Урок історії України на тему "Робота з візуальними та писемними джерелами, які зберігають пам'ять про історію України. Богдан Хмельницький"

Про матеріал

Урок історії України з використанням інформаційно-комунікаційних технологій для навчання дитини з особливими потребами. Містить конспект, презентацію, картку учня.

Перегляд файлу

Майнаєв Ф. Я.

Розробка уроку історії в 5 класі для навчання дітей з особливими потребами

Тема: Робота з візуальними та писемними джерелами, які зберігають пам'ять про історію України. Богдан Хмельницький

Мета:

  1. розкрити зміст слова «козак», ознайомити з відомостями про Богдана Хмельницького, пояснити причини Національно-визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького;
  2. сприяти розвитку в учня вміння критично сприймати інформацію;
  3. виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого нашого народу.

Історичні поняття: козак, Запорізька Січ, Національно-визвольна війна

Дати й події:

1489 рік – перша згадка про козаків;

1556 рік – виникнення першої Січі на острові Мала Хортиця;

1569 рік – українські землі опинилися під владою Польщі;

1648 рік – битва на Жовтих Водах

Персоналії: Дмитро Вишневецький, Богдан Хмельницький

Обладнання: мультимедійна презентація, картка для індивідуального користування, пазл «Герб родини Хмельницьких»

Підручник, за яким здійснюється навчання:

Власов В. С. Вступ до історії: підручник для 5-го кл. закл. заг. серед. освіти. Київ : Генеза, 2018. 208 с.

Використані інформаційні джерела:

  1. Богдан Хмельницький. Козаки. Історія лицарства. URL :   https://kozaku.in.ua/getmanu/38-bogdan-hmelnickiy.html (дата звернення : 07.02.2019).
  2. 5 клас. Урок 17. Українське козацтво в битвах  і походах. Освітній портал. Класна оцінка.  URL :   http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/5-klas-urok-17-ukrayinske-kozatstvo-u-bitvakh-i-po-2.html (дата звернення : 07.02.2019).

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Робота над темою уроку

Слайд 1.

Тема нашого уроку – «Робота з візуальними та писемними джерелами, які зберігають пам'ять про історію України. Богдан Хмельницький».

Слайд 2.

Сьогодні на уроці ти повториш, що таке візуальні й писемні джерела; дізнаєшся про козаків і їх лідера Богдана Хмельницького, зрозумієш, чому почалася Національно-визвольна війна, яку очолив Богдан Хмельницький, і яке значення вона мала для українського народу.

Слайд 3.

Історичне джерело – це те, що розповідає нам про минуле.

Розглянь малюнки на карті й познач ті з них, які є історичними джерелами.

Подивися на слайд. Пригадай, які історичні джерела є візуальними, які усними, а які писемними.

Установи відповідності в завданні 2.

Слайд 4.

Ти знаєш, хто такі козаки? Це слово має тюркське походження й означає «вільна людина», «воїн-найманець», шукач пригод».

На півдні України існував район, який дістав назву Дике Поле. Він став своєрідною межею між українськими землями та Кримським ханством, де оселилися татари. У Дикому Полі здавна жили різні люди. Вони охороняли купців, випасали коней, а інколи вдавалися до розбійництва. У XIV– XV ст. цей район активно почали заселяти вихідці з Полісся, Волині, Наддніпрянської України й інших частин України. Вони ловили рибу, полювали на звірів і птахів, збирали мед, випасали худобу. Частина з них залишалася на цих землях, а частина поверталася додому, щоб вигідно продати сушену та солону рибу, хутро, мед. Згодом до цих людей приєдналися втікачі з сіл і міст, що потерпали від знущання польської знаті. Так з’явилися козаки. Перші відомості про українських козаків у писемних джерелах датують 1489 роком [2].

Слайд 5.

Козаки селилися за порогами Дніпра, тому дістали назву запорожці. Задля безпеки свої табори козаки огороджували укріпленнями з рублених або січених колод. Звідси й пішла назва Січ.

Перша Січ виникла 1556 р. на острові Мала Хортиця. Її засновником уважають Дмитра Вишневецького [2].

Слайд 6.

Січ була тим місцем, де вирішували важливі питання. Такі зібрання називалися радами. Право голосу мав кожен запорожець. Тому Запорізьку Січ називають республікою.

Фізхвилинка. Вправи для очей «Поглянь на сонечко», «Простеж за хмарками», «Ой, дощик»

Відпочиньмо. Над нами сонечко. Здійми очі на нього. Сонечко таке яскраве. Заплющ очі. Порахуй подумки до пяти. Розплющ очі. Потемнішало. На небі хмарки. Здійми очі на хмару вправо. Проведи її очима ліворуч. Дощ. Заплющ очі, бо краплі такі холодні. Відпочив? Працюймо далі.

Слайд 7.

Від 1569 р. майже всі українські землі опинилися під владою Польщі. Поступово Польща обмежувала права українського населення, що викликало обурення, протести, а також збройний опір.

Слайд 8.

У 1648 році повстання переросло в Національно-визвольну війну під проводом Богдана Хмельницького. Український народ дуже любив Хмельницького та лагідно й шанобливо називав його батьком Хмелем. У народі Хмельницького наділяли надзвичайними здібностями, складами про нього легенди. Одну з таких легенд ти зараз прослухаєш.

Слайд 9.

Слухання народної легенди про Богдана Хмельницького.

URL: https://www.youtube.com/watch?v=UmqxIq6o59c

Слайд 10.

Прочитай запитання на картці та обведи «так» – це правда, «ні» – це вигадка.

Це вигадка, гарна, але вигадка. Народ так висловив захоплення Богданом Хмельницьким.

Хто ж він був? Мав подвійне ім’я – Богдан-Зиновій. Батько був сотником, дрібним землевласником і дав синові гарну освіту.

герб Богдана Ð¥Ð¼ÐµÐ»ÑŒÐ½Ð¸Ñ†ÑŒÐºÐ¾Ð³Ð¾Рід Хмельницьких мав власний герб. А хочеш знати, яким був цей родинний герб? Для цього тобі треба скласти пазл.

Гра «Збери пазл»

 (Коментар учителя: з урахуванням можливостей учня пазл розділений на 7 великих частин).

Цей герб успадкував і сам Богдан Хмельницький і його діти.

Богдан Хмельницький став гетьманом Війська Запорозького, керівником боротьби українського народу проти польської шляхти.

Слайд 11.

Перша битва Національно-визвольної війни сталася 1648 року в урочищі Жовті Води й завершилася перемогою українських козаків.

Слайд 12.

На визволених землях утворилася українська козацька держава зі столицею в Чигирині.

Слайд 13.

За заслуги перед українським народом Богдану Хмельницькому було встановлено пам’ятники. Один із таких у місті Києві ти бачиш на слайді.

Перевіримо, як ти запам’ятав основні події сьогоднішньої теми.

Прочитай запитання на картці й познач правильні відповіді на них   (завдання 4, 5, 6).

Самоперевірка учнем власних знань. Робота з карткою: вибір варіантів відповіді в категоріях «Я знаю», «Мені потрібно ще вивчити».

Домашнє завдання: прочитати с. 99 – 104.

Підсумок уроку

Національно-визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького мала велике значення для подальшої долі українського народу. Головним підсумком уже перших перемог батька Хмеля – утворення  Війська Запорозького.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Робота з візуальними та писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України. Богдан Хмельницький

Номер слайду 2

Повториш, що таке писемні, усні та візуальні види історичних джерел. Дізнаєшся про козаків і їх лідера Богдана Хмельницького.

Номер слайду 3

Історичне джерело Візуальні джерела Усні джерела Портрет із гравюри XVII століття перекази думи пісні Писемні джерела

Номер слайду 4

Хто такий козак? Вільна людина, шукач пригод, воїн

Номер слайду 5

Запорозька Січ, або Запорізька Січ – укріплений осередок нереєстрового Війська Запорозького, що був розташований за порогами Дніпра.

Номер слайду 6

Козацька рада

Номер слайду 7

обмеження прав козаків утиски церковного життя утиски освіти утиски судочинства

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Богдан-Зиновій Хмельницький (1595 – 1657) Український військовий і політичний діяч. Гетьман Війська Запорозького, керівник Національно-визвольного повстання українського народу проти Польщі.

Номер слайду 11

1648 рік. Битва на Жовтих Водах

Номер слайду 12

Чигирин – столиця козацької держави.

Номер слайду 13

Слава навіки буде з тобою, Вольності отче, Богдане-герою!

Номер слайду 14

При створенні презентації використано графічний і відеоматеріал: 1. Репродукція картини «Богдан Хмельницький», Артур Орленов, полотно, олія. 2. Козак. Малюнок. URL: https://www.pinterest.com 3. Козаки-характерники. Малюнок. Ukrainian People 4. Зображення козака. URL: https://prolviv.com/blog 5. Козак Око. Малюнок. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki 6. Козак Грай. Малюнок. URL: https://naurok.com.ua 7. Зображення Січі. Суспільство. Спадщина. URL: https://uateka.com/uk 8. Репродукція фрагменту діорами «Військова рада на Січі». Національний музей козацтва. Микола Овечкін 9. Портрет Богдана Хмельницького. URL: https://ukr.media/ukrain/337960/ 10. Про Богдана Хмельницького. Відео. URL: https://www.youtube.com/ watch?v=UmqxIq6o59c 11. Героїчна битва під Жовтими Водами. Зображення. URL: http://school-world.com.ua/lib 12. Пам’ятник Богдану Хмельницькому в Києві. Фото. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki

Перегляд файлу

Майнаєв Ф. Я.

Розробка уроку історії в 5 класі для навчання дітей з особливими потребами

Тема: Робота з візуальними та писемними джерелами, які зберігають пам'ять про історію України. Богдан Хмельницький

Мета:

  1. розкрити зміст слова «козак», ознайомити з відомостями про Богдана Хмельницького, пояснити причини Національно-визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького;
  2. сприяти розвитку в учня вміння критично сприймати інформацію;
  3. виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого нашого народу.

Історичні поняття: козак, Запорізька Січ, Національно-визвольна війна

Дати й події:

1489 рік – перша згадка про козаків;

1556 рік – виникнення першої Січі на острові Мала Хортиця;

1569 рік – українські землі опинилися під владою Польщі;

1648 рік – битва на Жовтих Водах

Персоналії: Дмитро Вишневецький, Богдан Хмельницький

Обладнання: мультимедійна презентація, картка для індивідуального користування, пазл «Герб родини Хмельницьких»

Підручник, за яким здійснюється навчання:

Власов В. С. Вступ до історії: підручник для 5-го кл. закл. заг. серед. освіти. Київ : Генеза, 2018. 208 с.

Використані інформаційні джерела:

  1. Богдан Хмельницький. Козаки. Історія лицарства. URL :   https://kozaku.in.ua/getmanu/38-bogdan-hmelnickiy.html (дата звернення : 07.02.2019).
  2. 5 клас. Урок 17. Українське козацтво в битвах  і походах. Освітній портал. Класна оцінка.  URL :   http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/5-klas-urok-17-ukrayinske-kozatstvo-u-bitvakh-i-po-2.html (дата звернення : 07.02.2019).

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Робота над темою уроку

Слайд 1.

Тема нашого уроку – «Робота з візуальними та писемними джерелами, які зберігають пам'ять про історію України. Богдан Хмельницький».

Слайд 2.

Сьогодні на уроці ти повториш, що таке візуальні й писемні джерела; дізнаєшся про козаків і їх лідера Богдана Хмельницького, зрозумієш, чому почалася Національно-визвольна війна, яку очолив Богдан Хмельницький, і яке значення вона мала для українського народу.

Слайд 3.

Історичне джерело – це те, що розповідає нам про минуле.

Розглянь малюнки на карті й познач ті з них, які є історичними джерелами.

Подивися на слайд. Пригадай, які історичні джерела є візуальними, які усними, а які писемними.

Установи відповідності в завданні 2.

Слайд 4.

Ти знаєш, хто такі козаки? Це слово має тюркське походження й означає «вільна людина», «воїн-найманець», шукач пригод».

На півдні України існував район, який дістав назву Дике Поле. Він став своєрідною межею між українськими землями та Кримським ханством, де оселилися татари. У Дикому Полі здавна жили різні люди. Вони охороняли купців, випасали коней, а інколи вдавалися до розбійництва. У XIV– XV ст. цей район активно почали заселяти вихідці з Полісся, Волині, Наддніпрянської України й інших частин України. Вони ловили рибу, полювали на звірів і птахів, збирали мед, випасали худобу. Частина з них залишалася на цих землях, а частина поверталася додому, щоб вигідно продати сушену та солону рибу, хутро, мед. Згодом до цих людей приєдналися втікачі з сіл і міст, що потерпали від знущання польської знаті. Так з’явилися козаки. Перші відомості про українських козаків у писемних джерелах датують 1489 роком [2].

Слайд 5.

Козаки селилися за порогами Дніпра, тому дістали назву запорожці. Задля безпеки свої табори козаки огороджували укріпленнями з рублених або січених колод. Звідси й пішла назва Січ.

Перша Січ виникла 1556 р. на острові Мала Хортиця. Її засновником уважають Дмитра Вишневецького [2].

Слайд 6.

Січ була тим місцем, де вирішували важливі питання. Такі зібрання називалися радами. Право голосу мав кожен запорожець. Тому Запорізьку Січ називають республікою.

Фізхвилинка. Вправи для очей «Поглянь на сонечко», «Простеж за хмарками», «Ой, дощик»

Відпочиньмо. Над нами сонечко. Здійми очі на нього. Сонечко таке яскраве. Заплющ очі. Порахуй подумки до пяти. Розплющ очі. Потемнішало. На небі хмарки. Здійми очі на хмару вправо. Проведи її очима ліворуч. Дощ. Заплющ очі, бо краплі такі холодні. Відпочив? Працюймо далі.

Слайд 7.

Від 1569 р. майже всі українські землі опинилися під владою Польщі. Поступово Польща обмежувала права українського населення, що викликало обурення, протести, а також збройний опір.

Слайд 8.

У 1648 році повстання переросло в Національно-визвольну війну під проводом Богдана Хмельницького. Український народ дуже любив Хмельницького та лагідно й шанобливо називав його батьком Хмелем. У народі Хмельницького наділяли надзвичайними здібностями, складами про нього легенди. Одну з таких легенд ти зараз прослухаєш.

Слайд 9.

Слухання народної легенди про Богдана Хмельницького.

URL: https://www.youtube.com/watch?v=UmqxIq6o59c

Слайд 10.

Прочитай запитання на картці та обведи «так» – це правда, «ні» – це вигадка.

Це вигадка, гарна, але вигадка. Народ так висловив захоплення Богданом Хмельницьким.

Хто ж він був? Мав подвійне ім’я – Богдан-Зиновій. Батько був сотником, дрібним землевласником і дав синові гарну освіту.

герб Богдана Ð¥Ð¼ÐµÐ»ÑŒÐ½Ð¸Ñ†ÑŒÐºÐ¾Ð³Ð¾Рід Хмельницьких мав власний герб. А хочеш знати, яким був цей родинний герб? Для цього тобі треба скласти пазл.

Гра «Збери пазл»

 (Коментар учителя: з урахуванням можливостей учня пазл розділений на 7 великих частин).

Цей герб успадкував і сам Богдан Хмельницький і його діти.

Богдан Хмельницький став гетьманом Війська Запорозького, керівником боротьби українського народу проти польської шляхти.

Слайд 11.

Перша битва Національно-визвольної війни сталася 1648 року в урочищі Жовті Води й завершилася перемогою українських козаків.

Слайд 12.

На визволених землях утворилася українська козацька держава зі столицею в Чигирині.

Слайд 13.

За заслуги перед українським народом Богдану Хмельницькому було встановлено пам’ятники. Один із таких у місті Києві ти бачиш на слайді.

Перевіримо, як ти запам’ятав основні події сьогоднішньої теми.

Прочитай запитання на картці й познач правильні відповіді на них   (завдання 4, 5, 6).

Самоперевірка учнем власних знань. Робота з карткою: вибір варіантів відповіді в категоріях «Я знаю», «Мені потрібно ще вивчити».

Домашнє завдання: прочитати с. 99 – 104.

Підсумок уроку

Національно-визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького мала велике значення для подальшої долі українського народу. Головним підсумком уже перших перемог батька Хмеля – утворення  Війська Запорозького.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Майнаєва Олена Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
10 лютого
Переглядів
609
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку