Арабський халіфатПриродно-географічні умови Аравії. Виникнення ісламу. Мухаммад. Культура халіфату.

Про матеріал
Урок з середньвічної історії на якому учні дізнаються про історію Арабського халіфату та знайомляться з особливостями життя арабів та їх релігією і культурою .
Перегляд файлу

 АРАБСЬКИЙ ХАЛІФАТ

Очікувані результати

 

Після уроку учні:

• показуватимуть на карті територію Арабського халіфату;

• матимуть уявлення про історію Арабського халіфату;

• знатимуть особливості життя арабів.

Основні дати та події:

• 570-632 рр. - роки життя Мухаммеда;

• 610 р. - виступ Мухаммеда з першою проповіддю;

• 622 р. - хіджра, початок літочислення за мусульманським календарем;

• 732 р. - битва при Пуатьє.

Основні поняття: «хіджра», «Коран», «іслам», «мусульманин», «мінарет», «мечеть», «халіф», «хадж», «шаріат».

Імена історичних діячів: Мухаммед, Аль Біруні, Харун ар-Рашид.

 Обладнання: комп’ютер

Тип уроку  комбінований  з компютерною  підтримкою

Хід уроку

 

І. Організаційна частина уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

-Коли варварські королівства вперше зіткнулись з арабами?

-В чому була перевага арабського війська?

-Що зробив Карл Мартелл щоб створити кінноту?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Араби обрушилися на Іран та Візантію. Населення не чинило арабам опору. Місцеві жителі говорили: «Бог помсту послав арабам, щоб звільнити нас від жорстокості ромеїв». Хто ж були ці араби? Звідки вони прийшли? Чому так швидко завойовували всі нові й нові території?

 

ІV. Засвоєння нового матеріалу

1.      Аравійський півострів та його жителі

Учитель пропонує розглянути карту на слайді  (2)

1) Якими були природно-кліматичні особливості Аравійського півострова?

2) Чим займалося його населення?

 

 Учитель. (3) Майже всі жителі Аравійського півострова були язичниками. Головною святинею вважалася Кааба - стародавнє святилище, у стіну якого було вмуровано чорний камінь, у самому святилищі містилися святині усіх арабських племен.

На чолі арабських племен стояли шейхи. Вони керували воїнами під час набігів, викупляли полонених, розв’язували суперечки. Племена доволі часто воювали між собою. За убитого родича мстився увесь рід; кровна помста могла тривати декілька поколінь. Через війни торгівля прийшла у занепад.

 

- Що могло припинити постійні війни?

Орієнтовні відповіді учнів

1) Поява зовнішнього грізного ворога.

2) Бажання купців спокійно торгувати.

3) Поява нової релігії.

Учитель. Усе це ми віднайдемо в історії Арабського халіфату. Аравії загрожували Візантія та Іран. Купці зазнавали збитків, ремісники, землероби, скотарі позбавлялися заробітків. Усі відчували необхідність об’єднання. Започаткував цей процес засновник нової релігії - Мухаммед.

Причини записати до зошита (4)

 

2.      Пророк Мухаммед і нова релігія (5)

Учитель пропонує заслухати повідомлення учнів про засновника нової релігії Мухаммеда.

 

Учитель. Я пропоную вам визначити п’ять обов’язків правовірного мусульманина.

Для цього необхідно відновити правильний порядок слів у реченнях.(учні працюють в аrtword)

1) Лише, єдиний, що, вірити, Аллах, Мухаммед, Пророк, існує, його, а, Бог. (Вірити, що існує лише єдиний Бог - Аллах, а Мухаммед - його Пророк.)

2) День, на, п’ять, молитися, разів. (П’ять разів на день молитися.)

3) Поста, зі, священний, рамадан, світанку, місяць, сонця, до, дотримуватися, у, заходу. (Дотримуватися поста у священний місяць рамадан зі світанку до заходу сонця.)

4) П’яту частину, допомоги, доходу, бідним, милостині, для, сиротам, і, роздачу, на. (Витрачати п’яту частину доходу на роздачу милостині - для допомоги бідним і сиротам.)

5) Мекку, хоча б, паломництво, Медіну, раз, святі місця, життя, у, зробити, у. (Вчинити хоча б раз у житті паломництво у святі місця - Мекку і  Медіну.)

Учитель. Всі одкровення вчителя пізніше були записані в Корані - священній книзі мусульман. Остаточного вигляду він набув наприкінці VII ст. У Корані містилося 114 сур (глав). Також мусульмани шанують збірку висловів Мухаммеда та розповідей про його  життя - Суну.

На основі Корану були розроблені правила поведінки для мусульман, вони називаються шаріат - правильний шлях.

 Виберіть твердження що стосуються християнства та ісламу. Занесіть їх у відповідні  колонки. .(учні працюють в аrtword)

Віра в єдиного Бога .

Єдиний Бог – Аллах.

Єдиний Бог у трьох іпостасях

Священна книга – Коран

Священна книга – Біблія

Заборона зображувати тварин та людей.

Молитва п’ять раз на день.

Паломництво до святих місць.

Поклоніння іконам та хресту.

Визнання права на кровну помсту.

Дотримання постів.

Моральні принципи: не вбий, не кради, шануй батьків, люби ближнього.

Християнство

Іслам

 

 

. Вже після смерті Мухаммеда в ісламі затвердилася ще одна вимога - участь у священній війні проти невірних - джихаді.

Араби обрали заступника Пророка - халіфа - й почали священну війну.

3. Військо арабів(6)

    Кращою й головною частиною арабського війська була кіннота, яка поділялася на легку і важку. Важка кіннота мала на озброєнні довгі списи, мечі та бойові палиці, бойові сокири, захисну зброю, більш легку, ніж у лицарів Західної Європи. Арабські воїни мали такі бойові мечі, якими вони розтинали коней супротивника. Легка кіннота була озброєна луками зі стрілами і довгими, тонкими дротиками.

     Бойовий порядок арабського війська складався з декількох ліній, що мали образні назви. Перша лінія, авангард, складалася з розсипного порядку вершників та мала назву «Ранок псового гавкоту». Друга - «день допомоги». Головні сили війська знаходилися у третій лінії, яка називалася «Вечір потрясіння». Воїни там шикувалися у шаховому порядку. Четверта лінія - це резерв, складений з добірних дружин, що захищали «прапор» - п’яту лінію. Резерв вступав у бій лише у крайньому випадку.

Придбати та утримувати коня міг далеко не кожний, тому в складі арабського війська була й піхота. Для прискорення маршу піхоти араби використовували верблюдів. Для ведення бою воїни на верблюдах озброювалися довгими списами.

Арабські війська у бою відрізнялися наполегливістю та завзятістю. У зміцненні військової дисципліни велику роль відігравав іслам.

 

4.      Арабський халіфат (7)

Учитель. Після смерті Мухаммеда державою керували халіфи. Перші чотири халіфи були його найближчими сподвижниками й родичами. Це був час, коли почалися перші завоювання арабів. Основу їхнього війська складала легка кіннота.

Учитель пропонує учням розглянути карту «Арабські завоювання у      VII-IX ст. Утворення халіфату»

  (8)  Розквіт халіфату прийшовся на правління Халіфа Харун ар-Рашида - героя «1000 і 1 ночи», де він показаний мудрим і справедливим політиком.

Але він був деспотом. Боячись жити в місті халіф оселився в сусідній фортеці. Його візир був страчений  із-за заздрості до його богатства. Харун хотів продовжити війни, але потерпів невдачу.

, Учитель. Як ставилися араби до завойованих народів, ми дізнаємося, прочитавши документи.

Текст 1. Становище християн у завойованих мусульманами країнах [23, С. 135-136]

Коли мусульмани завоювали християн, між ними був укладений мирний договір з умовою, щоб ні храми, ні церкви християн не руйнувалися, щоб їм дарували життя, щоб мусульмани билися за них і захищали їх проти тих ворогів, які чекатимуть на них, щоб вони могли виносити хрести під час їхніх свят.

Але християни сплачуватимуть поголовний податок і не будуватимуть нових храмів і церков, вони вказуватимуть шлях мусульманину, що заблукав, і будуватимуть через річки мости за власний рахунок. Вони надаватимуть притулок подорожнім мусульманам протягом трьох днів, не показуватимуть ворогу на слабкі місця мусульман.

Текст 2. Становище християн у завойованих мусульманами країнах [23, С. 135-136]

Під час збирання з християн поголовного податку слід накладати печатки на їхні шиї, доки не буде закінчений огляд. І слід наказати, щоб не допускали жодного з них бути схожим на мусульман одягом та зовнішністю. Зобов’язати їх, щоб вони носили пояс, подібний до грубого шнурка. Щоб їхні шапки були пікейні, щоб заборонили їхнім жінкам їздити на верблюдах. Християнам дозволяти жити у містах і на ринках мусульманських продавати й купувати, причому вони не продаватимуть ні вина, ні свиней та в містах не виставлятимуть напоказ своїх хрестів. Християни зобов’язані дотримуватися такої зовнішності, щоб їх можна було відрізнити від мусульманина.

Цього року (850 р. н. е.) халіф наказав примусити всіх християн: надягати шарфи жовті та пояси, їздити на сідлах з дерев’яними стременами, нашивати на плаття дві жовті латки, які бувають у рабів. Якщо ж хтось із них носить чалму, то чалма його повинна бути жовтого кольору.

Запитання до тексту

1) Назвіть умови, яких мали дотримуватися християни на завойованих мусульманами територіях.

2) Яким було ставлення мусульман до християнства?

3) У чому, на вашу думку, виявилося нерівноправне становище християн?

4) До чого могло призвести приниження арабами підкорених народів?

Учитель. Розквіт халіфату не був тривалим. Надто велика територія опинилася під владою Дамаску та халіфів з династії Омейядів. У 750 р. було повалено династію Омейядів. До влади прийшла нова династія - Аббасиди. Арабський халіфат отримав нову столицю - Багдад. Аббасиди здійснили незначне розширення території.

Але держава почала розпадатися. В Іспанії відновили свою владу Омейяди, самостійними стали й інші держави.

Причини розпаду записати до зошита (9)

4.      Культура Арабського халіфату (10)

Учитель пропонує учням самостійно прочитати відповідний розділ підручника та дати відповіді на такі питання.

1) Як формувалася арабська культура?

2) Чому араби вважаються спадкоємцями античної культури?

3) Які відмінності мусульманської та європейської культур?

V. Узагальнення й систематизація знань

Продовжить речення

Жителі Аравії …

Священна книга мусульман …

Мусульманський храм…

Жителі пустелі …

Європейці називали мусульман …

Релігійний центр до ісламської Аравії …

Словник: Мекка, мечеть, Коран, араби, бедуїни, сарацини.

VІ. Оцінювання знань учнів

VІІ. Домашнє завдання1. Опрацювати відповідний параграф підручника. 2. Скласти кросворд за темою.

doc
Додано
16 лютого 2019
Переглядів
4026
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку