Відкритий урок
Тема: Козацькому роду нема переводу
Мета: Ознайомлення з творами мистецтва, що характеризують героїв козацької доби.
Розвиток вмінь розпізнавати маршові інтонації у творах, розрізняти українські музичні інструменти, працювати з творами музичного, образотворчого мистецтва.
Розвиток художніх здібностей, загальнокультурних, комунікативних компетентностей, вміння працювати в групі.
Виховання здатної сприймати, інтерпретувати, оцінювати музичні твори. Збагачення емоційно-почуттєвої сфери. Виховання світоглядних уявлень, розуміння учнями зв’язків музичного мистецтва з природним і предметним середовищем, життєдіяльністю людини.
Обладнання: Картина «Козак Мамай», картки різних кольорів, шумові музичні інструменти, картина – пазл з зображенням Б. Хмельницького, таблиця «Види мистецтва», зображення ліри, кобзи, бандури, музичні фрагменти гри на кобзі, бандурі, Марш війська Запорізького Є.Адамцевич, пісня «Козацькому роду нема переводу», конверти з завданнями для роботи в групах, нотний запис пунктирного ритму, фрагмент м/ф «Як козаки наречених визволяли».
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання з учнями
ІІ. Актуалізація опорних знань
До наших часів дійшли міфі та легенди про величних і хоробрих людей, які боролися з ворогом, ризикували життям заради людей, та спокою в світі. Їх називають героями і люди досі поважно до них ставляться та шанують.
- Хто такі герої? Назвіть слова, якими характеризують героїв.
Вчитель записує на дошці слова, запропоновані учнями: допомагає, рятує, захищає, захисник, мужній, сильний, справедливий, сміливий, патріот, бореться, перемагає…
ІІІ. Повідомлення теми уроку та мотивація
- Сьогодні на уроці ми познайомимося, з захисниками народу – українськими козаками.
- У нас є незвичайний пазл із загадковим зображенням, щоб зібрати всі його частини, нам треба дізнатися про те, як жили козаки, що вони любили робити та як захищали свою країну.
- А допоможуть нам в цьому різні види мистецтва: музика, образотворче мистецтво, хореографія. (таблиця «Види мистецтва»)
ІV. Робота над новим матеріалом
Завдання 1 (чарівний мікрофон)
- Для того щоб отримати перший пазл, треба поміркувати та дати відповідь на такі питання: В давнину багато людей ще не вміли писати та читати, звідки ж вони дізнавалися про подвиги різних героїв?
Про це розповідали кобзарі
- Хто такі кобзарі ?
- Як називалися пісні, які частіш виконували кобзарі? (Думи)
- Думи від слова «думати». Дума – це розповідь, що виконується під музику
Діти отримують перший пазл.
Завдання 2 (сприймання, інтерпретація творів):
- Дізнаємося, як розкриває характер козаків музика.
- А допоможуть нам Лясолька і Барвик.
Текст, який промовляють головні герої електронного підручника:
«Лясолька та Барвик: Розкажу вам, як боролись наші прадіди колись,
В ім’я щастя України, її волі лиш жили!
Послухайте, яку музику створив композитор Євген Адамцевич «Запорізький марш»
Спробуйте під музику, в уяві, намалювати історичну картину.2
- Перш ніж почати слухати, приготуйте свої вказівник палець на парту та тихенько, відбивайте ритм.
- Який характер прослуханого твору?
- Яку історичну картину ви уявили?
З карток, що лежать у вас на столах виберіть ту, яка краще відповідає настрою твору.
Завдання 3 (робота з термінологією):
- Зараз ви почули марш.ьо
- Марш (італ. ходіння, рух) — це мелодія, що призначена для людей, які йдуть строєм, марширують.
- Як крокують козаки? Раз-два! Раз-два! На яке слово припадає більша сила голосу? Раз.
Завдання 4 (ритмічна вправа – розминка):
- Спробуємо заграти марш справжніх козаків на шумових музичних інструментах. (відчуття ритму, гра на шумових інструментах)
Діти грають на іграшкових бубнах, дзвоночик, саморобних шумових інструментах.
- Добре, і з цім завданням ми теж впоралися і побачили, як розкриває образи героїв - козаків музика.
Діти отримують наступний пазл.
- Скажіть, а що відбудеться, якщо до музики додати слова?
Утвориться пісня.
- Перегляньте текст мелодії. Чи є незрозумілі слова?
- Як ви розумієте слова пісні?
- Заспіваймо її.
Розспівування
Виконання пісні «Козачата»
Діти отримують наступний пазл.
Козаки любили співати пісні, іноді веселі, іноді ліричні, сумні.
Ще один образ козака, який створили люди - «Козак Мамай».
Ні казок ні пісень про нього не було складено! А прославив Козака народ-художник.
По берегам Дніпра-Славути, по стародавнім козацьким і селянським хатам — на кленових і дубових дверях, на килимах, на кахлевих печах, на глечиках, на тарілках, часто можна було бачити самі різні образи Мамая. Його зображення можна було зустріти, навіть, поряд з образами святих (іконами).
Козак Мамай — легендарний український козак, який ходить по світу і допомагає людям у біді, бореться за правду і карає кривдників.5
Це - узагальнений образ козака і українців.
Опишіть козака Мамая.
Завдання 6 (робота з твором мистецтва, в групах, за окремими завданнями)
1 група описує вигляд козака.
2 група описує предмети на картині.
3 група описує тварин, рослини, пейзаж та колірну гаму.
Кожна група отримує картки з питаннями, на які треба відповісти та картки – підказки, що містять інформацію про незрозумілі предмети на картині: назви старовинного одягу, речей.
1 група
Розгляньте картину, дайте відповіді на питання:
Як виглядає козак – Мамай? Який у нього настрій?
Що він робить?
Яка у нього зачіска?
В якій позі він сидить?
Який на ньому одяг, якого він кольору? (верхній одяг козака називається ЖУПАН, на ногах - ШАРОВАРИ та ЧОБОТИ).
2 група
Розгляньте картину, дайте відповіді на питання:
Як предмети, що лежать поряд з козаком Мамаєм розповідають про нього? Перерахуйте та опишіть їх.
Які предмети свідчать про те, що козак відпочиває?
Навіщо поряд з козаком лежить зброя, адже він відпочиває?
Який музичний інструмент у нього в руках?
3 група
Розгляньте картину, дайте відповіді на питання:
В якій місцевості заходиться козак? (в степу, в горах, в лісі)
Що зараз: день, ніч, вечір? Як ви дізналися про це?
Чому поряд з козаком намальований дуб, а не берізка?
Який вірний друг зображений поряд з Мамаєм?
Чому на небі намальована темна хмара? Це не тому, що дощ…..
Відповіді груп повинні, в цілому, створити приблизно таке описання козака Мамая:
Сидить він в оксамитовому жупані, червоних чоботях та синіх шароварах; кругла поголена голова з закрученим за вухо «оселедцем», довгі вуса, чорні брови, карі очі, тонкий ніс, рум'яні щоки - перед вами портрет красеня-молодця, яким він склався в народній уяві. Сидить він по-козацьки, підібравши та схрестивши ноги.
Кінь на картині символізував вірність, це найкращій друг козака.
Дуб символізує силу духу – тому що дуб міцний, і козак теж міцний та сильний.
Поряд з козаком лежить зброя, це свідчить про його готовність в будь-яку мить кинутися на захист людей від ворогів.
Небо зображено темними фарбами, нависає темна хмара. Це тому що не все спокійно навкруги, ще є вороги, яких не подолали.
- Козака Мамая на картинах завжди малювали з кобзою, яка є символом співочої душі народу, а на деяких з бандурою.
- Подивіться уважно: а це - кобза та бандура.
- Порівняйте музичні інструменти за зовнішнім виглядом.
- Послухайте звучання кобзи. Покажіть карткою, якому настрою відповідає музика.
- Наступну пісню ви послухаєте у виконанні на бандурі. Покажіть в кольорі, настрій цієї пісні.
- Яка з прослуханих мелодій має маршовий характер?
Учні отримують наступний пазл.
Козацька розминка (декламація)
Раз - два - голова,
Щоб трималася на в’язах
Ми тренуємо всі м’язи
Три - чотири, руки в ділі -
Раз кулак, два кулак -
Будь сильніше козак.
Щоб триматись на коні,
Треба ноги нам міцні,
Сильні ноги, дужі ноги -
Не злякаються дороги.
Підемо разом в присядку
Це найкраща нам зарядка
Завдання 7
Скажіть які деревяна зброя у козаків і ми сьогодні її спробуємо створити, за допомогою пластиліну.
- З чогож складалась Булава?
Завдання 7 (Спостереження)
- В наш час відтворити образи героїв допомагає мультиплікація.
- Пригадайте мультфільми в яких розповідається про перемоги козаків.
- Перегляньте фрагмент мультфільму про козаків. «Як козаки наречених визволяли»
Перегляд фрагменту мультфільму. Сюжет розповідає як козаки перевдягнулися у одяг піратів та за допомогою музичних інструментів проникли до ворогів.
- На яких музичних інструментах грали козаки?
- Який образ козаків створили мультиплікатори в цьому мультфільмі?
- Які важливі риси козаків розкрили мультиплікатори? (кумедний образ, вміння перевтілюватися, хитрість….)
Отримання наступного пазла.
- Ми дуже гарно з вами попрацювали. Складемо пазл до кінця.
Діти вгадують зображення.
- Це - пямятник Богдану Хмельницькому, найвідоміший в Україні памятник, символ міста Київ. Встановлений він на честь гетьмана українських козаків Богдана Хмельницького, який здійснив багато подвигів, увійшов в історію Україні як кращій полководець та державний діяч.
Рефлексія
- Вже багато ми дізналися про козаків.
- Давайте пригадаємо, які види мистецтва допомогли нам створити образи героїв – козаків.