там чекають їхні малята.
-
У домашньому завданні вам треба буде за зразком записати хто на кого чекає.
-
На їжачка чекають (хто?) їжаченята.
-
На лисицю чекають (хто?) лисенята.
-
На ведмедя чекають (хто?) ведмежата.
-
Підручник с. 66, вивчити правила, виконати вазу.