Урок "Іменники - синоніми, іменники - антоніми.Багатозначні іменники."

Про матеріал

Мета. Повторити, розширити знання дітей про синоніми, антоніми, багатозначні слова та слова, вжиті у переносному значенні. Розвивати

мову, мовлення , поповнювати словниковий запас, удосконалювати вміння користуватися словником, навички роботи з підручником. Виховувати

любов до рідної мови, її краси, мелодійності, виразності, любов до природи, бережливе ставлення до неї.

Обладнання:картинний план, індивідуальний роздавальний матеріал, ватман, маркери, мікрофон, магнітні дошки, «Словникові скарбнички», комп'ютер, мультимедійний пульт.

На уроці використано метод проектування - картинний план уроку. Методи "Мікрофон",

метод "Намалюй картину з заплющеними очима", пальчикова гімнастика, метод"Мозковий штурм у поєднанні з вправою "Мікрофон",інтерактивний танок "Дощик", метод "Гойдалка", вправа "Незакінчене речення".

Перегляд файлу

Міністерство освіти та науки України

Відділ освіти Бердянської державної адміністрації

 

 

 

 

 

 

 

План – конспект уроку

з української мови,

проведеного в 4 класі

Андрівської загальноосвітньої школи

 І – ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

                                 Підготувала:

вчитель початкових класів

                                                                   В. Г. Рунчева

 

                                                                             Домашня адреса:

                                                                         вул. Радянська, 68

                                                                              с. Андрівка

       Бердянського району

                                                                          Запорізької області

                                                 71150

 

 

 

 

 

2014 – 2015 н. р.

Тема. Іменники – синоніми, іменники – антоніми. Багатозначні іменники. Пряме і переносне значення іменників.

 

Мета. Повторити, розширити знання дітей про синоніми, антоніми, багатозначні слова та слова, вжиті у переносному значенні. Розвивати

 мову, мовлення , поповнювати словниковий запас, удосконалювати вміння користуватися словником, навички роботи з підручником. Виховувати

любов до рідної мови, її краси, мелодійності, виразності, любов до природи, бережливе ставлення до неї.

 

Обладнання:картинний план, індивідуальний роздавальний матеріал, ватман, маркери, мікрофон, магнітні дошки, «Словникові скарбнички», комп’ютер, мультимедійний пульт.

 

Література:

Рідна мова: Підручник для 4 кл. М.С. Вашуленко – К: Освіта – ч. І – 128 с.

Савченко О. Я. Читанка: Підручник для 4 кл. – К: Освіта – Ч. І – 159 с.

Словникова скарбничка – ч. І – Ісаєнко О. В. – Х: Країна мрій, 2003 – 224 с.

Активні методи навчання – Програма громадянської освіти в Україні – Товариство Лева: Міжнародна Мережа освіти для Демократії.

   В. Химинець «Інновації у початковій школі»   - Харків: Вид. «Основа», 2010, 340 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І Організація дітей до уроку. Проектування.

 

- Сьогодні на урок завітала красуня Осінь. Вона хоче подивитися, як ви вмієте гарно працювати.

Слайд № 1

 Розгляд картинного плану.

( Малюнки розкриваються поступово.)

  • Розкажіть, що ми зараз будемо робити на уроці.

 

ІІ Перевірка домашнього завдання.

 

Слайд №1

     ?

( Користуючись роздавальним матеріалом, діти мали змогу обрати завдання за бажанням.)

Завдання 1

Спиши 1 та 2 другий абзаци, підкресли іменники, постав до них запитання.

Завдання 2

Випиши опис осені, прикметники підкресли, постав до них запитання, до одного з них усно добери синоніми й антоніми.

Завдання 3

Склади свій твір за малюнком, запиши, підкресли іменники, постав до них запитання.

1. Перевірка виконання завдання.

  • Прочитайте іменники, які ви підкреслили, поставте до них запитання.
  • Прочитайте опис осені, назвіть іменники синоніми, іменники – антоніми.
  • Прочитайте текст, який ви склали за малюнком.
  • Яка частина мови допомогла створити красивий твір?
  • Назвіть слова - іменники.
  • Що таке іменник?
  1. Метод « Мікрофон»

Слайд № 2

  • Наведіть приклад своїх іменників, поставте до них запитання.
  •  

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Перша мотивація.

 

1. Постановка проблеми вчителем.

- Подивіться на картинний план.

Слайд № 3

?

Чому цей аркушик порожній?

  • Це ми спробуємо зараз з’ясувати.
  1. Метод «Намалюй картину». Друга мотивація.

Слайд № 4

- Закрийте очі. Уявіть собі, що іменників  не існує. Усно намалюйте картину.

Відповіді дітей:

 - Я б не зміг намалювати картину, тому що предметів не існує.

- Я б уявив собі порожній простір.

- Якщо не було б іменників, то не було б і життя.

-  Яку роль відіграють дієслова в нашій мові?

-Чому?

(За їх допомогою можна описати наявність всіх на Землі.)

3. Третя мотивація навчальної діяльності.

  4. Розгляд картинного плану.

    - Подивіться на картинний план.

 

Слайд № 5

?

- Чому прямокутник знову порожній?

- Тему уроку ми зараз визначити не можемо.

( Учитель вивішує на дошку схему з порожніми прямокутниками)

- Як ви гадаєте що це таке?

( Це схема речення)

- Так. Це – схема, яка допоможе нам визначити тему нашого уроку. А прочитаємо ми її, коли схема буде заповнена.

- Впишіть у схему назву частини мови, над якою ми працюємо.

( Діти записують: «Іменник»)

 

  1. Робота над текстом.

Слайд № 6

Дивовижно восени в лісі. Роздала чарівниця – осінь деревам різнокольорові сукні. Червоно виблискують кетяги калини. На кущах шипшини з’явились маленькі вогоники. Лише красуня – ялина гордовито пишається своєю зеленню. Під пеньком туляться одне до одного шапочки грибів.

- Прочитайте запис, доведіть, що це текст. Доберіть заголовок.

а) Робота по варіантах.
Випишіть іменники:

  • З 1 – 3 речень;
  • 4 – 6 речень.

б) Робота в парах.

Слайд № 7

- Поміняйтесь зошитами, перевірте.

в) Індивідуальна робота біля дошки.

( Одночасно 2 учні працюють біля дошки)

  1. Запиши речення, встанови зв'язок між словами.

( Сиіливи крокує поземлі талановита художниця.)

  1. Пошир речення:

Рухається осінь.

Рухається просторами осінь.

Рухається просторами України осінь.

Поважно рухається просторами України осінь.

 

г) Визначення слів, вжитих у прямому та переносному значеннях.

- Подивіться на слова, які ви виписали.

- Що цікавого помітили?

( Слова «чарівниця». «сукні», «вогники», «красуня» вжиті у переносному значенні.)

Чарівниця – та, хто вміє чарувати.

Сукня – у дівчинки, у дерева.

Вогник – полум'я, яскравий колір ягід шипшини.

Шапочки – у гриба, у дитини – багатозначне слово.

6.  Пальчикова гімнастика.

Слайд № 8

 

 

ІV. Повідомлення теми та завдань уроку. Вивчення нового матеріалу.

 

( Вчитель звертає увагу дітей на картинний план уроку, оголошує, що на уроці буде проводитись робота над багатозначними словами та словами, вжитими в переносному значеннях, синонімами, антонімами.)

Діти вписують в речення терміни, яких не вистачає.

 

1. Пошукова робота. Інтерактивний метод «Мозковий штурм» у поєднанні з методом «Мікрофон».Четверта мотивація.

Слайд № 9

                                                  

                                                      митець

             Осінь                               творець

                                                      художник

( Діти по черзі висловлюють ідеї. Вчитель записує на ватмані. Коли ідеї вичерпані, триває невелика пауза. Потім ідеї впорядковуються, групуються.)

- Назвіть іменники.

- Що про них можна сказати?

( Вжиті у переносному значенні.)

- Які вони за значенням?

- Як називаються слова близькі за значенням?

- Випишіть ці слова.

( Чарівниця, чаклунка, чудодійниця, чародійка)

- Назвіть протилежне за значенням слово до слова «осінь».

- Як називаються ці слова?

- Наведіть приклад іменників - антонімів.

2. Робота з підручником

Слайд № 10

- Прочитайте додатковий матеріал – ст. 51

(Синоніми дають змогу вибирати найточніше, найвиразніше, найдоречніше (влучне) слово, а антоніми допомагають яскравіше відобразити протилежні явища довкілля ( протиставити).

  1. Фізкультхвилинка. Інтерактивний танок «Дощик»

Слайд № 11

( Вчитель називає дії, діти їх виконують.)

     - Іде дощик. (Діти опускають руки зверху донизу перебираючи пальцями.)

- Подув вітерець. ( Діти махають руками.)

- Гримить грім. (Стукають ногами.)

- Блисвавка. ( Плескають у долоні.)

- Веселка. ( Розводять руки вліво, вправо.)

4. Робота з підручником.

Слайд № 12

1 варіант – вправа № 103 – виписати антоніми з 3 речень.

2 варіант – вправа № 104 – висати багатозначні слова разом з пояснювальними.

(Не промовивши слово – мовчки; просити слова – дозволу говорити; даю слово – обіцяю.)

3 варіант – вправа № 106 – виписати слово, вжите у прямому та переносному значеннях (Золото – метал. Біле золото –бавовна. Чорне золото – вугілля.  «Золото» - багатозначне слово.)

5. Словникова робота. Робота з тлумачним словником.

Слайд № 13

Кругозір – широта поглядів, всебічний розвиток, - обрій, кругогляд, горизонт,

Горизонт – частина земної поверзні, всебічний розвиток людини – багатозначне слово.

 

6. Добір учнями синонімів.

Слайд № 14

( Діти працюють стоячи. В разі потреби звертаються до словника.)

Україна – Батьтківщина, Вітчизна, Отчизна.

Горизонт – обрій, виднокруг, видноколо, виднокрай, виднокіл, крайнебо, небокрай.

Земля – планета, небесне тіло,( тіло небесне, тіло – у людини – багатозначне слово)

Алфавіт – азбука, абетка.

Ковдра – одіяло.

Райдуга – веселка.

6. Гімнастика для очей.

Слайд № 15

7. Робота в групах. Складання загадок про осінь.

Слайд № 16

(діти працюють за конторками)

а) поділ на групи;

б) читання пам'яток « Як скласти загадку»;

в) складання загадок;

г) читання дітьми загадок;

д) читання складеної вчителем загадки ( Вродлива чаклунка золотом землю прикрашає, всіх дарами природи пригощає).

Пам’ятка

  1. Пригадайте ознаки осені.
  2. Доберіть влучні слова – різні частини мови, що характеризують цю пору року.
  3. Використовуючи опорні слова, складіть загадку.

Опорні слова:

1 група

Чарівниця, одягала, зачарувала.

Дивна чарівниця жовту сукню одягала,

Незвичайною красою всіх людей зачарувала.

2 група

Господиня, чаклувала, придбала.

Невтомна господиня довго – довго чаклувала,

Фруктів, овочів та соків на весь рік вона придбала.

 

V. Підсумок уроку

 

  1. Інтерактивний метод «Гойдалка». Гра «Чомучки».

Слайд № 18

 

(Діти по черзі задають одне одному запитання: той, хто відповів на запитання, задає інше запитання учневі за власним вибором тощо.)

 

  1. Інтерактивна вправа « Незакінчене речення».

Слайд № 17

І____________  __  _______  _______  _____ _  ___, ___      .

- Сьогодні я можу похвалити себе за те, що …   .

 

 

  1. Самооцінювання дітьми роботи на уроці.

Слайд №

  • Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?
  • Похваліть себе. ( Діти гладять себе по голівці.)

     Слайд №

    

  • А гостя наша задоволена?
  • Щоб ще раз її порадувати давайте заспіваємо пісню «Що нам осінь принесе?»
  • Поставте собі таку оцінку, на яку ви сьогодні заслуговуєте на магнітну лошку, покажіть.

VІ.  Домашнє завдання.

Слайд № 19

!       

 

1 Повторити правила, ст.. 51.

2.Впр. № 107. ( І група)

3. Скласти твір – мініатюру про осінь .( ІІ група)

 

 

doc
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
3334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку