Розроблено на основі підручників:
Гісем О.В. Всесвітня історія: підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. В. Гісем. – Тернопіль: Навчальна книга. – Богдан, 2015. – 304 с.: іл.
Дьячков С.В. Всемирная история: учеб. для 7 класса общеобразоват. учеб. заведений с обучением на русском языке / С. В. Дьячков. – Х.: Изд-во «Ранок», 2015. – 224 с.: ил.
УРОК №__
Тема: Реконкіста. Династична унія Ізабелли I і Фернандо II та утворення Королівства Іспанія. Італійські торговельні республіки (Генуя, Венеція)
Мета: навчити визначати особливості Реконкісти в Іспанії, утворення Королівства Іспанія та правління Ізабелли і Фердинанда, розвитку Італії у Середньовіччі; розвивати в учнів уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, працювати з джерелами інформації, аналізувати матеріал, застосовувати порівняльний аналіз, робити висновки, висловлювати власну точку зору; виховування комунікативних навичок у процесі спілкування, самостійність, кмітливість.
Основні поняття: «маври» («сарацини»), «ренегадо», «Реконкіста», «інквізиція», «кортеси», «ґвельфи», «ґібеліни».
Основні дати: 711 р. – вторгнення арабів на Піренейський півострів; 758 р. – утворення Кордовського халіфату; VІІІ–ХІ ст. – розквіт арабської Іспанії; VІІІ–ХV ст. – Реконкіста; 1212 р. – король Кастилії Альфонсо VІІІ розбив берберів; 1479
р. – утворення Іспанського королівства; 1130 р. – утворення Сицилійського королівства; ХІІ–ХІІІ ст. – протистояння двох угрупувань: ґвельфів і ґібелінів; 1378 р. – повстання чомпі у Флоренції. Обладнання: підручник, робочий зошит, атлас. Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
ІІІ.І. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ.ІІ. Актуалізація опорних знань Бесіда за запитаннями:
1) Де розташований Піренейський півострів? Хто заселив півострів під час ВПН?
2) Коли і де майордом Карл Мартелл зупинив просування арабів?
ІІІ.ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ.ІV. Первинне сприйняття навчальної інформації
1. Завоювання Іспанії арабами
Під час ВПН на території Піренейського півострова виникло Королівство вестготів та вандалів. У 711 р. на територію півострова з Пн. Африки вторглися араби. Впродовж VІІ–VІІІ ст. увесь Піренейський півострів, окрім гірської частини (Астурія), був завойований арабами. Європейці називали їх маврами, за назвою місцевості Мавританія в Пн. Африці, звідки ті прийшли до Іспанії.
Завойовану країну араби назвали Андалусія (аль-Андалус – «країна варварів»).
Маври – узагальнююча назва племен, що переселилися на Піренейський півострів з Пн. Африки в результаті арабських завоювань.
Ренегадо – жителі Піренейського півострова, які прийняли іслам.
У 758 р. на завойованих маврами землях виникла нова держава – Кордовський халіфат. Вже на поч. Х ст. Кордовський халіфат відокремився від Арабського халіфату. Столицею держави стало місто Кордова. У VІІІ–ХІ ст. арабська Іспанія перебувала у стані розквіту.
1) Як вплинуло створення Кордовського халіфату на розвиток Піренейського півострову?
2) Як розвивалася освіта в Кордовському халіфаті?
2. Реконкіста
Реконкіста – відвоювання народами Піренейського півострова територій у VІІІ–ХV ст., захоплених арабами.
Маври прагнули розшити свої володіння, до прикладу аль-Мансур у Х ст.
здійснив 50 вдалих походів у володіння християн.
Боротьба за звільнення Іспанії від арабів (маврів) розпочалася майже одразу після її завоювання. Центром цієї боротьби стало невелике королівство Астурія, згодом королівство отримало назву Леон, а ще пізніше – Кастилія (країна замків). Звільнення зайнятих арабами земель одержало назву Реконкіста.
Успіхи Реконкісти припали на ХІ–ХІІІ ст.. У визволенні Піренейського півострову брали участь лицарі не лише місцеві, а й лицарі з інших європейських країн. На визволеній від арабів території на поч. ХІІ ст. утворилися чотири християнські держави – королівства Кастилія, Арагон, Наварра і Португалія.
Реконкіста набувала рис священної війни християн проти мусульман: створення духовно-лицарських орденів – Сант-Яго, Алькантара, Калатрава.
У 1212 р. відбулася вирішальна битва, у якій король Кастилії Альфонсо VІІІ на чолі союзного війська вщент розбив берберів при Лас Навас де Толоса. Станом на 40-і рр. ХІІІ ст. під владою арабів залишилася лише невелика територія Ґранадського халіфату.
Робота з підручником (с. 128) 1) Що стримувало успіхи Реконкісти?
2) Між ким було укладено династичну унію? З якою метою? Яка держава утворилася внаслідок унії?
3) В якому році зазнало поразки остання твердиня арабів у Іспанії?
Фернандо та Ізабелла активно працювали над тим, аби створити сильну централізовану державу. Король та королева були ревними католиками, який доходив до фанатизму. В хід вступила інквізиція, почалося масове примусове хрещення маврів. Від папи вони отримали почесний титул – католицькі королі. Історична довідка
З 1188 р. почали засідати представники міст. З 1250 р. кортеси збиралися і в Кастилії, пізніше – в Каталонії, згодом – в Арагоні, Португалії, Наваррі. До кортесів належали три стани: духовенство, дворяни, міщани. В Арагоні – чотири: феодальна знать, дворяни, духовенство і представники деяких міст.
Кортеси не лише затверджували податки та вирішували інші фінансові справи, а й брали участь у творенні законів, престолонаслідуванні. Арагонські кортеси приймали присягу короля, що він буде поважати закони і звичаї країни. Кастильські кортеси визначали розмір грошових витрат на королівський двір.
Члени кортесів користувалися недоторканністю.
3. Північна Італія в ХІ–ХV ст.
У Середні віки саме з Італії почалося відродження міського життя у Європі. Постійне перебування іноземних військ зумовило те, що італійські міста вважали за краще жити самостійним життям. У ХІ–ХІІ ст. італійські міста перетворилися у комуни, а за формою правління, більшість були республіками. Різні угрупування в містах боролися за владу.
В ХІІ–ХІІІ ст. найвпливовішими були два угрупування – ґвельфів і ґібелінів. Наймогутнішими містами державами були Флоренція, Венеція і Ґенуя. Робота з історичними поняттями
Ґвельфи – прихильники пап у їхній боротьбі проти німецьких імператорів.
Ґібеліни – прихильники німецьких імператорів у їхній боротьбі проти пап. Робота з підручником (п. 2)
1) Які торгівельні республіки розбагатіли на морській торгівлі?
2) Які республіки вважалися великими ремісничими і фінансовими центрами усієї Європи?
3) Чи мали єдність поміж собою італійські республіки?
4) Що прагнули здобути Венеція та Ґенуя?
5) Чи була єдність в самому місті? Що таке клани? Що таке вендетта?
6) Як називали очільника Венеції?
7) На кого поділялося населення Флоренції?
8) Чи існували інші форми правління в Північній Італії? 9) Які сім’ї належали до знаменитих тиранів?
1) В якому році відбулося повстання чомпі?
2) Хто такі чомпі?
3) Чому піорам не вдалося придушити повстання чомпі?
4) Супроти кого скерували свій гнів чомпі у Флоренції? 4. Сицилійське королівство
Пам’ятаємо, що Сицилійське королівство виникло у 1130 р., внаслідок походів норманів. Правителі королівства розповсюджували владу на півдні Апенінського півострову. Свого найвищого розквіту держава досягла за Фрідріха ІІ Штауфена (1197–1250), який у 1212 р. став імператором Священної Римської імперії.
1) Охарактеризуйте внутрішню політику Фрідріха ІІ Штауфена.
2) Охарактеризуйте зовнішню політику Фрідріха ІІ Штауфена.
В ХIV ст. Сицилійське королівство втратило колишню могутність і опинилося під владою іноземних держав.
5. Папська область
Володіння пап римських у Центральній Італії – Папська область – поділило Італію на дві частини і стало чинником, який унеможливлював об’єднання Італії до сер. ХІХ ст.
До сер. ХІІІ ст. Папська область страждала від майже безперервної ворожнечі між папами й імператорами. У ХIV ст. папи потрапили в залежність від французьких королів і були «ув’язнені» в Авіньйоні – «Авіньйонський полон». Спроба проголосити комуну, в сер. того ж століття, виявилося невдалою спробою. Руйнівною для розвитку Папської області була політика непотизму, коли правлячий папа висував на важливі посади своїх родичів, витісняючи представників свого попередника.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА
НАВИЧОК
Бесіда за запитаннями:
1. Коли утворився Кордовський халіфат?
2. Що таке Реконкіста?
3. Як і коли було створено Іспанське королівство?
4. Хто такі ґвельфи і ґібеліни?
5. За якого правителя Сицилійське королівство досягло найбільшої могутності?
6. Які були наймогутніші міські республіки на території Італії?
V. ПІДСУМОК УРОКУ
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. опрацювати матеріал §20, оформлення к. к.