4 клас
Урок 5
Тема. Цикли: повторення задану кількість разів. Повторення до виконання умови.
Мета:навчити складати алгоритми з циклами, сформувати свідомі знання з даної теми, закріпити правила поведінки в школі, навчити використовувати циклічні алгоритми в середовищі Scratch; розвивати логічне та алгоритмічне мислення, моторику рук, сприяти всебічному розвитку; інтерес до вивчення інформатики.
Обладнання: комп’ютери, підручники, презентація, проектор.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
1. Привітання
Продзвенів дзвінок,
Починається урок.
Наші вушка на маківці.
Очі ширше відкриваємо,
Слухаємо і запам'ятовуємо.
Ні хвилини не втрачаємо.
2. Настанова на роботу
«Доброго дня»
- Доброго дня! Доброго, теплого, сонячного дня! Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили негатив, якщо такий є, за дверима класу і налаштувалися на роботу.
3. Перевірка готовності до уроку- Нумо гляньте всі швиденько, чи все готово у вас до уроку? Чи нічого не заважає?Добре.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Повторення правил техніки безпеки. Прийом "Незакінчене речення"
• Заходити до комп’ютерного классу можна … (з дозволу вчителя)
• Екрана монітора торкатися пальцями … (заборонено)
• Бігати та штовхатися в комп’ютерному класі … (заборонено)
• Проводи та розетки чіпати … (заборонено)
• Приходити до класу з брудними та мокрими руками … (заборонено)
2. Інтелектуальна розминка
а)Задачі – жарти
1. Брат з'їв 4 сливи, а сестра 3. Скільки слив з'їлаїхня бабуся ?
2. Нагруші росло 60 груш, а на вербі на 12 груш менше. Скільки груш росло на вербі ?
3. Сестра старша за брата на 7 років. На скільки років вона буде старша віднього через 3 роки ?
4. Чотири хлопчики вирушили з міста в село, а назустріч їм – троє дівчаток. Скільки йшло дітей з міста в село ?
б)«Знайди слова»
- Вам потрібно з букв скласти слова, підказки дані в описі.
1)Вийміть з букета садову квітку та квітку лісову.
Т Л О К Н Я Н Ь Ю П А К І Л Н В (Тюльпан, конвалія)
2)Серед цих літунів один – надоїдливий, інша – білогруда красуня.
Л К А І М С Т Р О В А К А (Комар, ластівка)
3) Варення з цих ягід дісталось комусь на поживу?
М В И У Ш Х А Н Я(Муха, вишня)
3. Фронтальне опитування
- Що таке алгоритм? (Алгоритм - це послідовність команд, яка призводить до певного кінцевого результату)
- З чого складається алгоритм? (З команд)
- Які команди можуть входити у алгоритм? (Тільки ті команди, які зможе виконати виконавець)
- Хто може бути виконавцем алгоритму? (Людина, комп'ютер)
- Які алгоритми ви знаєте? (Лінійний, розгалужений)
- Який алгоритм називають розгалуженим? (Розгалужений алгоритм - це алгоритм, в якому присутня певна умова)
- Яким чином позначають розгалуження? (Розгалуження подається у формі розгалуження)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Оголошення теми і мети уроку
- Для того, щоб дізнатися тему нашого сьогоднішнього уроку, відгадайте ребуси:
(Дії)
(Одинакові)
- Сьогодні на уроці ми дізнаємося про алгоритми, в яких повторюються однакові дії декілька разів.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь з елементами бесіди
- Напевно, ви уявляєте, що таке повторення. Наприклад, повторення можна побачити в орнаментах на писанках, вишиванках, рушниках, посуді тощо.
- Ми спостерігаємо повторення у природі: змінюються день і ніч, пори року, опадає і знову розпускається листя.
- Процеси, які неодноразово повторюються, називають циклічними.
- У повсякденному житті ви теж стаєте учасниками циклічних процесів: щодня просинаєтеся, вмиваєтеся, снідаєте; кожного будня йдете до школи; щозими святкуєте Новий рік; щоліта відпочиваєте.
- Пригадайте казку про Котигорошка. Уявімо, що, охороняючи його братів, Змій безперервно літає над темницею так, як показано на малюнку. Складемо алгоритм, за яким діє виконавець Змій.
- Алгоритм, у якому передбачено повторне виконання певних команд, називають алгоритмом із повторенням, або циклічним алгоритмом.
- У середовищі Скретч алгоритм із безперервним повторенням можна реалізувати за допомогою команди Завжди з групи Керувати.
- Деякі циклічні процеси відбуваються за певних умов. Наприклад, у будні ви ходите до школи. Алгоритм для вас виглядатиме так:
Завжди виконуй:
якщо будень, іди до школи.
- За цим алгоритмом команда «Іди до школи» виконується тільки за умови, що день, який настав, — будній.
- У середовищі Скретч для реалізації безперервного повторення також можна використати команду завжди якщо з групи Керувати.
- Повернемося до алгоритму для виконавця Змія. Нехай він постійно рухається вздовж стін, якщо його не торкаються чарівним списом. Як спис використаємо у скрипті вказівник миші.
- Якщо навести на спрайт вказівник миші, спрай зупиниться і не виконуватиме жодних дій. Якщо відвести вказівник, спрайт продовжить свій рух.
- Перші мови програмування з’явилися задовго до появи комп’ютерів. Ще 200 років тому існували ткацькі верстати й механічні піаніно, що працювали за програмами.
2. Бесіда за вивченим матеріалом
- Які алгоритми називають циклічними?
- Де в нашому житті ми можемо зустріти повторення?
- Наведіть приклад алгоритму з циклом?
- Які команди можна використувати у середовищі Скретч, для реалізації безперервного повторення?
- Коли з'явилися перші мови програмування?
V. Фізкультхвилинка (електронна)
- Встали всі з-за парт та повторюємо рухи з відео.
VІ. Практично робота за ПК
1. Інструктаж до практичної роботи
- Діти, ми з вами вже сказали, що створювати алгоритми з циклами можна у середовищі програмування Скретч.
- Сьогодні ми з вами створимо програму в середовищі Скретч, використовуючи знання про циклічні алгоритми.
- Для виконання цієї практичної роботи, а саме програму у середовищі Скретч, за якою виконавець олівець малює ходи до краю сцени, вам потрібно дотримуватися послідовності дій:
2. Виконання практичної роботи
- Сідаємо за комп'ютери, та не забуваємо про правила поведінки в комп'ютерному класі, виконуємо практичну роботу.
VІІ. Закріплення набутих знань
1. Релаксація для очей
- А зараз виклали все з рук. Заплющили очі. Уявіть море, сонце, пісок, як ви йдете по ньому, вам тепло, спокійно і затишно. А тепер намалюйте заплющеними очима коло, квадрат, овал, прямокутник, трикутник.
- А тепер відкривайте очі.
2. Завдання «Для кмітливих»
а) Допоможи Данилку впоратися з головоломкою. Упиши в порожні клітинки квадратів такі числа або знаки, щоб утворились істинні рівності:
б) Доповніть блок-схему за поданим скриптом.
в)Встановіть стрілками послідовність дій.
VІІІ. Підсумок уроку
1. Підсумкова бесіда
- Які алгоритми називають циклічними?
- Де в нашому житті ми можемо зустріти повторення?
- Наведіть приклад алгоритму з циклом?
- Які команди можна використувати у середовищі Скретч, для реалізації безперервного повторення?
2. Словесне оцінювання
- Діти, сьогодні ви гарно попрацювали та отримуєте жетони.
3. Прощання
- На цьому наш урок закінчено. До побачення.