Урок " Проголошення Незалежності України"

Про матеріал

Урок " Проголошення Незалежності України" для 5 класу .Мета:

- познайомити учнів з основними подіями , пов'язаними із проголошенням незалежності України , першими кроками розбудови держави , визначними діячами;

- формувати навички самостійної роботи з текстом підручника , роботи з історичними фактами, джерелами, картою ;

- розвивати інтерес до вивчення історії своєї держави ;

- виховувати любов до рідного краю, повагу до його історичного минулого і сучасного, шанобливе ставлення до символів держави;

- виховувати патріотичну людину - громадянина небайдужу до свого минулого та майбутнього

Перегляд файлу

Тема: Проголошення незалежності України

Мета:

- познайомити учнів з основними подіями , пов’язаними із проголошенням незалежності України , першими кроками розбудови держави , визначними діячами;
- формувати навички самостійної роботи з текстом підручника , роботи з історичними фактами, джерелами, картою ; 
- розвивати інтерес до вивчення історії своєї держави ; 
- виховувати любов до рідного краю, повагу до його історичного минулого і сучасного, шанобливе ставлення до символів держави; 
- виховувати патріотичну людину - громадянина небайдужу до свого минулого та майбутнього

Обладнання: історична карта, портрети історичних діячів, картки з текстовими і візуальними джерелами.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування нових навичок.

ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Історія незалежної держави України лише починається. Вам її і будувати, і від вас буде залежати, якою в майбутньому буде наша держава. А для того щоб приймати правильні, виважені, продумані рішення, потрібно краще знати історію власної держави. Як же Україна здобула омріяну поколіннями незалежність? На це запитання ми й дамо сьогодні відповідь на уроці.
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Після Другої світової війни всі українські землі об'єдналися у складі Української Радянської Соціалістичної Республіки. 1954 року до неї було приєднано Крим.
У післявоєнний період наш народ невтомно працював. Відбудовували міста, села, все те, що зруйновано було в роки війни. Життя після війни було вкрай важким. Чимало чоловіків загинуло на фронтах, тож тягар відбудови ліг на плечі жінок і підлітків.
Діти повоєнного часу не мали тих речей, які сьогодні є у вас.
Робота з візуальним джерелом
1. Роздивіться фото ваших ровесників 50-60-х років XX ст.
2. Спробуйте визначити настрій тих дітей.
3. Опишіть, якою була школа.
Учитель. Наприкінці 50-х — на початку 60-х років постало нове покоління борців за волю України — «шістдесятники». Без них, можливо, не склалася б наша незалежність.
У 60-70-х роках життя в Радянському Союзі поступово налагодилося: вистачало товарів, діяли безкоштовна медицина та освіта, дорослі постійно отримували заробітну плату. Тих же, хто намагався піддавати критиці комуністичну владу, переслідували і цькували.
Проте на початку 1980-х років рівень життя населення почав різко гіршати. Із крамниць зникло безліч найбільш необхідних для життя товарів. У країні з'явилися черги за продуктами харчування. За таких обставин радянське керівництво, очільником якого був Михайло Горбачов, приймає рішення розпочати перебудову в житті країни, щоб змінити життя на краще. Водночас союзні республіки СРСР (усього їх було 15), не сподіваючись на центр, стали на шлях створення самостійних держав.
26 квітня 1986 р. — стався вибух на Чорнобильській атомній електростанції.
Слово «Чорнобиль» стало символом горя й страждань, символом покинутих домівок, непридатної для життя землі.
Чорнобиль — українське містечко, яких сотні на нашій землі. 1971 року неподалік від нього розпочали будівництво атомної електростанції. За кілька кілометрів від станції збудували місто Прип'ять (за назвою місцевої повноводної річки). Трагедія перекреслила життя не лише багатьох родин, а й усього українського народу. Прагнення незалежності в Україні посилилось.

  • 16 липня 1990 року була прийнята Декларація про державний суверенітет України, де від імені українського народу було заявлено про наміри будувати свою самостійну державу.
  • 24 серпня 1991 року Верховна Рада України приймає АКТ ПРОГОЛОШЕННЯ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ.

Цей день розпочав новий відлік української історії.
- «Шістдесятники» — покоління української інтелігенції кінця 50-х — початку 60-х років XX ст., які боролися за волю України.
-    Правозахисник — борець за права людини.
- Декларація — офіційна заява про щось. (Декларація про державний суверенітет України, 16 липня 1990 року)
- Акт — документ, який щось стверджує. (Акт незалежності України, 24 серпня 1991 p.).
-    Верховна Рада —  найвищий  орган  законодавчої влади в Україні.
-    Референдум — всенародне опитування способом голосування з найважливіших питань державного життя.
-    Президент — глава держави.
Учні записують визначення понять у зошити.
Робота в парах
- Один учень зачитує визначення, інший називає поняття, що відповідає визначенню, і навпаки.

Бліцопитування
Учитель називає певні слова, терміни, що стосуються певної події.
- Про що йдеться. Документ, ствердження, незалежність, 24 серпня 1991 p., акт. Заява, суверенітет, 16 липня 1990 p., декларація.
Учитель. 1 грудня 1991 року український народ обрав свого першого президента. Ним став Леонід Кравчук. Цього ж дня проводилось всенародне опитування населення — референдум, щоб з ясувати, чи хоче український народ жити в незалежній державі. 90 % дорослих громадян відповіли ствердно на це запитання. 1994 року було обрано президентом України — Леоніда Кучму (1999 року переобрано на другий термін).
28 червня 1996 року Верховна Рада України прийняла Конституцію України — Основний Закон держави.
-    Конституція — Основний Закон держави. Учні записують визначення поняття в зошити.
Робота з текстом
- Прочитайте текст і дайте відповіді на запитання.
День народження Конституції
«Був звичайний літній ранок. Заклопотані городяни поспішали у своїх щоденних справах.
— А що таке конституція? — запитала дівчинка і ще раз вимовила складне слово, кумедно розтягуючи склади — Кон-сти-ту-ці-я.
У вагоні метро то тут, то там шурхотіли газети. Тримав газету й добродій у капелюсі, що сидів поряд. Саме в ній дівчинка прочитала незнайоме слово.
Добродій у капелюсі подивився на дівчинку й відповів:
  Слово «конституція» прийшло до нас із латинської мови. У перекладі воно означає «устрій». Конституція держави — це її основний закон, який встановлює права та обов'язки громадян.
— А хто такі громадяни? — поцікавилася дівчинка.
— Ми всі.
— І я?
  І ти.
— І я маю права та обов'язки?
— Атож, — посміхнувся добродій. — Ти ходиш до школи?
— Так, — відповіла дівчинка.
— Тобто ти користуєшся своїм правом на освіту.
— І про це йдеться в конституції?
— І про це теж.
— А які права мають мої тато й мама?
— Найбільша цінність кожної людини — її життя. За конституцією ніхто не може бути позбавлений права на життя. Тож держава повинна захищати життя своїх громадян. Кожен має право на недоторканність житла, на таємницю листування, телефонних розмов. Не можна втручатися в особисте життя людини, перешкоджати їй відвідувати церкву, подорожувати, висловлювати свою думку. Все це — особисті права громадян України. А ще конституція проголошує право брати участь в управлінні державою: обирати й бути обраним на державні посади, бути членом будь-якої партії, об'єднання, організовувати збори, мітинги, демонстрації. Кожна людина має право на працю й відпочинок, на житло й охорону здоров'я, на безпечне для життя довкілля...
— А того, хто керує нашою державою, теж визначає конституція?
— Так. За Конституцією України керівником держави є президент. Закони ухвалює Верховна Рада — вищий законодавчий орган. Втілює закони в життя Уряд України або Кабінет Міністрів. Поїзд метро долав станцію за станцією. «Майдан незалежності» — почулося радіооголошення.
— Незалежній Україні — вже 22 роки. Проте лише через 5 років по тому наша молода держава отримала свою конституцію. Майже добу тривало засідання Верховної Ради, під час якого народні депутати обговорювали й схвалювали статті Конституції України. І от уранці 28 червня 1996 року Конституцію України, її Основний Закон, було прийнято».
Запитання
1.  Що таке конституція?
2. Що визначає Основний Закон України?
3. Пригадайте, про що ви довідалися протягом року про національні символи України — Герб, Прапор, Гімн.
Завдання
- Назвіть прізвища видатних українців, які сьогодні гідно представляють Україну у світі, та зазначте, у якій галузі вони здобули визнання.
Наприклад: Яна Клочкова, Андрій Шевченко, Володимир та Віталій Клички, Руслана Лижичко.
Робота з картою
1. Розгляньте сучасну адміністративну карту України. Зі скількох областей вона складається?
2. Назвіть столицю України та міста — обласні центри.
3. Назвіть міста, розташовані на заході та сході, півночі та півдні України.
4. Назвіть держави, з якими межує Україна.
Учитель. В Україні живе понад 46 млн осіб. Окрім українців, яких понад 37 млн, в Україні мешкають росіяни, білоруси, молдовани, кримські татари, болгари, угорці, румуни, поляки, вірмени, євреї, греки й представники багатьох інших національностей. Усі разом ми — український народ, а земля України — наша Батьківщина.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Назвіть події, що відбулися.
24 серпня 1991 p.; 1 грудня 1991 p.; 28 червня 1996 р.
2. Дайте визначення понять.
1) Конституція — це...
2) Референдум — це...
3. Доповніть речення.
1) За Конституцією України главою держави є...
2) Закони ухвалює вищий законодавчий орган — ...
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідні параграфи підручників

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ганжа Алла Гнатівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
13077
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку