Урок інтегрованого курсу Мистцтво "Козацькому роду нема переводу"

Про матеріал
Урок для 3 класу інтегрованого курсу Мистцтво "Козацькому роду нема переводу"
Перегляд файлу

Відкритий урок

Тема: Козацькому роду нема переводу

Мета:  Ознайомлення з творами мистецтва, що характеризують героїв козацької доби.

Розвиток вмінь розпізнавати  маршові інтонації  у творах, розрізняти  українські музичні інструменти, працювати з творами музичного, образотворчого мистецтва.

Розвиток художніх здібностей,  загальнокультурних, комунікативних компетентностей,  вміння працювати в групі.

Виховання здатної сприймати, інтерпретувати, оцінювати музичні твори.  Збагачення емоційно-почуттєвої сфери. Виховання світоглядних уявлень, розуміння учнями зв’язків музичного мистецтва з природним і предметним середовищем, життєдіяльністю людини.

Обладнання: Картина «Козак Мамай», картки різних кольорів, шумові музичні інструменти, картина – пазл з зображенням Б. Хмельницького, таблиця «Види мистецтва», зображення ліри, кобзи, бандури, музичні фрагменти гри на кобзі, бандурі, Марш війська Запорізького Є.Адамцевич, пісня «Козацькому роду нема переводу», конверти з завданнями для роботи в групах, нотний запис пунктирного ритму, фрагмент м/ф «Як козаки наречених визволяли».

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Привітання з учнями

ІІ. Актуалізація опорних знань  

До наших часів дійшли міфі та легенди  про величних і хоробрих людей, які боролися з ворогом, ризикували життям заради людей, та спокою в світі. Їх називають героями і люди досі поважно до них ставляться та шанують.

- Хто такі герої? Назвіть слова, якими характеризують героїв.

Вчитель записує на дошці слова, запропоновані учнями: допомагає, рятує, захищає, захисник, мужній, сильний, справедливий, сміливий, патріот, бореться, перемагає…

ІІІ. Повідомлення теми уроку та мотивація

- Сьогодні  на уроці ми познайомимося, з захисниками народу – українськими козаками.

- У нас є незвичайний  пазл  із загадковим зображенням, щоб зібрати всі його  частини, нам треба дізнатися  про те, як жили козаки, що вони любили робити та як захищали свою країну.

- А допоможуть нам в цьому різні види мистецтва:  музика, образотворче мистецтво, хореографія.  (таблиця «Види мистецтва»)

 

ІV. Робота над новим матеріалом

Завдання 1 (чарівний мікрофон)

- Для того щоб отримати перший пазл, треба поміркувати та дати відповідь на такі питання:  В давнину багато людей ще не вміли писати та читати, звідки ж вони  дізнавалися про подвиги  різних героїв?

          Про це розповідали кобзарі

- Хто такі кобзарі ?

- Як називалися пісні, які частіш виконували кобзарі? (Думи)

- Думи від слова «думати». Дума – це розповідь, що виконується  під музику

Діти отримують  перший пазл. 

 

Завдання 2 (сприймання, інтерпретація творів):

- Дізнаємося, як  розкриває характер козаків  музика.

- А допоможуть нам Лясолька і Барвик.

Текст, який промовляють головні герої електронного підручника:

«Лясолька та Барвик:  Розкажу вам, як боролись наші прадіди колись,

В ім’я щастя України, її волі лиш жили!

Послухайте,  яку музику створив  композитор Євген Адамцевич «Запорізький марш» 

Спробуйте під  музику, в уяві, намалювати історичну картину.2

 

- Перш ніж почати слухати, приготуйте свої вказівник палець на парту та тихенько, відбивайте ритм.

  - Який характер прослуханого твору?

- Яку історичну картину ви уявили?

З карток, що лежать у вас на столах виберіть ту, яка краще відповідає настрою твору.

Завдання 3 (робота з термінологією):

- Зараз ви почули марш.ьо

- Марш (італ.  ходіння, рух) — це мелодія, що призначена для людей, які йдуть строєм, марширують.

- Як крокують козаки? Раз-два! Раз-два! На яке слово припадає більша сила голосу?  Раз.

Завдання 4 (ритмічна вправа – розминка):

- Спробуємо заграти марш справжніх козаків на шумових музичних інструментах. (відчуття ритму, гра на шумових інструментах)

Діти грають на іграшкових бубнах, дзвоночик, саморобних шумових інструментах.

- Добре, і з цім завданням ми теж впоралися і побачили, як розкриває образи героїв - козаків музика.

Діти отримують наступний пазл.

- Скажіть, а що відбудеться, якщо до музики додати  слова?

Утвориться пісня.

- Перегляньте текст мелодії. Чи є незрозумілі слова?

- Як ви розумієте слова пісні?

- Заспіваймо її.     

 Розспівування  

Виконання пісні «Козачата»

Діти отримують наступний пазл.

 

Козаки любили  співати пісні, іноді веселі, іноді ліричні, сумні.

Ще один образ козака, який створили люди  - «Козак Мамай».

 Ні казок ні пісень про нього не було складено!  А прославив Козака народ-художник.

По берегам Дніпра-Славути, по стародавнім козацьким і селянським хатам — на кленових і дубових дверях, на килимах, на кахлевих печах, на глечиках, на тарілках, часто можна було бачити самі різні образи Мамая.  Його зображення можна було зустріти, навіть,  поряд з образами святих (іконами).

Козак Мамай — легендарний український козак, який ходить по світу і допомагає людям у біді, бореться за правду і карає кривдників.5

Це - узагальнений образ козака і українців.

Опишіть козака Мамая. 

Завдання 6 (робота з твором мистецтва, в групах, за окремими завданнями)

1 група описує вигляд козака.

2 група описує предмети на картині.

3 група описує тварин, рослини, пейзаж та колірну гаму.

Кожна група отримує картки з питаннями, на які треба відповісти  та картки – підказки, що містять інформацію про незрозумілі предмети на картині: назви старовинного одягу, речей.

1 група

Розгляньте картину, дайте відповіді на питання:

Як виглядає козак – Мамай? Який у нього настрій?

Що він робить?

Яка у нього зачіска?

В якій позі він сидить?

Який на ньому одяг, якого він кольору?  (верхній одяг козака називається ЖУПАН, на ногах - ШАРОВАРИ та ЧОБОТИ).

 

2 група

Розгляньте картину, дайте відповіді на питання:

Як предмети, що лежать поряд з козаком Мамаєм розповідають про нього? Перерахуйте та опишіть їх.

Які предмети свідчать про те, що козак відпочиває?

Навіщо поряд з козаком лежить зброя, адже він відпочиває?

Який музичний інструмент у нього в руках?

 

3 група

Розгляньте картину, дайте відповіді на питання:

В якій місцевості заходиться козак? (в степу, в горах, в лісі)

Що зараз: день, ніч, вечір? Як ви дізналися про це?

Чому поряд з козаком намальований дуб, а не берізка?

Який вірний друг зображений поряд з Мамаєм?

Чому на небі намальована темна хмара? Це не тому, що дощ…..

 

Відповіді груп повинні, в цілому, створити приблизно таке описання козака Мамая:

Сидить він в оксамитовому жупані, червоних чоботях та синіх шароварах; кругла поголена голова з закрученим за вухо «оселедцем», довгі вуса, чорні брови, карі очі, тонкий ніс, рум'яні щоки - перед вами портрет красеня-молодця, яким він склався в народній уяві.  Сидить він по-козацьки, підібравши та схрестивши ноги.

Кінь на картині символізував вірність, це найкращій друг козака.

Дуб символізує силу духу – тому що дуб міцний, і козак теж міцний та сильний.

Поряд з козаком лежить зброя, це свідчить про його готовність в будь-яку мить кинутися на захист людей від ворогів.

Небо зображено темними фарбами, нависає темна хмара. Це тому що не все спокійно навкруги, ще є вороги, яких не подолали.

 

- Козака Мамая на картинах завжди малювали з кобзою, яка є символом співочої душі народу, а на деяких з бандурою.

- Подивіться уважно: а це - кобза та  бандура.

- Порівняйте музичні інструменти за зовнішнім виглядом.

- Послухайте звучання кобзи. Покажіть карткою, якому настрою відповідає музика.

- Наступну пісню ви послухаєте у виконанні на бандурі. Покажіть в кольорі, настрій цієї пісні.

- Яка з прослуханих мелодій має маршовий характер?

Учні отримують наступний пазл.

Козацька розминка (декламація)

Раз - два - голова,

Щоб трималася на в’язах

Ми тренуємо всі м’язи

Три - чотири, руки в ділі -

Раз кулак, два кулак -

Будь сильніше козак.

Щоб триматись на коні,

Треба ноги нам міцні,

Сильні ноги, дужі ноги -

Не злякаються дороги.

Підемо разом в присядку

Це найкраща нам  зарядка

Завдання 7

Скажіть які деревяна зброя у козаків і ми сьогодні її спробуємо створити, за допомогою пластиліну.

- З чогож складалась Булава?

Завдання 7 (Спостереження)

- В  наш час відтворити образи героїв допомагає мультиплікація.

- Пригадайте  мультфільми в яких розповідається про перемоги козаків.

- Перегляньте фрагмент мультфільму про козаків. «Як козаки наречених визволяли»

Перегляд фрагменту мультфільму. Сюжет розповідає як козаки перевдягнулися у одяг піратів та за допомогою музичних інструментів проникли до ворогів.

- На яких музичних інструментах грали козаки?

- Який образ козаків створили мультиплікатори в цьому мультфільмі?

- Які важливі риси козаків розкрили мультиплікатори? (кумедний образ, вміння перевтілюватися, хитрість….)

Отримання наступного пазла.

   -     Ми дуже гарно з вами попрацювали. Складемо пазл до кінця.

Діти вгадують зображення.

- Це - пямятник Богдану Хмельницькому, найвідоміший в Україні памятник, символ міста Київ. Встановлений він на честь гетьмана українських козаків Богдана Хмельницького, який здійснив багато подвигів, увійшов в історію Україні як кращій полководець та державний діяч. 

Рефлексія

- Вже багато ми дізналися про козаків.

- Давайте пригадаємо, які види мистецтва допомогли  нам створити образи героїв – козаків.

 

 

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку