Люботинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4
Зображення інтер’єра за уявою
«Моя кімната»
Підготувала: вчитель образотворчого мистецтва 1 кваліфікаційної категорії
Вакар Тетяна Леонідівна
Люботин
Образотворче мистецтво
Клас: 7
Тема: Зображення інтер’єра за уявою «Моя кімната»
Мета: - закріплювати знання законів перспективного передавання глибини простору;
Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий і кольорові олівці; гумка; гуаш, акварель; пензлі, ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів, палітра.
Зоровий ряд: стенд з перспективним зображенням інтер’єрів, малюнки вчителя на дошці, учнівська робота «Мій клас»
Основні поняття: «дизайнер інтер’єру»
Тип: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
(Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку)
Добрий день! Сідайте. Хто відсутній?
Бесіда
Спочатку року ви вчилися як правильно розташовувати предмети на аркуші паперу, визначаючи його пропорції.
На протязі декілька уроків ми з вами працювали над перспективою предметів.
Зображення змінюється також залежно від розміщення лінії горизонту. Поспостерігаємо, що ми бачимо за вікном свого будинку: ніби на картині, видно будинки, вулицю і небо над ними. Якщо сядемо на стілець, зображення, яке ми побачимо, зміниться: збільшиться площа неба, а поверхні землі стане зовсім «мало». З нашим переміщенням по кімнаті праворуч і ліворуч з поля зору зникатимуть відповідні частини пейзажу і додаватимуться нові. Отже, рисуючи з натури, слід завжди обирати визначене положення, тобто, як говорять професійною мовою, обирати собі точку спостереження. Залежно від того, на чому ми хочемо зробити акценти, вибираємо висоту лінії горизонту. Наприклад, якщо лінію горизонту опустити досить низько, то можна підкреслити велич і значущість предметів.
Пригадаймо, що у фронтальному вигляді одна зі стін кімнати паралельна до площини аркуша, і тоді можливо зобразити три стіни кімнати. Лінії ширини горизонтальна, а висота - вертикальна.
У кутовому вигляді можна побачити дві стіни кімнати, розгорнуті під кутом одна до одної.
Якщо потрібно малювати інтер’єр у кутовому положенні, то проводять вертикальну лінію, яка показує стик двох стін. З нею співпадає наш промінь зору. Вертикалі остаються вертикалями. Вона перетинається лінією горизонту, що розділяє її на два відрізки.
Потім будують перспективу бічних стін, підлоги і стелі, користуючись двома точками сходу, які розташовуються по обидва боки від головної точки спостереження. Ці точки не завжди можна знайти на аркуші, але їхнє положення на лінії горизонту необхідно подумки уявляти під час малювання.
Побудову меблі починаємо від їх слідів на площині підлоги, потім будуємо їх висоту. Меблі частіше зорієнтовані вздовж стін і підкоряються тієї ж схемі, що і приміщення. В інтер’єрі речі розташовані на різних рівнях на значній відстані одна від одної, на горизонтальній площині підлоги і вертикальних поверхнях стін.
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
У малюнку фронтального інтер’єру промінь зору перпендикулярний площині однієї зі стін.
У разі фронтального інтер’єру схема перспективних побудов буде дуже простою: лінії ширини і висоти будуть строго вертикальними і горизонтальними, без перспективних скорочень.
Усі паралельні лінії глибини матимуть точку сходу в головній точці.
Предмети меблів зазвичай зорієнтовані уздовж стін і саме тому підпорядковані тій же схемі, що і приміщення.
Під час виконання начерків фрагментів інтер’єру головну увагу слід звертати на ракурси предметів, їх розташування у просторі (перспективу) та їх конструкцію. Найзручніше почати з предмета на ближньому плані, а все інше просто «приліпити» до нього.
Ключом до правильного зображування предметів меблів може бути розуміння, що в основі вони складаються з прямокутних паралелепіпедів або просто «кубиків» різних пропорцій. Зазвичай ми бачимо в кожному «кубику» три поверхні – дві бічні й одну верхню (або одну нижню). Якщо предмет високий (шафа, наприклад), то ми бачимо дві бічні поверхні.
IV.Закріплення вивченого матеріалу
Творче завдання
Слово вчителя
Уявіть себе дизайнерами інтер’єру або архітекторами, які проектують інтер’єри. Намалюйте свою кімнату. Перш ніж розпочати створювати малюнок інтер’єру кімнати, поміркуйте над тим, яким буде ваш інтер’єр – серйозним чи веселим. Можливо, вам подобаються яскраві кольори або, навпаки, ніжні та тьмяні? Але, треба пам’ятати, що не слід використовувати відкриті кольори. Тепер потрібно визначитися, які меблі в вашій кімнаті. Це буде кімната для відпочинку чи для занять улюбленою справою? Яким буде ваш інтер’єр – реалістичним чи фантастичним? Оберіть матеріали для роботи – та й починайте!
Спочатку виконайте замальовки та начерки, начерки замальовують із натури або за уявою. Потім створюють ескіз, що допомагає визначитися з основою композиції, враховує перспективні явища. Якщо положення та розміри всіх об’єктів на ескізі вас улаштовують, можна перенести ескіз на великий аркуш. Велике зображення має відповідати ескізу. Намагайтеся визначити головне у своєму малюнку, змінюючи розмір і положення деталей на альбомному аркуші. Ваш малюнок має передати чарівний світ ваших мрій.
V.Підбиття підсумків
Обговорення учнівських робіт
Під час обговорення виконання учнівських робіт основну увагу слід приділяти фронтальній або кутовій композиції малюнка з урахуванням перспективи, творчому використанню попередніх замальовок. Із малюнків створюють виставку «Моя кімната».
Коментар
У процесі створення малюнків учні мають демонструвати знання про фронтальну та кутову перспективу; самостійно обирати сюжет та композиційне рішення; навички роботи за уявою; образне, логічне, просторове мислення.
VI.Домашнє завдання.
Удома учні, якщо мають бажання, можуть виконати замальовки або начерки предметів інтер’єру. Начерки виконують кульковою ручкою, аби цілком виключити які-небудь проміри або виправлення. Потрібно просто перелічити лінії конструкції предмета, мінімально піклуючись про пропорції. Цей перелік повинен бути достатньо докладним.
Задній план може проступати крізь передній, лінії можуть бути кривими і тремтячими – нехай це не турбує учнів. Основною турботою повинне бути відображення всіх видимих деталей кожного предмета відповідно до їх ракурсу.