Тема: Козацька Україна
Клас, дата: 5
Мета: ознайомити учнів з виникненням на українських землях козацтва, виявити причини появи козацтва на теренах України; ознайомити учнів з характерними ознаками козаків; познайомити з історичними особами козацької доби; сформувати загальне уявлення про Запорізьку Січ як козацьку республіку; формувати в учнів знання про причини виникнення українського козацтва, козацькі звичаї, походи козаків, козацьких гетьманів, національно-визвольну війну; розвивати вміння працювати з підручником, складати історичний портрет видатної особи; створити сприятливий клімат для більш поглибленого вивчення козацької історії; сприяти національно-патріотичному вихованню учнів; виховувати почуття патріотизму й готовності захищати свою Батьківщину, любов та повагу до своєї історії, народу.
Очікувані результати. Встановити рік заснування та знищення Запорозької Січі, співвідносити історичну подію або явище зі століттям, знаходити та показувати на карті територію Запорозької Січі, розповідати про історичні події, про історичних діячів козацької доби.
Міжпредметні зв’язки: математика, українська література.
Компетентності: просторова, логічна, інформаційна, хронологічна, аксіологічна.
Терміни та поняття: козак, козацтво, січ, Запорізька січ, клейноди, гетьман, війна, похід, чайка, козацька республіка.
Персоналії: Д. Вишневецький, П. Конашевич-Сагайдачний,
Б. Хмельницький.
Обладнання: підручник, карта, атлас, ілюстрації.
Тип уроку: комбінований.
Проблемне питання: Чи добре жити під владою іншої держави?
Хід уроку
І Організація класу. Створення психологічного комфорту.
Привітання.
«Самоналаштування»
Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте: Я зможу сьогодні добре працювати на уроці. Я особистість творча. Я бажаю собі та однокласникам успіху на уроці.
Спитати учнів, у випадку незвичайної ситуації куди будемо виходити?
Визначення відсутніх в класі.
ІІ Актуалізація знань учнів з опитуванням домашнього завдання
Які теми ми вивчали з Вами на передніх уроках?
На попередніх уроках ми вивчали з Вами Київську Русь, Кримське ханство.
Дізнаємося з Вами наскільки добре залишилися в вашій пам’яті знання з цих тем та пограємо в гру «Історична вікторина». Я буду задавати питання, а Ви будете на них відповідати, піднімаючи руку:
Усно
(На дошці)
ІХ Київська Русь Королівство
Руське
ІХ ХІІІ ХІV
Олег Данило
А зараз погляньте на дошку, саме на ній розміщено логічні завдання. Із логічних ланцюжків виділити зайві поняття і пояснить свій вибір.
Молодці. Вірно Д. Вишневецький!
Молодці. Вірно П. Конашеви-Сагайдачний!
Молодці. Вірно Б. Хмельницький!
На протязі сьогоднішнього уроку ми познайомимося з цими історичними постатями.
ІІІ Мотивація
Для того щоб зрозуміти про кого буде йти мова на сьогоднішньому уроці відгадайте ребус.
В руках тримаю зображення кози та буквами КИ
Відповідь – козаки
Вірно! А тепер прослухаємо вірш, який підготувала ________________.
Учениця читає вірш Яніни Мельник «Козацтво – слава України».
За честь і гідність України,
За волю, правду і добро
Вони боролись щохвилини,
Їх кров лилася лилася як вино!
Всіх ворогів вони долали,
Всі землі наші зберегли,
Завжди від лиха захищали
І гордо прапор наш несли!
Сини твоєї Батьківщини,
В них сила духу непоборна!
Козацтво – слава України,
Це гордість наша всенародна!
Дякую! Ось так охарактеризував автор у вірші славетних синів України – козаків! Діти, уявіть широкий, безкрайній степ, свіжий вільний вітер хилить високі трави до землі. Ми розпочинаємо подорож південними степами України, щоб дізнатися, як жили та боролися козаки.
Записуємо тему: Козацька Україна.
ІV Засвоєння нових знань
План
(записують у зошит)
Епіграфом до уроку буде:
Той, хто не поважає звичаїв свого народу,
Не береже їх у своєму серці,
Той позорить не тільки свій народ,
але перш за все, не поважає самого себе, свій рід,
своїх давніх предків.
Проблемне питання: Чи добре жити під владою іншої держави?
Відповідь на перше питання
Інтерактивна гра «Асоціативний кущ»
Розповідь вчителя. Після загибелі Королівства Руського давайте визначимо під владу яких держав потрапили українські землі? Для цього у підручнику стор. 66, 1 абзац, знайдемо назви цих держав (Польське королівство, Велике князівство Литовське, які у 1569 році об'єдналися і стали Річчю Посполитою), Велике князівство Московське, Молдавське князівство та Кримське ханство. (показую держави на карті, в атласі стор. 15).
Питання до класу. Як Ви вважаєте те, що українські території були під владою різних держав сприяло тому, що козаки бажали утворити свою державу? Так. Це була одна з причин утворення ЗС.
Розповідь вчителя. Перші письмові згадки у джерелах про козаків датуються 1489 роком. Хто позначить цю подію на «шкалі часу»? Яке це століття? (15)
Період з ХV по ХVІІІ століття історики називають Козацькою добою. Позначимо його на «шкалі часу». Треба зазначити, що козацтво як окремий стан суспільства формувалося тривалий час. Зачитати інформацію про поняття у підручнику стор. 66.
Розповідь вчителя. На вільних степових землях Південної України, який ще називали Диким Полем, козаки закладали свої господарства – зимівники. Особливо приваблювали козаків багаті на рибу й дичину, а до того ж родючі землі за Дніпровими порогами. Власне, тому українських козаків називали запорізькими. Життя в степу сповнено небезпекою, але люди вбігали від панів т їх жорсткого відношення. Захищаючись, козаки будували земельні укріплення та укріплення із січених дерев'яних колод – січі. Попервах невеликі січі існували, напевно, у багатьох місцях, і лише згодом утворилася перша Запорізька Січ-фортеця.
Розглянемо ілюстрацію стор. 67. На малюнку ви бачити реконструкцію ЗС. Що входило до її складу? (відповіді учнів)
Наявність вільних територій сприяла тому, що козаки і утворили ЗС.
Хто та де спорудив першу січ? Давайте відповідь на це питання знайдемо у підручнику стор. 66, останній абзац. Вірно! Дмитро Вишневецький, на острові Мала Хортиця, 1556 рік. Позначимо цю дату на «шкалі часу». Показую на карті кордони Запорізької Січі. Розповідає про Дмитра Івановича Байду-Вишневецького учениця.
Дмитро Іванович Байда-Вишневецький - шляхтич, волинський магнат, князь роду Корибутовичів з династії Гедиміновичів, народився близько 1517 р. Власник маєтків у містечку Вишнівець Кременецького повіту. Дмитро Вишневецький був старшим із 4 синів князя Івана Вишневецького, що виявилось у його лідерських якостях, коли Дмитро почав козакувати. Збудований ним замок на острові Мала Хортиця вважають прототипом Запорозької Січі. Дмитро Вишневецький намагався спиратися на козацтво як на головну силу на шляху реалізації своїх амбіцій. Козацький літописець XVIII ст. Граб’янка називав його навіть козацьким гетьманом. В особі Байди-Вишневецького поєднувалися такі якості, як обережність і ризик, розсудливість та інтуїція, що виявлялась у численних походах відважного ватажка. Помер бравий козак, як і годиться лицареві-козаку, відстоюючи ідеали свободи та братерства. За наказом султана Селіма II - сина Сулеймана І Пишного та Роксолани - Д. Вишневецького та двох його товаришів, у 1563 р. було скинуто на гак, де той героїчно 2 дні терпів катування, відтак за наказом султана був страчений.
Питання до класу. Які риси притаманні Д. Вишневецькому?
Саме такі історичні постаті дали можливим утворити ЗС.
Розповідь вчителя. Запорізьку Січ учені визначають як козацьку республіку. Чому така назва є доцільною? Бо січ була також місцем, де запорожці обговорювали найважливіші питання свого життя. Такі зібрання називалися радами (від слова радитися). Козацькій раді належала вся повнота влади.
Право голосу мав кожен запорожець.
На раді козаки обирали собі козацьку старшину: кошового отамана, суддю, писаря, осавулу, обозного. Головним був гетьман. Подивіться на табличку на дошці.
Козацька рада – зібрання усіх козаків, вищий орган влади на Січі.
Гетьман – головний, старший, командувач військ на Січі.
Козацька старшина – виборна група людей, яка керувала усім життям на Січі.
Кошовий отаман – йому належала вища військово-адміністративна та судова влада на Січі.
Суддя – чинив суд на Січі.
Писар – очолював січову канцелярію.
Осавула – підтримував дисципліну і порядок у війську.
Обозний – командував артилерією.
Подивіться на дошку на малюнок клейнодів. Як Ви думаєте, що це? (символи влади в ЗС). Ви бачити наступні види клейнодів: булаву, бунчук, гербову печатку, корогви, пірнач.
Первісне закріплення за запитаннями та завданнями учням:
Ви добре працюєте! Зараз учениця 5б класу _______________ пропонує вам відпочити, як козаки на Запорізькій Січі. Фізкультхвилинка.
Шапки догори кидали (руки піднімаємо вгору)
Кошового вибирали
Мудрого і сильного (руки до плеч)
Козаченько вільного (руки на пояс і повороти)
Шапки високо летять (руки вгору)
Хлопці голосно галдять.
Ну, а ми галдіть не будем, все, що знаєм, не забудем.
(руки опускаємо)
Відповідь на друге питання
Розповідь вчителя.
Ви трішки відпочили як козаки, а тепер повернемося до розвитку подій під час Козацької доби. Та розглянемо друге питання. Перші три десятиліття ХVІІ століття отримали назву «доба героїчних(морських) походів». Це найбільш вдалі морські походи козаків проти Туреччини.
Завдання для учнів. Подивіться на портрет. Це ще один яскравий представник Козацької доби - Петро Конашевич-Сагайдачний. Опишіть його зовнішність за портретним зображенням. Дякую за ваші відповіді.
Розповідь вчителя. Гетьманство було нетривалим. (Показую територію Запоріжжя на карті). Проте за 6 років свого гетьманування він здійснив одну з основних реформ війська та перетворив його на регулярну армію. Про військове мистецтво козаків розповість учень ________________________.
Дякую за відповідь! Як Ви почули, військо було дуже сильним. Саме тому найбільш вдалим походом був похід на Кафу (сучасна Феодосія) 1616 року під керівництвом П. Сагайдачного. Козаки штурмом узяли місто. Перемога козаків – ганьба для Туреччини.
За декілька років козацького гетьмана очікувало нове випробування. Туреччина розпочала нову війну проти Польщі. Турецько-татарське військо чисельністю майже 300 тисяч чоловік підійшло до Хотина (нині Чернівецька область), де табором стояла польська армія. (Показую на карті м. Хотин) Польський король звернувся до козаків на допомогу. Сагайдачний погодився, але за умови, що козацтво й український народ отримають нові вольності від польського короля.
В 1621 році військо під керівництвом П. Конашевич-Сагайдачного рушили на м. Хотин. В результаті турки запропонували переговори. Козаки допомогли полякам, але польський король не виконав обіцянку.
У бою Сагайдачний був тяжко поранений. Козаки відвезли гетьмана до Києва, де він і помер. (Позначимо на лінії часу Хотинську війну).
Питання до учнів.
Відповідь на третє питання
Розповідь вчителя. Ще однією визначною сторінкою українського козацтва була боротьба за національне визволення від Речі Посполитої. Ця держава утворилася у наслідок Люблінської унії 1569 року. Об’єднання Польщі та Великого князівства Литовського. Відбулася війна з 1648 по 1657 роки.
Національно-визвольна війна – це війна народу за своє визволення з-під іноземного панування. Очолив її Б. Хмельницький. Погляньте на портрет, а розповість нам про нього учениця ___________________________________.
Розповідь вчителя. Дякую! Можна доповнити за свідченням венеційського дипломата Альберто Віміні: «Зросту він скоріше високого, ніж середнього, широкої кості й міцної будови. Його мова і спосіб правління показують, що він наділений зрілим судженням і проникливим розумом… у поводженні він м’який і простий, чим викликає до себе любов вояків, але, з іншого боку підтримує серед них дисципліну суворими стягненнями.»
Розглянемо історичне джерело в підручнику стор. 70. Знайдіть за текстом основні битви Національно-визвольної війни.
Навесні 1648 року битви на Жовтих Водах та під Корсунем (роздивляємося ілюстрацію на стор. 71). Вересень 1648 року битва під Пилявцями. (показую на карті) Розгром польських військ. Навесні 1652 року битва під Батогом. (показую на карті). Розгром польських військ.
Позначимо на лінії часу НВВ.
Саме під час правління Б. Хмельницького утворилася Українська козацька держава – Військо Запорізьке. Столиця – м. Чигирин. (на карті показую кордони республіки).
Після смерті Б. Хмельницького розпочалася боротьба за владу в новій державі. Багато видатних гетьманів були відомі до періоду знищення в 1764 році за наказом Катерини ІІ влади гетьмана, а в 1775 році – Запорізької Січі.
Так і припинила своє існування Запорізька Січ.
Відповідь на проблемне питання уроку: Чи добре жити під владою іншої держави? Чому Ви так вважаєте?
Закріплення набутих знань
Пройшовши всі сходинки нашого уроку ви, певно, наблизилися до вершини гори, де знаходиться найцінніший скарб – знання. Отже, ми зараз їх перевіримо.
Гра «Обери вірну відповідь».
а) острів Тузила; б) острів Хортиця;
а) 1556 р., б) 1656 р.;
а) гетьман П. Конашевич-Сагайдачний? б) Д. Вишневецький?
а) доба героїчних походів; б) Національно-визвольна війна;
а) булава; б) пірнач; в) клейноди.
а) писар; б) осавула; в) гетьман.
а) поході на Константинополь; б) Хотинській війні.
а) похід; б) битва; в) війна.
а) Хотинська; б) під Пилявцями; в) під Жовтими Водами.
а) 1764 рік; б) 1775 рік.
Метод «Прес»
Робота з історичною картою
Показати на карті:
Асоціативний кущ: підбираємо та записуємо асоціації до слова козак.
Рефлексія
Отже, звернімось до наших очікуваних результатів на початку уроку.
Продовжити речення.
Я знаю, що я нащадок козаків тому що, …
Хто не знає свого минулого - той не вартий свого майбутнього тому що,…
Чому ми повинні зберігати у нашій пам'яті знання про запорозьких козаків?
Молодці, чи справдилися ваші очікування?
Вправа. «Я хочу….»
Домашнє завдання
Опрацювати § 12, стор. 66-71.
Атлас стор. 15, к/к стор. 2.
Написати міні-твір на тему: «Мої роздуми про те, як український народ зберіг традиції козацтва».
Підсумки уроку
Виставлення оцінок та віршований висновок.
Любіть Україну, шануйте її народ
Хай кожен з вас своїми
Добрими справами і вчинками
Доведе, що козацькому роду
Нема переводу.