Урок історії України в 9 класі за темою: «Умови розвитку культури України в ІІ половині ХІХ століття. Родина Тобілевичів»
Учні мають навчитися:
Виховувати : повагу до діячів культури.
Обладнання уроку: комп’ютер, ілюстративний матеріал, підручник, презентація, відеозаписи.
Тип уроку: бінарний урок.
Структура уроку:
І. Підготовчий етап.
Епіграф уроку:
«Мистецтво – це одяг нації»
О. де Бальзак
ІІ. Оголошення теми, теми уроку.
Учитель:
Яке ключове слово в темі уроку?
«Культура» — сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людством протягом історії.
Метод «гронування»:
Види культури
Наука Освіта Мистецтво Мораль
Мистецтво – це відображення дійсності в художніх образах.
Види мистецтва
Архітектура Живопис Література Музика
Театр Кіно Танець і т.д.
Учитель: Для чого існує мистецтво? (Твори мистецтва приносять людям задоволення, насолоду).
Як на ваш внутрішній світ впливає
Учні зачитують свої міркування.
Проблемне запитання уроку:
В яких умовах розвивалося мистецтво ІІ половини ХІХ ст. в Україні? В чому полягає його зв'язок з історією?
Учитель: Нові часи породили нові виклики в українській культурі, на які відповідати українцям в умовах власної бездержавності доводилося все важче. Розчленування українських земель не сприяли розвитку українського народу, гальмували його, збіднювали. Про літературу О. де Бальзак говорив: «Вища ступінь майстерності письменника в тому, щоб висловити думку в образі».
Повідомлення учня про розвиток літератури (додаток 1) (Усе супроводжується презентацією).
Сценка з «Лісової пісні» з відео.
Учитель: «Все можна пережити, якщо підібрати потрібну пісню».
Вірш, присвячений М.В. Лисенку.
Повідомлення учня про розвиток музики (додаток 2)
Аудіо запис – вірші під музику.
Учитель: Микола Гоголь говорив: «Театр – це така кафедра, з якої можна багато сказати світу добра».
Головним осередком театрального життя ІІ половини ХІХ ст. стало місто Єлисаветград (Кропивницький). З 1864 року тут активно діяв самодіяльний театр. А в 1882 році було створено перший Український професійний театр – театр корифеїв. Слово «корифей» грецьке, в сучасному розумінні це слово означає людину, яка є найвизначнішим діячем у певній сфері мистецтва. Його засновником та організатором став Марко Лукич Кропивницький.
Кістяком українського театру називають сім’ю Тобілевичів. В сім’ї було 6 дітей і 4 з них стали корифеями національного театрального мистецтва.
Робота з текстом:
Умови розвитку театру.
Марко Лукич завітав до нас у гості. Представте свою сім’ю:
М. Кропивницький:
Іван Карпенко-Карий – драматург і актор;
Актори – Микола Садовський і Панас Саксаганський,
Сестра – відома актриса і співачка Марія Садовська.
У сім’ю Тобілевичів увійшли чудові артистки українського театру: Марія Заньковецька (дружина Миколи) і Софія Тобілевич (дружина Івана).
Учитель: Розкажіть про себе, будь-ласка.
М.Кропивницький:
Мій батько, Лука Кропивницький, мав дворянське походження, але під час пожежі втратив документи, які засвідчували це. Мама була фотрепіаністкою. Я закінчив училище та гімназію. До університету вступив вільним слухачем, але грошей мені вистачило тільки на два курси. Я завжди проводив час в акторських виставах. Про театр не мріяв, бо батько сказав, що прокляне мене. Як помер батько, я спродав усе майно і поїхав до Одеси дебютувати. 10 років провів по провінційних трупах, поки не утворив своєї.
Учитель: Який у вас був репертуар?
М.Кропивницький:
Репертуар театру складали такі твори, як «Наталка Полтавка» І.Котляревського, «Назар Стодоля» Т.Шевченка, «Сватання на Гончарівці» та «Шелеменко - денщик» Г.Квітки-Основ’яненка. Поповнив репертуар своїми п’єсами «Глитай, або ж павук», «Доки сонце зійде, роса очі виїсть». В театрі гармонійно поєднувалися акторська гра, музика, співи, танці.
Вірш, присвячений Кропивницькому.
Микола Садовський (Тобілевич) кар’єру військовослужбовця поклав на вівтар театру, тому що витвори людського генія безсмертні не у війнах, а в мистецтві.
Іван Карпенко-Карий був керівником драматичного гуртка. Під час дії Емського указу переховував у своєму будинку учасників Київської громади, за що був висланий з України за неблагонадійність.
Логічним продовженням можна вважати діяльність першого стаціонарного театру, створеного в Києві 1907 року. Царський полковник Муравйов, який у 1918 році увійшов до Києва, говорив: «Надо было в свое время повесть М.Кропивницкого, И.Тобилевича, М.Садовского, М.Заньковецкую. Вот тогда об Украине никто и никогда бы не услышал».
Це означає, що театр корифеїв пробудив любов та інтерес до України.
На початку ХХ століття у Львові продовжував діяти єдиний у західноукраїнських землях український театр «Руська бесіда».
Активно працювала Марія Костянтинівна Заньковецька. Вона зіграла понад 30 ролей, які після неї вже ніхто не міг так майстерно зіграти. Акторка мала гарний голос – драматичне сопрано і бездоганно виконувала найскладніші пісні.
Під час гастролей у Москві Заньковецьку побачив К.Станіславський і дав їй оцінку: «Талант винятковий, свій. національний. Я сказав би – істинно народний».
Для того, щоб долучитися до предмету нашої бесіди, пропонуємо вашій увазі інсценізацію уривку.
(Інсценізація)
Закріплення матеріалу:
Кропивницький
Київ
Львів.
Література: І.Нечуй-Левицький, І.Франко, Л.Українка, О.Кобилянська, В.Стефаник, В.Винниченко.
Музика: М.Лисенко, К.Стеценко, С.Людкевич, С.Крушельницька, Я.Степовий, А.Вахнянин.
Театр: М.Кропивницький, М.Старицький, І.Карпенко-Карий, М.Садовський, П.Саксаганський, М.Заньковецька.
Висновок:
Учитель: Чому навчає нас мистецтво?
(Збагачує духовно, чим людина духовно багатша, тим більше насолоди отримує від творів мистецтва)
В чому полягає зв'язок культури та історії?
(Культура дає кожній людині стимул до духовного самозбагачення і самопізнання. Мистецтво змінюється разом зі змінами в історії).
Театральна вистава швидко закінчується, а театр життя не закінчується ніколи, дія іде за дією, з’являються тільки нові герої.
Як ви розумієте висловлювання: «В житті немає простих ролей, але будь-яку роль чи це комедія, чи драма – треба відіграти чесно і талановито, не перегравати і не фальшивити»?