Урок інформатики " Команди й виконавці "

Про матеріал

Впевнене і критичне використання інформаційно-комунікаційних технологій та відповідних засобів для навчання, дозвілля та спілкування.

Перегляд файлу

 

Тема.   Команди й виконавці.

 

 

Ключові компетентності:

  • Вміння вчитися:

Навчально-організаційні вміння і навички:

  • Вчасно включатися в колективну або індивідуальну роботу;

Загальномовленеві:

  • Уважно слухати вчителя,  вміти переказувати почуте;
  • Запитувати про незрозуміле тощо;

Загально пізнавальні:

  •   Виконувати завдання за аналогією;

Контрольно-оцінні вміння:

  • Оцінувати свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем

 

  • Інформаційно-комунікативна:

Впевнене і критичне використання інформаційно-комунікаційних технологій та відповідних засобів для навчання, дозвілля та спілкування.

 

  • Загальнокультурна

Дотримуватися правил поведінки на уроці;

 

  • Здоров’язбережувальна:

Правильно сидіти за партою.

 

 

Предметні  компетентності:

 

Початковий

  •           Пригадує сутність поняття «команда»;
  •           Пригадує сутність поняття «алгоритм»;
  •           Знає, хто такий  виконавець алгоритма;

 

 

Середній

  • Розпізнає  команди від речень, що не є командами;
  • наводить приклади алгоритмів із навколишнього життя;

 

Достатній

  •        уміє виконати алгоритм, складений для нього як для виконавця
  •        вміння розв’язувати значущі для учнів задачі з їхнього повсякденного життя, застосовуючи алгоритмічний підхід

 

 

 

Високий

  • Здійснює самоперевірку засвоєння навчального матеріалу,
  • Робить відповідні висновки.
  • вміє планувати послідовність дій для виконання завдання;

 

 

План уроку

  1. Організаційний момент
  2. Пригадує сутність поняття «команда»;
  3. Оголошення теми та завдань уроку вчителем.
  4. Пригадує сутність поняття  «алгоритм»;
  5. Подання нового матеріалу з елементами бесіди про важливість алгоритмів у нашому житті та систему команд виконавця.
  6. Розпізнавання належності команди  до системи команд певного виконавця.
  7.  Виконання алгоритмів учнями, як виконавцями.
  8. Складання учнями простих алгоритмів з повсякденного життя.
  9. Проговорювання складених алгоритмів.
  10. Перевірка складених алгоритмів. Робота в парах.
  11.   Підведення підсумків уроку учителем.

 

Завдання – запитання для досягнення предметних компетентностей

 

 

  1. Пригадай  сутність поняття «команда»;
  2. Пригадує сутність поняття «алгоритм»;
  3. Хто такий  виконавець алгоритму;
  4. Розпізнай  команди від речень, що не є командами;
  5. Наведи приклади алгоритмів із навколишнього життя;
  6. Виконай  алгоритм
  7. Розв’яжи  задачі з  повсякденного життя, застосовуючи алгоритм.
  8. Здійсни самоперевірку за поданим ключем.
  9. Зроби відповідні висновки.
  10.  Сплануй послідовність дій для виконання завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент.

 

  1. Актуалізація знань

 

2.1.    Пригадує сутність поняття  «алгоритм»

     2.2.     Пригадує сутність поняття «команда»;

Почати  урок я хочу зі слів зі знаменитого твору Льюїса Керрола «Аліса в країні чудес»:

«Аліса запитує у кролика:

- Куди мені треба йти?

Мудрий кролик їй відповідає:

- Все залежить від того, куди Вам треба прийти ».

Ці слова мають глибокий зміст. Часто ми не знаходимо рішення задачі або який-небудь проблеми через те, що не можемо вибудувати правильно послідовність своїх дій. Розумна людина знає: щоб не потрапити в халепу і добитися бажаної мети, потрібно заздалегідь продумувати і планувати свої дії. А як це зробити?

Потрібно скласти план.

А детальний план дій - це і є алгоритм. (слайд 2).

 

Алгоритм - це послідовність команд, що приводить  до  результату.

Слайд 2. Що робить метелик? (Виконує алгоритм польоту).

Слайд 4. Розглянемо малюнок "Режим дня учня". Які послідовні кроки учень виконує кожен день? Чи можна переставити місцями ці дії?

Кожна  дія алгоритму  спричиняється  окремою  вказівкою.  Вказівки  алгоритму  називаються  командами.

 

Команда- це речення, яке спонукає до дії

 

Вправа . Серед наведених речень вкажи ті, які є командами:

  • Світає
  • Запиши приклад
  • Учора був дощ
  • Приходьте завтра на виставку
  • Відкрийте зошити
  • Сьогодні у Віти день народження
  • Розв’яжіть задачу
  • Ти правильно розв’язав задачу

 

  1. Оголошення теми та завдань уроку вчителем.

Слайт 7.  Алгоритми оточують нас всюди. Це і алгоритм приготування страви, і алгоритм пошиття одягу, та інструкція по використанню кухонного комбайна і т.д.  

Будь-який  алгоритм  складається  з розрахунком  на  певного  виконавця,  якому  належить  виконувати  приписані  дії. 

- Як ви думаєте, хто може бути виконавцем алгоритмів?

Виконавцем може бути  людина, група людей, тварина, технічні пристрої, робот, комп’ютер  тощо.

 

  1. Подання нового матеріалу з елементами бесіди про важливість

алгоритмів у нашому житті та систему команд виконавця.

 Розробляти алгоритми може тільки людина, тому що це трудомістке завдання, що вимагає від людини глибоких знань і великих витрат часу.

Виконують алгоритми люди і всілякі пристрої - комп'ютери, роботи, верстати, супутники, складна побутова техніка і навіть дитячі іграшки.

Слайд 8.  Виконавець - це щось або хтось, здатний виконати дії, приписувані алгоритмом. 

Слайд 12.  Назвіть виконавців таких видів робіт.

Виконавцями можуть бути:

  машини: верстати, роботи, побутові прилади (пральна машина, магнітофон, плеєр і т.п.), комп'ютери;

  рослини: соняшник (розгортається на сонці),

  тварини: дресирована собака , кішка;

  люди: учень, робітник, солдат, вчитель, ...

 

Виконавці часто зустрічаються в казках.

В одній з них Іван-Царевич говорить хатинки-На-Курячих-ніжки: "Хатинка, хатинка! Встань до лісу задом, до мене передом! ". При   цьому команда повинна бути задана дуже точно, щоб виконавець її зрозумів.

У казці "Алі-Баба і сорок розбійників" чарівна двері відкривалися по команді "Сезам, відкрийся!". Жадібний Касим, таємно проник у печеру, забув цю фразу і не зміг вийти з печери.

І Хатинка-На-Курячих-ніжки, і чарівна двері мають багато спільного: вони вміють розуміти і виконувати деякі точно задані команди, тобто є виконавцями.

 


 


Слайд 11.   Виконавець вирішує задачу за заданим алгоритмом, суворо дотримуючись за приписами (програмі) не вникаючи і не розмірковуючи, чому він так робить.

Слайд 14. Згадаймо забавний діалог з мультфільму «Вовка в Тридев'ятому царстві» (демонстрація уривку з мультфільму «Вовка в Тридев'ятому царстві»

Бідний Вовка! Нічого доброго не вийшло: виконавці його команд чомусь рубали тісто, а місили дрова.

Вся справа в тому, що школярі в його час не вивчали інформатику і він не знав, що виконавець виконує алгоритм формально, не думаючи.

-Але не поспішайте нарікати разом з Вовкою на їх некмітливий. Чи так вже вони погані? Всі Вовкіна накази були виконані швидко і чітко. Хіба ні? Чи варто дорікати Двох-з-скриньці за те, що вони, отримавши не зовсім зрозумілу команду, шустренько кинулися її виконувати?

 Якими мають бути команди, щоб виконавець нас не розчаровував?
 

Значить, для виконавця правильної командою буде та, яку він не тільки зрозумів, але й здатний виконати.

Виконавець алгоритму - Людина або пристрій, здатний виконати певний набір команд.

Виконавця характеризують:

Сукупність усіх команд, які може виконати конкретний виконавець, називається системою команд цього Виконавця.

Записати в зошитах: "Комп'ютер - формальний виконавець, він не розуміє, що робить, не думає, точно виконує ті дії, які йому поставив людина".

 

  1. Физхвилинка    

 

  1. Етап закріплення вивченого матеріалу.
  2. Розпізнавання належності команди  до системи команд певного виконавця.

 

  1.  Наведення прикладів алгоритмів з повсякденного життя та різних виконавців.
  • Наведи приклади життєвих ситуацій, у яких ти виконуєш алгоритми.
  • Придумай виконавця та систему його команд.

 

  1. Складання учнями простих алгоритмів з повсякденного життя.
  • Склади алгоритм підготовки комп’ютера до роботи
  • Склади алгоритм виключення комп’ютера .
  • Склади алгоритм приготування чаю.

 

  1.                     Проговорювання складених алгоритмів.

 

  1.                       Виконання алгоритмів учнями, як виконавцями. Робота в парах.

Попрацюй у парі зі своїм однокласником. Уявіть собі, що кожен з вас  є виконавцем. Запишіть кожний свою систему команд, яка складатиметься з п’яти команд.

Обміняйтесь ними. По черзі дайте один одному команди і подивіться на результат їх виконання.

Зробіть висновки: чи правильно кожний з вас виконав команди зі своєї системи команд.

 

 

  1.                        Вправа для очей. 

 

  1.                        Індивідуальна робота на комп'ютерах

 

Сьогодні ми навчимо Рудого кота  рухатися.

  1. Запусти на виконання програму Scratch.
  2. Вибери у лівій частині вікна кнопку Рух.
  3. Перетягни команду переміститись на в центральну частину вікна
    • вибрати групу Рух.
    • перетягнути команду.
  4. Запустити команду на виконання. Рудий кіт переместиться на 10 кроків.
  5. Зміни кількість кроків та виконай змінений алгоритм знову.

 

 

  14.  Підведення підсумків уроку учителем.

 

У  процесі  виховання,  навчання,  фізичного  тренування,  набуття  власного  життєвого досвіду  ми  засвоюємо  різні  алгоритми    правила  поведінки  в  повсякденному  житті  й  у кризових  ситуаціях,  способи  розв’язання  математичних  задач  і  виконання  хімічних  дослідів, виграшні  стратегії  ігор,  інструкції  для  роботи  з  програмними  засобами  й  різноманітними  технічними пристроями та багато інших. Один раз засвоєним алгоритмом ми користуємося все своє життя, і це зберігає наші сили, час, дозволяє досягти успіхів у тій чи іншій діяльності.

 

Під алгоритмом розуміють опис послідовності дій, які потрібно виконати для досягнення поставленої  мети  або  здобуття  необхідного  результату.  Будь-який  алгоритм  складається  з розрахунком  на  певного  виконавця,  якому  належить  виконувати  приписані  дії.  Кожна  дія алгоритму  спричиняється  окремою  вказівкою.  Вказівки  алгоритму  називаються  командами.

 

Отже,  виконавець  алгоритму  має  бути  здатним  зрозуміти  та  виконати  кожну  з  команд алгоритму.  

 

doc
Додано
13 березня 2019
Переглядів
3415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку