ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА «ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК»
Урок закріплення знань по темі «Іменник»
Мета. Закріпити і узагальнити знання учнів про слова – назви предметів – іменники; формувати навички правильної вимови, написання окремих іменників; зміна іменників типу «один-багато»; привчати дітей писати грамотно, каліграфічно; працювати у парі, в групі. Розвивати зв’язне мовлення, мислення учнів; виховувати любов до рідного краю; вчити поважати та шанувати рідне слово.
Обираються дві команди.(учні вибирають СМАЙЛИ)
Гра складається з чотирьох геймів. Перед кожним геймом ведучий пояснює правила гри.
І ГЕЙМ «ХТО ШВИДШЕ»
Кожна команда протягом однієї хвилини відповідає одним словом на запитання. Виграє команда, яка надасть найбільшу кількість відповідей.За правильні відповіді команди отримують фішки.
Запитання для першої команди
1. Іменники відповідають на питання... (хто? що?)
2. Поставте питання до слова учень. (Хто?)
3. Назви міст пишуться... (з великої букви).
4. Прийменники пишуться... (окремо з іншими словами).
5. Дієслова означають... (дію предметів).
6.Назви річок пишуться... (з великої букви).
7. Наше місто називається... (Київ).
8.Поставте запитання до слова радіє. (Що робить?)
9. Яке з поданих слів не є іменником? День, сад, садівник, посадив,кіно, час.
Запитання для другої команди
1.Прикметники відповідають на питання... (який? яка? яке?)
2. Поставте питання до слова машина. (Що?)
3. Клички тварин пишуться... (з великої букви).
4. Дієслова відповідають на питання— (що робить? що зробив? що буде робити?)
5. Іменники означають... (назву предметів).
6. Назви міст пишуться... (з великої букви).
7. Столиця нашої держави —... (Київ).
8. Поставте питання до слова червоний.
9. Яке з цих слів не є дієсловом? Радіє, сміється, плач, грає, веселиться
II ГЕЙМ «ЗАМОРОЧКИ ІЗ БОЧКИ»
Команди по черзі витягують бочки з номерами завдань і виконують їх.
1. Випишіть слова, що відповідають на питання що?
Бабуся, море, зима, Галинка, портфель, олівець, тато, лінійка, дятел, дім, вулиця, теличка, парта.
Що?____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Відшукати слова та записати у відповідну колонку.
3. Утворіть пари слів за зразком (один — багато).
Лікар — лікарі Грак — граки
Олівець —_______ Хмара —_________
Ріг —___________ Брат -_____________
Стіл —__________ Перо —___________
Плащ — __________ Крило —____________
Товариш —_________ Дерево —____________
4. Підкресліть слова, що вказують на багато предметів.
Пожовкло листя на березах, осиках, кленах. Вода у ріці потемніла. Холодний вітер зриває пожовклі листки. Небо вкрилося важкими і дощовими хмарами. Часто ідуть дощі. Щодня відлітають птахи. .
5. Запишіть відповіді на запитання.
У корови (хто?)___________ лоша.
. У кози (хто?)_____________ теля.
У коня (хто?)______________ козеня.
У лисиці (хто?)___________ лисеня.
— Хто живе у лісі? ________________________________________________________________________________________________________________________________ - Що росте у лісі?___________________________________________________________________________________________________________________________
6. Уставте пропущені слова, що відповідають на запитання хто? або що? ,
Чисте блакитне______. Стоїть ясний ________. Над вітами літають ___________. ______________збирає квіти, а____________ ловить метеликів.
Слова для довідок: день, небо, дівчинка, бджоли, хлопчик.
7. До поданих слів доберіть назви ознак. Запишіть їх.
Яблуко — кругле, стигле, соковите, зимове.
Гарбуз —______________________________________________________ Слива - _______________________________________________________
Виноград — ___________________________________________________ Огірок—______________________________________________________
Цибуля —______________________________________________________
Яким предметам належать такі ознаки?
Червоний, довгий, заструганий, круглий —__________________________
Жовтий, кислий, соковитий, круглий, ароматний—___________________
Висока, густа, зелена, молода, запашна —___________________________
Полика, довгаста, жовта, солодка, стигла —________________________
Круглий, важкий, червоний, солодкий, смугастий —___________________
9. Прочитайте, поясніть зміст. Підкресліть прикметники з протилежним значенням.
Великий чобіт на нозі, а малий — під лавкою. Краще гарна стежка, ніж погана дорога. Добрі діла безшумно ходять, а злі дзвонять, як дзвони. І чорна корова дає біле молоко.
10. Уставте замість крапок потрібне слово. Поставте питання.
Цукор солодкий, а цибуля…___________________
Заєць маленький, а слон..._____________________
Зал широкий, а коридор...________________________
ІІІ ГЕЙМ «ТИ — МЕНІ, Я — ТОБІ»
Відгадайте слова (іменник у називному відмінку однини), що задумали суперники. Одному з гравців команди повідомляють слово. Він повинен мовчки за допомогою жестів показати своїй команді його значення. Команда-суперник розгадує його.
IV ГЕЙМ «ТЕМНА КОНЯЧКА»
Дерево ламає, хвилі здіймає,
З «К» поєднати — буде в полі зростати.
З «И» — я плаваю у морі,
З «І» — ловлю мишей в коморі.
З «Н» — частина доби.
З «П» — гріє щозими.
Не боюсь я морозів тріскучих,
Ані променів сонця палючих.
Взимку й влітку я ліс прикрашаю.
Як же люди мене називають?
Хоч з гілками я колючими,
Зате з квітами пахучими.
Моє плаття зелененьке,
Гнучкії ніжні віти.
Кора біла, стан тоненький.
Як я звуся, діти?
Форма така: маю п'ять пелюсток
І напівкруглий зелений листок,
А серединка в мене жовтенька,
Личко не кругле, трохи довгеньке.
Квітка я ніжна, низенька, дрібна,
Як запахну — приходить весна.
Вірно людям я служу,
їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю.
Прийшла вона із довгим віником
На бесіду із нашим півником,
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід.
Дзвенять, мчать стрімко ручайки,
Розносять новину:
Гей, всі до річки навпрошки,
Зустріньмо там весну!
Підсумок гри. Нагородження переможців.