Сучасно, креативно, актуально, доцільно.
Тематична, авторська розробка
«Планування навчання через дослідження за запитами учнів
(Inquiry based learning)» з теми:
«Таємниці нашого Місяця» для 3-4 класів
1
Авторська розробка
на тему «Планування навчання через дослідження за запитами учнів
(Inquiry based learning)»
«Таємниці нашого Місяця»
Виконала:
Макухіна Марина Юріївна
вчитель початкових класів
загальноосвітньої школи №77
м. Запоріжжя
Запоріжжя
2019
«Цікавість - одна з найнепорушніших і очевидніших властивостей потужного інтелекту»
Вступ
Діти народжуються допитливими: вони приходять у світ із вродженим бажанням зрозуміти, як улаштовано все навколо, прагнуть доторкнутись до якомога більшої кількості предметів, щоб отримати новий досвід, ставлять безліч запитань, досліджують і навчаються, щоб задовольнити свою допитливість. Кожне питання дитини - це чудова можливість навчити її самостійно знаходити відповідь, користуватися словниками і книгами, допомогти полюбити сам процес самостійного набуття знань і проведення маленьких дослідних робіт. Допомогти у цьому може ефективна стратегія навчання Inquiry Based Learning.
Мета: визначення особливості застосування навчання через дослідження за запитами учнів (Inquiry based learning) у процесі навчання та шляхи формування активного, самостійного, творчого мислення учнів.
Завдання:
Основна частина
Inquiry Based Learning краще підтримує дитячу допитливість та прагнення бути самостійним у пошуку нових знань, бажання ділитися думками з іншим і мати підтримку дорослих.
Вчитель повинен навчити своїх вихованців алгоритму організації дослідження на основі їхніх запитів:
Поради вчителю під час кола обговорення:
Компоненти навчання, заснованого на запитах учнів: запитання, дослідження, обговорення, висновки.
Тема: Таємниці нашого Місяця.
Клас 4 клас
Очікувані результати (з програми) учень:
-має уявлення про давні моделі Всесвіту та сучасні уявлення про нього;
-називає склад Сонячної системи; -умови, необхідні для життя живих організмів; -характеризує умови на планетах Сонячної системи; -застосовує знання для задоволення пізнавального інтересу про Землю та інші планети Сонячної системи.
Велика ідея: Довести, що можливо дізнатися про деякі таємниці нашого Місяця не полетівши у космос.
Примітки |
|
|
Коло обговорення Вправа «ЗХД» |
|
|
Дослідження та обговорення проводитимемо у невеликих групах. Складання |
Результати |
Діти привіталися, налаштувалися на роботу; вчитель побачив настрій дітей; створив невимушену атмосферу. |
Вправа викликала здивування. Діти зацікавлені, що будемо вивчати, досліджувати на уроці (протягом тижня). |
Виділення кола основних питань, які переплітаються у запитах кожної групи. Створення щоденника дослідників кожної групи. |
Ключові слова: гравітація, світло, кратер, цикл, фаза, орбіта, затемнення. |
Вчитель та діти бачать, які знання мають діти з теми; що вони відчувають; що для дітей цікаво та важливо. |
Організовано дослідження. Діти у невеликих групах виготовляли моделі Місяця та за допомогою ліхтарика освілювали одну зі сторін, замальовували світлі сторони. На різній відстані встановлювали предмети |
Ресурси |
|
Скринька з ліхтариком, камінням, м’ячиком |
Папір для фліпчарту, маркер. |
Папір для фліпчарту, маркер. |
|
Матеріали для організації та проведення до-слідження (ліхтарики, папір,олівці, |
Види діяльності (вправи)
|
Ранкове коло -Привітання «Усмішка по колу» |
Активна вправа «Скринька відчуттів» |
Збір запитів |
Початок формування «башти слів» |
Рефлексія |
Організація дослідження |
Відібрані запити учнів з теми
|
-Якого розміру та форми Місяць? -Чому на небі Місяць такого ж розміру як і Сонце? -Чи бачимо ми увесь Місяць? -Як місяць впливає на нашу Землю? -Як Місяць віддзеркалює світло? -Чому Місяць не падає?
|
|||||
Всі запити учнів з теми |
-Чому на Місяці є кратори? -Чому Місяць не падає? -Чому на небі Місяць такого ж розміру як і Сонце? -Чому Місяць світиться? -Якого розміру та форми Місяць? -Як місяць впливає на нашу Землю? -Як Місяць віддзеркалює світло? -Звідки з’явився Місяць? -З чого складається Місяць? -Чому у Місяця такий колір? -Скільки Місяцю років? -Чому місяць вважають нашим супутником?
|
«Діаграми Венна». Висновки зробимо усім класом. |
|
|
|
Можна принести фотографії, та доповіді. Організу-вати виставку. |
різного розміру. |
|
Замальовка або запис першого кроку у «Щоденник дослідника» |
Повертаємось до запитів, чи є питання, на які знайшли відповідь. Про що діти хочуть дізнатися більше? Діти розповідають, про що дізналися, що здивувало, зацікавило, що це означає для них, як для учнів, чому це важливо. відчували? |
Учні розповідають чому Місяць на небі виглядає одного розміру із Сонцем, якого розміру та форми, на якій відстані знаходиться, яка теорія виникнення та інші факти, які їх зацікавили. Заробляють бали у роботі групи. |
фломастери, скотч, м’ячі різних розмірів). |
Папір для фліпчарту (з попередніми записами словника), маркер. |
Щоденник для запису спостережень (альбоми, блокноти тощо), кольорові олівці |
Фліпчарт із запитами учнів |
Папір для фліпчарту (з попередніми записами словника), маркер. |
|
Поповнення «башти слів» |
Організація «Щоденника дослідника» |
Підсумки. Рефлексія |
Пошук інформації з різних джерел. Розповіді учнів про Місяць, інформація якою вони володіли та дізналися у ході досліджень. |
|
||||
-Чому Місяць рухається навколо Землі? -Чи є життя на Місяці? -Чи бачимо ми увесь Місяць? -Що таке Місяць? -Чи є на місяці інопланетяни? |
Діти підписують зображення фаз Місяця |
|
|
|
|
Замальовка або запис наступного кроку у «Щоденник дослідника» |
Повертаємося до запитів. На які питання вже знайшли відповідь? Чи виникли нові запитання ? Що важливе дізналися? Учні розповідають, що думають і знають зараз, що це для них означає, чому це важливо. |
Учні обговорюють результати спостережень у групах; за «Щоденниками досліджень» розказують, що дізнались під час спостереження, на що звернули увагу. Фронтально робимо висновки. |
Створення макету Міяця. Написання власної теорії створення галактики. Виготовлення лепбуку «Чим цікавий Місяць?» |
Повертаємося до запитів. Обговорюємо питання, на які знайшли відповідь. Учні розповідають, що думають і знають зараз, що це для них означає, чому це важливо. |
Щоденник для запису спостережень, кольорові олівці |
Зібрані запити. |
«Щоденники дослідника» |
Альбоми, аркуші А-4 кольорові олівці, фломастери, кольоровий папір, ножиці |
|
Заповнення «Щоденника дослідника» |
Підсумки. Рефлексія |
Аналіз та висновки на основі проведеної роботи. |
Практична робота |
Підсумки тижня. рефлексія |
|
||||
|
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Дану авторську розробку можна використовувати в 4 класі під час вивчення теми «Всесвіт і Сонячна система». Проводиться упродовж тематичного тижня щоденно. Розвиваючи у дитини допитливість та вміння ставити питання, закладається прагнення до безперервного навчання, яке буде допомагати дитині рости й розвиватися протягом усього життя.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ