Мета. Повторити, розширити знання дітей про синоніми, антоніми, багатозначні слова та слова, вжиті у переносному значенні. Розвивати
мову, мовлення , поповнювати словниковий запас, удосконалювати вміння користуватися словником, навички роботи з підручником. Виховувати
любов до рідної мови, її краси, мелодійності, виразності, любов до природи, бережливе ставлення до неї.
Обладнання:картинний план, індивідуальний роздавальний матеріал, ватман, маркери, мікрофон, магнітні дошки, «Словникові скарбнички», комп'ютер, мультимедійний пульт.
На уроці використано метод проектування - картинний план уроку. Методи "Мікрофон",
метод "Намалюй картину з заплющеними очима", пальчикова гімнастика, метод"Мозковий штурм у поєднанні з вправою "Мікрофон",інтерактивний танок "Дощик", метод "Гойдалка", вправа "Незакінчене речення".
Міністерство освіти та науки України
Відділ освіти Бердянської державної адміністрації
План – конспект уроку
з української мови,
проведеного в 4 класі
Андрівської загальноосвітньої школи
І – ІІІ ступенів
Підготувала:
вчитель початкових класів
В. Г. Рунчева
Домашня адреса:
вул. Радянська, 68
с. Андрівка
Бердянського району
Запорізької області
71150
2014 – 2015 н. р.
Тема. Іменники – синоніми, іменники – антоніми. Багатозначні іменники. Пряме і переносне значення іменників.
Мета. Повторити, розширити знання дітей про синоніми, антоніми, багатозначні слова та слова, вжиті у переносному значенні. Розвивати
мову, мовлення , поповнювати словниковий запас, удосконалювати вміння користуватися словником, навички роботи з підручником. Виховувати
любов до рідної мови, її краси, мелодійності, виразності, любов до природи, бережливе ставлення до неї.
Обладнання:картинний план, індивідуальний роздавальний матеріал, ватман, маркери, мікрофон, магнітні дошки, «Словникові скарбнички», комп’ютер, мультимедійний пульт.
Література:
Рідна мова: Підручник для 4 кл. М.С. Вашуленко – К: Освіта – ч. І – 128 с.
Савченко О. Я. Читанка: Підручник для 4 кл. – К: Освіта – Ч. І – 159 с.
Словникова скарбничка – ч. І – Ісаєнко О. В. – Х: Країна мрій, 2003 – 224 с.
Активні методи навчання – Програма громадянської освіти в Україні – Товариство Лева: Міжнародна Мережа освіти для Демократії.
В. Химинець «Інновації у початковій школі» - Харків: Вид. «Основа», 2010, 340 с.
І Організація дітей до уроку. Проектування.
- Сьогодні на урок завітала красуня Осінь. Вона хоче подивитися, як ви вмієте гарно працювати.
Слайд № 1
Розгляд картинного плану.
( Малюнки розкриваються поступово.)
ІІ Перевірка домашнього завдання.
Слайд №1
?
( Користуючись роздавальним матеріалом, діти мали змогу обрати завдання за бажанням.)
Завдання 1
Спиши 1 та 2 другий абзаци, підкресли іменники, постав до них запитання.
Завдання 2
Випиши опис осені, прикметники підкресли, постав до них запитання, до одного з них усно добери синоніми й антоніми.
Завдання 3
Склади свій твір за малюнком, запиши, підкресли іменники, постав до них запитання.
1. Перевірка виконання завдання.
Слайд № 2
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Перша мотивація.
1. Постановка проблеми вчителем.
- Подивіться на картинний план.
Слайд № 3
?
Чому цей аркушик порожній?
Слайд № 4
- Закрийте очі. Уявіть собі, що іменників не існує. Усно намалюйте картину.
Відповіді дітей:
- Я б не зміг намалювати картину, тому що предметів не існує.
- Я б уявив собі порожній простір.
- Якщо не було б іменників, то не було б і життя.
- Яку роль відіграють дієслова в нашій мові?
-Чому?
(За їх допомогою можна описати наявність всіх на Землі.)
3. Третя мотивація навчальної діяльності.
4. Розгляд картинного плану.
- Подивіться на картинний план.
Слайд № 5
?
- Чому прямокутник знову порожній?
- Тему уроку ми зараз визначити не можемо.
( Учитель вивішує на дошку схему з порожніми прямокутниками)
- Як ви гадаєте що це таке?
( Це схема речення)
- Так. Це – схема, яка допоможе нам визначити тему нашого уроку. А прочитаємо ми її, коли схема буде заповнена.
- Впишіть у схему назву частини мови, над якою ми працюємо.
( Діти записують: «Іменник»)
Слайд № 6
Дивовижно восени в лісі. Роздала чарівниця – осінь деревам різнокольорові сукні. Червоно виблискують кетяги калини. На кущах шипшини з’явились маленькі вогоники. Лише красуня – ялина гордовито пишається своєю зеленню. Під пеньком туляться одне до одного шапочки грибів.
- Прочитайте запис, доведіть, що це текст. Доберіть заголовок.
а) Робота по варіантах.
Випишіть іменники:
б) Робота в парах.
Слайд № 7
- Поміняйтесь зошитами, перевірте.
в) Індивідуальна робота біля дошки.
( Одночасно 2 учні працюють біля дошки)
( Сиіливи крокує поземлі талановита художниця.)
Рухається осінь.
Рухається просторами осінь.
Рухається просторами України осінь.
Поважно рухається просторами України осінь.
г) Визначення слів, вжитих у прямому та переносному значеннях.
- Подивіться на слова, які ви виписали.
- Що цікавого помітили?
( Слова «чарівниця». «сукні», «вогники», «красуня» вжиті у переносному значенні.)
Чарівниця – та, хто вміє чарувати.
Сукня – у дівчинки, у дерева.
Вогник – полум'я, яскравий колір ягід шипшини.
Шапочки – у гриба, у дитини – багатозначне слово.
6. Пальчикова гімнастика.
Слайд № 8
ІV. Повідомлення теми та завдань уроку. Вивчення нового матеріалу.
( Вчитель звертає увагу дітей на картинний план уроку, оголошує, що на уроці буде проводитись робота над багатозначними словами та словами, вжитими в переносному значеннях, синонімами, антонімами.)
Діти вписують в речення терміни, яких не вистачає.
1. Пошукова робота. Інтерактивний метод «Мозковий штурм» у поєднанні з методом «Мікрофон».Четверта мотивація.
Слайд № 9
митець
Осінь творець
художник
( Діти по черзі висловлюють ідеї. Вчитель записує на ватмані. Коли ідеї вичерпані, триває невелика пауза. Потім ідеї впорядковуються, групуються.)
- Назвіть іменники.
- Що про них можна сказати?
( Вжиті у переносному значенні.)
- Які вони за значенням?
- Як називаються слова близькі за значенням?
- Випишіть ці слова.
( Чарівниця, чаклунка, чудодійниця, чародійка)
- Назвіть протилежне за значенням слово до слова «осінь».
- Як називаються ці слова?
- Наведіть приклад іменників - антонімів.
2. Робота з підручником
Слайд № 10
- Прочитайте додатковий матеріал – ст. 51
(Синоніми дають змогу вибирати найточніше, найвиразніше, найдоречніше (влучне) слово, а антоніми допомагають яскравіше відобразити протилежні явища довкілля ( протиставити).
Слайд № 11
( Вчитель називає дії, діти їх виконують.)
- Іде дощик. (Діти опускають руки зверху донизу перебираючи пальцями.)
- Подув вітерець. ( Діти махають руками.)
- Гримить грім. (Стукають ногами.)
- Блисвавка. ( Плескають у долоні.)
- Веселка. ( Розводять руки вліво, вправо.)
4. Робота з підручником.
Слайд № 12
1 варіант – вправа № 103 – виписати антоніми з 3 речень.
2 варіант – вправа № 104 – висати багатозначні слова разом з пояснювальними.
(Не промовивши слово – мовчки; просити слова – дозволу говорити; даю слово – обіцяю.)
3 варіант – вправа № 106 – виписати слово, вжите у прямому та переносному значеннях (Золото – метал. Біле золото –бавовна. Чорне золото – вугілля. «Золото» - багатозначне слово.)
5. Словникова робота. Робота з тлумачним словником.
Слайд № 13
Кругозір – широта поглядів, всебічний розвиток, - обрій, кругогляд, горизонт,
Горизонт – частина земної поверзні, всебічний розвиток людини – багатозначне слово.
6. Добір учнями синонімів.
Слайд № 14
( Діти працюють стоячи. В разі потреби звертаються до словника.)
Україна – Батьтківщина, Вітчизна, Отчизна.
Горизонт – обрій, виднокруг, видноколо, виднокрай, виднокіл, крайнебо, небокрай.
Земля – планета, небесне тіло,( тіло небесне, тіло – у людини – багатозначне слово)
Алфавіт – азбука, абетка.
Ковдра – одіяло.
Райдуга – веселка.
6. Гімнастика для очей.
Слайд № 15
7. Робота в групах. Складання загадок про осінь.
Слайд № 16
(діти працюють за конторками)
а) поділ на групи;
б) читання пам'яток « Як скласти загадку»;
в) складання загадок;
г) читання дітьми загадок;
д) читання складеної вчителем загадки ( Вродлива чаклунка золотом землю прикрашає, всіх дарами природи пригощає).
Пам’ятка
Опорні слова:
1 група
Чарівниця, одягала, зачарувала.
Дивна чарівниця жовту сукню одягала,
Незвичайною красою всіх людей зачарувала.
2 група
Господиня, чаклувала, придбала.
Невтомна господиня довго – довго чаклувала,
Фруктів, овочів та соків на весь рік вона придбала.
V. Підсумок уроку
Слайд № 18
(Діти по черзі задають одне одному запитання: той, хто відповів на запитання, задає інше запитання учневі за власним вибором тощо.)
Слайд № 17
І____________ __ _______ _______ _____ _ ___, ___ … .
- Сьогодні я можу похвалити себе за те, що … .
Слайд №
Слайд №
VІ. Домашнє завдання.
Слайд № 19
!
1 Повторити правила, ст.. 51.
2.Впр. № 107. ( І група)
3. Скласти твір – мініатюру про осінь .( ІІ група)